1938-12-00: |
In 12.1938 wordt in een Deense haven een lading parketvloeren ingenomen met bestemming Winneweer aan het Damsterdiep. Kapitein Pomp en zijn vrouw hopen voor Kerst thuis te zijn. De reis voert via Cuxhaven en Nordeney. Achter Spierkeroog blijven ze op het Wad vastzitten. Er komt een harde koude wind uit het oosten opzetten en de “ACTIEF” vriest vast in het ijsveld. Het ijs kruit over het dek. De noodvlag wordt gehesen en de ijsvlet van Neuharlingersiel brengt de 3 bemanningsleden: het echtpaar Pomp en een knecht, naar de vaste wal. Na enkele dagen valt de dooi in en de wind draait naar noord-west. Zo komt er water op het Wad en de “ACTIEF” drijft tijdens eb met de ijvelden het zeegat uit. Kapitein Pomp en de inmiddels gearriveerde verzekeringsexpert staan voor een raadsel. Maar dan draait de wind west en het schip keert terug en strandt op Spiekeroog. De beschadigde lading wordt gelost op boerenwagens. Met springtij trekken twee vissers het schip vlot. Op 15 januanri 1939 bereikt het schip Delfzijl. Verzekering dekt de schade en het schip wordt gerepareerd op de werf van Fikkers in Foxhol.
Zaans volksblad 20-12-1938: Hollandse schepen in nood bij Duitse Wadden-eilanden. Norderney, — Maandag. Gistermorgen is de motorreddingboot „Bremen" van het station Norderney der „Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger" uitgevaren naar Spiekeroog, teneinde op verzoek assistentie te verlenen aan het Nederlandse motorvrachtschip “ACTIEF" van schipper E. Groen, die ter plaatse sinds enige dagen in moeilijkheden verkeert. Na een moeilijke tocht door storm en ijs slaagde de „Bremen" er tenslotte in om in de nabijheid van de „Actief" te komen. Hulpverlening bleek echter niet mogelijk, zodat de reddingboot onverrichterzake terugkeerde. Aan boord van de „Actief" bevindt zich de eigenaar en schipper E. Groen met zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw en een 18-jarigen zoon. Het schip heeft een kostbare lading hout aan boord. Schipper Groen vaart veelvuldig van en naar Berlijn. Omstreeks veertien dagen geleden is hij nog in Delfzijl geweest. Het is dus mogelijk, dat hij inmiddels reeds naar Berlijn geweest is en thans elders heen voer met zijn houtlading. De „Actief" is een modern motorschip, een z.g.n. „Wadvaarder" of „Oostzeevaarder", gebouwd in 1929 en metende 183 bruto ton. Het tweede schip: Ten noorden van Baltrum is een tweede schip in moeilijke positie gekomen, waarschijnlijk eveneens een Nederlands schip, omtrent welk echter nog geen nadere gegevens bekend zijn. Naar het schijnt is dit schip gestrand. Wanneer de felle vorst blijft aanhouden, zal men trachten over het ijs de beide Nederlanders te bereiken en hun de nodige en mogelijke hulp te verlenen.
NvhN 22-12-1938: De ACTIEF terecht. Dezer dagen werd melding gemaakt, dat het Nederlandsche motorvrachtschip „Actief" van schipper E. Groen bij Spiekeroog in moeilijkheden verkeerde. Dit blijkt onjuist. Er moet althans sprake zijn van een schip van gelijken of gelijkluidenden naam. De „Actief" van schipper Groen ligt sedert Zaterdag te Harlingen. Hij is op weg met een lading steen van Coblenz naar Langenoog. Over het IJsselmeer bereikte hij Harlingen met het voornemen om via Delfzijl naar de plaats van bestemming te varen. Hij zit thans met zijn schip vastgevroren in het kanaal.
NvhN 23-12-1938: Opvarenden van de „ACTIEF” gered. Een luik als slee gebruikt. Het schip nog in het ijs. De drie opvarenden van het Nederlandsche vrachtschip „Actief", dat sedert eenige dagen in het ijs voor de kust van Spiekeroog vastzit, zijn gisteren onder uiterst moeilijke omstandigheden gered en aan land gebracht. Het vaartuig was, aldus wordt aan de Tel. gemeld, voor de kust voor anker gegaan in verband met het lage water, werd door de strenge vorst verrast en geraakte in gevaar. De bemanning, bestaande uit den kapitein, diens vrouw en een stuurman, poogde tevergeefs over het onbetrouwbare ijs aan land te komen. Ook de pogingen om de drie menschen, die de noodvlag hadden geheschen, met reddingsbooten uit hun hachelijke positie te bevrijden, mislukten. Gisteren, twee dagen nadat het schip vastvroor, trokken vijf jonge visschers uit Neuharlingersiel er op uit, om nogmaals een reddingspoging te ondernemen. Zij probeerden bij afnemend getij, na een urenlange wandeling over het ijs, verbinding met het schip te krijgen. Hun pogingen mochten evenwel niet slagen; keer op keer trachtten zij vergeefs zoo dicht bij het vaartuig te komen, dat zij het door het werpen van een lijn konden bereiken. Eindelijk nam de stuurman van de „Actief" toen een manmoedig besluit. Hij kroop met levensgevaar over het dunne ijs en het gelukte hem een verbindingslijn op de zandbank te werpen, waar de vijf visschers stonden. Met behulp van deze lijn werd een zwaarder touw tusschen het schip en de zandbank aangebracht. Aan het eind van dit touw bevestigden de stuurman en de kapitein van de „Actief" een scheepsluik, en op deze primitieve slee werden de drie personen naar de zandbank getrokken. Daarna gingen de redders en geredden op den terugweg. Onderweg werd de stuurman, die zijn schoenen aan de kapiteinsvrouw had gegeven en zelf op zijn sokken liep, door de reddingsboot uit Spiekeroog opgepikt. De drie geredden zijn naar Neuharlingersiel gebracht. Pogingen van de reddingsboot uit Spiekeroog, om het schip te redden, zijn tot nu toe mislukt. |