Familiegegevens en opleiding
Harm werd geboren te Nieuwe Pekela 05 november 1805 als zoon van (de schipper) Jan Jans Aarents en Lummechien Jans Kuiper.
Harm Jans Hubert trouwde op 30 november 1830 te Nieuwe Pekela als schipper met Elizabeth Jans Kuiper, geboren/gedoopt 14/24 december 1803 te Oude Pekela als dochter van de schipper Jan Okkes Kuiper en Jantje Dieters. Elizabeth overleed op 01 mei 1881 te Nieuwe Pekela, 77 jaar, weduwe.
Geen overlijdensakte van Harm Jans in de Groninger Archieven en te Amsterdam gevonden.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Harm Jans Hubert als schipper in 1830, 1833, 1834, 1839, 1857, als zeeman in 1836.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J.Huberth (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.510 effectief lid van Zeemanshoop per 03 december 1839 op voorspraak van H.D.van Wijk. Zijn schip was "De Drie Gebroeders"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hubert en zijn vrouw 34 resp. 36 jaar. Ingeschreven waren 2 zoons uit 1836 en 1839 en 1 zoon uit 1834002a.
In de Algemene Vergaderingen van 03/10 december 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgedragen/ingeschreven Harm Jans Huberth, oud 34 jaar, zijn schip wordt niet genoemd, wonende te PekelA, en met als adres bij de heren Kranenborg & Zonen te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.D.van Dijk023
H.J.Hubert was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”,met vlagnummer 510 in de periode 1839 t/m 1854en met vlagnummer 206 in de periode 1854t/m 1872.
H.J.Hubert was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 32 in de periode 1833 t/m 1839.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 juni 1858 bericht kapitein H.J.Hubert “ziek te huis gekomen (te) zijn.” Ook in de notulen dd 25 augustus 1859 meldt kapitein H.J.Hubert ziek van boord te zijn gekomen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 oktober 1860 meldt kapitein H.J.Hubert dat ziek van een reis naar Engeland is thuisgekomen.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 februari 1861 vraagt H.J.Hubert om onderstand. Deze wordt in de vergadering van 06 juni 1861 toegestaan voor 3 maanden. Een continuering voor 12 maanden ingaande 01 augustus 1861. Continuering voor 3 maanden per 05 juni 1862. Idem voor 6 maanden per 31 juli 1862.In de vergadering dd 29 januari 1863 doet hij weer een verzoek om ondersteuning, maar het Bestuur wil eerst een onderzoek “naar zijne behoeftigheid.”. In de vergadering dd 26 maart 1863 wordt het verzoek afgewezen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1863 staat een brief van H.J.Huberth, “houdende de verklaring omtrent zijne laatstgedane reis inzake zich aanbevelend om onderstand. Te antwoorden dat door zijnde gedane reis zijn onderstand niet kan voortgaan, maar hij vrij is zich weder aan te melden welk verzoek als dan zal worden onderzocht. In de notulen dd 24 september 1863 staat weer een verzoek om onderstand welke wordt afgewezen “op grond dat zijn varend bewijst dat hij niet ongesteld is, terwijl de Heer Schippers ook rapporteert dat aan zijne behoeftigheid grote twijfel is.”042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 november 1860 staat vermeld een: “Brief van Kapt. H.J.Hubert berigtende ziek van de reis in Engeland te zijn aangekomen.” In de vergadering van 26 maart 1861 wordt hem per 01 februari 1861 een uitkering toegekend voor 3 maanden. In de vergadering dd 24 september 1861 wordt deze uitkering verlengd met 12 maanden. Idem per 26 augustus 1862. Weer een verzoek op 28 april 1863 maar nu van de hand gewezen. Idem op 01 september en 29 september 1863023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
510 1839-1843 bark De Drie Gebroeders E.Smit & Zn te Koog a/d Zaan
1844-1849 3/m galj. De Drie Gebroeders C.E.Smit te Koog a/d Zaan
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1852 schoner Elisabeth geen opgave
1853 schoner Texel geen opgave
206 1854-1860 schoner Texel geen opgave
1861-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Hubert, H.J. Texel 14 november 1860 18 december 1861
Hubert, J.H. Texel 02 april 1861 06 juni 1861
Bouma025 vermeldt H.J.Hubert als gezagvoerder gedurende:
* 1832 t/m 1837 van de kof “Zorg en Vlijt”, gebouwd in 1832 te Pekela, 85 ton o.m., varend voor A.S.Kalman te Pekela;
* 1841 t/m 1850 van de brak/galjoot “Drie Gebroeders”, gebouwd in 1839 te Nieuwedam, 302 ton o.m., varend voor E.Smit & Zn te Koog aan de Zaan. Het schip is verongelukt in het ijs van de Witte Zee;
* 1852 t/m 1853 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 135 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven.
* 1854 t/m 1866 van de schbrik “Texel”, gebouwd in 1853 te Groningen, 202 ton o.m., varend voor C.E.Smit te Koog aan de Zaan.
Bouma025 vermeldt H.J.Hubert als gezagvoerder gedurende:
* 1830 van de kof “Lammechiena”, geen vermelding van bouwgegevens, thuishaven en eigenaar;
* 1833 van de kof “Vrouw Lummegiena”, geen vermelding van bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend van Noorwegen;
Zelfde schepen?
* 1834 t/m 1842 van de kof “Jonge Anna, gebouwd in 1817 te Hoogezand, 140 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
26 februari 1820, kof “Vriendschap”, kapitein Jan Jans Aarents, kajuitwachter Harm Jans Hubrt uit Nieuwe Pekela,
07 maart 1830, kof “Lummechina”, kapitein Harm Jans Hubert uit Nieuwe Pekela.
15 maart 1834, schip “Elisabeth”, kapitein Harm Jans Hubert.
21 september 1835, schip “Jonge Anna”, kapitein Harm Jans Hubert.
12 maart 1838, schip “Jonge Anna”, kapitein Harm Hubert.
18 februari 1839, schip “Jonge Anna”, kapitein Harm Hubert.
15 mei 1851, schoener “Elizabeth”, schipper Harm Jans Hubert, 45 jaar uit Nieuwe Pekela.
26 mei 1853, schoener “Texel”, schipper Harm Jans Hubert, 47 uit Nieuwe Pekela.
In Archief 38-157 -520 van het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich 2 papieren met betrekking Tjibbe Jans Franckema, varensgezel, “welke op de terugreis van Suriname naar Nederland met het schip de drie gebroeders gevoerd door kapitein Hubert op den twintigsten Februarij dezes jaars (is 1846) is over boord geslagen en verdronken”
Tweede stuk zegt: “aangemonsterd 29 aug. 1845 op het Galj.Schip de 3 Broeders, get. H.J.Hubert.
Overige bijzonderheden
“Op 14 sept. 1829 is bij mij J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand (te Nieuwe Pekela) ingekomen een afschrift van een akte van overlijden, aan scheepsboord opgemaakt, luidende als volgt: Op 25 aug. 1829 hebben wij, Jan Jans Arends, kapitein op het schip “De Vrouw Lummegina” van Pekela, in tegenwoordigheid van de stuurman Harm Jans Hubert en de matroos Christjaan B.Duim, beide tot onze bemanning behorend van genoemd kofschip als getuigen, opgemaakt een akte van overlijden van de persoon Hindrik Jeltes Mooij, na opgaaf 57 jaren oud, wonend te Nieuwe Pekela, in hoedanigheid van kok tot onze equipage behorend. Verklaren wij bij deze dat de persoon Hindrik Jeltes Mooij op 25 aug. 1829 aan de gevolgen van een langdurige ziekte bij ons aan boord is overleden, in de Noordzee zijnde en geen gelegenheid hebbende de overledene aan land te brengen, hebben wij het lijk van Hindrik Jeltes Mooij naar zeemansgebruik op 28 aug. daarop volgende overboord in zee gezet.”150.
Middels een akte dd 07 augustus 1830 te Nieuwe Pekela doet Harm Jans Hubert, kapitein op de kof “Lummegina” van Pekela aankondiging van het overlijden van de matroos Arent Geerts Roeten, 22 jaar, uit Nieuwe Pekela. “Verklarend wij bij dezen dat genoemde Arent Geerts Roeten op 21 juli 1830, terwijl ons schip was zeilende in de Zuiderzee, met de zijtakels overboord in zee is gevallen, alle door ons aangewende hulp is niet van dat gelukkige gevolg geweest dat wij de ongelukkige zijn leven hebben kunnen redde, en is alzo ten gevolge geweest dat Arent Geerts Roeten in de Zuidezee zijn leven heeft verloren.”115.
Bremer094 vermeldt de stranding van de schooner “Texel” in mei 1858 op Harssens. Geen gezagvoerder genoemd.
