Inloggen
LENIE - ID 3677


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5206075
Nat. Official Number: 3873 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 229
Launch Date: 1962-09-12
Delivery Date: 1962-11-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14544 Type 5 GB-B (220x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 231.00 Net tonnage
Deadweight: 518.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.74 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.24 Meters Depth, moulded
Draught: 3.00 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-11-02 LENIE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hebel Wite Albert Nienhuis & Gebr. Hendrik en Eltje Lenting, Steendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steendam / Netherlands
Callsign: PFOK

Date/Name Ship 1972-09-00 LENIE
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hebel Wiete Albert Nienhuis, Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: PFOK

Date/Name Ship 1973-03-00 LENIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rense Haan, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFOK

Date/Name Ship 1977-12-12 BRENDA C
Manager: Carisbrooke Shipping Ltd & Steward Bros. Shipping Ltd, Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Carisbrooke Shipping Ltd & Steward Bros. Shipping Ltd, Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cowes, Isle of Wight / Great Britain
Callsign: GXYA

Date/Name Ship 1982-07-00 ISOLDA
Manager: Jackman Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Jackman Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cowes, Isle of Wight / Great Britain
Callsign: GXYA

Date/Name Ship 1983-08-00 SEA HUSKY
Manager: CKC Shipping Services Ltd, Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Climplynn Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cowes, Isle of Wight / Great Britain
Callsign: GXYA

Ship Events Data

1962-10-24: Op 24-10-1962 als "LENIE", zijnde een motorschip, metende 1132.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12670 d.d. 17-10-1962, liggende te Hoogezand, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3873 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.50 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1962-11-03: NvhN 03-11-1962: Proefvaart m.s. Lenie. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Lenie, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand voor rekening van de Rederij Nienhuis en Lenting, respectievelijk te Winschoten en te Steendam. De Lenie is van het gladdektype en meet ca. 525 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een motor van 300 pk, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop.
1964-03-18: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Lenie op de westkust van Wales nabij Glas Point. De Lenie voer in ballast en was op weg van Runcorn naar Neath. Het was tamelijk ruw weer, Z.O. wind, kracht 6 à 7. Kapitein S.H. was zeer vertrouwd met de te bevaren route en hield daarom geen peilingen en maakte ook geen bestek. Tijdens de wacht van de stuurman te 05.20 werd de kapitein gewekt door het fluitje van de stuurman omdat de Lenie vastgelopen was maar waar precies was niet bekend. Van de te hulp geschoten reddingsboot kreeg men te horen dat het schip vastzat nabij Port Ferin, in de buurt van Glas Point. De stuurman heeft tijdens zijn wacht de kaart geen enkele keer geraadpleegd. Hij heeft er ook niet bij stilgestaan waarom het vuur van Bardsey niet in zicht kwam en was niet bekend met een blinde sector van dit vuur. Het mag overigens een geluk heten, dat de Lenie slechts lichte schade heeft opgelopen.

Oordeel van de Raad is dat de stranding van de Lenie een gevolg is van onvoldoende instructies en waarschuwingen bij het overgeven van de wacht door de kapitein aan de stuurman en van de gebrekkige navigatie van de laatste. Kapitein S.H. is bij de overdracht aan de stuurman in alles tekort geschoten.
De Raad straft kapitein S.H. door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van zes weken. De stuurman voer met dispensatie en daardoor kon de Raad niet zwaarder straffen dan door het uitspreken van een berisping.

Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 3 februari 1965
1972-07-20: Op weg van Par naar Rotterdam met een lading china clay om 03.30 uur tijdens dichte mist gestrand op de rotsen van Soar Mill Cove (Zuid Devon). Het schip raakte uit de koers omdat men zelfs de lichten op de kust niet kon waarnemen. Met eigen signaleringsinstrumenten en de misthoorn werden de mensen op een nabij gelegen camping gewaarschuwd dat er een schip was gestrand. Op hun reactie verscheen later op de dag een reddingsboot, die het schip met hoog water vlotsleepte. Na te Brixham te hebben gecontroleerd of er geen schade of lekkage was ontstaan vertrok het schip twee dagen later naar Rotterdam.
1988-10-07: Opgelegd te Rochester.
1989-01-21: Final Fate:
Aangekomen te Bloors Wharf, Rainham, Kent om gesloopt te worden door Tolgate-Medway

Afbeeldingen


Omschrijving: LENIE op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LENIE op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LENIE in Vlaardingen
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LENIE in 1977 in Groningen
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: LENIE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: LENIE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: LENIE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BRENDA C foto genomen op 06-06-1980
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BRENDA C passage Vlissingen 1 april 1982
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: SEA HUSKY
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SEA HUSKY uitvarend van Delfzijl op 14-05-1984
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: SEA HUSKY varend op de Eems op 09-08-1985
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: SEA HUSKY varend op de Eems op 09-08-1985
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname