Familiegegevens en opleiding
Johann Heinrich Brandt werd geboren te Hardegsen op 12 juli 1783.
Hij huwde met Neeltje Verbruggen, geboren te Valkenburg op 13 februari 1799. Na het overlijden van Johann hertrouwde zij in april 1850 met P.Cordua. Zij overleed op 20 augustus 1871.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Brandt, adres Kranenborg en Zn, werd met nr.125 effectief lid van Zeemanshoop per 21 juni 1825 op voorspraak van C.Brandligt. Als schepen werden opgegeven de “Elisabeth” en de “Adolf van Nassau”002.
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 21/28 juni 1825 wordt Johann Heinrich Brandt, oud 42 jaar, wonende in de Warmoesstraat 111 te Amsterdam, voorgedragen/benoemd tot effectief lid. Hij werd voorgedragen door C.Brandligt. Zijn vlag werd 125023.
J.H.Brandt werd per 08 mei 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1833 staan vermeld: “Drie brieven van den Heer A.Kranenborg alhier alle van gelijke inhoud en van den 15e dezer namens de Heeren Effectieve Leden H.Brandt, G.R.Engelsman en S.J.Prange berigtende dat dezelven uithoofde van het Embargo voornemens zijn onder Kniphauzer Vlag te gaan varen doch hun domicilum in dit rijk te houden verzoekende hunnen betrekking op het Collegie en Fonds te blijven behouden. Toegestaan mits vooruitbetaald.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1837 wordt een brief vermeld van J.H.Brandt “bij zijn vertrek naar Batavia afscheid nemende van het Collegie.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1839 staat een bericht van kapitein J.H.Brandt uit Oostmahorn waarin hij zijn vertrek naar Java aankondigt.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 juni 1847 staat een verzoek om uitkering van N.Verbrugge, de weduwe van J.H.Brandt. Deze wordt haar toegekend in de vergadering dd 29 juli 1847 per 01 mei 1847.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 juni 1870 staat het verzoek om herstel van uitkering van de wed. P.Cordua geb. Verbrugge eerder de wed. J.H.Brandt welke haar per 01 augustus 1870 werd toegestaan.042 en 118.
Artikel 55 van het reglement van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat deelname in het Weldadig Zeemans Fonds toe als men met of onder vreemde vlag vaart mits men de verplichte storingen tijdig voldoet. In de Notulen van de Algemene Vergaderingen van het College dd. 02 april 1833 wordt vermeld dat dit artikel van toepassing is op de kapiteins W.Groen, J.C.Willems, D.J.Visser, H. Brandt, G.R.Engelsman en J.J.Prange. (er is geen kapitein met dit initiaal lid van Zeemanshoop, terwijl het toch een effectief lid moet betreffen. Derhalve heb ik de meest waarschijnlijke persoon uitgekozen, zijnde kapitein J.H.Brandt)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 31 oktober 1837 staat een missive van 27 september 1837 van kapitein J.H.Brandt, liggend op de reede van OostMahorn met de bark “Privincie Groningen” en afscheid nemend wegens vertrek naar Indië023.
In de notulen dd 17 augustus 1847 van de Algemene Vergadering staat de mededeling dat een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein J.H.Brandt per 01 mei 1847.023
In de notulen van de Algemene Vergadering van 09 juli 1850 en van de Bestuursvergadering van 27 juni 1850 staan de mededelingen dat de weduwe van kapitein Brandt is hertrouwd met de heer P.Cordua en derhalve bedankt voor de uitkering.023 en 042-.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 juli 1870 staat vermeld een: “Brief van de Weduwe P.Cordua gebn Verbrugge, eerder weduwe J.H.Brandt vezoekende weder in het regt op uitkeering te worden hersteld welk verzoek mede is toegestaan.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
125 1825-1828 brik de Variatie J.H.Brandt
1829-1830 geen opgave van schip en boekhouder
1831-1833 kof Elisabeth H.Hovij Jr
1834-1835 sch.kof Elisabeth idem
73 1836 geen opgave van schip en boekhouder
1837 bark Provincie Groningen Kranenborg en Zn
1838-1840 bark Graaf Adolf van Nassau Mr.C.M.Nap te Groningen
1841-1844 bark Graaf Adolf van Nassau Mr.C.M.Nap te Groningen en
Kranenborg en Zn
1845-1846 bark Graaf Adolf van Nassau Kranenborg en Zn, Nap en Co
Bouma025 vermeldt J.H.Brandt als gezagvoerder gedurende:
-
1823 t/m 1829 van de brik “de Variatie”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;
-
1832 t/m 1837 van de kof “Elisabeth”, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 145 ton o.m., varend voor H.Hovy Jr te Middelburg;
-
1838 van de bark “Provincie Groningen”, gebouwd in 1837 te Groningen, 304 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;
-
1839 t/m 1847 van de bark “Adolf van Nassau” (niet Graaf etc.), gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.
(Bouma vermeldt de bark ook bij “Graaf Adolf van Nassau, met van 1839 t/m 1847 eveneens J.H.Brandt als gezagvoerder, maar dan als reder Mr. C.M.Nap te Groningen. Toegevoegd is dan “Zie verder onder Adolf van Nassau. Ik denk dat de opgaven uit de AAKZ001 betrouwwbaarder zijn, maar nader onderzoek is noodzakelijk)
Overige bijzonderheden
In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842
“In 1837 is de eerste Oostindië schip in Groningen en dus ook in onze Provincie gebouwd, thans voor het eerst direct van Groningen na Batavia in zee: zijnde een barkschip, groot 370 ton of 180 lasten, maar wordt door een Oostvriesche kapitein bevaren, dus niet nationaal van onze reders. Het heeft de naam “Provincie Groningen”…
Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1860) van Amsterdam staat Dirk Borchers, geboren op 02 februari 1802 te Amsterdam, gehuwd. Nederl. Hervormd, wonende op de Prins Hendrikkade te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Doornbos Borchers wordt met vlagnummer 751 effectief lid van Zeemanshoop per 22 juni 1847 op voorspraak van R.Drayer. Zijn schip was de "Adolf van Nassau"002. Ten tijde van de inschrijving was Doornbos ongehuwd. Geen leeftijd vermeld002a.
In de Algemene Vergaderingen van 15/22 juni 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Derk Doornbos Borchers, oud 23 jaar, voerend de bark “Adolf van Nassau, adres bij Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Drayer.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 mei 1856 staat “eene mededeeling van kapt D.D.Borchers, wegens de ankergrond van Punt Marsden in de Investigator Straat.”023 (dergelijke hydrografisch/nautische mededelingen werden wel meer in de notulen vermeld).
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
751 1848-1853 bark Adolf van Nassau Kranenborg en Zn, Nap en Co
372 1854-1855 bark Adolf van Nassau idem
1856-1858 fregat Schoonverband J.J.Granpré Molière en A.W.ten Cate
1859 fregat Schoonverbond Gebr.Goedkoop
1860 bark Batavia Gebr.Hartsen
1861-1885 geen opgave van schip en boekhouder
Op 10 februari 1858 vertrok van Liverpool het fregat "Schoon Verbond" onder kapitein D.Doornbosch Borcher en arriveerde te Batavia op 17 mei 1858 dus na een reis van 95 dagen. De thuisreis was van 08 november 1858-14 februari 1859, totaal een reis van 97 dagen026(38/222).
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.D.Borchers Batavia 09 maart 1860 24 februari 1861
Bouma025 vermeldt D.Doornbos Borchers als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1856 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam
* 1857 t/m 1859 van het 3/m pinkschip “Het Schoon Verbond”, gebouwd in 1837 te Amsterdam 880 ton o.m., varend voor J.J.Granpré Molière & A.W.ten Cate te Amsterdam;
* 1861 van de bark “Batavia” ex Anna en Justina, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 460 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Derk Doornbos Borchers werd op 24 october 1874 ondervraagd door de Parlementaire Enquetecommissie Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875 in zijn toenmalige kwaliteit als expert van de Maatschappij Lloyds. In vraag 8161 verklaart hij vroeger ook te hebben gevaren op Oost-Indie.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Alber Holm was getrouwd met Maria Elisabeth Smith, geboren 13 juni 1814 en overleden 11 augustus 1871.
Jacob overleed in 1857. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Holm werd met nr.837 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van S.R.Post. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving was Holm 43 jaar00a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Jacob Albert Holm, oud 43 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, op voordracht van kapitein S.R.Post.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1857 staat een verzoek om een uitkering door de weduwe J.A.Holm geb. Smit, welk haar in de vergadering dd 24 september 1857 per 1 mei 1857 wordt toegewezen voor haar en 2 kinderen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 is vermeld dat per 01 mei 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J.A.Holm, geb. Smit.023.
In de notulen dd 16 februari 1864 staat vermeld een “Brief van de Wed. D.A.Capel geb van Duynen, eerder Wed. J.Holm berigtende het overlijden van haar tweede man en verzoekende opnieuw in de uitkeering te mogen deelen welk vezoek is toegestaan.” Een overeenkomstige melding staat in de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 januari 1864.023
Omdat de meisjesnaam van deze weduwe anders is dan in voorgaande mededeling omtrent uitkering, twijfel ik eraan of het hier om dezelfde weduwe Holm gaat.Temeer omdat ik geen bericht omtrent een tweede huwelijk heb vermeld. Wellicht een lid in een lagere klasse?
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
837 1851-1853 bark Straat Sunda J.P.Gildemeester & Co
445 1854-1855 bark Straat Sunda idem
1856 bark Adolf van Nassau Kranenborg & Zn & Nap & Co
Bouma025 vermeldt J.A.Holm als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1853 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Gildemeester & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor D. v/d Ham & Co te Amsterdam en was herdoopt in de “Twee Alida”;
* 1857 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn, Marhisdata
Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:
Bron: Le Précurseur, van 1856:
3/1856 : vente publique de la barque STRAAT SUNDA, 223t doublée et chevillée en cuivre en 1851 kapt. J. A. Holm makelaars : Grisar & Marsily
14/3 : retirée de la vente publique, faute d'offres
(ML: dit lijkt te kloppen, omdat Bouma schrijft, dat het schip in 1856 werd verdoopt in TWEE ALIDA’S.)
In het Stadsarchief is in het Archief van de Waterschout (inventaris 38) is een monsterrol van het frgat “Louisa Prinses der Nederlanden” onder gezag van kapitein Everhardus Martinus Chevalier, gedateerd 10 juli 1837, van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Batavia. De correspondent is Uilenberg & Co. Het schip had een equipage van 17 man met o.a. 1ste stuurman N.Björn, 35 jaar, wonende te Amsterdam, maandgage f 70,- en onderstuurman J.A.Holm, 29 jaar, wonend te Amsterdam, maandgage f 50,-.
De bark “Straat Sunda” van kapitein J.A.Holm vertrok uit vermoedelijk Amsterdam in 1851 en bereikte op 02 december 1851 via Kaap Hoorn de haven van San Francisco. Het vertrok vandaar op 09 februari 1852 en arriveerde op 24 mei 1852 Batavia op weg naar Amsterdam.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.de Meester als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1859 te Soerabaja afgekeurd.
Overige bijzonderheden
Geen
|