1933-03-13: |
Final Fate: Op 13-03-1933 als ERNA, zijnde een tjalkschip, metende 107.898 ton, liggende te Hoogezand, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Edske Smit Janszoon, bankdirecteur te Sappemeer, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1603 B GRON 1933 op het achterschip achter in het dek aan S.B. zijde. (Opm.: De oude merken zijnde 7606 GRON 1911 zijn vernietigd.) Het wordt dan omschreven als: zeil-tjalkschip, met 1 dek, 1 mast, een vooronder, een laadruim en een achteronder met roef. Het schip is dan eigendom van Edske Smit Janszoon, bankdirecteur te Sappemeer, die het op 14-03-1933 verkoop aan Adriaan Foekens, schipper te Groningen die het schip hernoemd in "JANTJE, en later "CONCORDIA". Op 27-10-1937 gemeten te Groningen. Meetnummer: G4655N. Lengte: 22 m 67 cm, breedte: 4 m 78 cm, waterverplaatsing: 106,258 ton. Eigenaar: A. Foekens, domicilie: Groningen. Op 26-06-1941 eigendom van Johannes Cornelis van der Linden, koopman en schipper te Nieuw Beijerland. Op 24-07-1942 van Ferdinand van der Koogh, cafehouder te Rotterdam en hernoemd SPES III. Op 17-02-1944 gemeten te Rotterdam. Meetnummer: R14495N. Lengte: 22 m 66 cm, breedte: 4 m 75 cm. inzinking: 1 m 72 cm, waterverplaatsing: 104,342 ton. Eigenaar: F. Kosch?, domicilie: Rotterdam. Op 25-05-1944 van de firma Scheepvaartbedrijf R. van Veen, gev. te Schiedam. Op 29-07-1946 eigendom van Floris Verdoorn, schipper te Rotterdam. Op 11-5-1954 hernoemd in SPES. Op 25-01-1960 eigendom van Leendert Barlagen, schipper te Zwijndrecht. Op 01-03-1960 gemeten te Rotterdam. Meetnummer: R25279N. Lengte: 22 m 64 cm, breedte: 4 m 73 cm, inzinking: 1 m 89 cm, waterverplaatsing: 113,552 ton. Op 07-05-1960 als SPES, zijnde een stalen motortjalkschip, metende 113.552 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no. R25279N d.d. 01-03-1960 door J.G.D. Wigman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam opnieuw van brandmerk 1603 B GRON 1933 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in de bovenkant van de roef, 0.45 m. uit de hekplaat, 0.20 m. uit de lengteas en 0.92 m. uit het dek. (Opm. Bij ondrzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.) Op 23-08-1963 van Reinier Jantje de Heer, schipper te Zwijndrecht, i.a.g.v.g.g.m. Cornelia Wilhelmina Boulogne. Op 10-07-1972 van Dirk Hovius, machinist te Hendrik Ido Ambacht. Op 03-06-1976 eigendom van Henry Feico Bijl, architekt te Rotterdam, Hondiusstraat 26a. Ze wordt dan omschreven als een motortjalk, met 1 dek, een vooronder, een laadruim een salonroef op het achterdek, een machinekamer met een verticale enkelvoudige 2 cylinder 2 tact Klöckner Humboldt Deutz dieselmotor 36/40 PK type OMZ 122 zonder nummer. Het schip is gebouwd van staalijzer te Hoogezand in het jaar 1911.
Op ?? wordt de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald met de opmerking "afgedaan". |