Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.J.Franze was met vlagnummer R323 in de periode 1851 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 voor het lidmaatschap heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein M.J.Franze met vlagnummer R323 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van het ss. “Bordeaux” 202 last varend voor van Hoey Smith te Rotterdam
Bouma025 vermeldt kapitein Frantzen als gezagvoerder gedurende:
* 1851 t/m 1852 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;
Te water op 23.10.1851 en 26.11.1851 opgeleverd door Scheepswerf John Reed & Co., Port Glasgow aan J. P. van Hoeij Smit, Rotterdam als “BORDEAUX.”.
Eigenaren: Pieter van Hoey Smith, Rotterdam (1/10e part), Jacobus Catharinus de Joncheere, Utrecht (4/10e part), IJman Dirk Christiaan Suermondt, Utrecht (1/10e part), Christiaan Oortmans, Utrecht (1/10e part), Ewoud Twiss, ’s-Gravenhage (1/10e part), firma Robert Twiss & Zonen, Rotterdam (1/10e part), vrouwe Sara Geertruida Smith van Engelen, geboren Van Hoey, echtgenote van William Smith, Rotterdam, en de firma Jan Havelaar & Zoon, beiden te Rotterdam, tezamen 1/10e part
* 1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1854 te Chester, 487 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam. Samen met het ss “Elve” in de vaart op Hamburg.
Bouma025 vermeldt M.J.Franssen als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam.
Een prent van het ss “Hollander” in de vaart tussen Rotterdam en Londen door J.Cahey uit 1854 is in de collectie van het Gemeentearchief van Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Betreft correspondentie tussen Marien Lindenborn en Bert Kruidhof van Marhisdata.
01/09/2007 - Beste Bert,
Wil je in de database bij de kapiteins van de stoomboot BORDEAUX van 1851 nog even een kleine aanvulling maken?
Kapitein J.M. Frantzen, die het gezag voerde vanaf de oplevering van het schip, verliet dit schip in december 1852, en reisde naar Glasgow wegens benoeming op het nieuwe stoomschip GIRONDE van dezelfde rederij, waarmee hij op 20 januari 1853 van Glasgow te Hellevoetsluis aankwam.
In zijn plaats voer kapt. P.J. van Emmerik al in december 1852 op de BORDEAUX van Rotterdam naar Bordeaux. Van Emmerik was kapt. op de ELVE geweest, die toen wegens ijsgang was opgelegd.
Hart. groet,
Marien
NRC 02 september 1851
Advertentie. Stoompacket-Vaart tussen Rotterdam en Bordeaux. Op de 1e november e.k, zal met het nieuw gebouwd Nederlands schroefstoomschip BORDEAUX, gevoerd wordende door kapitein M.J. Frantzen, een nieuwe geregelde dienst aangevangen worden tussen Rotterdam en Bordeaux. De afvaarten zullen vooreerst iedere 20 dagen van beide havens plaats hebben; de datums zullen nader worden bekend gemaakt.
Dit prachtig stoomschip groot 550 tonnen, hebbende een ruim tussendek, is voorzien van machines van nominaal 110 paardenkracht, is uitmuntend uitgerust voor een aanzienlijk getal passagiers, en expresselijk ingericht tot het vervoer van wijnen, kaas en alle andere goederen. De overtocht zal geschieden in 3 dagen. Deze dienst in correspondentie zijnde met de verschillende transport-middelen, zowel te land als te water van Bordeaux, naar Marseille, Toulon, Cette, Bayonne, Montpellier, Bilbao, Santander, Perpignan, Nantes, Angoulême, Limoges, enz; zo kunnen alle goederen langs deze weg in korte tijd, en tot zeer billijke conditiën van en naar het zuiden van Europa overgevoerd worden. Nadere inlichtingen omtrent vrachten van passagiers en goederen zijn te bekomen ten kantore van Smith & Co, Rotterdam en Albrecht & Fils, agenten, André Ferrière & Neveux, cargadoors te Bordeaux.
NRC 29 november 1851
Hellevoetsluis, 28 november. Heden arriveerde het stoomschip BORDEAUX, kapt. Frantzen, van Glasgow (eerste reis van dit te Glasgow gebouwde Nederlandse stoomschip, zie NRC 020951)
NRC 07 december 1851
Hellevoetsluis, 6 december. Heden stoomde naar zee de BORDEAUX, kapt. C.J. Frantzen, naar Bordeaux. (opm: eerste commerciële reis van dit nieuwe schip)
Dagbladgegevens uit de Maritieme Kroniek 1851- Marhisdata
Datum vanaf: |
1853 |
Kapitein: |
Franze, M.J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Pierre Jean van Emmerik werd geboren op 02 september 1813 te Dordrecht als zoon van de Nederlands Hervormde Matthijs van Emmerik en Adriana van Steenbergen. Hij vestigde zich op 30 april 1856 te Rotterdam o.a. aan de Willemskade Wijk 15 nr. 806.
Hij was getrouwd met Mary Ann Nelson, geboren 11 juni 1837 te Schiedam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam aan de van Brakelstraat op 13 februari 1883005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J. van Emmerik was met vlagnummer R110 in de periode 1845 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat “Kapitein P.J.van Emmerik … mede de Maatschappij aan zich heeft verplicht, door van zijn recht op Uitkeering ten behoeve van het Fonds edelmoedig afstand te doen, …”. Deze mededelingen werden herhaald in de Jaarverslagen van 1880, 1881 en 1882.
