1956-06-00: |
In 1956 kwam het schip in het nieuws doordat het de Amazone opvoer tot aan de stad Iquitos in Peru.
Algemeen Handelsblad 22-06-1956: Prestatie van Groninger kustvaarder. 1500 mijl de Amazone op naar Peru. Met vergiftigde pijlen beschoten. Groningen, 21 juni (Van onze correspondent) In de stad Iquitos aan de Amazonerivier in de binnenlanden van de Zuidamerikaanse staat Peru, 1500 zeemijlen (2800 km.) landinwaarts, ligt thans een Groninger kustvaarder stukgoederen te lossen. Het is het 1048 ton d.w. (bij 495 b.r.t.) metende m.s. Joma, een shelterdekker, welke in 1955 werd gebouwd bij de Noordnederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep in Groningen en de kapitein-eigenaar, de heer H. van Nood, die zelf met zijn gezin aan boord is, is niet voor een kleintje vervaard. Hij bewees dit reeds met zijn eerste reis, n.l. een oversteek van Rotterdam naar de Caribische Zee. Met zijn reis van New York naar Iquitos heeft de heer Van Nood thans stellig weer een bijzondere prestatie geleverd. Kapitein Van Nood voer de Amazone-rivier op via Belem aan de Rio Para in de Amazone-delta. Op de 3de juni passeerde hij de Braziliaanse stad Manaos, welke reeds zeer ver in het binnenland ligt. De 12de juni j.l. bereikte de Joma, na een avontuurlijke tocht langs ondoordringbare tropische oerwouden de Peruviaanse stad Iquitos. Niettemin is kapitein Van Nood niet de eerste kustvaart-kapitein, die met zijn schip naar Iquitos is gevaren, Voor hem hebben in de laatste maanden reeds enkele andere coasterkapiteins deze prestatie geleverd. Dat de reis niet ongevaarlijk is blijkt uit het feit, dat de Groningse kustvaarder hier en daar langs de oevers van de Amazone door inboorlingen met vergiftigde pijlen werd beschoten. De vreemdste ontmoetingen komen voor. Eén der collega's van kapitein van Nood ruilde b.v. met inboorlingen een zaklantaarn tegen een kano. Uit het gedrag van het primitieve volkje was op te maken, dat ze van mening waren, dat er een geest in de zaklantaarn zat. Anders was het immers niet mogelijk, dat deze een fel licht uitstraalde. Korte tijd later kwamen dezelfde inboorlingen wederom aan boord om de kapitein te beduiden, dat de geest weg was. De zaklantaarn brandde namelijk niet meer. De coaster-kapitein toonde zich toen een machtig man. Hij zette een nieuwe battery in de lantaarn en de verheugde inboorlingen waren hem uitermate dankbaar voor deze nieuwe geest.
Leeuwarder courant 12-07-1956: Groninger trok over de oceaan. Coaster onder een hagel van giftige pijlen op Amazone. Binnendoor naar Peru. In de stad Iquitos aan de Amazonerivier in de binnenlanden van de Zuid- Amerikaanse staat Peru, 1500 zeemijlen (ongeveer 2800 km) landinwaarts, ligt momenteel een Groninger coaster stukgoederen te lossen. Het is het 1048 ton d.w. (bij 495 brt) metende m.s. „Joma", een shelter dekker, welke in 1955 werd gebouwd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep in Groningen en de kapiteineigenaar, de heer H. van Nood, die zelf met zijn gezin aan boord is, is niet voor een kleintje vervaard, zo vertelt het schippersblad „Schuttevaer". Hij bewees dit reeds met zijn eerste reis, nl. een oversteek van Rotterdam naar de Caribische zee. Met zijn reis van New Vork naar Iquitos heeft de heer Van Nood thans stellig weer een bijzondere prestatie geleverd, daar de Amazonerivier hoogstens tot Iquitos, aan de voet van de machtige Cordilleras de los Andes, bevaarbaar is. Kapitein van Nood voer de Amazone-rivier op via Belem aan de Rio Para in de Amazone-delta. Op de 3de juni passeeerde hij de Braziliaanse stad Manaos, welke reeds zeer ver in het binnenland ligt. De 12de juni bereikte de „Joma", na een avontuurlijke tocht langs ondoordringbare tropische oerwouden de Peruaanse stad Iquitos. Niettemin is kapitein Van Nood niet de eerste kustvaartkapitein, die met zijn schip naar Iquitos is gevaren. Voor hem hebben in de laatste maanden reeds enkele andere coasterkapiteins deze prestatie geleverd, die op zichzelf uniek is in de scheepvaartwereld en een bewijs levert van de grote mogelijkheden van de moderne coasters en de bewonderenswaardige capaciteiten van de bemanningen, n.l. het maker van een lange zeereis, gekoppeld met een reis zeer ver landinwaarts onder de moeilijkst denkbare omstandigheden! Kapitein Van Nood zal in de naaste toekomst met de „Joma" regelmatig met stukgoederen tussen New Vork en Iquitos gaan varen. Als retourlading neemt hij vlees in blik, huiden en apevellen mee. Dat de reis niet ongevaarlijk is blijkt o.rn. uit het feit, dat de Groningse coasters hier en daar langs de Amazoneoevers door inboorlingen met vergiftigde pijlen werden beschoten. De vreemdste ontmoetingen komen voor. Eén der collega's van kapitein Van Nood ruilde b.v. met inboorlingen een zaklantaarn tegen een kano. Uit het gedrag van het primitieve volkje was op te maken, dat ze van mening waren, dat er een geest in de zaklantaarn zat. Anders was het immers niet mogelijk, dat deze een fel licht uitstraalde. Korte tijd later kwamen dezelfde inboorlingen wederom aan boord om de kapitein te beduiden, dat de geest weg was. De zaklantaarn brandde namelijk niet meer. De coasterkapitein toonde zich toen een machtig man. Hij zette een nieuwe batterij in de lantaarn en de verheugde inboorlingen waren hem uitermate dankbaar voor deze nieuwe geest. |