Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
BETSY ANNA - ID 952
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
1905-00-00 / 1915-12-29 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Identification Data
Bouwjaar:
1892
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Raised quarter deck
Masten:
Two masts
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
William Dobson & Co.Ltd
, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer:
51
Launch Date:
1892-00-00
Delivery Date:
1892-05-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
John Dickinson & Sons Ltd.
, Sunderland, Great Britain
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
700
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
(17, 28 1/2 & 46 - 33)
Speed in knots:
9.50
Gross Tonnage:
880.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
531.00 Net tonnage
Deadweight:
1300.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
58000 Cubic Feet
Bale:
54000 Cubic Feet
Length 1:
207.00 Feet (British) Registered
Beam:
30.30 Feet (British) Registered
Depth:
13.70 Feet (British) Registered
Ship History Data
Date/Name Ship
1892-05-00
ASHINGTON
Manager:
W. Milburn & Co.
, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar:
Ashington Coal Co.
, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
Newcastle on Tyne / Great Britain
Date/Name Ship
1905-00-00
BETSY ANNA
Manager:
Firma W.H. Berghuys
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V Maatschappij tot exploitatie van het s.s. Betsy Anna
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
NGWR
Date/Name Ship
1910-00-00
BETSY ANNA
Manager:
W.H. Berghuys' Kolenhandel N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V Maatschappij tot exploitatie van het s.s. Betsy Anna
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
NGWR
Ship Events Data
1914-01-31:
30.01.1914. In de nacht van vrijdag op zaterdag (opm: van 30 op 31 januari) is de 'BETSY ANNA' nabij Egmond gestrand. Het stoomschip was geladen met 1100 ton steenkolen, kwam van West-Hartlepool en was bestemd voor Amsterdam. Met het oog op het barre weder werd de bemanning, bestaande uit 17 koppen, door de Egmonder reddingboot aan wal gebracht. Volgens mededeling van de kapitein was men door de mist verzeild geraakt.
Zaterdagmiddag vertrok de sleepboot 'ATLAS' naar de strandingsplaats, om te trachten het af te brengen. Dit gelukte tegen de avond, en werd de 'BETSY ANNA' zondagmorgen te IJmuiden binnengesleept. (bron: Kleine Courant, 't Vliegend Blaadje, voor Helder, Texel; 04.02.1914)
1915-12-29:
RN - Rotterdamsch Nieuwsblad 31-12-1915
Amsterdam, 29 december. Het stoomschip BETSY ANNA, van de rederij W.H. Berghuis, alhier, is naar Noorwegen verkocht voor naar men zegt NLG 350.000.
1926-08-15:
Final Fate:
Final Fate:
Op 15 augustus 1926 vertrok ‘BETSY ANNA’ in ballast van Fleetwood naar Rotterdam. Toen men tijdens mistig weer in de ochtend van 17 augustus 1926 langs de Britse Zuidkust voer, hoorde men omstreeks 9.15 uur branding op de rotsen, zag men deze rotsen plotseling ook en het schip liep vast op de rotsen bij Prawle Point. Na twintig minuten kwam zij weer vlot, doch er sloegen drie bladen van de schroef en het schip kon niet meer manoeuvreren, raakte opnieuw vast. Op 23 augustus 1926 werd de ‘BETSY ANNA’ op last van de assuradeuren verlaten. Het wrak werd later vlotgebracht maar op sleeptouw onderweg van Salcombe (even ten westen van Prawle Point) naar Cowes zonk zij op 12 october 1926 op 12 mijl van de Needles alsnog en was nu definitief verloren. De ‘BETSY ANNA’ is verloren gegaan door onbekwaamheid en zorgeloze navigatie. Opm.: Zij was omstreeks 10 october 1926 vlotgebracht door bergers uit Cowes, en te Salcombe zeewaardig gemaakt door de reis naar Cowes. Terwijl zij op sleeptouw was van de sleepboot ‘Trustee’ brak in storm op 12 october 1926 de tros kort na het passeren van Portland. De ‘BETSY ANNA’ zonk toen een paar uur nadat de 14 opvarenden het schip hadden verlaten.
Gezagvoerders
Datum vanaf:
1913
Kapitein:
Jonge, de, Hendrik Pieter
Overige informatie:
Woonplaats Amsterdam
Afbeeldingen
Omschrijving:
Een foto uit omstreeks 1905 te Amsterdam, genomen door Jacob Olie. Het originele negatief bevindt zich in het Stadsarchief te Amsterdam.
Collectie:
Lous, C.
Vervaardiger:
Olie, Jacob
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
De BETSY ANNA, geladen met ledige vaten. Foto genomen te Rotterdam, waarschijnlijk kort na de eerste wereldoorlog
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Nieuwland, Cornelis
Omschrijving:
De stranding van de BETSY ANNA op 31 januari 1914 nabij Egmond aan Zee
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Stranding
Omschrijving:
Het einde van de BETSY ANNA. Een foto van het op 17 augustus 1926 bij Prawle Point gestrande schip.
Collectie:
Stolp, J. (Jan)
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Stranding
Kroniekberichten
Toon kroniekberichten
Terug naar het overzicht