Inloggen
JULIA - ID 7806


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-10-13 / 1867-04-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Kater en Meulman, Groningen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1851-09-10
Delivery Date: 1851-10-07
Technical Data

Net Tonnage: 62.00 lasts
Net Tonnage 2: 118.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.57 Meters Registered
Beam: 4.46 Meters Registered
Depth: 2.33 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-10-13
Register nr: 18510739
Scheepsnaam: JULIA
Type: Schooner
Lasten: 62
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gust, E.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Gust, E.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-10-07 JULIA
Manager: Evert Gust, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Gust, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1854-12-28 POLLUX
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-08-09 WILLEM
Manager: Jan Molenaar, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 28 december 1853, van de POLLUX:

Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders en 1/4e part), J. Konijn, Egmond (1/4e part), Jacob Bakker, Nieuwediep (1/4e part) en IJ. Lastdrager, Nieuwediep (1/4e part)



Eigenaren, per 9 augustus 1858, van de WILLEM:

Firma Schrijver & Van Rossem (boekhouders van het schip en 8/16e part), Jan Molenaar (2/16e part), firma Mannoury & Van Seldam (2/16e part), Gebr. Forceville (1/16e part), G. van Rossem (1/16e part), firma Meursing & Co. (1/16e part) en firma Suring & Lingeman (1/16e part), allen te Amsterdam.

 

Ship Events Data

1852-12-31: Damaged
Op 31 december 1852 is de JULIA, kapt. E. Gust, met schade door aanzeiling, Vlissingen binnengebracht
1853-09-00: Damaged
In september 1853 is de JULIA, kapt. E. Gust, lek te Falmouth binnengelopen.
1853-11-01: Stranded
Op 1 november 1853 is de JULIA, kapt. E. Gust gestrand in de Eijerlandse gronden. De schoener werd hersteld en ging in januari 1854 als POLLUX onder kapt. Jan Molenaar weer naar zee
1867-04-05: De WILLEM, kapt. Jansonius, op reis in ballast van Amsterdam naar Leba , is op 5 april 1867 om 08.00 uur des morgens, geankerd liggende op de rede van Leba, ten westen van de monding van de rivier de Leba, bij zwaar stormweer gestrand en wrak geslagen. De bemanning van 6 personen kon zich met de scheepsboot redden. Samen met de ELISABETH CHRISTINA, kapt. Visser, die ook vergaan is, was de WILLEM bestemd naar Leba om daar spoorwegdwarsliggers te laden. (opm: het schip was wellicht tijdens de storm van de ankers geslagen)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Evert Gust, geboren 08 februari 1812 te Groningen, gehuwd, Nederd.Hervormd, wonend vanaf 1859 in de Buiten Oranjestraat 62 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Gust als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1853 van de 2/msch “Julia”, gebouwd in 1851 te Groningen, 150 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1854 voor de gebr. Goedkoop te Amsterdam en werd herdoopt in “Pollux”;

*    1856 t/m 1857 van de schkof “Margaretha”, gebouwd in 1851 te Martenshoek, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Uit Maritieme Kronieken van Stichting Marhisdata

NRC 13 september 1851

Groningen, 10 september. Heden morgen liep met beste gevolg van stapel de schoener JULIA, groot ongeveer 80 lasten, kapt. E. Gust en gebouwd door de heren K. Kater en A. Meuleman.

Bij deze gelegenheid moeten wij tot ons leedwezen te kennen geven, dat in het beredenerend verslag door heren Gedeputeerde Staten aan de Staten van deze provincie, in hunne zomerzitting ingediend, weinig of niets omtrent de gewestelijke scheepsbouw, een zo belangrijke tak van industrie, wordt gevonden, iets wat ongetwijfeld zeer te bejammeren is, vermits men nu van een nauwkeurige statistiek te dien opzichte is verstoken.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Gust, Evert Jan
Overige informatie: eigenaar uit Groningen

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.L.Jansonius als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Hector” ex Cornelia & Alida, gebouwd in 1856 te Groningen, 127 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossen te Amsterdam. Het schip is verongelukt op de baar van Maroim;

*    1865 t/m 1867 van de 2/msch “Willem” ex Pollux, ex Julia, gebouwd in 1851 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossum te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;

*    1868 van de kof “Wilhelmina” ex Geertruida Jacoba, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar (Bouma voegt hirt een ? toe) vanuit Appingedam. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1875 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;

*    1876 t/m 1877 van het 3/mschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1878 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip is te New York afgekeurd en verkocht voor $ 3950,-;

*    1879 t/m 1884 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*    1885 t/m 1887 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd te Lissabon afgekeurd, verkocht en gesloopt;

*    1889 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1889 te Batavia afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan

Bolderaa  18 Oct.  Amicitia  J.L. Jansonius  Holland.

 

Handelsblad: “Leba 5 maart 1867. De Nederlandsche schepen WILLEM , kapitein J.L.Janzonius en ELISABETH & CHRISTINA, kapitein G.K.Visser, van Amsterdam herwaarts zijn alhier in de nabijheid gestrand en wrak geworden, het volk van beide schepen is gered.” (Hoedemaker).038.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Jansonius, J.L.

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1851-11-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JULIA
Schipper: Gust, Evert
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: WILLEM
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

1851

PGC 180451
Groningen, 17 april. De brik VICE ADMIRAAL LUCAS, groot ruim 200 last, gebouwd op de werf van de heren K. Kater en A. Meulman alhier, is dinsdag l.l. van stapel gelopen, in tegenwoordigheid van vele toeschouwers en onder het wapperen der nationale vlaggen. Dit fraaie schip is gebouwd voor rekening van de heren Prins & Comp. te Schiedam, die bij het te water laten tegenwoordig waren en hun genoegen te kennen gaven over de schone bouworde van dien bodem, die zal bevaren worden door kapt. De Weerd, van Pekela.
Thans wordt op dezelfde werf de kiel gelegd voor een schoener-schip, groot 100 last, gebouwd wordende voor rekening van de heren E.M. Wieringa c.s., te Ezinge.
Ook wordt er een begin gemaakt met een schoener-schip, groot 90 last, genaamd JULIA, kapt. E.J. Gust, alhier.
NRC 130951
Groningen, 10 september. Heden morgen liep met beste gevolg van stapel de schoener JULIA, groot ongeveer 80 lasten, kapt. E. Gust en gebouwd door de heren K. Kater en A. Meulman.
Bij deze gelegenheid moeten wij tot ons leedwezen te kennen geven, dat in het beredenerend verslag door heren Gedeputeerde Staten aan de Staten van deze provincie, in hunne zomerzitting ingediend, weinig of niets omtrent de gewestelijke scheepsbouw, een zo belangrijke tak van industrie, wordt gevonden, iets wat ongetwijfeld zeer te bejammeren is, vermits men nu van een nauwkeurige statistiek te dien opzichte is verstoken.

1853

AH 030153
Vlissingen, 31 december. Heden zijn hier binnengebracht de Nederlandse schoener JULIA, kapt. E. Gust, als hebbende voor Rammekens schade bekomen door het aanzeilen van de Oostenrijkse bark BOXIDOR OPNICH, kapt. Gazzenich, alsmede laatstgenoemd schip, beide om te repareren,
NRC 220953
Falmouth, 18 september. Het alhier binnengelopen Nederlandse schip (opm: schoener) JULIA, kapt. E. Gust, van Rio Grande naar Bristol bestemd, heeft gedurende de reis op een klip gestoten en dientengevolge een lek bekomen. Hetzelve is op het droge gebracht, om de schade te onderzoeken (opm: zie PGC 240953). (NB. Ons vorig bericht als of dit schip naar zijn bestemming zou vertrokken zijn, was abusief).
PGC 240953
Het schip JULIA, kapt. Gust, van Rio Grande naar Bristol, te Falmouth om order binnengekomen, heeft op de reis gestoten. Genoemd schip is volgens bericht van Falmouth d.d. 18 september op het droge gehaald, nagezien en is bevonden, dat het met de vloed vijf voet water in het ruim heeft. (opm. zie NRC 220953)
NRC 051153
Amsterdam, 4 november. De Nederlandse schoener JULIA, kapt. E. Gust (bouwjaar 1851; kapt. Evert Gust), van Cardiff met spoorstaven naar Hamburg, is, volgens brief van Texel van de 3e dezer, de 1e dito in de Eijerlandse gronden gestrand en zal weg zijn; het volk is gered en een groot gedeelte der tuigage geborgen, ook hoopte men de lading te kunnen bergen. (Zijnde dit het schip gisteren gemeld.)
(opm: het wrak werd voor NLG 2.525 aangekocht door een consortium onder boekhouderschap van Gebrs. Goedkoop, Amsterdam; de schoener werd hersteld en ging in januari 1854 als POLLUX onder kapt. Jan Molenaar weer naar zee)

1855

NRC 140955
Gallipoli, 29 augustus. Het schip (opm: schoener) POLLUX, kapt. J. Molenaar, van Brindisi naar Galatz, is de 17e dezer alhier binnengelopen en ligt met een groot aantal schepen wegens tegenwind op de rede.

1858

AH 120658
Advertentie. A. Roos, makelaar, zal op maandag 28 juni 1858, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, verkopen: Een extra ordinair welbezeild gezinkt schoonerschip genaamd POLLUX, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapitein J. Molenaar, volgens meetbrief lang 25 ellen 50 duimen, wijd 4 ellen 45 duimen, hol 2 ellen 30 duimen, en alzo gemeten op 116 tonnen of 61 lasten. Liggende aan de werf Concordia, in de Oosterburger Voorstraat. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar of bij de cargadoors Kranenborg & Zonen.

1861

NRC 130961
Elseneur, 10 september. De Nederlandse schoener WILLEM, kapt. J. Molenaar, van Wyburg naar Edam, is alhier, wegens ziekte van de kapitein, binnengelopen.
NRC 180961
Elseneur, 15 september. De Nederlandse schoener WILLEM, kapt. J. Molenaar, van Wyburg naar Edam, alhier binnen, heeft na herstelling van de kapitein de 13e dezer de reis voortgezet.

1863

NRC 070863
Advertentie. H.J. Rietveld, C. Ament, P. Reineke en P.H. Craandijk, makelaars, zullen op maandag de 31e augustus 1863, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedende of hoogstmijnende, in publieke veiling, verkopen:
-       een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast schoener-brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CONCORDIA, gevoerd door kapt. E.T. Jager, in 1861 nieuw gebouwd, gemeten op 208 tonnen of 110 lasten en liggende aan de Oosterdoksdijk, met deszelfs volledige inventaris, breder bij biljetten omschreven.
-       een zestiende aandeel in het ijzervast gezinkt schoenerschip WILLEM, kapt. Molenaar, gemeten op 120 tonnen of 63 lasten, de 3e mei l.l. te Bahia gearriveerd, varende onder directie van de heren Schrijver & Van Rossem.
Nadere informaties te bekomen bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Hoyman en Schuurman & Van den Beij en Co.
NRC 020963
Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 31 augustus:
het schoener-brikschip CONCORDIA, kapt. E.T. Jager, gebouwd in 1861: NLG 27.000, in slag NLG 3500. Koper C. Ament (opm: een makelaar, mogelijk voor zijn opdrachtgever)
1/16e aandeel in het schoenerschip WILLEM, kapt. J. Molenaar: NLG 325, in slag NLG 40. Koper H.J. Rietveld (opm: een makelaar namens zijn opdrachtgever)

1867

NRC 070467
Rotterdam, 6 april. De schepen WILLEM, kapt. Jansonius, en ELIZABETH EN CHRISTINA, kapt. Visser, van Amsterdam naar Leba (opm: posn 54º46 N 17º33’’ O), zijn, volgens telegrafisch bericht van daar van de 5e april, in de nabijheid dier plaats gestrand en wrak, doch de bemanningen gered (opm: zie NRC 130467).
NRC 130467
Leba, 7 april. De 5e dezer des morgens ten 8½ ure strandde geheel nabij Leba, bij een orkaanachtige storm uit het noorden, het op hier bestemde Nederlandse schoenerschip (opm: schoenerbrik) ELISABETH EN CHRISTINA, kapt. G.K. Visser, circa 114½  last groot en WILLEM, kapt. J.L. Jansonius, circa 70 lasten groot, in ballast van Amsterdam komende, als vroeger vermeld.
De equipages van beide schepen hebben zich met levensgevaar gered.
Het schip WILLEM is totaal en de ELISABETH EN CHRISTINA zal waarschijnlijk wrak worden. Tuig en inventarissen zijn gisteren geborgen.
(opm: in een brief van 17 april wordt vanuit Coeslin aan de Koninklijke Ober-Präsident der Provinz Pommern gemeld, dat beide schepen, thuishaven Amsterdam, zijn gestrand ten westen van de monding van de rivier Leba nabij de haven Leba. De 8 resp. 6 opvarenden hebben zich met hun boten gered. Beide schepen waren nog in ballast, maar hadden spoorweg dwarsliggers zullen laden.
De schoenerbrik ELISABETH EN CHRISTINA was in 1850 gebouwd.
De schoener WILLEM, gebouwd in 1851 als JULIA, kapt. E. Gust, strandde op 1 november 1853 op de Eierlandsche Gronden [zie NRC 051153]; het wrak werd aangekocht door Gebrs. Goedkoop c.s. Amsterdam, hersteld en ging in januari 1854 als POLLUX onder. kapt. Jan Molenaar weer aan de vaart; in augustus 1858 verkocht, nu WILLEM, onder dezelfde kapitein)

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN archiefnummer Gron.883.2138.2140.279
DVD IX – 381, 382
__________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: JULIA

Plaats en datum acte Groningen, 7 oktober 1851

Soort schip schoener

Bouwwerf / verkoper Kater & Meulman, scheepsbouwmeesters te Groningen

Gevoerd door kapt. E. Gust, Groningen

Eigenaar / aankoper E. Gust te Groningen

Te voeren door kapt. E. Gust, in eigendom bevaren

Grootte in tonnen / lasten 62 lasten
(Meetbrief d.d. 22 september 1851 afgegeven te Groningen)
Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 25,57 m., breed 4,46 m., hol 2,33 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1851

Plaats en datum van registratie Groningen, 8 oktober 1851

Nummer van registratie deel 19, folio 86, recto, vak 6

Notaris burgemeester stad Groningen

Prijs

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/240807

Naam JULIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1851
Toegang 883
Inventaris 2138

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.1

DVD XLIV – 2268-2271
CEDULE

Naam schip genaamd geweest JULIA, nu genaamd POLLUX

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 28 december 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. Evert Gust

eigenaar Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders en 1/4e part), J. Konijn, Egmond (1/4e part), Jacob Bakker, Nieuwediep (1/4e part) en IJ. Lastdrager, Nieuwediep (1/4e part)

te voeren door kapt. Jan Molenaar

grootte in tonnen 63 lasten of 120 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Groningen

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 december 1853

nummer van registratie deel 65, folio 173, recto, vak 4

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bewijsstukken: thuishaven schip POLLUX is Amsterdam.
Eerder, op 13 oktober 1853 was voor het schip (toen JULIA) een zeebrief afgegeven onder nr.744. De eed tot verkrijging zeebrief werd afgelegd op 2 januari 1854; het schip lag in het Nieuwediep.





researcher/datum research: ML / 300510

Naam JULIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.1

DVD XII – 6525, 6526
ACTE VAN KOOP/VERKOOP

Naam schip casco van het schip JULIA, op 2 november 1853 op de Eijerlandse gronden vervallen

plaats en datum acte openbare verkoping, Texel, 18 november 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Jan Zunderdorp, scheepsmakelaar, voor zijn firma Zunderdorp & Co. Oude Schild (Texel)

gevoerd door kapt. Evert Gust, scheepskapitein te Groningen

eigenaar/aankoper T. Konijn, Egmond

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Texel, 23 november 1853

nummer van registratie deel

notaris Willem Bok, notaris te Texel

prijs NLG 2525,-

bijzonderheden: (opm: zie Kroniek 1853, NRC 051153, dit is dus de Nederlandse schoener JULIA, kapt. Gust)






researcher/datum research: ML / 300508

Naam JULIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.24

DVD XIII- 6958 - 6961

CEDULE

Naam schip POLLUX, door kopers genaamd WILLEM

plaats en datum acte eigendomsbewijs ter aanvrage zeebrief,Amsterdam, 9 augustus 1858

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Schrijver & Van Rossem (boekhouders van het schip en 8/16e part), Jan Molenaar (2/16e part), firma Mannoury & Van Seldam (2/16e part), Gebr. Forceville (1/16e part), G. van Rossem (1/16e part), firma Meursing & Co. (1/16e part) en firma Suring & Lingeman (1/16e part), allen te Amsterdam.

te voeren door kapt. Jan Molenaar

grootte in tonnen 63 lasten of 120 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 augustus 1858

nummer van registratie deel 67, folio 44, verso, vak 8

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip is gebouwd te Groningen.
Bij de aanvrage werd ook overlegd de laatste koopbrief en de voorlaatste zeebrief, afgegeven onder no. 223 op 12 maart 1856. (de eed werd afgelegd door Willem van Rossem Jr., namens zijn firma Schrijver & Van Rossem, die het schip kort voor de eedsaflegging hadden gekocht)

researcher/datum research: ML / 101108

Naam POLLUX
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1858
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.883.2137-2140.1851-279
GRONINGER ARCHIEVEN archiefnummer Gron.883.2138.2140.279
Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.1
Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1858.24
Nat. Archief, Den Haag, toeg. nr 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk