Inloggen
SINDORO - ID 5900


Kroniekberichten

Datum 03 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 2 december. Het stoomschip FLORES is gisteren zonder ongeval te water gelaten. Het schip heeft hoegenaamd niet geleden. (opm: zie RC 231199)

NRC 031299
Vlissingen, 2 december. Heden werd alhier met goed gevolg te water gelaten van de werf der Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ het voor de maildienst van de Rotterdamsche Lloyd op Nederlands Indië bestemde stoomschip SINDORO, met een laadvermogen van 5000 ton DW.

Afbeelding
Datum 22 maart 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Heden is te Rotterdam van Vlissingen aangekomen het stoomschip SINDORO na een geslaagde proeftocht. Het schip is op de reis door de Rotterdamse Lloyd overgenomen van de werf. (opm: op 7 april is het schip vertrokken van Rotterdam naar Batavia)

Afbeelding
Datum 23 maart 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 22 maart. Heden vertrok van hier, na proef te hebben gestoomd, naar Rotterdam het dubbelschroef stoomschip SINDORO, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd voor haar maildienst tussen Rotterdam en Java v.v. door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Het schip is gebouwd van staal met waterballast over zijn gehele lengte, voorzien van negen waterdichte schotten en opgenomen in de hoogste klasse van Veritas. De hoofdafmetingen zijn: lengte over dek 424 voet, grootste wijdte 50 voet en hol tot opperdek 31 Eng. voet. Er zijn drie verdiepingen boven het opperdek, alle 8 voet hoog, in de midscheeps. In deze drie afdelingen zijn de salons en hutten voor 80 passagiers in de 1e klasse, terwijl aan stuurboordzijde op het opperdek in de zijdekhuizen alle verblijven zijn van officieren en machinisten. Het eersteklasse salon is op het opperdek midscheeps. De 2e klasse bevindt zich in de campagne en is ingericht voor 40 passagiers. De hutten zijn voor 1, 2, 3 en 4 personen, het salon is langsscheeps. Stoomverwarming is in de salons 1e en 2e klasse aangebracht, terwijl stoombrandblusleidingen zich in alle ruimen bevinden. Het schip is niet alleen het grootste in afmetingen doch ook het eerste dubbelschroef stoomschip voor de dienst tussen Nederland en Nederlandsch-Indië op een Nederlandse werf gebouwd. In de ruime machinekamer bevinden zich de beide hoofdmachines die een vermogen ontwikkelen van 4000 I.P.K. Zij zijn van het verticale quadruple expansie systeem met 4 cylinders en 4 krukken. De twee vierbladige schroeven zijn geheel van Stene & Markum-brons vervaardigd.

Afbeelding
Datum 04 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Rotterdamsche Lloyd in 1899. Blijkens verslag over 1899 hebben de reizen van de stoomschepen van de Rotterdamsche Lloyd in de vaart op Indië een voordelig saldo opgeleverd van NLG 1.308.680,03. Daarbij kwam als onverdeeld saldo uit 1898 NLG 2.940,92; zodat de bruto winst NLG 1.311.620,95 beloopt (tegen NLG 1.075.430,46 in 1898). Hiervan gaat af: voor afschrijving op de boten NLG 723.671,43 (tegen NLG 536.959,69); idem op de gebouwen NLG 10.314,92 (tegen NLG 9850); voor het nadelig saldo van de interestrekening NLG 11.111,84 (tegen NLG 11.492,35); voor het ondersteuningsfonds NLG 20.000 (tegen NLG 10.000); voor commissarissen krachtens art. 22 van de statuten NLG 4.500 (evenveel) en voor bedrijfsbelasting NLG 13.125 (tegen NLG 12.187,50); dus in het geheel NLG 782.923,19 (tegen NLG 584.989,54), zodat er een saldo ter verdeling blijft van NLG 628.897,76 (tegen NLG 400.440,92 over 1898). Zoals wij reeds gemeld hebben stelt het bestuur voor, daaruit een dividend uit te keren van 10½% dit is NLG 52,50 per aandeel van NLG 500). Verleden jaar beliep de uitkering 9¾ % (NLG 39,75 per aandeel). De stoomschepen hebben in 1899 naar Java 27 uit- en thuisreizen in de veertiendaagse maildienst gedaan en 6 reizen met de cargaboten. De SOLO in februari afgeleverd, brak in december de tunnelas en moest van Alexandrië herwaarts gesleept worden. De SINDORO (nu nog op de balans staande als in aanbouw) aanvaardt de 7e dezen haar eerste reis. De ARIADNE en SENIOR zijn tot de balanswaarde verkocht. Van het type BOGOR heeft de maatschappij twee vrachtboten besteld bij Blohm en Voss te Hamburg, voor levering in januari en februari 1901. Het vernieuwings- en reservefonds beliep ad 31 december 1899 NLG 114.851,07 dit is evenveel als een jaar te voren. Het ondersteuningsfonds is van NLG 30.354,91 geklommen op NLG 51.763,82; voor onderstaand aan personeel werd NLG 2.890 uitgegeven: het fonds sloot op NLG 48.873,82. De aan premies op eigen schepen en op die va andere maatschappijen geboekte sommen vormden NLG 189.394,04 (tegen NLG 178.039,70 in 1898); voor betaalde schades en restituties ging daarvan NLG 53.495,22 (tegen NLG 91.717,69) af en wegens premies van op ultimo december nog lopende risico’s NLG 74.033,60 (tegen NLG 67.665,10), samen NLG 127.528,82 (tegen NLG 129.382,79); het assurantiefonds bedraagt dientengevolge op ultimo december NLG 481.339,92 tegen NLG 419.474,70 een jaar te voren. Van de 4% obligatielening is nog NLG 1.2 miljoen in omloop. De algemene vergadering van aandeelhouders 19 april heeft, behalve de vaststelling van de balans, een commissaris te benoemen. Als zodanig is Mr. M. Mees aan de beurt van aftreden, doch herkiesbaar.

Afbeelding
Datum 08 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Heden vertrok uit de Nieuwe Waterweg naar Java het stoomschip SINDORO (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 16 mei 1900
Krant JB - Javabode

Een groot aantal genodigden maakte gisteren namiddag gebruik van de invitaties van de agenten van de Rotterdamsche Lloyd om het nieuwe, dubbelschroefstoomschip SINDORO te komen bezichtigen. Gedreven door de concurrentie met de Franse en Duitse trans-Atlantische maatschappijen, zijn de Nederlandse stoomvaartondernemingen er geleidelijk toe moeten overgaan ook grotere mailboten in de vaart te brengen, waarbij vooral acht geslagen moest worden op het gerief van de passagiers. Het systeem om de meest betalenden onder hen midscheeps te huisvesten was wel is waar door de buitenlandse maatschappijen al lang toegepast, maar de bezwaren, verbonden aan een goede ventilatie, deden zich geducht gelden; eerst toen deze waren overwonnen, is de Lloyd er toe overgegaan het stelsel toe te passen op haar passagiersschepen en daarvan hebben de Nederlandse scheepsbouwmeesters alle eer. Rondgeleid door de vertegenwoordiger van de maatschappij, de heer Tideman, en de commandant Sikemeijer, konden de gasten zich overtuigen van de weelderige inrichting van de SINDORO, die, fonkelende van nieuwheid, de indruk maakte van een vorstelijk plezierjacht. De dekken, waarop de reizigers een groot deel van hun leven slijten, bieden ruimte voor een flinke wandeling, ja, zelfs voor een geanimeerd bal; in het muzieksalonnetje met zijn koket witte stoffering kunnen poëtisch aangelegde dames zich in Trianon wanen; de rook- en speelsalon voor de heren is ruimer en geriefelijker, beschoten met gebeeldhouwd eikenhout, in de panelen prachtige gebrande tegels uit de bekende Delftse fabriek; wil men een brief schrijven, dan vindt men daarvoor in een afzonderlijk vertrek gelegenheid en alles wat daarvoor nodig is. De hutten en couchettes vonden wij aantrekkelijk ruim en flink verlucht, de eetzaal eenvoudig maar netjes onder de met gebrand glas versierde kap. Baden en andere dingen kan men aan boord naar verkiezing doen op zijn Hollands en op zijn Indisch. Wat ons vooral opviel, was de keurige inrichting in het achterschip ook voor de passagiers van de 2e klasse. Met terzijdelating van de vorstelijke weelde van de 1e klasse en het enige onderscheid dat men zich met zijn tweeën van één wastoestel moet bedienen, is het er even ruim, fris en geriefelijk als in de 1e klasse. Toen te half acht de gasten, zeer ingenomen met de hun ten deel gevallen hupse ontvangst, in de hun aangeboden extra trein huiswaarts keerden, waren er verscheidenen met moeder de vrouw aan het beraadslagen of het niet zo in te pikken ware dat de thuisvaart zou kunnen geschieden met dit prachtige schip.

Afbeelding
Datum 20 november 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Rotterdamsche Lloyd heeft aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen de bouw opgedragen van een dubbelschroef stoomschip van het type SINDORO, voor de maildienst op Java, af te leveren op 1 februari 1902.

Afbeelding
Datum 27 februari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 25 februari. Naar wij vernemen zal het dubbelschroefstoomschip type SINDORO, gebouwd voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd aan de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ alhier, de naam GOENTOER dragen.

Afbeelding
Datum 09 februari 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 8 februari. Het stoomschip SINDORO, naar Batavia bestemd, heeft hedenmorgen bij het vertrek naar zee de LOODSKOTTER I, die bij de Berghaven geankerd lag, aangevaren. Laatstgenoemde bekwam zware schade aan de spiegel boven de waterlijn en zeilde op naar Rotterdam ter reparatie. De SINDORO vervolgde de reis.

Afbeelding
Datum 28 april 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 april. Het Nederlandse stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, van Java naar hier bestemd en heden te Marseille aangekomen, heeft in de Middellandse Zee de bakboordsschroef verloren. De reis naar hier wordt met één schroef voortgezet.

Afbeelding
Datum 15 september 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 september. Het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, dat hedenmiddag te 12 uur naar Oost Indië zou vertrekken, geraakte kort na de afvaart met het achterschip vast op het talud, hetwelk zich langs de Wilhelminakade bevindt. Ondanks sleepboten trachtten het schip af te slepen, mocht het, ook door de vrij sterke stroom en wind, niet gelukken de SINDORO los te krijgen, zodat men tot het wassen van het water, hetwelk eerst tegen half vijf uur kan worden tegemoet gezien, moet wachten. (opm: later in de avond vlotgebracht en dezelfde avond nog naar Java vertrokken)

Afbeelding
Datum 07 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 6 januari. Het gisterenochtend naar zee vertrokken stoomschip SINDORO is op de strekdam van ducdalf no. 4 (wit) gevaren en blijven zitten. De sleepboten hebben gisterenavond en hedenochtend tevergeefs getracht het stoomschip vlot te slepen. Heden is men met lichten begonnen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 6 januari. Het stoomschip SINDORO is hedenavond niet vlot gekomen. De sleepboten POOLZEE, LAUWERZEE, GOUWZEE, ATLAS en ROZENBURG hebben tevergeefs getrokken. Men gaat voort met het lichten.

Afbeelding
Datum 09 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Hedenochtend is de SINDORO, na de geloste lading wederom ingenomen te hebben, naar zee vertrokken.

Afbeelding
Datum 11 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 januari. Volgens duikeronderzoek te Southampton is de bodem van het Nederlandse stoomschip SINDORO volkomen onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 06 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 januari. Volgens een telegram uit Perim is het van Java naar Rotterdam bestemde Nederlandse stoomschip SINDORO Perim gepasseerd. Het signaleerde, dat op de 31e december een as was gebroken en dat daardoor een schroef wat verloren gegaan.
Tevens werd geseind, dat de stuurboord machine defect geraakt en dat alleen met de bakboord machine werkende de reis werd voortgezet.
De directie van de Rotterdamsche Lloyd deelt ons het volgende mee: Het dubbelschroef stoomschip SINDORO, van Java naar Rotterdam, passeerde hedenmorgen Perim met verlies van de stuurboordschroef. De reis wordt met bakboordschroef voortgezet.

Afbeelding
Datum 11 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 januari. Het heden van Java te Suez aangekomen stoomschip SINDORO wordt door het kanaal gesleept.

Afbeelding
Datum 13 januari 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 12 januari. Het stoomschip SINDORO is vlot gekomen, zodat de vaart door het Suezkanaal weer vrij Is.

Afbeelding
Datum 10 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Southampton, 6 juni. Het Nederlandse dubbelschroef stoomschip SINDORO, van Rotterdam naar Java, raakte 4 juni vast op een modderbank bij Netley Black Buoy, doch kwam twee uur later zonder assistentie vlot. (De SINDORO passeerde 7 juni Ouessant. - Red.)

