Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
RANSEL - ID 5410
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1950
Classification Register:
British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer:
5322568
Nat. Official Number:
2506 Z GRON 1949
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang'
, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
166
Launch Date:
1949-09-10
Delivery Date:
1950-02-04
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
6
Power:
375
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 10052 Type 6 ED (290x450)
Speed in knots:
9.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
475.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
280.00 Net tonnage
Deadweight:
610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
32000 Cubic Feet
Bale:
30000 Cubic Feet
Length 1:
50.29 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
46.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
8.29 Meters Breadth, moulded
Depth:
3.50 Meters Depth, moulded
Draught:
3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1950-02-04
RANSEL
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jannes Teerling
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PGYO
Date/Name Ship
1954-11-23
SHERBORNE
Manager:
John Carter (Poole) Ltd.
, Poole, Great Britain
Eigenaar:
John Carter (Poole) Ltd.
, Poole, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
Poole / Great Britain
Callsign:
MTVF
Date/Name Ship
1966-06-00
TITA
Manager:
Marine Enterprises (Malta) Ltd.
, Valletta, Malta
Eigenaar:
Marine Enterprises (Malta) Ltd.
, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag:
Valletta / Malta
Date/Name Ship
1967-05-00
RACHEL PACE
Manager:
Marine Enterprises (Malta) Ltd.
, Valletta, Malta
Eigenaar:
Marine Enterprises (Malta) Ltd.
, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag:
Valletta / Malta
Date/Name Ship
1968-01-00
IAN PACE
Manager:
Maltese National Lines
, Valletta, Malta
Eigenaar:
Marine Enterprises (Malta) Ltd.
, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag:
Nassau / Bahamas
Date/Name Ship
1969-02-00
IAN PACE
Manager:
Marsa Industries
, Valletta, Malta
Eigenaar:
Marsa Industries
, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag:
Valletta / Malta
Ship Events Data
1949-08-27:
Op 27-08-1949 als een stalen motorschip in aanbouw, nog zonder naam (bouwnummer 166), nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2506 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.15 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 1.40 m. boven dek.
1949-09-10:
NvhN 10-09-1949: Tewaterlating m.s. „RANSEL". Bij de scheepswerf „Vooruitgang" van de Gebroeders Suurmeijer te Foxhol werd hedenmorgen met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig „Ransel", gebouwd voor rekening van de heer J. Teerling te Delfzijl. De „Ransel" is van het Gladdek-type, meet 600 ton d.w. en wordt voorzien van een 360 pk. zescylinder Brons-dieselmotor. De afmetingen zijn: lengte 46.30 meter, breedte 8.25 meter, hoogte 3.60 meter. De uitrusting bestaat uit: radio-installatie, echolood, koelinstallatie, centrale verwarming, electrisch licht, en 2 masten met 2 laadbomen met een hijsvermogen van drie ton. De „Ransel" wordt gebouwd onder klasse: Britisch Corporation en Scheepvaart Inspectie. Na de te waterlating werd de kiel gelegd voor een coaster van het Shelterdek-type van 550 ton d.w. voor rekening van de heren Gebr. Boll te Winsum.
1950-02-04:
NvhN 04-02-1950: Proefvaart RANSEL. Het nieuw gebouwde motorschip Ransel heeft op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit 570 tons motorschip werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds, voor rekening van kapitein J. Teerling te Delfzijl, gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Suurmeyer te Foxhol en is van het gladdektype. De Ransel heeft twee stalen masten, terwijl de laadbomen 3 ton kunnen heffen. Bodewes lieren, waarbij 12 PK Fowler dekmotoren zorgen voor een vlugge belading en lossing. De hoofdmotor is een 6 cylinder Brons van 360 PK, terwijl in de machinekamer een hulpmotor van 20 PK is opgesteld, eveneens van het fabrikaat Brons. De Ransel is 51.20 meter lang, 8.25 meter breed en 3.60 meter hol; het vaartuig is niet alleen modern gebouwd doch ook uitgerust met alle nieuwe navigatiemiddelen. Het schip zal carton te Delfzijl laden voor Londen.
1954-11-10:
NvhN 10-11-1954: RANSEL naar Engeland verkocht. Het 475 brt. metende Nederlandse kustvaartuig Ransel, gebouwd in 1950 in Foxhol, is door de heer J. Teerling te Delfzijl verkocht aan Engelse kopers.
1954-11-26:
NvhN 26-11-1954: M.s. RANSEL wordt Sherborne. Door bemiddeling van Bureau Inspector te Groningen is het m.s. „Ransel" van de Gebr. G. en J. Teerling te Delfzijl verkocht aan de rederij Jonn Carter (Poole) Ltd. te Poole, Dorset, Engeland. Het schip wordt onder de naam Sherborne in de vaart gebracht.
1970-07-16:
Final Fate:
Met een lading cement onderweg van Bizerta naar Malta door een storm in moeilijkheden geraakt omdat de lading ging schuiven. Het kapseisde en zonk 4 mijl van Cape Bon, Tunesië in pos. 37.08.N - 11.03. O. De bemanning werd gered door het Italiaanse m.s. 'Andrea Camalich'.
Afbeeldingen
Omschrijving:
RANSEL op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
RANSEL
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Omschrijving:
RANSEL
Collectie:
Pilkes, D.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
RANSEL in Hernösand op 28-11-1952
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
SHERBOURNE
Collectie:
Besteling, P
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
SHERBOURNE
Collectie:
Besteling, P
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
SHERBOURNE
Collectie:
Besteling, P
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
RACHEL PACE
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Mac Fie, D. (Donald)
Omschrijving:
IAN PACE
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
IAN PACE
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht