Inloggen
H. WILLEBRORDUS - ID 7739


Kroniekberichten

Datum 30 maart 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Schiedam, 29 maart. Heden is van de werf De Lelie van de scheepsbouwmeester C. Lindeman te water gelaten het barkschip H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. A. Leeflang, groot 222 gemeten lasten. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd van een brikschip, genaamd H. WILLEBRORDUS, beide schepen bestemd voor de grote vaart, varende onder directie van de heer J.H. van Gent.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 24 oktober. Gisteren is te Schiedam, van de werf van de heer Lindeman, met het beste gevolg te water gelaten, de brik, genaamd H. WILLIBRORDUS, groot omtrent 180 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. Lion. Daarna is de kiel gelegd van een bark, H. LIDUINA, genaamd, groot ruim 300 Java lasten. Beide zijn bestemd voor de grote vaart, en voor rekening der rederij onder directie van de heer J.H. van Gent.

Afbeelding
Datum 18 november 1851
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Schiedam ligt in lading naar Smirna het Nederlands gekoperd brikschip H. WILLEBRORDUS, kapt. G.G. Lion, om op de 24e november te vertrekken. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer te Rotterdam, en Loncq & Cool te Schiedam.
(opm: eerste reis; zie NRC 300351)

Afbeelding
Datum 19 juni 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 30 schepen:
Voor Rotterdam: NOORD, kapt. H.R. Ruhaak; JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak; MENADO, kapt. N.N.; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. F. Parlevliet; WENA, kapt. J.F. des Ruelles; JULIA, kapt. J. Teygeler; OTTO, kapt. P. Flens.
Voor Amsterdam: VRIENDEN, kapt. J.A.T. Tydeman; CLARA HENRIETTE, kapt. N.D. de Boer; OUD-ALBLAS, kapt. N. Kruymel; JAVA, kapt. L. Tak; WILHELMINA ARNOLDA, kapt. J.L. Mulder; GELDERLAND, kapt. A. van Oosteroom; NIJVERHEID, kapt. J.A. Mooi; JAN VAN BRAKEL, kapt. W.L. Esinck, JAN HENDRIK, kapt. H. de Jong; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; DOROTHEA, kapt. H. Visser; CORNELIA, kapt. J.J.C. Noodt; SUSANNA CHRISTINA, kapt. J.J.H. Stolte; LAURA & ADÈLE, kapt. K.L. Swart; JULIE CLAIRE, kapt. H. de Wijn.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit.
Voor Schiedam: MAASNYMPH, kapt. C. van der Steen; LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. G.G. Lion; H. WILLEBRORDUS, kapt. P. Lommerse; BANTAM, kapt. B.G. van der Bolck.
Voor Middelburg: ZWALUW, kapt. E.N.F. van Wulven.

Afbeelding
Datum 08 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Shields, 4 november. Laatstleden zondag had de matroos J.J. Dijk, van de Nederlandse brik H. WILLEBRORDUS, kapt. De Boer, welke alhier naar Singapore in lading ligt, het ongeluk, bij het aan boord klimmen van de ladder te vallen en te verdrinken. Zijn lijk werd spoedig gevonden en is onder begeleiding van de kapitein en de verdere equipage alhier ter aarde besteld. De overledene was 27 jaren oud en geboortig van Pekel-A.

Afbeelding
Datum 30 juni 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen, als:
Voor Rotterdam: JULIA, kapt. A. van der Kolff; NIJVERHEID, kapt. E.L. Kerkstra; MINISTER THORBECKE, kapt. A. Bennik.
Voor Amsterdam: IDA, kapt. F.W. Mulder; ZORGVLIET, kapt. F.H. Groote; JAN PIETERSZ. KOEN, kapt. J. Verloop; JOHANNA HENDRIKA, kapt. K. Hoek; PEKING, kapt. A.J.T. Tydeman; DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; CASTOR, kapt. P. Esink; ALIDA WILLEMINA, kapt. G.E. Doornbos; AMSTERDAM, kapt. C. Tjebbes; TASMANIA, kapt. B.J. Jonker; SENIOR, kapt. K.L. Swart; LOUISA, kapt. J.C. Siedenburg; FACTORIJ, kapt. J. Jansen, TONIA, kapt. C.F. Zeeman, en KEMANGLEN, kapt. H.H. Smit, alle drie van Rotterdam; LOOPUYT, kapt. C.C. Bouwmeester, van Schiedam; ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J. Koning, en OUD ALBLAS, kapt. N.N, beide van Dordrecht.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. J. Gagestein; H. WILLEBRORDUS, kapt. J. de Boer.
Voor Dordrecht: ORION, kapt. C.M. Borghorst.
Voor Middelburg: SCHOUWEN, kapt. J. Kroll; MINERVA, kapt. J.A. van Boven.