In meldingen over de werf van de Gebr. Meursing te Nieuwendamdd. 1837:
“Wij hadden eerst wat reparatie van oude schepen, tjalken, beurtscheepjes en koffen, doch daar hadden wij niet genoeg aan en zoo werd voor eigen (vaders) rekening de kiel gelegd voor een galjoot van ± 200 lasten, die naderhand de naam kreeg van de Drie Broeders, kapitein Hubert en klaar zijnde onder tuig verkocht werd aan C.E.Smit te Koog aan de Zaan, waarin vader 1/6 aandeel moest houden“124
Krantenberichten
NRC 23 april 1851114
Groningen, 20 april. Ten vervolge op onze vroegere berichten delen wij thans een lijst van schepen mede, die vanaf de 1e januari tot de 16e april j.l. hier binnen gebracht zijn om opgetuigd en verder afgewerkt te worden: 8 maart: de schoener ELISABETH, kapt. H.J. Hubert, groot 113 tonnen, gebouwd te Hoogezand.114
NRC 12 november 1862114
Baltishport (opm: Paldiski), 27 oktober. Het schip TEXEL, kapt. Hubert, van St. Petersburg naar Kooger-polder, is alhier met zware slagzijde en meer andere belangrijke schade binnengelopen.
NRC 19 januari 1864114
Amsterdam,18 januari. Het schip TEXEL, kapt. Hubert, van Havana naar de Noordzee, is volgens brief van St. George, Bermuda, dd 17 december, de 12e december aldaar met zware schade binnengelopen. Het had een orkaan doorgestaan en was men genoodzaakt geweest al het tuig en zeilen te kappen.
NRC 22 januari 1864114
Bermuda, 26 december. Het Nederlandse schip TEXEL, kapt. Hubert, van Havana naar Yarmouth, is hier 14 dezer zeer lek, met overgeslagen lading en meer andere zware schade binnengelopen.
Algemeen Handelsblad 05 oktober 1865114
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag 23 oktober 1865, des avonds te 6 uur, te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, verkopen: een extra ordinair, welbezeild, gezinkt schoenerschip genaamd TEXEL, varende onder Nederlandse vlag; gevoerd door kapitein J.H. Hubert. Volgens meetbrief lang 27,40 ellen, wijd 5,27 ellen, hol 3,14 ellen en alzo gemeten op 202 tonnen of 106 lasten. Liggende in het Oosterdok aan de dijk. Breder volgens inventaris en bericht bij bovenstaande makelaar of de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
NRC 25 oktober 1865114
Publieke verkoping in de Nieuwe Stadsherberg te Amsterdam op maandag 23 oktober.
De schoener brikschepen:
- TEXEL (gebouwd in 1853), kapt. Hubert, NLG 11.100, in slag NLG 400. (opm: de
scheepsnaam werd niet gewijzigd)….
Familiegegevens en opleiding
Harmannus Haverbult werd geboren te Groningen op 02 maart 1824 als zoon van Jan Harmannus Haverbult en Trientje Hulsinga.
Hij trouwde op 30 maart 1853 te Sappemeer met Ikien Lingbeek, geboren op 08 november 1827 te Groningen als dochter van Meindert Lingbeek, rijkscommies, en Anna Pieters Voorentholt. Zij overleed 13 september 1903.
Harmannus overleed in 1869. Bij zijn overlijden is Amsterdam als zijn woonplaats vermeld.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J.Haverbult werd met nr.911 effectief lid van Zeemanshoop per 29 maart 1853 op voorspraak van A.Spekman. Zijn schip was de "Elisabeth"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.22/29 maart 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd H.J.Haverbult (alleen initialen), oud 30 jaar, voerend de schoner “Elisabeth”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1869 staat een verzoek om de reglementaire uitkering door de wed. H.J.Haverbult geb. Lingenbeek welke haar in de vergadering dd 29 juli 1869 wordt toegekend ingaande 01 april 1869.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 augustus 1869 staat vermeld dat per 01 april 1869 een uitkering in de 1e klasse afd A werd toegestaan aan de wed kapitein H.J.Haverbult geb Lingbeek voor haar en 5 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
911 1853 schoner Elisabeth geen opgave
517 1854-1855 schoner Elisabeth Mr.F.U.H.Reiger
1856-1861 schoner Stad Assen Mr.F.U.H.Reiger & Co
1862-1864 bark Stad Assen idem
1865-1869 bark Area en Betsy idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.J.Haverbult Stad Assen februari 1859 08 december 1861
Stad Assen 17 april 1862 niet vermeld
Stad Assen geen melding 18 januari 1864
Stad Assen 08 juli 1864 geen melding
Aria Betsy 11 december 1865 27 januari 1867
Aria Betje 26 april 1867 13 juni 1868
Aria Betsie 10 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt H.J.Haverbult als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1857 t/m 1865 van de bark “Stad Assen”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1866 t/m 1869 van de bark “Aria & Betsy”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 737 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 24 augustus 1858 vertrok van Batavia de bark "Stad Assen" onder kapitein H.J.Haverbult. Het schip arriveerde te Texel op 26 december 1858 na een reis van 123 dagen026(38/105).
H.J.Haverbult verzorgde per 02 november 1857 vanuit Nieuwediep met de “Stad Assen” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 17 mei 1858 na 196 dagen . Onderweg waren 5 manschappen gedeserteerd065.
