Familiegegevens en opleiding
Evert Verschoor is getrouwd met Johanna Buijser, geboren 21 februari 1810 en overleden in juni 1873.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.Verschoor werd met vlagnummer 761 per 16 november 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Martens. Als zijn schip is genoemd de “Maria”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 09/16 november 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Evert Verschoor, 39 jaar, voerend de bark “Maria”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens. 023.
E.Verschoor was met vlagnummer R234 in de periode 1848 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
E.Verschoor was in 1851 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 verzoekt de wed. kapitein E. Verschoor geb. Buijser om een uitkering welke haar en een kind wordt toegekend in de vergadering dd 03 juni 1858 ingaande 01 mei 1858.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de wed E.Verschuur geb. Buijser per 01 mei 1858 een uitkering is toegekend in de 1e klasse voor haar en 1 kind.023.
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe van kapitein E.Verschoor een uitkering heeft ontvangen van f 135,30 incl. schoolgeld voor haar en haar kind voor een periode van 9 maanden. (hieruit is te concluderen dat kapitein Verschoor in maart/april 1858 is overleden). In 1859 was de uitkering f 180,40058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
761 1848 bark Maria A.van Hoboken & Zn te Rotterdam
1849-1850 fregat Batavia idem
1851 geen vermelding van schip en boekhoouder
1852-1853 bark Beatrix Schloss & Hencke te Rotterdam
380 1854-1857 geen vermelding van schip en boekhouder
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein E.Verschoor met vlagnummer R234 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de bark “Batavia” 373 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1851 van de bark “Beatrix” ? last varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam
* 1855 van de bark “Beatrix” 217 last varend voor Schloss & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt E.Verschoor als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de bark “Maria”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, op de werf “Welvaren” van B.de Hoog, 296 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1850 t/m 1851 van het fregat “Batavia”, gebouwd in 1829 te Rotterdam, 710 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1853 t/m 1857 van de bark “Beatrix”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Evert Verschoor werd in oktober 1847 de nieuwe gezagvoerder van de “Maria”. Van Hoboken meldde aan de Nederl. Handel Maatschappij dat deze “na 27 reizen trouwe dienst deze opklimming wel heeft verdiend.” -069 – p.261.
Familiegegevens en opleiding
Carel Anastatius Leopold van der Wijck werd per 02 september 1843 "ingenomen" als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Doesburg op 03 april 1830. Zijn ouders waren Jonkheer Pieter van der Wijck, zonder beroep te Vorden nr.185 bij Zutphen, en Christine Caroline Philippine Muller. "Het kostgeld is ontvangen bij G.F.Dijk op de Heerengracht over de Bergstraat te Amsterdam". De vorderingen werden in de periode 1844-46 middels drie-maandelijkse rapporten bijgehouden van de vakken zeevaartkunder, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans) en scheepswerk. Voorts is gemeld:
" 24 Dec 1845 aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Meijjes
7 Mei 1846 geplaatst als Jongen op het schip Amboina Capt.Laurens (moet zijn Louwerse025) naar Batavia voor Rotterdam ...
6 Maart 1847 terug van de reis
3 Mei 1847 geplaatst als Ligtmatr. op het Schip Sara Johanna Capt.Sweijs naar Batavia voor Amsterdam ...
25 Maart 1848 terug van de reis met goed attest
5 April 1848 eervol ontslagen"004(949-533/2012).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.A.L.van der Wijck werd met vlagnummer 796 per 29 juli 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.Sanders. Als zijn schip is vermeld de “Theodora Machtilda”. Toegevoegd is “Honorair Lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving was van der Wijck 32 jaar001.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 juli 1862 staat vermeld dat als lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd C.A.L. van der Wijck, oud 32 jaar, voeren de bark “Theodora Machtilda”, voor rekening van de wed. B.W. van Starcvkenborg van Straten, op voordracht van kapitein E.Sanders.023
Carel A.L. van der Wijck was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1862 t/m 1866 met vlagnummer 796.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1866 krijgt C.A.L. van Wijk toestemming zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.
In de notulen van 17 april 1866 van de Algemene Vergadering staat het verzoek van C.A.L.van der Wijk om van effectief lid over te gaan naar het honoraire lidmaatschap, hetgeen wordt toegestaan.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
796 1862-1864 bark Theodora Machtilda Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten
1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
C.A.L. van Wijck Beatrix 14 november 1859 12 oktober 1861
Theodora Machtilda 28 juli 1862 27 januari 1863
De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116
Naam Schip Periode Aantal reizen Diensttijd
C.A.L.van Wijck Theodora Machtilda 1862-1865 2 3
Bouma025 vermeldt C.A.L. van der Wijck als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1861 van de bark “Beatrix”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam en was herdoopt in “China”;
* 1863 t/m 1865 van de bark “Theodora Machtilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam en was omgedoopt tot “Geesiena Maria”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;
* 1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;
* 1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
* 1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1862 |
Kapitein: |
Tofield, E. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Andreas Floris Arys Hörner werd geboren op 19 november 1832 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Ary Marius Hörner, kantoorbediende, en Dirkje Alida van ’t Hoogerhuys. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Dijk Wijk 3 nr. 619 (nieuw nr. 239). Hij behaalde op 30 april 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.
Hij trouwde op 09 maart 1859 te Rotterdam met Cornelia Lindyer, geboren 13 januari 1837, dochter van de Lutherse Jacob Lindyer, spekslager, en Johanna Wilhelmina Parish. Zij vertrok op 13 september 1876 naar Fagal005.
Andreas overleed in 1897.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.F.A (of H.) Hörner was met vlagnummer R82 in de periode 1861 t/m 1897 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
A.F.A.Hörner was in 1865 en 1873 afwisselend commissaris en in 1868 en 1870 secretaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat A.F.A.Hörner in 1897 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.F.H (later A.F.A.) Hörner met vlagnummer R82 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1862, 1863 van het fregat “d’Elmina” 377 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1864 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1865, 1866 van de brik “Nagasaki” 146 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1867 van de brik “Rio de la Plata” 146 last varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.F.A.Hörner als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1864 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1865 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam;
* 1866 t/m 1867 van de brik “Nagasaki” ex Catharina Geertruida, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 273 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1867 voor f 14.000,- verkocht aan Sandberg & Co te Dordrecht en herdoopt in “Zeevaart”;
* 1868 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;
* 1869 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;
* 1872 t/m 1873 van de bark “Gijsbert Karel van Hoogendorp”, gebouwd in 1864 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen.
Overige bijzonderheden
ntleend aan Hoedemaker038:
Handelsblad 15 januari 1867
Advertentie van verkoop op Maandag 4 februari 1867 te Amsterdam van het gekoperd en kopervast Brikschip, varende onder Nederlandsche Vlag, genaamd NAGASAKI, gevoerd door kapitein A.F.A.Hörner. Volgens Nederlandsche meetbrief lang 28,90 el wijd 5.53 el, hol 3,88 el, alzoo gemeten op 276 tonnen of 146 lasten. Ligt in het Oosterdok (Later uit de hand verkocht). Aan wie? (vraagt Hoedemaker. Het antwoord hiervoor).
A.F.A.Hörner vertrok op 01 december 1862 van Brouwershaven met de “d’Elmina” en 2 landmachtofficieren en arriveerde te Batavia op 03 maart 1863 na een reis van 119 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;
* 1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;
* 1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;
* 1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
* 1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1866 |
Kapitein: |
Tofield, E. |
Overige informatie: |
0 |
|