Familiegegevens en opleiding
Klaas Hillebrands werd geboren op 23 augustus 1833 te Groningen als zoon van de stuurman Hillebrand Hendriks Voordewind en Imke Jans.
Hij trouwde op 06 maart 1859 te Groningen als stuurman met de diensmeid Martha Boekholdt, geboren op 06 juni 1833 te Groningen als dochter van de olieslagersknecht, later machinist Cornelius Boekholdt en Giselina Heres. Martha overleed op 09 mei 1862 te Groningen, 28 jaar.
Volgens http://www.henny-savenije.com/tng/getperson.php?personID=I62686&tree=savenije is Klaas Hillebrand overleden te Sappemeer op 18 maart 1907, maar dit is niet bevestigd in www.allegroningers.nl
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.H.Voordewind was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 17 in de periode 1886 t/m 1890.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeld K.H.Voordewind als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1881 van de koftjalk “Martha Meyer”, gebouwd in 1871 te Sappemeer, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1883 van de 1/mkof “Grietje”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot. Het schip werd in 1884 omgedoopt in “Lambertus Hermanus”;
* 1884 t/m 1886 van de 1/mkof “Lambertus Hermanus” ex Grietje, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 69 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot;
* 1885 t/m 1887 van de 2/msch. “Geerdina”, gebouwd in 1858 te Veendam, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in de Noordzee gezonken;
* 1889 t/m 1892 van de 2/msch “Cornelia”, ex Houthandel ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Nieuwendam, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd te Cuxhaven afgekeurd;
* 1895 t/m 1896 van de stalen 3/mSch. “Hoogezand II”, gebouwd in 1895 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand;
* 1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1898 voor reederij Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Vooruitgang”.
* 1900 en later van de tjalk “Twee Gezusters”, gebouwd in 1874, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend voor H.Kroese te Hoogezand.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hindrik Oldenburger werd geboren te Nieuwe Pekela op 17 september 1857 als zoon van Harm Oldenburger en Catharina Smit.
Hindrik trouwde op 12 augustus 1893 te Nieuwe Pekela als zeeman met Jantje de Boer, geboren op 09 april 1862 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipperHendrik de Boer en Maria Bettenbroek.
Geen overlijdensakten gevonden.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:
* 1898 t/m 1899 van de stalen 3/msch “Vooruitgang” ex Hoogezand II, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;
* 1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam.
In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij staat kapitein H.Oldenburger als gezagvoerder in 1904 van het stalen stoomschip “Euterpe”, gebouwd in 1903, 897/543 bruto/netto, varend voor de KNSM te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Brons werd geboren te Oude Pekela op 28 april 1845.
Het diploma 1ste stuurman Grote Zeilvaart ‘op grand van gedane dienst’ werd op 05 augustus 1904 te Den Haag uitgereikt.
De schepen van de kapitein
Jan Brons was van 1903-1907 kapitein van de schoenerbrik “Vooruitgang” ex Hoogezand II, gebouwd in 1895 te Martenshoek bij Niestern & te Velde.
Gegevens uit het Jaarverslag 2007 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen