Familiegegevens en opleiding
Hij werd geboren te Groningen in 1788 als zoon van Jacob Strobuur en Heltje Legger.
Hij was getrouwd met Femmeigje de Vreden, geboren in 1789. In 1836 woonden zij aan de Varkensmarkt A 348 te Dordrecht.
Jacob ging eind 1835 aan de wal om als toekomstig kapitein op de werf van Cornelis Gips mee te werken aan de tuigage van het nieuwe fregat “Generaal Baron van Geen”. Tijdens deze werkzaamheden overleed hij te Dordrecht op 06 april 1836 aan roodvonk071.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Jacob Strobius/Strobuur was met vlagnummer 8 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode vóór 1827 t/m zijn overlijden in 1836.111
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In april 1836 kreeg de weduwe Stroobuur f 75,- uitgekeerd van het zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” te Dordrecht.064
Deze uitkering is als uitgave vermeld in het kasboek periode 1835/36.064b
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Strooboer als gezagvoerder gedurende:
-
* 1830 t/m 1836 op de schoenerkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Kapitein Stroboer was in 1827 gezagvoerder op de schoenerkof “Harmonie” (schip en/of kapitein worden niet bij Bouma025 genoemd). Hij was een neef van Ludwig Jacob Bouten. Hij nam in dat jaar als kajuitsjongen in dienst diens zoon Jacob Bouten, ruim 12 jaar oud. In dat jaar ging de reis naar Cette om een lading wijn voor Amsterdam te halen. “Wij kwamen omstreeks april in Amsterdam aan waar de kapitein zijn vrouw aan boord kwam die de zomerreizen altijd meemaakte”. Bouten noemt kapitein Stroboer “een recht vaderlijke vriend die in alles voor mij zorgde”. De volgende reis ging naar Frederikshaven in Rusland met een lading planken voor Middelburg. Daarna naar Narwa ook in Rusland voor een lading balken en weer terug naar MiddelburgDaar kreeg de kapitein “een schrijven van de reder dat hij over moest komen voor de bouw van een niew schip. De “Harmonie” ging over naar kapitein de Boer.
In 1833 was Stroboer gezagvoerder op de “Merwedestroom” varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Er waren geregelde reizen naar Bergen met stokvis en levertraan. Hij nam geregeld zijn vrouw mee. Maar na een paar jaar bleef hij aan land om toezicht te houden op de bouw van de “Baron van Geen”, met de bedoeling dat hij daarover later het bevel zou gaan voeren. Maar op 06 april 1836 overleed hij echter te Dordrecht aan roodvonk066.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in Gemeentearchief te Dordrecht.
Op 15 december 1820 (MRD 9) was Jacob Stroboer kapitein op de kof “Resolution”, 40 last met als reders de Klerk & de Voogd te Dordrecht en vertrok met 6 man naar Lissabon.
Op 17 december 1824 was hij gezagvoerder op de kof “Vrouw Neeltje”, 124 ton met als reders Klerk & de Voogd te Dordrecht.
Op 03 mei 1827 (MRD 229) was hij kapitein van de kof “Harmonie” en vertrok met 7 man naar Marennes.
Op 14 november 1827 (MRD 255) was hij kapitein op de “Harmonie” en ging op avontuur. De monsterrol vermeldt als jongen J.L.Bouten, zonder gage.
Volgens MRD 332 dd 14 november 1827 maakte hij een 2e reis met zijn neefje Jacob Lutte Bouten.
Op 05 maart 1830 (MRD 403) is hij kapitein van de nieuwe kof “Merwedestroom” en vertrekt naar de Oostzee.
Rotterdamsche Courant 12 september1820115
Rotterdam, 11 september. J. Stroobuur (opm: ook wel: Jacob Stroboer, kof RESOLUTION), van Archangel, rapporteert dat hij 9 augustus, bij de Kaap Sweetnase (opm: Svjatonosskaja Sirena, 68º08’ N.B. 39º44’ O.L.), in goede staat, heeft gepraaid de kof MARGARETHA HENDRICA, kapt. C. van der Veer, van Rotterdam, gedestineerd naar Archangel.
Rotterdamsche Courant 12 september 1820114
Rotterdam, 11 september. J. Stroobuur (opm: ook wel: Jacob Stroboer, kof RESOLUTION), van Archangel, rapporteert dat hij 9 augustus, bij de Kaap Sweetnase (opm: Svjatonosskaja Sirena, 68º08’ N.B. 39º44’ O.L.), in goede staat, heeft gepraaid de kof MARGARETHA HENDRICA, kapt. C. van der Veer, van Rotterdam, gedestineerd naar Archangel.
Rotterdamsche Courant 01 januari 1822114
Helvoetsluis, 30 december 1821. Heden arriveerden de schepen de NEGOTIE, kapt. J. van der Meij, van Tholesburij; CERES, kapt. T. Rubie van Rye; RESOLUTION, kapt. J. Stroobuur uit de Maas; de VROUW MARGARETHA, kapt. A. de Zeeuw, door lekkage.
Rotterdamsche Courant 08 januari 1822114
Rotterdam, 7 januari. Den 5 zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. corvetschip van oorlog DOLPHIJN, kapt-luitenant Mommendaal, JORINA, T. van Duivenboden, en de JONGE JACOBUS, J.J. Bonn, naar Batavia; VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieveen, naar Surinamen; SARA, P. Landberg, naar Rio-Janeiro; RESOLUTION, J. Stroobuur, naar Lissabon; ELIZABETH, H.E. Hendriks, naar Marseille; LOUISA, D. Guijt, naar Jersey; ELIZABETH EN CORNELIA, J. Parlevliet, naar Bordeaux; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Newry; VENILLIA, W. van der Kolff, naar Liverpool; GRAAF BERNSTORFF, N.J. Rahlff, naar Brest; dezelve is onder de Goereese haven ten anker gekomen,
en arriveerden CHRIST. JANS, M. Ohlsen, van Corsoer; TRITON, J.P. Engeltan, van Stokholm, laatst van Texel; de JONGE HEEREN, W.B. Bakker, van Riga, en ELIS, P.H. Stokkelge, van Faaborg, als bijlegger, naar Marseille; de wind N.O. en O.N.O.
Den 6 zeilde EDUARD, J. Mouat, naar St. Ubes (opm: Setubal)
Rotterdamsche Courant 29 september 1821114
Rotterdam, 28 september. Den 26 arriveerden te Helvoetsluis RESOLUTION, J. Stroobuur, van Bergen; de VROUW HENDRIKA, E.E. Hoveling, van Oleron; PATRIOTTEN, H. Bids, van Drontheim; PROTECTION, J. Tijsen, van Petersburg, in Virginië.
Den 27 arriveerde het schip NEPTHUNUS, A.N. Loeke, van Drontheim, als bijlegger, naar Antwerpen.
Rotterdamsche Courant 11 december 1821114
Rotterdam, 10 december. ….
….Van den 9 wordt gemeld: kapt. Jonker is niet uitgezeild maar ligt nog op de rede, en zeilde nog RESOLUTIE, J. Stroobuur, naar Lissabon; de wind W.Z.W. en Z.W…..
Familiegegevens en opleiding
Kornelis is gedoopt op 12 oktober 1800 te Veendam als zoon van kapitein Abraham Kornelis Hasewinkel en Jantje Jans (Meijer).
Kornelis trouwde op 19 januari 1827 te Veendam als schipper met Aafjen Hessels van der Wal, geboren/gedoopt op 10/27 oktober 1805 te als dochter van de koopman Hessel Hessels (van der Wal) en Tjietske Jans Giezen. Aafjen Hessels overleed op 04 juni 1874 te Veendam, 68 jaar, weduwe.
Kornelis overleed waarschijnlijk in 1842 bij de vermissing van zijn schip de “Aurora”.
Burgerlijke Stand archieven uit de provincie Groningen vermelde Kornelis/Cornelis als schipper in 1827, 1828, 1830, 1833, 1836.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
C.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer B4 resp, 75 in de periode 1827 t/m 1839.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1827 t/m 1842 van de smak “Aurora”, gebouwd in 1826, bouwlocatie niet vermeld, 72 ton, eigenaar niet vermeld, maar varend vanuit Veendam. Het schip werd vermoedelijk in 1842 vermist;
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Abrahams Hazewinkel als gezagvoerder:
Archiefnr. 38-142, dd 27 juni 1834, smal “Aurora”, bestemming la Rochelle, boekhouder Korver & Comp. 5 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, 3 matrozen.
Archiefnr. 38-150, 09 juni 1838, smak “Aurora”, bestemming op avontuur, boekhouder A.H.Hespe, bemanning alleen een matroos
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
01 februari 1817, schip “Jonge Kornelis”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kok Kornelis Abrahams Hazewinkel
20 februari 1819, schip “Jonge Cornelis”, schipper Abraham Cornelis Hazewinkel, matroos Cornelis Abr. Hazewinkel.
04 maart 1820, schip “Jonge Cornelis”, schipper Abraham Cornelis Hazewinkel, matroos Cornelis Abrahams Hazewinkel.
12 februari 1825, schip “Alberdiena”. Schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, stuurman Kornelis Abrahams Hazewinkel.
24 april 1826, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
10 maart 1827, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
09 februari 1828, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
19 februari 1830 schip “Aurora”, schipper Kornelis Abraham Hazewinkel.
01 maart 1831, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
10 maart 1832, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
12 februari 1836, smak “Aurora”, schipper Kornelis Abrahams Hazewinkel
25 januari 1837, schip “Aurora”, schipper Cornelis Abrahams Hazewinkel.
14 maart 1838, smak “Aurora”, schipper Kornelis Abrahams Hazewinkel
Overige bijzonderheden
“Op 24 februari 1826 kwam Jan Harms Mulder in Wildervank als stuurman op de smak “Aurora” onder schipper Cornelis Abraham Hazewinkel. … Ook in 1827 fungeerde hij als stuurman op de “Aurora”… Misschien had hij uitstekend voldaan, maar het is waarschijnlijker dat hij profiteerde van het aantrekken van de economie, waardoor er een tekort aan stuurlui was ontstaan. Toen de smak in februari 1828 in Groningen uit haar winterlaag werd gehaald kwam Han Harms echter niet terug: hij had een ander schip genomen.”083.
In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842
"1839 Wij vermissen nog 5 schepen±
-
Alja Alberts Hansen, de 3 Oct. van ´t Vlie na Nieuw Castel bezeilde en is slegts 1 jaar getrouwd.
-
Antonie G.Sap van de Wildervank, 8 Oct. van Arendal na Holland vertrokken.
-
Cornelius Abraham Hazewinkel, den 4 Oct. van Nieuw Castel na Hollenad vertrokken.
-
Hinderk Wagenaar, 11 ‘ct. van het Vriesse gat na Noorwegen gezeild.
-
Albert Jans Boiten, 6 Nov. van de Bolderaa vertrokken.
HAZEWINKEL, CORNELIS/KORNELIS.
Familiegegevens en opleiding
Kornelis werd geboren op 05 oktober 1831 te Veendam als zoon van de zeeman Jan Jans Hazewinkel en Janke Jans Legger
Kornelis trouwde op 31 maart 1864 te Muntendamals zeeman met Ikina Kwakenbrug, geboren te Veendam op 07 november 1844 als dochter van de schipper Roelf Jurjens Kwakenbrug en Willemtje Simons Vegter. Ikina hertrouwde op 30 augustus 1870 te Veendm met de schipper Roelf Hindriks Klomker.
Ikina overleed op 15 juni 1875 te Nijmegen, 29 jaar
Cornelis overleed op 26 juni 1869 te Den Helder, 38 jaar, gezagvoerder
Provinciale Groninger Courant 01 juli 1869114
Amsterdam, 28 juni. Het schip (opm: galjoot) UNION, kapt. C. Hazewinkel, van hier naar Riga, is gisteren wegens het overlijden van de kapitein in ’t Nieuwe Diep in de haven gekomen.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Kornelis/Cornelis vermeld als zeeman in 1864, als schipper/gezagvoerder in 1865, 1866, 1869.
Ene Cornelis Hazewinkel, geboren op 05 oktober 1831, afkomstig uit Veendam, behaalde zijn diploma met nr. 90 voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam.099
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
C.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer H2 resp. 32 in de periode 1866 t/m 1870
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1869 van de galjoot “Union”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
09 februari 1867, galjoot “Union”, schipper Cornelis Hazewinkel, 35 jaar uit Veendam.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 01 juli 1869114
Amsterdam, 28 juni. Het schip (opm: galjoot) UNION, kapt. C. Hazewinkel, van hier naar Riga, is gisteren wegens het overlijden van de kapitein in ’t Nieuwe Diep in de haven gekomen.
Algemeen Handelsblad 01 februari 1865114
Advertentie. Publieke verkoping van een gezinkt schoener-galjootschip.
Op maandag 13 februari 1865, des avonds te 6 uur, zal ten huize van J.W. Struvé, logementhouder in het Gemeentehuis te Sappemeer, publiek à contant, verkocht worden: het Nederlands snel zeilend gezinkt schoener-galjootschip UNION, groot 147 tonnen, tot dusver gecl. bij Veritas 3/3, G. 1.1, in 1857 nieuw volbouwd op de werf van H.H. Nijhuis te Sappemeer, met al deszelfs opgoed en toebehoren, invoege is bevaren geweest door wijlen kapt. J.G. Oostra, laatst tijdelijk door kapt. C. Hazewinkel, thans liggende te Antwerpen. Dagelijks te bezien en te bevragen bij de Heren Grisar & Co, scheepsmakelaars aldaar,
en bij de heer B. ter Spill te Sappemeer, ten overstaan van de notarissen. Mr. C. Hartman Busmann, te Sappemeer en J. Piccardt, te Hoogezand.
HAZEWINKEL, CORNELIS JANS
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Jans Hazewinkel werd geboren in 1785 als zoon van Jan Abrahams Hazewinkel
Hij was schipper en voer onder andere op Lübeck. Daar vandaan heeft hij zijn vrouw Amalia Busschen meegenomen naar Holland. Hij is in 1826 verongelukt.
Uit: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
De schepen van de kapitein
??
Overige bijzonderheden
In: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
staan fragmenten uit de jaarverslagen van het verzekeringscompact van Veendam, opgetekend door Hendrik Jans Hazewinkel (1793-1853) over de jaren 1837-1842
“Het eerste raa-schip door een van Veendam gevoerd geweest zijnde, was mijn broeder Cornelius Jans Hazewinkel, welk schip in Rusland gebouwd onder Russische vlag vaarende en ook in Rusland en wel te Hapsal bij Dageroort te huis behoorende alwaar bovenstaande eerste Oostindische kapitein Jakob Hinderks Hazewinkel als stuurman aan boord te Harlingen geweest i,s doch door verkoop van het schip niet met hetzelfde in zee geweest is. Zoo is dan de eerste raaschip op West-Indiën en Amerika gevoerd door Cornelius J.Hazewinkel (pinkschip), de tweede dito door Jakob H.Hazewinkel zijnde het schip het Fregatje Maria.
Daarop kreeg gemelde Jakob H.Hazewinkel de eerste Oostindiëvaarder zijnde de brik “Dageraad”en thans heeft zijne Edele het schooner fregat de “Broedertrouw”, ruim 500 lasten groot, gebouwd te Dordrecht, terwijl Klaas Bolhuis het barkschip “Decieme”, gebouwd in 1837 te Amsterdam volgd en mede voor het eerste met dezelve naar Batavia vertrokken is.”
HAZEWINKEL, DERK HENDRIKZ.
Familiegegevens en opleiding
Derk werd geboren/gedoopt te Veendam op 13/30 augustus 1807 als zoon van kapitein Hendrik Pietersz Hasewinkel en Geesjen Jacobs (Ligger/Legger).
Derk trouwde op 25 januari 1832 te Veendam als schipper met Deeltje Willems de Lange, geboren/gedoopt op 07/19 oktober 1806 te Veendam als dochter van de landbouwer Willem Berents (de Lange) en Klaasjen Martens (Dik). Deeltje Willems overleed op 05 mei 1879 te Muiden, (NH), 71 jaar, weduwe.
Derk Hindriks overleed op 15 januari 1877 te Foxholsterbosch gem.Hoogezand 1877, 69 jaar, beurtschipper.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Derk vermeld als schipper in 1832, 1834, 1835, 1837, 1839, 1841, 1843, 1845, 1849, 1851, 1857, 1862, als beurtschipper in 1875, 1876, 1877.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Hazewinkel (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.370 effectief lid van “Zeemanshoop” per 28 februari op voorspraak van E.Speelman. Zijn schip was de "Merwedestroom". Heeft bedankt als lid002.
In de Algemene Vergaderingen van 21/28 februari 1837 werd als effectief lid van de Amsterdamse zeemnscollege “Zeemanshoop” voorgesteld/ingeschreven Derk Hindriks Hazewinkel, oud 29 jaar, voerend de schoenerkof “De Merwedestroom”, wonende te Veendam en met adres Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.Speelman023.
D.H.Hazewinkel was effectief lid van het Amsterdamsche zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 370 in de periode 1837 t/m 1854 en met vlagnummer 125 in deperiode 1854 t/m 1861.
Derk Hendrik Hazewinkel wonend te Veendam was in de periode 21 januari 1831 t/m zijn overlijden in 1877 met vlagnummer 36 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111 en 64a. Bij zijn toetreding was hij gezagvoerder op “De Vlijt”.064a
D.H.Hazewinkel werd in 1830 met vlag nummer 70 effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaart”. Vanaf jaargang 1842 van de AAKZ worden geen nummers maar een combinatie van letter + cijfer gebruikt en staat hij te boek met U3 . In Jg 1856 van de AAKZ worden weer nummers gebruikt en dan blijkt U3 te staan voor nummer 68 en wel t/m 1876. Hij is dus lid geweest van 1830 t/m 1877.
D.H.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer U3 resp. 68 in de periode 1831 t/m 1877.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 04 februari 1858 krijgt D.H.Hazewinkel een maand gage vanwege een schipbreuk042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat de mededeling dat kapitein D.H.Hazewinkel op zijn verzoek een mindering van contributie tot f 3-,- is toegestaan.064a
In het kasboek van het Dordtse College dd 20 februari 1877 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein D.H.Hazewinkel te Veendam van de regelementair toegestane f 200,-.064b
In het kasboek dd 12 oktober 1878 staat de boeking van een buitengewone gift van f 10,- aan de weduwe D.H.Hazewinkel conform een Bestuursbesluit dd 24 september 1878.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat D.H.Hazewinkel als gezagvoerder064:
* 1837; 1842 t/m 1846 kof “Merwedestroom” boekhouder Klerk & Voogd te Dordrecht.
* 1850; 1852 t/m 1858 schoenerkof “Delia” boekhouder D.H.Hazewinkelr te Veendam
* 1859; 1861 schoener “Esperance” boekhouder D.H.Hazewinkelr te Veendam
* 1874 geen vermelding van een schip
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
370 1837-1840 sch.kof Merwedestroom geen opgave
1841-1846 sch.kof Merwedestroom Klerk & de Voogd te Dordrecht
1848-1853 kof Delia geen opgave
125 1854 kof Delia idem
1855-1857 kof Delia de kapitein
1858-1859 geen opgave van schip en boekhouder
1860-1861 schoner Esperance de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.H.Hazewinkel Esperance 24 oktober 1860 niet vermeld
Bouma025 vermeldt D.H.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1829 t/m 1834 van de smak “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 100 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
* 1831 t/m 1835 van de “Vlijt”, geen vermelding van type, bouwgegevens, thuishaven en reeder;
bij voorgaande schepen sprake van twee kapiteins?
* 1839 t/m 1847 op de schoenerkof “Merwestroom”, gebouwd in 1830 bij Cornelis Gips te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1848 t/m 1857 op de kof “Delia”, gebouwd in 1847 te Veendam, 99 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in november 1857 in de haven van Kroonstad door het ijs gezonken;
* 1859 t/m 1866 van de 2-mastschoener “Esperance”, gebouwd in 1859 bij K. en J.Wilkens te Veendam, 145 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.
In de Almanak voor Zeevarenden 1852, vermoedelijk uitgegeven door het college “Eendracht” te Groningen en aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat in de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege kapitein D.H.Hazewinkel met vlagnummer U3 als gezagvoerder van de “Delia”
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt D.H.Hazewinkel vermeld als gezagvoerder van de “Esperance” met vlagnummer U3 resp. 68.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
21 februari 1822, schip “Vrouw Geziena”, schipper Hindrik Pieters Hazewinkel, kok Derk Hindriks Hazewinkel.
14 februari 1824, schip “Vrouw Geziena”, schipper Hendrik Pieters Hazewinkel, kok Derk Hendriks Hazewinkel.
12 februari 1825, schip “Vrouw Geziena”, schipper Hendrik Pieters Hazewinkel, matroos Derk Hindriks Hazewinkel.
06 februari 1826, schip “Vrouw Gezina”, schipper Hendrik Pieters Hazewinkel, matroos Derk Hindriks Hazewinkel.
01 maart 1827, schip “Vr. Gesina”, schipper Aaldrik Edzes Pot, stuurman Derk Hindriks Hazewinkel.
31 januari 1828, schip “Vrouw Gesina”, schipper Aaldrik Edzes Pot, stuurman Derk Hindr. Hazewinkel.
24 februari 1830, schip “Twee Gebroeders”, schipper Derk Hindriks Hazewinkel.
22 mei 1847, kof “Delia”, schipper Derk Hindriks Hazewinkel, 40 jaar uit Veendam.
Overige bijzonderheden
“… Derk Hendriks (1807) was aanvankleijk beurtschipper tussen Veendam en Amsterdam, later op schepen die naar de Oostzee voeren.”
Uit: Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.
Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)
Ontleend aan. van Blokland-Visser064:
Volgens monsterrol 19 in het Gemeentearchief van Dordrecht nr. 19, monsterde hij dd 19 juli 1819 hij als 12-jarige scheepsjongen aan boord van zijn vader Hendrik Pieter Hazewinkel op de kof “Vrouw Gesiena”.
Op 21 januari 1831 was hij kapitein op de kof “De Vlijt” en vertrok voor een reis van Dordt naar Londen.
In april 1833 was hij kapitein op de kof “Die Biene”, reder J.B. ’t Hooft en vertrok onder Kniphaiser vlag vanuit Dordrecht naar New Castle
Volgens monsterrol nr 748 in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 11 september 1835 was D.H.Hazewinkel kapitein op de kof “Merwedeschoon” varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht, en vertrok met 6 man naar Bergen in Noorwegen. Al stuurman is aan boord Jacob Lutte Bouten, 20 jaar uit Veendam.
Volgens een monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij per 12 april 1844 kapitein op de kof “Merwedestroom” en voer met een equipage van 5 man naar Belfast.
In 1850 is hij reder/kapitein op het kofschip “Delia” 59 last In 1859/62 is hij reder/ kapitein op de nieuwe 2m/schoener “Esperance”, 77 last / gebouwd op de werf van K.en J.Wilkens te Veendam.
In 1874 heeft hij geen schip meer
In de notulen dd 29 april 1853 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” wordt een bericht vermeld van de Consul-Generaal te Antwerpen dat f 12,- is gestort in de armenkas van het College door kapitein D.H.Hazewinkel uit Veendam van het schip “Delia” “van een weggeloopen ligtmatroos … “064
De Harlinger Courant dd 09 december 1857 meldt:
“Volgens brief van Croonstad van den 26sten Nov., waren den vorigen nacht aldaar ter reede, van het ijs doorsneden en gezonken de schepen Delia, kapt. J.P. Hazewinkel, en Harmina Nepperus, kapt. S.S.Brouwer, beiden van Petersburg naar Amsterdam, het eerste bij Cronslot en het laatste tegenover het fort Menschikoff; van beiden waren de bemanningsleden geborgen. De overige 7 ter reede liggende schepen, waaronde 5 Hollandsche, waren veilig in de haven gebragt. Het vaarwater naar de zee was in de rigting van Postpforte vrij, doch in alle andere rigtingen zat het ijs vast.”
Rotterdamsche Courant 16 mei 1837
Rotterdam, 15 mei. Kapt. D.H. Hazewinkel rapporteert den 10 dezer op de hoogte van Folkestone gezien te hebben een barkschip, tonende de Amsterdamse nummervlag met 270, zijnde die van kapt. J.G. Visser.
Familiegegevens en opleiding
Jacob Hendrik Stuit werd geboren te Veendam op 25 september 1819 als zoon van kapitein Hendrik R Stuit en Geertje Bouten. (gegevens niet in Genlias)
Hij was getrouwd met Johanna Wilhelmina van Wijngaarden (geboren 1822 te Dordrecht). In 1854 woont hij in de Prinsenstraat 211 te Dordrecht in het huis van Jacob Bauduin samen met zijn vrouw en kinderen Jacona Catharina (1847) en Jacob Hendrik, geboren in 1849 te Dordrecht.
Hij overleed in 1879 (in Dordrecht?)
Hij werd per 10 december 1852 met nr. 328 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante.
Bron
|
Burgerlijke stand - Huwelijk
|
Archieflocatie
|
Noord-Hollands Archief
|
Algemeen
|
Gemeente: Amsterdam
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: reg.3;fol.15v
Datum: 06-02-1884
|
Bruidegom
|
Jacob Hendrik Stuit
Leeftijd: 35
Geboorteplaats: Dordrecht
|
Bruid
|
Agatha Hendrika van den Bos
Leeftijd: 28
Geboorteplaats: Amsterdam
|
Vader bruidegom
|
Jacob Hendrik Stuit
|
Moeder bruidegom
|
Johanna Wilhelmina van Wijngaarden
|
Vader bruid
|
Nicolaas van den Bos
|
Moeder bruid
|
Maria Wilhelmina Gerrandt
|
Nadere informatie
|
beroep Bg.:varensgezel;beroep Bd.:werkster
|
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Stuit wonend te Dordrecht was in de periode 19 januari 1849 t/m zijn royement in 1879 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 11. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Merwedestroom”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 01februari 1849 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Stuit.064b
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:
“Vlag 11. J.H.Stuit. Overleden. Niet betaald sedert 1876/77. Geroyeerd 1879.”
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.H.Stuit als gezagvoerder064a:
1850 schoenerkof “Merwedestroom” boekhouders Klerk & Voogs, Dordrecht
1852 t/m 1859; 186 stoomboot “Stad Dordrecht” boekhouders Verbeke & v.d. Sande, Dordrecht
1874 stoomboot “Martinus & Henriëtte” boekhouder J.Bouten
Bouma025 vermeldt J.H.Stuit als gezagvoerder gedurende:
-
* 1848 t/m 1850 op de schoenerkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
-
* 1851 t/m 1853 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op de werf van Fop Smit aan de Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht,
-
* 1854 t/m 1858 op hetzelfde schip maar nu voor A.J.Verbeek & v/d Sande te Dordrecht;
-
* 1859 t/m 1862 op het zelfde schip, maar nu voor W.B.Derks te Dordrecht;
-
* 1863 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Sara”, gebouwd in 1862 te Kinderdijk, 600 ton, varend voor W.B.Derks cs te Dordrecht. Het schip werd in 1867 verkocht naar Dordrecht;
-
* 1869 t/m 1870 van de raderstoomboot “Batavier”, gebouwd in 1855 te Feyenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Ned.Stoomboot Maatschappij. Dir. J.W.L. van Oordt te Rotterdam;
-
* 1870 op hetzelfde schip, maar nu voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen , Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht;
-
* 1871 t/m 1876 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht.
Overige bijzonderheden
Zierikzeesche Courant dd 10 februari 1864
Op 06 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara” onder kapitein J.H., komend van Dordrecht op weg naar Londen.
Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864
Op 11 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara” komend van Londen.
Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864
Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapitein J.H.Stuit komend van Dordrecht en met bestemming Londen.
Zierikzeesche Courant 27 februari 1864
Op 25 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en op weg naar Dordrecht.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 05 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en op weg naar Londen.
Zierikzeesche Courant 16 maart 1864
Op 12 maart arriveerde te Brouwershaven de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.
Zierikzeesche Courant 23 maart 1864
Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.
Zierikzeesche Courant 30 maart 1864
Te Brouwershaven gearrriveerd op26 maart 1864 de “Sara”, kap. L.H.Stuit komend van Londen.
Zierikzeesche Courant 06 april 1864
Te Brouwershaven uitgezeild op 02 april 1864 de “Sara”, komend van Dordrecht op weg naar Londen.
