1957-02-02: |
Friese koerier 02-02-1957: Drenthe: mooie aanwinst van rederij Holwerda. Proeftocht van moderne coaster op Eems (Van een onzer verslaggevers). Delfzijl — De Heerenveense kustvaartrederij Holwerda heeft er weer een coaster bij. Het is de Drenthe, een gloednieuw schip van 463 bruto registertonnen. Gistermiddag heeft de directeur van de werf Martin Jansen te Leer in Oost-Friesland het schip aan de reder overgedragen. Dat geschiedde tijdens een korte plechtigheid op het winderige en natte dek van het schip, enkele mijlen oostelijk van Delfzijl op de Eems, waar de Drenthe zijn officiële proefvaart voer.
Die overdracht vormde feitelijk het hoogtepunt van deze proeftocht. De regen mocht een verblijf aan dek dan niet zo aangenaam maken, de gierende wind mocht de speeches dan gedeeltelijk onverstaanbaar maken, het was een groot moment voor de reder en zijn grote, voornamelijk Gasselternijveense aanhang, toen de bejaarde heer Hendrik Holwerda, de eigenlijke stichter van het bedrijf, de maatschappijvlag in top hees. Hij deed dat nadat de directeur van de werf, de directeur van de rederij, de heer R. Holwerda uit Heerenveen, en de commissaris der Koningin in Drenthe, mr. J. Cramer, onder meer het woord hadden gevoerd en de Drenthe een goede en behouden vaart hadden toegewenst. Behalve de commissaris waren er ook enkele leden van Gedeputeerde Staten van Drenthe aan boord. Deze autoriteiten maakten de proefvaart mee, omdat 't schip de naam van hun provincie over de zeeën zal voeren en omdat de Drenthe ook als een Drents schip beschouwd kan worden. Het domicilie van de stichter van het bedrijf is namelijk nog steeds Gasselternijveen, al is het hoofdkantoor van de rederij dan al sinds de oorlog in Heerenveen gevestigd. Keurige inrichting: Bijna honderd gasten, of om precies te zijn 98, maakten gisteren de proeftocht van de fonkelnieuwe coaster mee. Ondanks dat slechte weer was het voor die schare opvarenden toch nog een mooie en vooral interessante dag. De dames onder de gasten waren direct nog niet uitgekeken en uitgepraat over de keurige inrichting van de verschillende hutten, de salon voor de kapitein en de kombuis. De heren hadden op hun beurt weer meer interesse voor de technische kant van de zaak. Dit zijn dan de belangrijkste gegevens, die gisteren aan de weetgrage gasten werden verteld: De Drenthe meet 900 ton dead weight of 463 bruto registerton. Een zes cilinder MAK-motor kan het schip, dat bijna 50 meter lang en 8.38 meter breed is, een snelheid geven van ongeveer tien zeemijlen per uur. Het schip is uitgerust met moderne nautische apparaten, waarvan de visuele richtingzoeker een nieuwigheid is op dit gebied. Behalve dit apparaat beschikt men over een echolood, het normale apparaat voor het radio-telefonieverkeer en onder anderen nog een luidsprekersinstallatie, die het
de kapitein mogelijk maakt zijn orders op een duidelijke wijze naar de mannen op voor- en achterschip door te geven.
Dit moderne en keurig ingerichte schip is de derde coaster, die rederij Holwerda in de vaart heeft. Deze Heerenveense Gasselternijveense rederij voert echter verder nog het beheer over de kustvaarders Truus en Harlingen en heeft al weer een vierde schip op stapel staan, ook bij Martin Jansen te Leer. Dit schip, dat Hendrik Holwerda gedoopt zal worden en iets grotere afmetingen krijgt, hoopt men nog dit jaar in de vaart te brengen. Heerenveense rederij: Daarmee komt er dan aan de uitbreiding van de vloot nog geen einde. In samenwerking met enkele andere ondernemers heeft rederij Holwerda een nieuwe Heerenveense rederij gesticht, die in begin van het volgend jaar de nieuwe coaster Avanti zee zal laten kiezen. Bovendien heeft men dan te Harlingen nog twee kustvaarders besteld. Zodat men gevoegelijk kan zeggen, dat de opbloei van de Friese kustvaart mede aan een Drents initiatief te danken is. |