1987-07-02: |
Leeuwarder Courant 02-07-1987: ”Coaster “ Eemshorn” verbouwd tot schelpenzuiger”. Tegenwoordig wordt een schip van meer dan 20 jaar al als “oud” beschouwd.Technisch kunnen veel schepen echter wel tientallen jaren langer mee.Een schip dat een goede kans maakt om een flink aantal van haar tijdgenoten te overleven, is de kleine coaster “Eemshorn” gebouwd in 1965 door Scheepswerf Bröerken als “Helena Schepers”. Sinds 1981 voer de coaster onder de naam “Eemshorn”. Deze kustvaarder behoorde tot de laatste onder Nederlandse vlag,van een generatie die in de 50-er jaren bijna duizend eenheden telde.Tot begin 1986 voer kapitein/eigenaar C.Veninga met de “Eemshorn” in de West-Europese kustvaart.Daarna verkocht hij de coaster aan de heer Grondsma in Leeuwarden,die plannen met het schip had in het Caraibische gebied. In mei 1987 werd het 298 BRT en 510 DWT metende vaartuig dat een lengte over alles van 46.78 meter en een breedte van 8.52 meter heeft, voortgestuwd door een 415 PK 6-cil.4-takt MWM diesel, echter doorverkocht aan de Van der Endt-Louwerse uit Yerseke.Na verbouwing zal het schip als schelpenzuiger de taak overnemen van de onlangs voor de sloop verkochte schelpenzuiger “Jos”. Omdat bij de verbouwing van de coaster tot schelpenzuiger,het silhouet van het schip betrekkelijk weinig zal veranderen,blijft tenminste deze coaster hopelijk nog lang als een goed voorbeeld bewaard van dit thans snel onder Nederlandse vlak verdwijnende “Klassieke” coastertype.
Nadat de “Eemshorn” was drooggezet bij Scheepswerf Metz in Urk en geinspekteerd door de Scheepvaart Inspectie die het vaartuig goedkeurde,voer de “Eemshorn” op eigen kracht naar Yerseke. In juni 1987 zal bij Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert een schelpenzuiginstallatie worden geinstalleerd, bestaande uit een nieuwe Warman pomp van 1500 mⁿ/h bij 13 mvk, aangedreven door een 280 PK Caterpillar diesel. Deze is afkomstig van de vorige schelpenzuiger “ Jos” van Van der Endt-Louwerse B.V. Het kasko van die zuiger dateerde uit 1908! Op de “Eemshorn” wordt verder nog ondermeer een zeefinstallatie en een nieuwe 100 KVA generator geinstalleerd.De zuiginstallatie wordt achter het luikhoofd voor de brug opgesteld.De verbouwing geschiedt onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie. Na deze verbouwing,zal het vaartuig dat de naam “Jos” krijgt,schelpen gaan zuigen ten Westen van de Oosterscheldestormvloedkering,de Haringvlietdam, Grevelingendam, in de Ooster-en Westerschelde,waarna deze naar het fabriekskomplex van Van der Endt-Louwerse in Yerseke worden getransporteerd. Het bedrijf is namelijk een belangrijke producent van gebrande oester-en zeeschelpen, waaruit men ondermeer vogelgrit, schelpenzand en kattebakvulling vervaardigt. |