In het Jaarverslag 1883 is vermeld dat hij in dat jaar is overleden.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.J. van Emmerik met vlagnummer R110 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de brik “Adrianus en Jacobus” 117 last voor Sturenberg, Cankrien & Co te Rotterdam
* 1851 van de ss “Elve” 117 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874:
van de ss “Gironde” 200 last voor van J.P. van Hoey Smith te Rotterdam
* 1877, 1878, 1880, 1881, 1882 geen schip en rederij vermeld
Bouma025 vermeldt P.J.van Emmerik als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1851 op de brik “Adrianus Jacobus”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 218 ton o.m., varend voor Sturenberg, Crankien & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1852 voor v/d Bey & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Margaretha Maria”;
* 1851 t/m 1854 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam;
* 1853 t/m 1854 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam. periode klopt niet met de vorige opgave.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Edward P.J. werd op 06.11.1842 geboren te Rotterdam als z.v. Pierre Jean van Emmerik en Marianne (Mary Ann ?) Nelson.
Edward P.J. (27) trouwde op 27.01.1870 te Rotterdam met Isabell Pearson (22) – geb. te Rotterdam – d.v. Samuel Pearson en Isabella Simpson.
Isabell(a) overleed op 22.06.1917 te Rotterdam (69).
Edward P.J. overleed op 26.04.1917 te Rotterdam (74).
(In sommige officiële stukken wordt de voornaam ook vermeld als EDUARD)
Kinderen
- Edward Fredrick Pierre Jean – geb. 29.11.1870 te R’dam.
- Pierre Jean – geb. 13.06.1872 te R’dam.
- Samuel James – geb. 20.01.1874 te R’dam.
- Isabell – geb. 11.12.1876 te R’dam.
- Matthijs – geb. 12.07.1878 te R’dam.
- Marij Anne – geb. 05.12.1880 te R’dam.
- Anne Martha – geb. 11.10.1883 te R’dam.
- Adriana Elizabeth - geb. 11.10.1883 te R’dam.
- Adolphine Jeannette – geb. 14.10.1888 te R’dam.
De schepen van de kapitein
* 1870 – 1876 van het s.s. SEINE – geb. in 1850
* 1876 – 1877 van het pass.schip STAD BREDA ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock
* 1877 – 1885 van het s.s. GIRONDE – geb. in 1852
* 1885 – 1897 van het s.s. HOLLANDER – geb. in 1884
Overige bijzonderheden
Nwe Goessche Ct 16-01-1877
De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.
De Heer S. Parma geeft:
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.P.J. van Emmerik was met vlagnummer R48 in de periode 1871 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Hij was met vlagnummer R31 in de periode 1880 t/m 1883 en met vlagnummer R110 van 1883 t/m 1817 effectief lid van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De vermelding van ledenlijsten in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart stopt in jaargang 1918 en het is waarschijnlijk dat kapitein van Emmerik to nà 1918 lid is geweest058.
E.P.J.van Emmerik was vice president en 2e penningmeester van de Maatschappij in 1903 en permanent commissaris van 1899-1902 en 1905-1917058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.P.J. van Emmerik met vlagnummer R48 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1874 van het ss. “Seine” 144 last voor J.P.van Hoey Smith te Rotterdam
* 1877 van het ss. “Gironde” 530 ton o.m. voor Smith & Co te Rotterdam
* 1878 van het ss. “Gironde” 576 ton n.m. voor Smith & Co te Rotterdam
Hij wordt met vlagnummer R31 vermeld in de ledenlijsten van:
* 1880 t/m 1882 van het ss. “Gironde” 576 ton n.m. voor Smith & Co te Rotterdam
En met vlagnummer R110 in de ledenlijsten van:
* 1883 van het ss. Gironde” 607 ton voor Smith & Co te Rotterdam
* 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896:
van het ss. “Hollander” 804 ton bruto voor Smith & Co te Rotterdam
* 1897 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt E.P.J. van Emmerik als gezagvoerder gedurende:
* 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam;
* 1872 t/m 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor Smith & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 gesloopt;
* 1877 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” (KNSM) te Amsterdam.(het lijkt erop of deze gezagvoerder voor een reisje is “uitgeleend” aan de KNSM te Amsterdam. De kapiteins van Emmerik zijn verder strikt gebonden aan Rotterdam)
* 1877 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;
* 1885 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.F. de Boer was met vlagnummer R46 in de periode 1883 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen.058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggenlidmaatschap heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.F. de Boer met vlagnummer R46 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1883 geen vermelding van schip en boekhouder
- 1885 t/m 1888, 1890, 1891 van het ss. “Gironde” 607 ton varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam
Bouma025 vermeldt T.F. de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1882 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1854 te Chester, 487 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam. Het schip strandde op Ouessant en raakte wrak;
- 1885 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam
- 1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.
Het ss. “Hollander” strandde op 18 november 1883 bij Ouessant en ging verloren. Het schip was op weg van Bordeaux naar Rotterdam. De Bemanning werd gered.
Het ss. “Hollander” werd gebouwd in 1854 bij G.Cram te Chester, mat 603 ton o.m. en voer voor J.Smith & Co te Rotterdam072.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
In het tijdschrift “De Zee” jg.11, p.180, 1889 staat een uitslag van in maart gehouden examens. Daarin de mededeling dat het Diploma derde stuurman op de grote zeilvaart is uitgereikt aan B.Meijer.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.Meijer Jr als gezagvoerder gedurende:
* 1899 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;
* 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.287, 1891 staat de uitslag van examens in april 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Een aanvullingsexamen werd als 1e stuurman op de grote zeilvaart werd met goed gevolg afgelegd door A.Karssies.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Karssies als gezagvoerder gedurende:
* 1900 (en later?) van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam. Het schip is in 1902 gestrand (Bouma vermeldt niet of dit gebeurde onder gezag van kapitein Karssies).
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1900 |
Kapitein: |
Karssies, A. |
Overige informatie: |
0 |
|