1968-07-04: |
Algemeen Dagblad 04-07-1968: Heinz Helfgen: „Ik stap er zo weer op". Duitse wereldreiziger ( zonder kaarten en kompas op weg naar londen) uit zee gered. Avonturier dreef meer dan 14 uur in kokende golven Van een onzer verslaggevers Goteborg — Heinz Helfgen (58), de Duitse wereldreiziger die op 15 juni met zijn zelfgebouwde scheepje “Pax Polaris” uit Nederland vertrok voor een reis naar Nord-Canada en Groenland, heeft in de nacht van zon op maandag zijn avontuur moeten opgeven.Tijdens een zware zuidwesterstorm en in dikke mist brak ter hoogte van het het lichtschip Goeree een van de drijvers van zijn bootje. Meer dan 24 uur lang heeft hij zijn zwemvest in het kokende water gelegen, voordat de Deense kustvaarder Stella Rask hem oppikte. Helfgen zal naar Göteborg worden gebracht, waar hij zaterdagochtend hoopt aan te komen. Gisternacht vond de Nederlandse kustvaarder Hagno het ontredderde bootje van Helfgen. De Hagno nam het vaartuigje aan boord en bracht het naar IJmuiden, waar het gistermiddag aankwam. Toch verder oververmoeid, maar ongedeerd en met ongetemperd enthousiasme, verzekerde Heinz Helfgen ons gistermiddag telefonisch vanaf de Stella Rask: „Ik heb niets meer. Ik ben al mijn bezittingen kwijt. Ik heb geen cent meer. Deze hele onderneming heeft mij negentigduizend gulden gekost. Als ik maar wist, waar mijn Pax Polaris is gebleven. Als ik mijn bootje terug heb, dan stap ik er zo weer in, om mijn éénmansreis voort te zetten.” Toen wij Heinz Helfgen verzekerden, dat een Nederlands schip zijn bootje aan boord had genomen en naar Nederland zou brengen, vroeg hij zich af, hoe hij zonder één cent op zak van Göteborg naar Nederland zou kunnen komen, om een nieuwe poging voor zijn wereldreis te doen. De melding van de Nederlandse kustvaarder Hagno, dat er een onbemand scheepje op zee dobberde, bracht gisteren een grootsdheepse reddingsactie op gang. Van het vliegveld Valkenburg steeg een Neptune op, om naar eventuele overlevenden te zoeken. Alle schepen werd gevraagd, uit te kijken naar drenkelingen. De kapitein van het Deense schip, dat Helfgen aan .boord had genomen, had namelijk verzuimd de redding aan de kuststations te rapporteren, waardoor er een overbodige reddingsoperatie werd ondernomen. Helfgen vertelde ons gisteren over zijn schipbreuk: „Het gebeurde midden in de nacht. Plotseling stak er een zeer zware storm op. De golven beukten tegen, de twee drijvèrs van mijn bootje.” „Toen een van de drijvers brak, heb ik mijn zwemvest aangetrokken en heb ik geprobeerd in de zware zee, zwemmend naast de Pax Polaris, die drijver te repareren. Dat lukte niet. Er werd zo hevig aan het bootje getrokken, dat ik moest loslaten.” „Natuurlijk was ik bang, dat ik zou verdrinken, maar ik heb in mijn leven wel voor hetere vuren gestaan. Toen de Stella Rask mij oppikte was ik uitgehongerd en aan het eind van mijn krachten. Nu ik gered ben, doe ik de hele dag niets anders dan slapen.” Op verzoek van Helfgen seinde de kapitein van de Stella Rask gisterochtend de boodschap naar mevrouw Helfgen in Düsseldorf, dat haar man was gered en onderweg was naar Göteborg. Het was de bedoeling van Helfgen om na zijn vertrek uit Willemstad eerst naar Londen te varen, om daar een radio in zijn boot te laten installeren en een kompas te kopen. Voor zijn vertrek op 15 juni vertelde hij ons, weinig zee-ervaring te hebben. Zelf vond hij het niet riskant, om zonder radio en kompas de zee op te gaan. Hij verzekerde ons toen: „Ik heb toch wel zó veel ervaring, dat dit nauwelijks een risico is. Dat stukje van Willemstad naar Londen kan ik het wel zonder radio en kompas stellen...” Helfgen heeft Londen niet bereikt.
Gisteren bracht de Nederlandse kustvaarder Hagno de boot van de gestrande wereldreiziger naar IJmuiden. |