1939-04-29: |
NvhN 29-04-1939: Delfzijl. Op de Eems alhier vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het op de scheepswerf „Waterhuizen" J. Pattie te Waterhuizen nieuw gebouwd motorkustschip JOHAN. De afmetingen van het schip zijn 47,00 (44.00) X 7.80X3.30 meter, bruto 434 Reg. ton en netto 223 Reg. ton. Draagvermogen is 550 ton d.w., type ralsedquarterdeck met open bak, kruiserhek en plaatsteven. Een mast midscheeps met 2 laadboomen, ieder van 2 ton. alles geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De 2 motordeklieren, fabr. Ridderinkhof, met direct aangebouwde 10 p.k. Deutz motor. Onder den bak is opgesteld een nieuw model ankerlier met 8 p.k. Deutz. Het schip is voorzien van een dubbelen bodem in het ruim, met een waterballastcapaciteit totaal 150 ton, de bunkercapaciteit, incl. reserve, bedraagt 45 ton. De verblijven van officieren en bemanning zijn alle in het achterschip ondergebracht, de verblijven van den kapitein bevinden zich op het campagnedek. Alle hutten zijn voorzien van centrale verwarming en koud- en warm water. De electrische aanleg werd uitgevoerd door fa. H. E. Eekels te Hoogezand. Het schip is voorzien van een 350 p.k. 7 cylinder 4 tact, direct omkeerbaren Deutz Dieselmotor, waarmede het schip in ballast een snelheid behaalde van 11 mijl. Tevens bevindt zich in de motorkamer een 10 p.k. Deutz Dieselmotor als hulpmotor, welke 2 pompen, reservecompressor en een dynamo aandrijft. Het geheel werd gebouwd onder klasse Lloyd's Register of Shipping, 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Aan boord bevindt zich een peilinstallatie Radio Holland. Na de proefvaart welke uitstekend verliep, werd het schip tot volle tevredenheid door den kapt.-eigenaar J. L. de Groot te Kampen overgenomen. |