De bark “Stad Assen” onder kapitein H.J.Haverbult werd op 22 juli 1862 te Liverpool gemeld en op 18 december te San Francisco. Het schip heeft dus Kaap Hoorn gerond. Op 11 januari 1863 was het schip klaar om terug te keren naar Liverpool maar een aankomstdatum is niet gevonden.121
NRC 09 mei 1869114
Batavia, 1 april. In een telegram van Samarang wordt bericht, dat de gezagvoerder van het Nederlandse schip ARIA EN BETSY, kapt. H.J. Haverbult, vrijdagnacht j.l. op de rede aldaar is verdronken.
In een volgend bericht staat zijn opvolger vermeld (uittreksel):
NRC 13 mei 1859
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag den 31 mei 1869, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de Notaris O. Leefkens, presenteren te verkopen:
- 1/64 Aandeel in het gekoperd dito ARIA & BETSY, 391 gem. lasten, kapt. R. Ran, voor wijlen kapt. H.J. Haverbult, dir. als boven, te Batavia gereed liggende, gedestineerd naar Amsterdam.
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Mooi wass getrouwd met Attje Gerrits Rotgans, geboren 09 december 1806 en overleden 16 januari 1865.
Hendrik overleed in 1871. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.P.Mooi werd met vlagnummer 772 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 08 augustus 1848 op voordracht van G.Mulder. Zijn schip was de "Cornelia". Toegevoegd is "overleden"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 01/08 augustus 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Pieters Mooi, oud 40 jaar, voerend de smak “Cornelia”, wonend op de Kadijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Mulder.025.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1851 krijgt kapitein H.P.Mooi een maand gage wegens schipbreuk.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1862 wordt een onderstand voor 6 maanden toegekend aan kapitein H.P.Mooi ingaande 01 oktober 1862. Idem per 26 maart 1863. Idem per 03 december 1863, ingaande 01 november 1863 mits hij zijn behoeftigheid aantoont. Idem per 28 april 1864. Continuering op 27 oktober 1864 t/m 01 mei 1865. In de vergadering dd 01 juni 1865 wordt zijn uitkering verlengd tot 01 mei 1866. Op 03 mei 1866 een verlenging tot mei 1867. Op 02 mei 1867 verlenging tot 01 mei 1868. Op 30 april 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Op 28 april 1870 verlenging tot 01 mei 1871.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1871 staat een verzoek van de wed. H.P.Mooi geb. Rotgans om de regelementaire uitkering welke haar in de vergadering dd 30 november 1871 werd toegekend ingaande 01 september 1871.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 08 april 1851 staat de mededeling dat aan kapitein H.P.Mooi één maand gage is toegekend wegens schipbreuk.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 18 november 1862 staat vermeld dat per 01 oktober 1862 een uitkering is toegekend aan Kapt. H.P.Mooi voor 06 maanden.Weer voor 6 maanden per 28 april 1863. Idem per 08 december 1863. Idem per 17 mei 1864. Op 15 november 1864 verlenging tot 01 mei 1865. Op 27 juni 1865 continuering tot 01 mei 1866. Verlenging met 12 maanden op 29 mei 1866. Idem voor 12 maanden per 04 juli 1867. Op 26 mei 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Op 25 mei 1869 een verlenging voor 12 maanden. Idem per 24 mei 1870. Idem per 04 juli 1871023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 19 december 1871 staat vermeld dat per 01 september 1871 een uitkering in de 1e klasse werd toegekend aan de wed. H.P.Mooi-Rotgans023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
772 1848-1849 smak Cornelia H.Kingma te Makkum
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 sch.kof Hylke Tromp H.A.Tromp te Woudsend
388 1854-1855 sch.kof Hylke Tromp idem
1856-1862 schoner Elisabeth Mr.F.U.H.Reiger
1863-1871 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Kapitein Schip Vertrek Aankomst
H.P.Mooi Elisabeth 14 augustus 1860 27 juni 1862
Bouma025 vermeldt H.P.Mooi/Mooy als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1850 van de smak “Cornelia”, gebouwd in 1845 te Woudsend, 70 ton o.m., varend voor H.Kingma & Co te Makkum;
* 1852 t/m 1853 van de sch.kof “Hylke Tromp”, gebouwd in 1846 te Woudsend, 119 ton o.m., varend voor S.A.Brouwer te Woudsend;
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Handesblad 16 december 1852114
Corunha, 03 december
“Het schip Hylke Tromp, Mooi, van Amsterdam n. Gibraltar en Genua, is te Barquero, zijnde 15 mijlen ten O. van Kaap Ortogal, zwaar lek en met schade binnengeloopen, moet lossen om te repareren.”