1974-08-09: |
Final Fate: De tanker ss. 'METULA' (1968) van de Curaçaosche Scheepvaart Mij. uit Willemstad (Curaçao), op weg van Ras Tanura naar Quintero Bay, loopt in Straat Magelhaen aan de grond op positie 52.34° Z / 69.41° W. Deze gronding lijdt dan ook tot een flinke milieuramp, waarbij ongeveer 40.000 pinqins omkomen. Het schip zal op 25 september door de sleepboten 'Rode Zee' en 'Zwarte Zee' van Smit Internationale kunnen worden vlotgebracht en door beide sleepboten naar Angra do Reis (Brazilië) worden gesleept. Na onderzoek blijkt reparatie economisch niet meer verantwoord te zijn en zal het schip in januari 1976 worden verkocht voor de sloop.
Op reis van Ras Tanura naar Quintero Bay is de METULA op 9 augustus 1974 in de straat Magellan, in positie 52˚34’ZB en 69˚41’WL aan de grond gelopen en zwaar beschadigd. Het schip werd op 25 september 1974 vlotgebracht en in november 1974 naar Angra Dos Reis gesleept. Op 29 november 1974 werd zij op 23˚05’ZB en 44˚16’WL ten anker gelegd. Zij bleek het herstel niet meer waar en werd in het vierde kwartaal van 1975 voor sloop verkocht aan Eckhardt & CO. G.M.B.H. Voor sloop in Spanje. Zij vertrok op 25 januari 1976 op sleeptouw van Angra Dos Reis naar Santander (Spanje) via Brunsbuttel. Het wrak arriveerde als METULA op 18 april 1976 te Brunsbuttel, werd daar tijdelijk verdoopt in TULA, onder Spaanse vlag gebracht en naar Santander gesleept, alwaar zij op 14 juni 1976 arriveerde voor sloop bij de Recuperaciones Submarinas S.A. Pas op 13 juli 1976 was zij door moeilijkheden bij het binnenvaren van de baai van Santander (Spanje) langszij van de sloperswerf, een maand nadat zij voor Santander was gearriveerd. De METULA werd tijdens de reis van Angra Dos Reis naar Brunsbuttel, en wel ter hoogte van Lissabon, verdoopt in TULA. |