Afbeelding
Datum 19 december 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 december. De 15e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip ELISABETH ANTONIA, kapt. J. Jansen, de 17e augustus van Amsterdam vertrokken.
De 16e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken HENDRINA, kapt. C.M. Pompe, de 28e augustus vertrokken van Rotterdam, H. WILLEBRORDUS, kapt. J.D. de Boer, de 17e juli vertrokken van Hamburg, en H. LIDUINA, kapt. H. Lammerse, de 19e oktober vertrokken van Sydney.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse fregat SAMARANG, kapt. P.L. Dupain, komende van Rotterdam en de dito barken WILLEM DANIEL, kapt. P. de Meester, komende van Amsterdam, LAURENTINA EMILIA, kapt. Knappert, komende van Rotterdam, en SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers, komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 26 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 januari. Het Nederlandse schip H. WILLEBRORDUS, kapt. Timmermans, van Rotterdam via Cardiff naar de Middellandse Zee en Odessa, is volgens bericht van Smirna (opm: Izmir), in het begin dezer maand door het Belgische schip LE COCQ, kapt. Zellien (opm: brik COQ, kapt. Georges Zellien), mastloos bij het eiland Ipsara gezien, Er was geen mogelijkheid om hulp te bieden en men beschouwde de positie van het schip als zeer gevaarlijk. (opm: zie NRC 250258)

Afbeelding
Datum 25 februari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Konstantinopel (opm: Istanbul), 12 februari. Volgens berichten uit de Dardanellen, is de Nederlandse brik TWEE GEBROEDERS, welke, als vroeger gemeld, de masten zou verloren hebben, aldaar behouden van Malta aangekomen.
(N.B. Wij kennen geen brik met de naam van TWEE GEBROEDERS, doch hebben de hoop, dat het bovenstaande bericht betrekking heeft op de Nederlandse brik H. WILLEBRORDUS, kapt. Timmermans, van Malta naar Odessa bestemd, welke volgens rapport van een Belgisch schip – zie N.R.C. van 26 januari – masteloos bij het eiland Ipsara gezien is.

Afbeelding
Datum 09 februari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: HENDRIKA, kapt. W. van Aalborg; HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.R. Bok; COLUMBINE, kapt. C.A. Malbrone; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern; LOUIS, kapt. P.A. Hövig; AUSTRALIE, kapt. F.A. Janzen; PORNO, kapt. N.N; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; ADMIRAAL DE WINTER, kapt. J.C. Jansen.
Voor Amsterdam: CELERITAS, kapt. G.A. Wagner; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; ANNA DIGNA, kapt. C. Ouman; JOHANNA CATHARINA, kapt. J.L. Besseling;
DRIE VRIENDEN, kapt. D.E. Nolting; WAALSTROOM, kapt. P.B.W. Millink; SIRIUS, kapt. H. Mulder; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ZEELAND, kapt. H.P. Hazewinkel; HOLLAND, kapt. B. Auffmorth; ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk; STAD GOUDA, kapt. K.D. Breuning; EUGENIE, kapt. E.J. Bargman, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong; CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
Voor Schiedam: H. WILLEBRORDUS, kapt. J.D. Boer; PIETER CORNELISZ HOOFT, kapt. N. Koens; CORNELIS WERNARD EDOURD, kapt. D. Bakker; OTTO, kapt. W.G. Rotgans; MACAO, kapt. J. Krol, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Middelburg: TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; BROUWERSHAVEN, kapt. P. Jansen; MARIA ELISABETH MARGARETHA, kapt. F.C. Bauditz.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Swatow (opm: Shantou), 9 juni (? [opm: Red. NRC]). De 5e dezer ontving men alhier het bericht, dat er een schip op de Lammocks (30 mijl ten ZO van deze plaats) gestrand was. Onmiddellijk werd de kanonneerboot BUSTARD ter assistentie afgezonden, doch deze kwam te laat om hulp te verlenen. Het schip was, volgens rapport van enige visserslieden, des nachts op de White Rocks geraakt en onmiddellijk daarna gezonken. De Chinezen hadden een gedeelte tin en andere lading uit het schip gehaald, en om te voorkomen, dat het ongeval in Swatow bekend werd, hadden zij de equipage naar Namoa (opm: Nan’ao; 23 25 N 117 01 O) gebracht waar zij nog is. Zij hadden het wrak, zeven dagen voor dat de BUSTARD daar kwam verlaten. De mensen zijn allen behouden en zullen waarschijnlijk met de kanonneerboot naar Amoy gaan. De naam van het schip is niet bekend; maar men veronderstelt dat het een Nederlands of Hamburgs vaartuig is, dat van Singapore kwam.
(Red. Naar wij vernemen, moet er een bericht ontvangen zijn, dat de Schiedamse brik H. WILLEBRORDUS, kapt. Kleve, in de Chinese Zee gebleven is. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat dit het schip is, in bovenstaand bericht bedoeld). (opm: zie NRC 310862)

Afbeelding
Datum 31 augustus 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 30 augustus. Volgens brief van kapt. Kleve, in d.d. Amoy, 5 juli l.l., was hij met de door hem gevoerde brik H. WILLEBRORDUS, de 28e juni door stilte en zware stroom bij hoge deining des nachts op de Lamok Eilanden (opm: 23 13 N 117 15 O) vervallen. Daarop ten anker gegaan zijnde om niet op de klippen te geraken, kwam er een Chinese boot langszijde, waaruit aangeboden werd het schip, als loods, van de klippen te brengen, welk aanbod aangenomen en ook werkelijk ten uitvoer gebracht werd, doch toen het schip goed vooruithaalde, werd de tros afgesneden en dreef hetzelve, voor het tweede anker in de grond kon komen (het eerste had de loods bevolen te laten slippen) op de klippen. Hierop werd het schip overweldigd en de kapitein en equipage van alles beroofd, tot zelfs van de scheepspapieren, zodat zij met moeite hun leven konden redden, en vervolgens met de boot, die men hun liet behouden, op een naakte klip aankwamen.
Hier verdere assistentie geweigerd zijnde, besloot de kapitein met enige manschappen met de boot de klip te verlaten, en kwamen zij dan ook, na de gehele dag geroeid te hebben, de volgende avond te Namo (opm: Nan’ao; 23 25 N 117 01 O) aan land. Ook hier werd alle hulp om de overige manschappen van de klip af te halen, bepaald geweigerd; deze waren intussen door een vissersboot, na 2 etmalen zonder eten of drinken te zijn geweest, weer afgebracht, zodat de 2e juli allen weer te samen waren en vervolgens door een kustboot de 4e juli te Amoy arriveerden. Volgens zeggen waren schip en lading geheel weg.

Afbeelding
Datum 14 maart 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nederlandse havens. Gedurende het tweede halfjaar van 1862 zijn, door verkoop naar buitenland, verongelukken of slopen, de volgende Nederlandse schepen uit de grote vaart geraakt.
naam                                                               gebouwd  last
H. WILLEBRORDUS                                       1851         180  in de Chinese Zee verongelukt
CORNELIA                                                      1841         370  gesloopt
METALEN KRUIS                                            1856         170 verkocht Antwerpse rederij
POSTILJON                                                     1855         184 verkocht op Java
JAN VAN HOORN                                           1841          306 verkocht Pruisische rederij
NIEUW LEKKERLAND                                    1842         360 verkocht Hamburgse rederij
JAPAN, ex NAGASAKI                                    1841         382 op Onrust gezonken
MACAO                                                            1848         202 vermist
DELFSHAVEN                                                 1854         346 bij Timor gestrand
BERNARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR  1840         434 verkocht Noorse rederij
CHRISTINA AGATHA                                      1838         322 verkocht Noorse rederij
ZEEPLOEG, ex ZUID-HOLLAND                    1830         275 verkocht voor de houtvaart
CERES                                                             1839        188 verkocht op Java
DILIGENTIA                                                     1840         372 te St. Thomas afgekeurd
GUINEA                                                           1856         146 in Baai van Jedo verongelukt
MARIANNE                                                      1853         131 te Swatow verongelukt
CORNELIA SMITS                                           1851         380 in de Chinese zee verongelukt
tesamen 4758 gemeten lasten.
Terwijl daarentegen in de grote vaart zijn gebracht:
naam                                                                  lasten  reders
WILLEM                                                             130     J. Rahder & Co., te Amsterdam
DOESBORGH                                                   197      Phister, Wurfbain & Co., idem
ONRUST                                                           450     G.H. Uitdenboogaard, Maassluis
TWEELINGEN                                                   316     Bunge & Co., te Amsterdam.
tesamen 1093 gemeten lasten.

Afbeelding