Inloggen
BERNARDUS - ID 922


Kroniekberichten

Datum 30 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het te Drammen liggende Noorse brikschip MICHEL TRESCHOW, groot 196 register tons, is aangekocht door de heer B. Evers te Delfzijl, en zal onder de naam BERNARDUS gevoerd worden door kapt. B. Ohlsen.

Afbeelding
Datum 03 april 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Delfzijl, 3 april. Het alhier thuisbehorende barkschip BERNARDUS, kapt. B Ohlsen, is, volgens gisteravond ontvangen telegram, wegens storm te Frederichshal (No) en met verscheurde zeilen binnengelopen. Het was van hier vertrokken met een lading cokes naar Halmstad.

DS 040401
Alblasserdam, 4 april. Heden werd alhier bij de werf Jan Smit Czn met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip MAASSTAD voor de Stoomvaart Maatschappij ‘Maasstad’ (mgrs. Driebeek & Zonen) te Rotterdam. De afmetingen van het schip zijn: 270 x 37.6 x 20.7 ft. Het laadvermogen is 2700 ton. Het schip wordt voorzien van een triple expansie machine en ketels, vervaardigd in de fabriek van Blair & Co te Stockton on Tees, die aan het schip een 9 mijls vaart zullen geven. Het schip is getuigd als schoener en voorzien van de meest moderne inrichtingen voor spoedig laden en lossen. Kapitein op het schip wordt J. Kremer.

Afbeelding
Datum 18 november 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De Nederlandse brik BERNARDUS, kapitein B. Ohlsen (opm: bouwjaar 1855; kapt. Bart Ohlsen), is gisteren gestrand op de westkust van het eiland Oesel, in de Mustelhambaai op reis van Gefle naar Groningen met een lading hout. De bemanning is met de scheepsboot geland op de kust. Het schip is wrak. Een deel van de lading kan vermoedelijk worden geborgen.

Afbeelding
Datum 28 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval (opm: Tallinn), 23 november. Van de lading van het Nederlandse barkschip (opm: brik) BERNARDUS kan waarschijnlijk een gedeelte worden geborgen. De bergingsstomer FREJA, die ter assistentie naar de bark was vertrokken, moest onverrichterzake terugkeren, daar door de zware zeegang de bodem van het schip totaal verbrijzeld was.

Afbeelding