Afbeelding
Datum 02 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 januari. Het stoomschip LEICESTER van Grimsby binnenkomende, is gisternacht bij het invaren van de St. Jobshaven, tegen het aan de Lloydkade liggende stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, gelopen. De voortrossen waaraan de SINDORO gemeerd lag, braken door de schok van de aanvaring. Ook een meerpaal brak af. Het stoomschip LEICESTER kreeg aan bakboord zijde een gat van een vierkante meter boven de waterlijn.

Afbeelding
Datum 26 november 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. In zijn heden gehouden zitting heeft de Raad een onderzoek ingesteld naar aanleiding van het breken van de stuurboord as van het stoomschip SINDORO, op 4 augustus op de Noordzee. Kapitein van de SINDORO is A. van Leeuwen te Vlaardingen; rederij is de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. Als getuigen werden gehoord P. Bourgingnon, machinist, C.M. v. d. Mark, expert voor de scheepvaartinspectie. R.C. Heijdenaar, inspecteur van de Lloyd en Hermans, werkbaas op Wiltons werf, allen te Rotterdam. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 26 november 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Brand aan boord van de SINDORO. Vanochtend heeft men broeiing ontdekt in de lading van het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, dat gisteravond uit Ned. Oost-Indië aan de Lloydkade alhier is aangekomen, en wel in het grote ruim, dat is afgeladen met een grote hoeveelheid tabak en verder met kopra, kapok, koffie en suiker. Een aantal brandspuiten en de reddingsbrigade, die waren uitgerukt behoefden voorlopig geen hulp te verlenen en konden naar hun standplaatsen terugkeren. Van de stoomboten van de havendienst, die langs zijde van de SINDORO waren verschenen, is alleen de “Havendienst III” ter plaatse gebleven, om eventueel hulp te kunnen verlenen. Inmiddels werd het ruim, waarin het broeide zo goed mogelijk luchtdicht afgesloten; men hoopt zodoende niet alleen uitbreiding van de brand te voorkomen maar ook het vuur te verstikken. Tot dusver was er alleen rook, en waren er geen vlammen zichtbaar.
Vanmiddag om 2 uur zijn de luiken weer geopend. Na de opening ontsnapte een hoeveelheid stoom, die men er vanmorgen voor het zoveel mogelijk luchtdicht afdekken, met een stoompomp had ingeblazen. Rook kwam er niet meer uit, men is nu met de lossing van dit ruim opnieuw aangevangen, men had er vanochtend wegens de rook mee moeten eindigen. Toen men vanmiddag de luiken opende, lagen de stoomboot “Havendienst III” met vier slangen, de stoomboot “Company” van Wilton's scheepswerf met een slang en stonden ook de handbrandspuiten 32, 33, 34 en 35 elk met een op de waterleiding geplaatste slang gereed om water te geven. Bovendien was de reddingsbrigade ter plaatse en lagen de stoomboten “Havendienst I” en IV klaar om zo nodig hulp te verlenen. Al dit materiaal is ingerukt zonder dat het enige hulp heeft verleend. Vanmiddag om kwart voor vieren zijn een viertal handbrandspuiten, een paar stoomboten van de havendienst en de stoomboot “Company”, benevens enige brandslangen op het terrein van de Rotterdamsche Lloyd in werking gesteld, omdat de vlam uit ruim 3 te voorschijn kwam, nadat men daarin enige tijd met de lossing bezig was geweest. Door een grote hoeveelheid water tegelijkertijd in het ruim te werpen, hoopt men de brand tot dit ruim te beperken. Men denkt, dat de schade groot zal zijn.

Afbeelding
Datum 27 november 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nadat gistermiddag onder de leiding van de hoofdman, de heer A.J. ten Hope, het zichtbare vuur in het smokende grote ruim van de aan de Lloydkade alhier liggende SINDORO met een I4-tal waterstralen in korte tijd gedoofd was, is dat ruim weer gesloten en zo goed mogelijk afgedekt. Niet voor 5 uur hedenmorgen wordt het grote ruim, waarin inmiddels een grote hoeveelheid stoom wordt geblazen, heropend. Dan zal men zien, hoe de toestand is, en als kan, de lossing zo spoedig mogelijk hervatten.

Afbeelding
Datum 04 maart 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 maart. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Port Said is het van Batavia naar Rotterdam bestemde Nederlandse stoomschip SINDORO in het Suezkanaal bij de uitwijkplaats Kantera aan de grond gevaren. Vanmiddag seinde men ons dat het stoomschip SINDORO weer vlot was gekomen.

Afbeelding
Datum 07 november 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 november. Het Nederlandse stoomschip SINDORO, van Rotterdam, laatst van Londen, naar Java, is op de Theems ter hoogte van het lichtschip van Nore in aanvaring geweest. Omtrent schade is niets bekend.

Afbeelding
Datum 23 november 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Port Said, 18 november. Het van Rotterdam naar Java bestemde stoomschip SINDORO heeft door aanvaring schade aan de boegbeplating. Een bewijs van zeewaardigheid werd, na onderzoek, verstrekt en daarna is de reis vervolgd.

Afbeelding
Datum 19 februari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 februari. Op de 6e november 1914 heeft er beneden het Nore lichtschip een aanvaring plaats gehad tussen de van Peru naar Londen bestemde Engelse bark DOVENBY en het Nederlandse stoomschip SINDORO, waardoor de DOVENBY zonk en een van de opvarenden verdronk. Het Admiraliteitshof deze zaak behandelende concludeerde dat de schuld van de aanvaring alleen lag bij de SINDORO.

Afbeelding
Datum 29 april 1916
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De SINDORO en de OPHIR van de Rotterdamsche Lloyd, die gelijk gemeld, a.s. dinsdagavond (opm: 2 mei) naar Nederlands-Indië vertrekken, varen niet langs dezelfde weg. De SINDORO gaat om Kaap de Goede Hoop, de OPHIR door het Suezkanaal. De brievenpost wordt met de OPHIR verzonden.

Afbeelding
Datum 18 mei 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De Rotterdamsche Lloyd.
Van de mailschepen van de Rotterdamsche Lloyd zijn, naar de N.R.C. meldt, thans opgelegd de TAMBORA en de GOENTOER; opgelegd zullen worden de TABANAN en de INSULINDE, die op de thuisreis zijn, en de KAWI, die eerst nog een reis zal maken.
In de vaart blijven de passagiersschepen WILIS, RINDJANI, SINDORO en OPHIR.

