|
Zeeliedenstaking. Zoals gisteren gemeld is, staken de havenarbeiders, leden van „Recht en Plicht", te Amsterdam thans ook. De onmiddellijke aanleiding tot deze staking is de noodzakelijkheid om op boten te werken, die in verband met de zeeliedenstaking „besmet" zijn. De staking loopt echter ook om de volgende eisen: 1e. verhoging van het uurloon van 25 tot 30 cts.; 2e. verhoging van het loon voor nacht- en zondagsarbeid in verhouding daarmede; 3e. bepaling van het vast minimumloon van NLG 16,50 per week. De cargadoors hebben destijds hierop geen antwoord gezonden, omdat zij zijn aangesloten bij de Vereeniging van Werkgevers op Scheepvaartgebied en gezamenlijk wilden blijven optreden. Deze vereniging antwoordde niet, omdat zij alle betrekkingen met „Recht en Plicht" verbroken heeft. Ook de contract-werklieden hebben de arbeid gestaakt; zij verspelen hierdoor een bedrag, dat varieert van 30 tot 40 gulden. Alleen aan de Kon. West Ind. Maildienst en aan de Holl. Stoomboot Mij. werd gisteren door contractwerklieden gewerkt. Naar schatting werken er ongeveer 3.000 bootwerkers in de Amsterdamse haven, volgens het bestuur van „Recht en Plicht" kan veilig worden aangenomen, dat er thans 2.500 in staking zijn. Door een vergadering van Amsterdamse voerlieden is een motie aangenomen, waarin wordt besloten dat, indien mocht blijken dat de medewerking van de kant van de voerlieden noodzakelijk is, zij aan de zeeliedenstaking niet zal worden onthouden, zodra het bestuur het sein geeft. Aan de Holl. Stoomboot Mij. wordt gewerkt door niet tot „Recht en Plicht" behorende werklieden. De directie deelde mede, dat de geregelde Vaart voor de gehele week verzekerd is. Heden vertrok de AMSTELSTROOM naar Hull en woensdag de IJSTROOM naar Londen, vrijdag de EEMSTROOM naar Leeds en de SCHELDESTROOM naar Glasgow en zaterdag de MAASSTROOM naar Londen. Volgens het „Hbld." bestaat het voornemen bij de directeuren om, indien niet spoedig een oplossing van het conflict verkregen wordt, een algemene uitsluiting te proclameren. De stand van zaken was gisteren beter te Glasgow, maar elders, met name te Liverpool, Hull, Goole en Grangemouth, slechter. Drie schepen van Ellerman Line zijn door de bemanningen verlaten en moeten in de dokken te Liverpool blijven liggen, terwijl de bootwerkers weigeren ze te laden. Het werk in de dokken te Grangemouth staat eveneens stil, verschillende schepen liggen er zonder bemanning. De toestand is het slechtst aan de Humber, waar 13 stoomschepen ongelost liggen. Tenminste 70.000 zakken met aardappelen en kisten met fruit zijn niet gelost kunnen worden. De spoorboot DOUGLAS is te Hull aangekomen met een grote lading boter uit Kopenhagen voor Manchester, die men niet van boord kan krijgen. De grootste opwinding heerst te Hull, waar duizenden stakers de straten vullen en honderden stakers de dokken posten en ook de nacht daar hebben doorgebracht. De politie is belangrijk versterkt.
|