1951-11-16: |
Onderweg van Nyland naar Stocka in een sneeuwstorm bij zwaar weer bij Ingakaersrevet aan de grond gelopen. De bemanning werd gered. Total loss verklaard. Het wrak werd verkocht aan Karl G. Jonasson, Tegelstrand. Op 17 febr. 1952 geborgen en daarna gerepareerd.
NvhN 17-11-1951: Nederlands scheepje bij Zweden in nood. Het Nederlandse motorschip ERKALIN (200 ton), is gisteren ter hoogte van Roennskaer aan de Noordoostkust van Zweden aan de grond gelopen tijdens zware storm. De positie van het scheepje is gevaarlijk. De reddingsboot van Roennskaer heeft tweemaal getracht het schip te bereiken, evenwel zonder succes. Er worden voorbereidingen getroffen de bemanning met een lijn van boord te halen als de toestand gevaarlijker zou worden.
De Telegraaf 19-11-1951: Aan de grond. Het m.s. ERKALIN (180 ton) eigenaar H. Westers, Groningen, raakte reeds vrijdag tijdens een zware storm, ter hoogte van Roennskar, aan de N.O.-kust van Zweden, aan de grond. Na enkele vergeefse pogingen is de uit vijf koppen bestaande bemanning zaterdag gered. Uit Vasa (Finland) is de sleepboot Hermes vertrokken die zal pogen de ERKALIN, in welks ruimen en machinekamer vijf voet water staat, te bergen. De positie van het schip is precair.
NvhN 21-11-1951: De ERKALIN nog niet bereikt. Door de ruwe zee kan de Groninger coaster Erkalin, die Zaterdag bij de Zweedse kust is gestrand, nog niet worden bereikt. Een bergingsvaartuig, dat in de buurt van de Erkalin bleef, is Dinsdag vertrokken om een gestrand Grieks schip bij te staan. Een ander bergingsvaartuig, de Neptun, is op weg naar de Erkalin.
NvhN 04-12-1951: Machine van ERKALIN vrijwel onbeschadigd. Diefstal van meubelstukken. Uit een onderzoek is gebleken, dat de machine van de Erkalin, die op 18 november bij de Zweedse kust aan de grond liep, nagenoeg onbeschadigd is. Men gelooft daarom, dat het schip vrij gemakkelijk verkoopbaar zal zijn. De douane heeft ontdekt, dat enkele meubelstukken en wat beddegoed uit het wrak gestolen zijn. De dieven hebben getracht een verwarmingstoestel te verwijderen doch dit is niet gelukt.
NvhN 19-01-19252: De „ERKALIN” toch geborgen. Twee Zweedse vissers brachten schip aan wal. Het Nederlandse schip „Erkalin", dat twee maanden geleden voor de Zweedse kust ter hoogte van Sundsvall aan de grond liep, is thans geborgen. Daar de reders het onmogelijk achtten het schip te bergen, hebben twee vissers het aan wal gebracht om het te slepen. Het bleek hun echter, dat de Erkalin niet zo zwaar gehavend is als men dacht en zij willen nu proberen het schip te herstellen.
Staatcourant 08-04-1952: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Erkalin in de nabijheid van Stocka op reis van Nyland naar Stocka om aldaar hout te laden. Het schip was leeg, alleen de voorpiek was gevuld. De Erkalin had geen dubbele bodem. Op 15 november werd te Hernösand 4 ton brandstof geladen. Wegens slecht weer bleef het schip daar liggen. De volgende dag was het weer goed en werd de reis voort gezet. Men liep volle kracht, 8 mijl. Te 16.00 uur kwam de Erkalin voor Stocka en voer op voldoende afstand van het land, onderwijl werd geregeld om een loods geseind, de kapitein hield op en neer om op de loods te wachten maar toen deze na een half uur nog niet naar buiten kwam besloot de kapitein , omdat het weer steeds slechter werd, zonder loods naar binnen te gaan. Men voer halve kracht, ondanks achterlijke wind en zee stuurde het schip goed. Even later, toen men bakboord uit moest, viel er een zware bui in, het schip stampte hevig waardoor de schroef vaak boven water sloeg en vaart verloor. De motor werd volle kracht vooruit gezet en hard b.b.-roer gegeven maar dat kon niet voorkomen dat de Erkalin door de harde wind naar stuurboord op de rotsen werd gedreven. Weldra braken roer en achtersteven en raakte het schip lek. De pompen konden het binnenstromende water niet bijhouden en weldra waren ruim en machinekamer vol gelopen. Het schip werd door de stranding als verloren beschouwd. Oordeel van de Raad is dat de Erkalin is gestrand omdat het, bij het opstomen naar de haven van Stocka, in lege toestand, ten gevolge van een harde bui niet naar het roer wilde luisteren en door de van bakboord komende wind op de rotsen werd gezet. De Raad is van oordeel dat de stranding niet te wijten is aan de schuld van de kapitein en beslist kapitein Harm Westers, geboren 14 juni 1910, wonende te Groningen, niet te straffen.
|