Afbeelding
Datum 11 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De SINDORO.
Naar wij vernemen, zal de SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, waarschijnlijk dezer dagen een reis naar en van Engeland maken tot het overbrengen van Duitse en Engelse invalide krijgsgevangenen.

Afbeelding
Datum 24 februari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De SINDORO. Volgens telegrafische mededeling is de deputatie van Indië Weerbaar, die met het thans te Gibraltar liggende stoomschip SINDORO uit Indië vertrok, te Geneve aangekomen.
Naar de Nieuwe Ct. verneemt, heeft de Minister van Buitenlandse Zaken op verzoek van koloniën pogingen in het werk gesteld om een regeling voor de terugkeer van passagiers van de SINDORO te treffen.

Afbeelding
Datum 26 februari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De SINDORO. Het Nederlandsche Correspondentiebureau in Den Haag meldt, dat het stoomschip SINDORO, dat op de thuisreis uit Indië te Gibraltar ligt, door voorziening met kolen in de gelegenheid zal worden gesteld de reis naar Nederland voort te zetten.

Afbeelding
Datum 08 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De directie van de Rotterdamsche Lloyd heeft een telegram ontvangen, gedateerd op gisteren, meldende, dat het stoomschip SINDORO bij zwaar stormweer op de rotsen bij Gibraltar, waar het schip lag, is gelopen; dat er geen mensenlevens verloren zijn gegaan en dat er water staat in de ruimen 1, 2 en 3. Vermoed wordt, dat de SINDORO van zijn ankers is losgeslagen. Het schip is 5.471 bruto registerton.

Afbeelding
Datum 09 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Blijkens een hier ter stede ontvangen telegram uit Gibraltar zit het stoomschip SINDORO bij Punta Mara in de Baai van Gibraltar op het strand.

Afbeelding
Datum 09 maart 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De SINDORO. Het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd is, op weg naar Rotterdam, bij Gibraltar gestrand; de bemanning is in veiligheid. De SINDORO is het passagiersschip, dat 3 januari van Batavia en 31 januari van Port-Said vertrokken, al sedert 9 februari te Gibraltar verbleef, in verband met de ingetreden verscherpte duikbotenoorlog aldaar wachtend op orders. Aan boord bevond zich o.a. de deputatie van ‘lndië Weerbaar’, die via Zwitserland en Duitsland uit Gibraltar in ons land is aangekomen, onder leiding van de heer Van Hinloopen Labberton. Het schip is klaarblijkelijk pas uit Gibraltar vertrokken; gelukkig zijn allen, die aan boord waren, behouden. „No lives lost" zegt het Engelse telegram, dat de stranding bericht. De SINDORO meet 5.468 ton bruto en 3.477 ton netto en was in 1900 gebouwd. Nader wordt ons gemeld, dat de stranding van de SINDORO gisteren namiddag op de rotsen niet ver van Gibraltar plaats had, bij stormachtig weer. Voorts, dat het schip water maakt in de ruimen 1, 2 en 3. Het eerste telegram, omtrent de stranding hier ontvangen, maakte er melding van dat het schip verloren is. Dit wordt echter niet bevestigd. Nog vernemen wij dat de lading van de SINDORO in hoofdzaak bestaat uit tabak, kinabast, grondnoten en Indische mais en verzekerd is voor circa 1 miljoen gulden op de Rotterdamse en Amsterdamse beurs, het grootste gedeelte echter hier. Voorts dat het schip voor 6 ton is verzekerd, het grootste deel eveneens hier, het kleinste op de Amsterdamse beurs.

Afbeelding
Datum 10 maart 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De SINDORO. Betreffende het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, woensdagmiddag bij Gibraltar gestrand en waarvan de opvarenden, als gemeld, in veiligheid zijn, vernemen wij, dat de stranding heeft plaats gehad in de Baai van Algeciras bij Punta Mala en dat een contract voor de berging is afgesloten met de Svitzer Salvage Company, gestationeerd te Gibraltar, op de basis: „no cure no pay". D.w.z. geen betaling bij mislukking; in bevoegde kringen geeft men niet veel hoop op behoud van het schip.

Afbeelding
Datum 12 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De SINDORO. Op verzoek van het Algemeen Nederl. Verbond heeft de Minister van Buitenlandse Zaken zich bereid verklaard, zijn bemiddeling te verlenen voor geldzendingen aan de passagiers van de SINDORO, die zich te Gibraltar bevinden.

Afbeelding
Datum 17 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 maart. Het voor de N.V. W. van Driel’s Stoomboot Mij. te Rotterdam te Lobith gebouwde en te Amsterdam van machines voorziene stoomschip GOUWZEE heeft gisteren gunstig proef gestoomd. De behaalde snelheid was een fractie minder dan 10 mijl.

NRC 170317
Rotterdam, 16 maart. De Rotterdamsche Lloyd heeft volgens de Zeepost in zake het stoomschip SINDORO het volgende telegram van de gezagvoerder van dat stoomschip aan de Vereeniging van Assuradeuren meegedeeld: De SINDORO zit nog in dezelfde toestand, maar kan vlot worden gebracht. De bergers doen hun uiterste best. Uit het oppertussendek zijn 5.000 balen tabak gezond gelost. De overige lading zit onder water. Voordat het stoomschip is vlot gebracht kan de omvang van de schade niet worden gerapporteerd. Volgens de mening van die gezagvoerder zal het op zijn minst twee maanden duren eer het stoomschip weer zeeklaar is.

Afbeelding
Datum 20 maart 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Naar men ons meedeelt is inzake de terugkeer naar het vaderland van passagiers en bemanning van het stoomschip SINDORO, dat de 7e maart jl. op de rotsen bij Gibraltar strandde, nog geen nadere beslissing genomen. Echter is een ieder van hen vrij op eigen gelegenheid en voor eigen rekening naar Nederland terug te keren, zoals dan ook bereids enkele passagiers gedaan hebben.

Afbeelding
Datum 21 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 maart. Volgens bij de Vereeniging van Assuradeuren ingekomen bericht van de Rotterdamsche Lloyd, had deze van haar agenten te Gibraltar het volgende telegram inzake het stoomschip SINDORO ontvangen: De expert heeft de beschadigde tabak afgekeurd. Sein dringend de toestemming tot verkoop, om erger schade te voorkomen. Hierop is terug geseind de bevelen van de experts op te volgen.
De rederij bezit geen stuwplan of manifest van het stoomschip SINDORO.

Afbeelding
Datum 28 maart 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 27 maart. Het bij Gibraltar gestrande stoomschip SINDORO is vlot gebracht. De agenten van de rederij te Gibraltar berichten, dat de lading-expert uit Liverpool het eens is met de plaatselijke surveyors ten opzichte van de beschadigde tabak om deze te verkopen, maar van mening is, dat de licht beschadigde pakken moeten worden afgezonderd en het gezonde deel daarvan herscheept. Met de verkoop van de zwaar beschadigde colli is reeds een aanvang gemaakt en deze brengen goede prijzen op.

Afbeelding
Datum 12 april 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 april. Volgens bij de Salv. Association te Londen uit Gibraltar ontvangen telegram zijn thans uit het stoomschip SINDORO gelost en geland ca. 5.212 gezonde, 525 gedeeltelijk beschadigde en 222 licht beschadigde pakken tabak. De verkoop van de beschadigde pakken wordt voortgezet, waarvoor ca. GBP 2.107 per pak wordt gemaakt.

Afbeelding
Datum 15 juli 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De Raad zal donderdag 19 juli a.s., 's namiddags 1.30 uur, een onderzoek instellen naar het stranden op 6 maart 1917 van het stoomschip SINDORO op de rede van Gibraltar. Rederij Stoomvaart Mij. Rotterdamsche Lloyd; gezagvoerder C.W. van der Eems, beiden te Rotterdam. Daarna zal een onderzoek plaats hebben betreffende het tot zinken brengen op 6 juni jl. van het stoomschip EEMDIJK op de Noordzee. Rederij Solleveld, Van der Meer & Van Hattum's Stoomvaart Maatschappij; gezagvoerder Tj. Swart, beiden te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 25 juli 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraak betreffende het stranden op 6 maart 1917 op de rede van Gibraltar van het stoomschip SINDORO.
De Raad is van oordeel, dat de stranding van het stoomschip SINDORO op 6 maart op de rede van Gibraltar moet worden toegeschreven aan de plotseling opgekomen orkaan, waardoor het schip op de rotsen bij Mala-point is gestrand. Wegens de vele in de onmiddellijke nabijheid van de SINDORO ten anker liggende schepen miste men de nodige vrijheid van beweging om zodanig te manoeuvreren, dat de stranding kon worden voorkomen. De eerste stuurman van de SINDORO, C. Vernes, heeft bij afwezigheid van de kapitein alles gedaan wat mogelijk was om de stranding te voorkomen en de Raad prijst het door hem daarbij aan de dag gelegd beleid. (opm: Zie ook AH 200717)

Afbeelding
Datum 16 oktober 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het afhalen van de Duitse krijgsgevangenen.
Betreffende het afhalen van de Duitse krijgsgevangenen uit Engeland door de SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd en de ZEELAND en de KONINGIN REGENTES van de S.M. Zeeland, wordt gemeld, dat de drie boten in konvooi zullen varen. De afstand van de Engelse haven Boston naar Rotterdam is 220 mijl en daarom zal telkens twee dagen over de reis gedaan worden en 's nachts zullen de schepen op een geschikte plaats voor anker komen.

Afbeelding
Datum 19 december 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De mailboot KONINGIN REGENTES van de Maatschappij ‘Zeeland’ is te Rotterdam aangekomen om in het dok te worden opgenomen. De mailboot ZEELAND, die aanvankelijk op 10 dezer eveneens naar Rotterdam zou gaan, zal eerst donderdag 27 december hierheen vertrekken en wel omdat het vertrek van de beide mailboten en van de SINDORO naar Engeland voor het afhalen en overbrengen van krijgsgevangenen van 27 december tot 2 januari is verschoven.

Afbeelding
Datum 09 februari 1918
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De hospitaalschepen.
De stoomschepen SINDORO, KONINGIN WILHELMINA en ZEELAND, gisteravond van Rotterdam te Nieuwediep aangekomen op reis naar Engeland, zijn hedenmorgen niet vertrokken, daar de ZEELAND een anker met ketting heeft verloren. Heden zal de ZEELAND van een nieuw anker worden voorzien, waarna de stoomschepen vermoedelijk zondagmorgen (opm: 10 februari) hun reis zullen vervolgen.

Afbeelding
Datum 16 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 februari. De hospitaalschepen SINDORO, KONINGIN REGENTES en ZEELAND zijn 13 februari van Rotterdam te Boston aangekomen. Ze zullen vermoedelijk 15 febr. weer van daar vertrokken en 16 febr. ‘s avonds te Rotterdam aankomen.

Afbeelding
Datum 04 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De hospitaalschepen. Wegens het niet aankomen van de trein uit Duitsland met Engelse krijgsgevangenen, zullen de hospitaalschepen KONINGIN REGENTES, ZEELAND en SINDORO vannacht om 3 uur ledig naar Engeland vertrekken.
De KONINGIN REGENTES als hospitaalschip. (foto Ned. Zeewezen)

Afbeelding
Datum 12 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. De ZEELAND en de KONINGIN-REGENTES zijn zaterdagavond aan de Lloydkade gekomen, de SINDORO moest door mist overvallen, voor Maassluis ankeren en kwam pas zondagochtend voor de wal. De drie schepen brachten, zoals wij reeds meldden 814 Duitsers mee. Zij bleven aan boord tot vanmorgen en zijn met drie treinen, om negen uur, halfelf en een uur vertrokken; 152 burgers, 24 doctoren en 40 man van het Rode Kruis naar Duitsland, de 588 overige burgers naar Hattum en Wolfhezen om geïnterneerd te worden. Uit de loods worden de Engelsen, die zich daar zeer wel gevoelen en de verpleging door dr. Bosman en zijn staf hartelijk roemen, vanmiddag of morgenochtend aan boord gebracht, waarna de drie schepen om een nieuw konvooi Duitsers te halen, vermoedelijk dinsdag in de voormiddag zullen vertrekken.

Afbeelding
Datum 14 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. De SINDORO, ZEELAND en KONINGIN REGENTES zijn vannacht om drie uur naar Boston vertrokken. Aan boord bevonden zich de 120 Engelse uitgewisselde burger gevangenen uit Ruhleben. Te halfzes waren de schepen in zee.

Afbeelding
Datum 20 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. Gistermiddag zijn wederom de SINDORO, de KONINGIN REGENTES en de ZEELAND uit Boston hier weergekeerd. Op de SINDORO waren 359 burgers waarvan 115 voor Duitsland bestemd, onder wie 4 zwaar zieken en 10 krankzinnigen. De overige 244 worden te Hattum of Wolfheze geïnterneerd. Op de KONINGIN REGENTES bevonden zich 151 burgers, van wie 13 voor Duitsland en 138 voor internering bestemd. Op de ZEELAND tenslotte 200 burgers met 147 voor Duitsland en 53 voor internering. Gelijk te doen gebruikelijk bij de laatste aankomsten, bleven de passagiers tot hedenmorgen aan boord. Toen werden zij in de loods Holland ondergebracht, terwijl de schepen werden schoongemaakt. Heden zijn, in een afzonderlijke afdeling, een vijftiental Engelsen, behorende tot het hospitaalpersoneel daar gehuisvest. Morgen zullen de Duitsers met de extra-treinen vertrekken en in de nacht van woensdag op donderdag varen de drie schepen weer uit naar Boston, om nieuwe uitgewisselde Duitsers te gaan afhalen. Zij nemen de vijftien Engelsen mee.
De SINDORO als hospitaalschip. (Collectie onbekend)

Afbeelding
Datum 04 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitwisseling van krijgsgevangenen.
Vanmiddag zijn de drie hospitaalschepen uit Boston weer aan de Lloydkade voor de wal gekomen. De SINDORO bracht 400 Duitse militairen mee, die in onze stad worden geïnterneerd; de KONINGIN REGENTES 100 voor internering bestemde militairen en 50 leden van het medisch personeel, die naar Duitsland gaan en de ZEELAND zes ter internering uitgeleverde burgers en 24 burgers, die naar het vaderland terug mogen. Allen zijn gezond. Zij zullen morgen, in de loop van de dag, naar hun bestemmingen vertrekken.

Afbeelding
Datum 11 mei 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitwisseling van krijgsgevangenen. De drie hospitaalschepen zijn woensdag met de door ons genoemde uitgewisselde Duitsers hier gekomen. Aan boord van de SINDORO bevond zich de oud-minister Colijn die van een zakenreis — volstrekt niet met enige vredeszending, naar hij beslist verzekerde — uit Engeland terugkeerde. De Duitsers zijn heden naar hun land of ter internering vertrokken.
Vanavond gaan de 32 Engelse krijgsgevangenen, die in de loods wachten aan boord en dan zullen vannacht de drie hospitaalschepen weer uitvaren naar Boston.

Afbeelding
Datum 17 mei 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Het Nederlandse stoomschip SINDORO, dat op 6 maart 1917 te Gibraltar voor anker lag, sloeg die dag tijdens hevige storm los en strandde bij Punta Mala (baai van Gibraltar), op de rotsen. Op 29 maart d.a.v. werd de SINDORO vlot gebracht.
Het Admiraliteitshof te Londen wees aan de bergers een bergloon toe van 27.000 P.St. (NLG 324.000). De waarde van de SINDORO met de lading werd geschat op 364.400 P.St. (NLG 4.372.800).

Afbeelding
Datum 22 juni 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 juni. Aan de bergers van het Rotterdamse dubbelschroefstoomschip SINDORO van de Rott. Lloyd, dat 6 maart 1917 in de baai van Gibraltar strandde, werd, zoals door ons reeds is gemeld, door het Admiraliteitshof te London een bergloon toegekend van 27.000 P.St. De reders van de SINDORO zijn in hoger beroep gegaan van dit vonnis en het Hof van Appel, dat 13 juni jl. uitspraak deed, heeft het bergloon verminderd en vastgesteld op 18.000 P.St.

Afbeelding
Datum 17 juli 1918
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
De ondergang van het stoomschip KONINGIN REGENTES. (Vervolg)
De heer Van Vollenhoven, adjunct inspecteur van de Rotterdamsche Lloyd, verklaart dat een sloep van de KONINGIN REGENTES door de SINDORO te Rotterdam is aangebracht. Deze sloep is nauwkeurig onderzocht, doch er zijn geen ijzerdelen in gevonden. De scheepstimmerman van de KONINGIN REGENTES, C. Baan, heeft vlak voor de ontploffing, terwijl hij met de matroos V.d. Est aan bakboordzijde van het sloependek was, eerst een vreemd blazend geluid als van een vis gehoord en onmiddellijk daarop een vreemd verschijnsel gezien in het water, dal op 100 meter afstand een witte streep vertoonde. Een voorwerp kwam snel met een hoek van 45 graden op het schip toe; getuige dacht dat het een vis was en vond het niet de moeite waard om te roepen. Hij zag de witte streep zich in het water verlengen in de richting van het schip en zover als de raderkast hem het gezicht niet belemmerde. Toen had de ontploffing plaats. Ph. v.d. Est, matroos, verklaart achterlijker dan dwars een witte streep, afgebroken door donker, op het schip te hebben zien afkomen. Hij hoorde een fluitend geluid en dacht onmiddellijk aan een torpedo. Meermalen heeft hij bij manoeuvres torpedo's zien afschieten. De torpedo kwam zo schuin op het schip af, dat getuige meende dat ze voor het schip langs zou gaan. P. de Klerk, kwartiermeester, verklaart een blinkend voorwerp in snelle vaart op het schip te hebben zien afkomen. Even was het boven water, dan weer onder water. Getuige heeft duidelijk een bellenbaan gezien. De richting was meer naar het voor- dan naar het achterschip. Onmiddellijk begreep hij, dat het een torpedo was; nog voor de ontploffing is hij naar stuurboordzijde, naar zijn boot gevlucht. Hij heeft we! eens een torpedo gezien, er nooit een zien afschieten. Getuige heeft, toen het voorwerp boven water kwam, het geluid van een vliegmachine gehoord, maar niet zo sterk. Getuige kan begrijpen dat het geluid op de brug niet gehoord is (hij bevond zich achter de raderkast) omdat op de brug het gedreun van de machine te sterk is. De kwartiermeester Wareman had uitkijk voorop de bak. Hij had een goed uitzicht in alle richtingen. Hij lette niet alleen op schepen, maar op alles wat hij op het water zou zien. Hij heeft wel eens een torpedo zien afschieten, een witte streep op het water waarnemend, welke hij herkende als een bellenbaan, begreep hij onmiddellijk dat het een torpedo was. Een ogenblik daarna ging het voorschip na een ontploffing naar de diepte. Dit alles geschiedde in zo weinig tijd, dat hij niets heeft kunnen uitroepen. Een geluid heeft hij niet gehoord en hij heeft niets anders dan een bellenbaan gezien. Achter de plaats, waarvan hij de torpedo heeft zien komen, heeft getuige een lichtgrijs mastje boven het water zien uitsteken; hij heeft er eerst later aan gedacht, dat dit de periscoop van een onderzeeër kan zijn geweest. Niemand van de andere tot dusver gehoorde getuigen heeft van dit mastje iets gezien. De stoker Leijdekker beschrijft eveneens een door hem in het water waargenomen verschijnsel, hetwelk doet denken aan een bellenbaan, welke hij ongeveer tot aan het schip heeft kunnen volgen. Hij heeft een ronkend geluid gehoord. De stoker Lippens bevond zich met 11 anderen in het logies, voor onder in het schip. Onmiddellijk voor de ontploffing heeft hij iets gehoord dat het geronk van een vliegmachine had. Van de 12 mensen, die in het logies waren, zijn slechts 3 met moeite boven kunnen komen. Twee oliemannen en twee stokers zijn hier omgekomen. De trap was versperd door het binnenstromende water.
Een van ons, zo verklaarde deze getuige, werd bij het naar boven klimmen door een ander bij het been vastgegrepen; hij trapte hem van zich af en geraakte zo weer vrij. De matroos Lambrechts was in het matrozenlogies; hij meende even voor de ontploffing een
vliegmachine te horen en heeft nog gezegd: „Wat vliegt die laag." De matroos Van de Klooster, van de ZEELAND, had op dit schip uitkijk. Op grote afstand heeft hij in het water een stilliggend voorwerp gezien, waarvan hij niet begreep wat het was. Hij riep de timmerman erbij, en deze zei dat het een onderzeeër was. „Dat dunkt me ook", zei getuige, gaf drie stoten op zijn hoorn, draaide zich om in de richting van de brug en wees de kapitein naar bovenbedoeld voorwerp. Toen hij zich weer omkeerde, was het voorwerp verdwenen. Het was te groot voor een mijn en had de vorm van een cilinder. De ondergang van de KONINGIN REGENTES heeft ongeveer 20 minuten daarna plaats gevonden. De scheepstimmerman van de ZEELAND verklaarde dienovereenkomstig. Hij schat de afstand, waarop hij het voorwerp gezien heeft, op 1.000 à 1.500 meter. De afstand was te groot om te kunnen onderscheiden, of er een mastje op was. De olieman Ventevogel bevond zich op de ZEELAND vooruit; hlj heeft ook iets gezien, dat hem deed denken aan een duikboot. Het leek niet op een drijvende mijn en bleef op een hoogte. Getuige is er attent op gemaakt door het blazen van de uitkijk. Aangezien de afstand niet kleiner werd, dacht getuige dat hetgeen hij voor een onderzeeër aanzag zich met het schip mee voortbewoog. Toen hij weer eens keek, was het voorwerp van de waterspiegel verdwenen. Ongeveer een half uur daarna heeft de ontploffing aan boord van de KONINGIN REGENTES plaats gevonden. De heer Canters zei, dat uit de getuigenverklaringen met zekerheid moet vastgesteld worden, dat de KONINGIN REGENTES in het onderschip door een torpedo is getroffen. Dit wordt waarschijnlijker gemaakt, doordat een van de getuigen het voorwerp enige ogenblikken boven water heeft gezien. Het is geen uitzondering, dat een torpedo, onmiddellijk na het verlaten van de lanceerbuis, even zich boven water beweegt. Men noemt dit „richting zoeken". Volgens deskundige is het niet uitgesloten, dat het voorwerp, door de laatst gehoorde getuigen gezien, een onderzeeër is geweest. Het mastje, door een van de getuigen gezien, moet de periscoop zijn geweest. Minder goed verklaarbaar is voor deskundige het geronk, dat verschillende getuigen, die zich aan dek bevonden, gehoord hebben. Deskundige wijst er nog op, dat de hevigheid van de ontploffing even groot is bij een mijn als bij een torpedo; het verschil kan slechts gemaakt worden door de plaats waar het schip getroffen wordt. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitwisseling van krijgsgevangenen.
Naar wij vernemen zullen de SINDORO en de ZEELAND in de nacht van vrijdag op zaterdag naar Boston vertrekken. De bedoeling is alleen de krijgsgevangenen wederzijds over te brengen, die achtergebleven zijn, toen door het ongeluk met de KONINGIN REGENTES de vaart is gestaakt. Nieuwe gegadigden komen dus thans niet in aanmerking.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. Reeds morgen tegen 12 uur worden de beide hospitaalschepen uit Boston weer hier verwacht. De SINDORO heeft aan boord 100 personen van de verplegingsdienst, 8 doctoren en 7 krankzinnigen, de ZEELAND 100 personen van de verplegingsdienst. Dit konvooi brengt dus 215 Duitsers hier.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. De beide hospitaalschepen SINDORO en ZEELAND zijn vannacht naar Boston vertrokken, het eerste met 178, het tweede met 93 uitgewisselde Engelsen, die, zoals wij eergisteren meedeelden, per hospitaaltrein uit Aken en uit Scheveningen hier waren aangevoerd. Uit de trein, die om ruim 7 uur op het Lloydterrein reed, bracht de Rode Kruiscolonne de 3 krankzinnigen en de 36 brancardpatiënten in snelle en goede orde op de SINDORO over.

Afbeelding
Datum 19 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Scheepstijdingen. Rotterdam, 18 september.
- Het stoomschip Energie Il arriveerde 16 september van Rotterdam te Kristiania.
- De Rode Kruis-schepen SINDORO en ZEELAND, van Boston naar Rotterdam, zijn 18 sept. ‘s voormiddags 8 uur 30 min. het Leman's vuurschip gepasseerd.
- De vrachtlogger EENDRACHT IV, van Rotterdam naar Gotenburg en de motorlogger TOEKOMST, van Rotterdam naar Drontheirn, passeerden 17 sept. Doggersbank Noord.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 30 september. De op weg van Rotterdam naar Boston zijnde hospitaalschepen SINDORO en ZEELAND keren wegens de storm naar IJmuiden terug. De ZEELAND is reeds te IJmuiden binnengelopen en ligt onklaar tussen de pieren aldaar geankerd.
De SINDORO is buitengaats en komt binnen wanneer het vaarwater vrij is.
Later bericht. De ZEELAND heeft aan de toeristensteiger vastgemaakt. De SINDORO is doorgestoomd naar Nieuwediep en kwam om half vijf op de rede aldaar ten anker.
Later bericht. Het stoomschip SINDORO is binnengekomen in Nieuwediep wegens een defect aan de stuurinrichting.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. Morgen wordt aan de Lloydkade weer een lazaret-trein verwacht met uit te wisselen Engelse gewonden. Vermoedelijk zullen er ongeveer tweehonderd meekomen.
Van de SINDORO en de ZEELAND vernemen we dat ze heden, bij gunstig weer, naar de Engelse kust zijn overgestoken.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De Haven. Er zijn, sedert de opgaaf van gisteren acht schepen te Rotterdam aangekomen: De hospitaalschepen SINDORO en ZEELAND van Boston met passagiers; de vrachtloggers MENTOR en PROEFNEMING II van Drammen met houtstof; de vrachtlogger WIBO van Gotenburg met ijzer; de motorschoener CATO van Christiania met houtstof; de vrachtlogger PALLAS van Gotenburg met stukgoed en de vrachtlogger GOOILAND van Scarpsborg met stukgoed.

Afbeelding
Datum 08 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. Gisteravond om halfacht zijn de beide hospitaalschepen met het gisteren door ons vermeld aantal opvarenden hier binnengekomen. De SINDORO kwam binnen met de vlag halfstok, tijdens de overtocht was de Duitse hospitaalsoldaat H. Wilms aan de Spaanse griep gestorven. Aanvankelijk waren 700 personen voor deze reis bestemd, doch niet minder dan 500 Duitsers moesten te Boston achterblijven, aangetast door Spaanse griep. De epidemie aan boord van de SINDORO is geheel geweken.

Afbeelding
Datum 11 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De dienst van de hospitaalschepen gestaakt.
De dienst van de hospitaalschepen SINDORO en ZEELAND tussen Rotterdam en Boston is voorlopig gestaakt, aangezien in dit jaargetijde de reis door het gevaarlijk gedeelte van de Noordzee niet meer bij daglicht kan worden volbracht, hetgeen voor de veiligheid vereist is. De overtocht zou nog mogelijk zijn, indien in plaats van Boston, een haven aan de Theems kon worden aangedaan. Te zijner tijd is aan de Britse en Duitse regeringen meegedeeld, dat beide rederijen bereid waren haar schepen in dat geval beschikbaar te blijven stellen. Geen van beide regeringen heeft tot nu haar gevoelen hieromtrent doen kennen.

Afbeelding
Datum 21 december 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Inzake de aanvaring op 6 maart 1917 in de haven van Gibraltar tussen het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Java naar hier en het Engelse stoomschip NORMONTON, dat daarbij aanzienlijke schade bekwam, heeft het Hoog Gerechtshof voor scheepsaangelegenheden te Londen beslist in het nadeel van de SINDORO.

Afbeelding
Datum 24 mei 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Het jaarverslag van de Rotterdamsche Lloyd meldt, dat nagenoeg het gehele jaar de verbinding met Nederlands-Indië alleen mogelijk was via New York en San Francisco. Eerst na de wapenstilstand kon de hervatting van de rechtstreekse vaart worden overwogen, doch door gebrek aan kolen moest deze nog geruime tijd op zich doen wachten. De directie stelt alles in het werk om de geregelde mail en vrachtdienst naar Nederlands-Indië en terug zo spoedig mogelijk geheel te hervatten. Zolang echter de Nederlandse Regering voortgaat een deel van de vloot op te vorderen voor de aanvoer van voedingsmiddelen en kolen uit andere landen zal het geregeld verkeer met Nederlands-Indië daaronder in sterke mate blijven lijden. De vrachten via en naar Indië, ook via Amerika, heeft de directie sterk verlaagd, ondanks de hoge cijfers die thans Java herwaarts aan outsiders worden betaald. Het verslag herinnert voorts aan het uitzenden van de TABANAN als hulpkruiser, als gevolg van een overeenkomst met de Nederlandse Marine, welke echter op haar verzoek weer verbroken werd kort na aankomst van het schip in Indië. De SINDORO vervoerde onder de Rode Kruisvlag 10.431 slachtoffers van de oorlog.
Wat de vloot betreft wordt meegedeeld, dat op Nederlandse werven vier grote vrachtschepen in opdracht zijn gegeven. De Lloyd kocht zelf in de aanvang van het jaar 20.000 ton scheepsbouwmateriaal in het buitenland tegen belangrijk lagere prijs dan de thans geldende. De exploitatierekening laat een voordelig saldo van NLG 25.159.893 (v.j. 19.065.382), waarbij dan nog worden toegevoegd aan interest NLG 1.187.150 (NLG 682.066). Aan voordelig saldo assurantie rekening NLG 62.563 ( - ), aan saldo vorig jaar NLG 787. In totaal is de bruto winst dus NLG 26.410.384 (NLG 19.762.459) Hiervan wordt gebezigd voor afschrijving op de stoomschepen NLG 7.295.237 (NLG 3.265.141), terwijl geheel worden afgeschreven de kosten van de opleggende stoomschepen NLG 1.453.762 en de onderstand aan werkelozen en gemobiliseerden NLG 536.579. Uit het restant wordt dan NLG 5.100.000 (NLG 350.000) genomen tot versterking van de rekening nieuwe aanbouw in verband met de hogere kosten van de scheepsbouw. Deze rekening komt hierdoor op 12 miljoen. Verder wordt gestort in het reserve fonds NLG 1.376.048 (NLG 2.000.000) waardoor dit met inbegrip in het agio betaald op de in september door de Scheepvaart Unie overgenomen tienduizend nieuwe aandelen eveneens tot 12 miljoen wordt opgevoerd. Voor reserve diverse belangen wordt uitgetrokken 4½ miljoen waardoor deze post op de balans met NLG 12.811.020 kan paraisseren, terwijl eindelijk voor uitbreiding etablissementen NLG 400.000 wordt gereserveerd. Uit het restant kan een dividend van 25% (v.j. 15%) worden uitgekeerd.

Afbeelding