NRC 11 januari 1848114
Tromsöe, 28 november. Het schip MERWESTROOM, kapt. Stuit, van hier rondvis met naar Dordrecht bestemd, is met verlies van zeilen te Skroven binnengelopen.
NRC 28 januari 1850114
Advertentie. Dordrecht en Londen. Het voor passagiers, goederen en vee nieuw gebouwd, snelvarend Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht naar Londen zaterdag de 1e februari des morgens. Adres te Dordrecht bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande, en te Londen bij Hall & Son, 6, Circus Minories. (opm: het vertrek werd uitgesteld, zie advertentie d.d. 4 februari 1850)
NRC 04 februari 1850114
Advertentie. Wekelijkse stoombootdienst tussen Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het geheel nieuw gebouwd ijzer schroef-stoom-schooner-schip STAD DORDRECHT, groot ruim 300 ton, zal met mei aanstaande voor bovengenoemde dienst in de vaart gebracht worden. De tijd van vertrek zal nader worden bekend gemaakt. Informatiën zijn inmiddels te bekomen te Dordrecht ten kantore der directie, Maartensschat, letter A, No. 104. (zie NRC 240550)
NRC 24 mei 1850114
Advertentie. Wekelijkse dienst Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het nieuw gebouwd Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht zaterdag de 8e juni ’s morgens ten 9 ure. Adres bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande. (opm: zie ook advertentie in NRC 040250)
NRC 11 juni 1850114
Hellevoetsluis, 10 juni. Het stoomschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, stoomde heden van hier naar Brouwershaven (opm.: eerste vermelding van dit stoomschip in de zeetijdingen)
NRC 27 november 1850114
Hellevoetsluis, 26 november. Heden arriveerde alhier uit zee de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, als bijlegger, naar Londen. Dezelve is, na de Galloper gepasseerd te zijn, door zware storm, gebroken machine, lekkage en verlies van zeilen teruggekomen en bij het binnenlopen achter de Kwak tegen de Noorderwal aan de grond geraakt. Er zijn ijssloepen en manschappen tot adsistentie.
NRC 28 november 1850114
Hellevoetsluis, 27 november. Heden nacht is de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, in vlot water en heden morgen met adsistentie in het kanaal gebracht.
Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114
Brouwershaven. Den 4 juni binnengekomen CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, van Rotterdam naar Batavia, gesleept binnendoor van Hellevoet.
Den 5 dito MAASSTROOM, kapt. F. Mellema, van Batavia naar Schiedam.
Den 6 dito GRACE, kapt. F. Stowe, van New York naar Rotterdam.
Den 5 dito uitgezeild CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, naar Batavia, stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Dordrecht naar Londen.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Op 11 september 1835 (MRD 748) monsterde Jacob Stuit als matroos, 15 jaar, voor een gage van f 15,- per maand op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel
Volgens een monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 12 april 1844 1844 was hij 1e stuurman op de kof “Merwedestroom” onder kapitein Dirk Hendriks Hazewinkel voor een reis naar Belfast.
Volgens monsterrol nr. 1263 Per 23 oktober 1845 (MRD 1263) was hij stuurman voor een maandgage van f 30,- op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel uit Veendam en vertrekt met 5 man naar Belfast.
Per 19 juni 1850 (MRD 1453) was hij kapitein op het nieuwe schroefstoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen,
In 1850 was hij gezagvoerder op de kof “Merwedestroom” en per 19 juli 1850 (monsterrol 1453) op het stoomschip “Stad Dordrecht”
Volgens monsterrol nr. 1578 dd 01 april 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Jacob Hendrik Stuit, wonend te Dordrecht, oud 33 jaar, gezagvoerder van het stoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen.
In 1874 op het stoomschip “Martinus en Henriette”064 en 071.
Familiegegevens en opleiding
Pieter Vernes werd geboren op 27 januari 1812 te Dordrecht als zoon van Johannes Vernes en Maria Buitenhoek.
Hij trouwde op 27 juni 1832 te Dordrecht met Elisabeth Prins, geboren in 1812 te Dordrecht als dochter van Aalbert Prins en Elizabeth Baan. In 1840 woonde het gezin aan de Hoogt E435 te Dordrecht, de kinderen Johannes (1833) en Aalbert (1834) beiden geboren te Dordrecht.
Zijn zoon Johannes Vernes monsterde op 25 april 1877 (Monsterrol 18 in het Gemeentearchief van Dordrecht) aan als stuurman a/b van het schroefstoomschip “Martinus Henriette”met als kapitein Pieter Willem Pieters.
In 1854 woont hij aan de Nieuwe Haven A 419 te Dordrecht.
Akte van overlijden zoon Aalbert op 20 december 1852 te Dordrecht: Aan boord van het schoenerschip “Merwestroom” door den gezagvoerder Pieter Vernes waaruit blijkt dat is overleden Aalbert Vernes 17 jaar geb 11 november 1834 wonend te Dordrecht zoon van Pieter Vernes en Elizabeth Prins overboord geslagen en verdronken op 7 februari 1852 op de hoogte van Grintenland.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Pieter Vernes wonende te Dordrecht was in de periode 28 mei 1841 t/m zijn overlijden op 14 april 1873 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 52. Bij de inschrijving was zijn schip de kof “Ceres”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd mei 1841 staat geboekt een entreebedrag van f 15,- door kapitein Vernes.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.Vernes als gezagvoerder064a:
* 1842 t/m 1846; kof “Ceres” boekhouders M.W.Rees & Co, Dordrecht
* 1850 geen vermelding van een schip
* 1852 t/m 1858 schoener “Merwedestroom” boekhouders Klerk & Voogd, Dordrecht
* 1859; 1861 geen vermelding van een schip
Bouma025 vermeldt P.Vernes als gezagvoerder gedurende:
* 1843 t/m 1850 van de kof “Ceres”, gebouwd in 1828 te Pekela, 183 ton o.m., varend voor M.W.Rees & Co te Dordrecht. Verongelukt op de Zeehondenplaat. Bemanning gered;
* 1851 t/m 1852 van de schkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip voer in 1853 voor P.Smit Fz te Dordrecht en was herdoopt in “Irene”;
* 1854 t/m 1859 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Op 14 december 1826 monsterde Pieter Vernes aan als lichtwacht voor een maandgage van f 8,- aan boord van de kof “Goede Hoop” onder kapitein Egbert Dik.
Volgens monsterrol nr 725 dd 26 februari 1835 in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij stuurman op de kof “Zeelust onder kapitein Jan van Noord.
Volgens monsterrol 1321 dd december 1846 was hij gezagvoerder op de schoenerkof “Ceres” en vertrok met 8 man naar Belfast.
Volgens monsterrol 1504 dd 15 augustus 1851 was hij gezagvoerder op de schoener “Merwedestroom” en vertrok naar Bergen.064
Familiegegevens en opleiding
R.T.Pik trouwde op 11 april 1861 met Anna Catharina Trampen, geboren 27 december 1887 en weduwe van kapitein Jacob Schmidt Peterseen.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.T.Pik werd met vlagnummer 778 effectief lid van Zeemanshoop per 24 oktober 1848 op voorspraak van G.de Boer. Zijn schip was "De Drie Kinderen"002. Ten tijde van de inschrijving waren Pik en zijn vrouw 37 resp. 36 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 17/24 oktober werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Riemt Tjakkes Pik, oud 36 jaar, voerend de kof “Drie Kinderen”, met als adres Jan Daniels & Zn & Arbman te Amsterdam, op voordracht van kapitein G. de Boer.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 april 1861 wordt meegedeeld dat de wed. J.Schmidt Petersen geb. Tramper is hertrouwd met de heer R.T.Pik.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juni 1863 meldt kapitein R.T.Pik dat hij het beroep zal verlaten wegens ongesteldheid.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop 30 april 1861 staat vermeld dat de weduwe J.Smit Petersen geb. Tramper is hertrouwd met kapitein R.T.Pik en derhalve bedankt voor de uitkering.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 30 juni 1863 staat een: “Brief van Kapt. R.T.Pik berigtende dat hij wegens ongesteldheid zijn beroep moet verlaten.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
778 1848-1849 kof De Drie Kinderen geen opgave
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 sch.kof Irene P.Smits Fz te Dordrecht
394 1854-1858 sch.kof Irene idem
1858-1862 schoner Jenneke Hendrika idem
1863-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt R.T.Pik als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de kof “Drie Kinderen” ex Maria Theresia, gebouwd in 1827 te Woudsend, 109 ton o.m., varend voor P.Smit te Dordrecht.
Lloyd’s vermeldt: “13 Nov 1849 DRIE KINDEREN on shore.”087.
* 1852 t/m 1857 van de schkof “Irene” ex Merwedestroom, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor P.Smit Fz te Dordrecht. Het schip voer in 1858 voor kapitein/eigenaar J.Hoving te Appingedam en was herdoopt in “Lubbegiena”;
* 1858 t/m 1863 van de 2/msch “Jenneke Hendrika”, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 151 ton o.m., varend voor P.Smits Fz te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geert Lever werd geboren op 22 januari 1825 te Wildervank als zoon van de schipper Menne Geerts Lever en Roelfje Roelfs van derr Werf.
Hij trouwde op 06 augustus 1857 te Appingedam als buitenvaarder met Hillechien Gerrits Vos, geboren 16 december 1835 te Appingedam als dochter van de broodbakker Gerrit Arents Vos en Bouke Jochems Hoekstra. Hillechien overleed op 15 juni 1896 te A[ppingedam, 60 jaar.
Geert Mennes overleed op 13 deceember 1896 te Appingeddam, 71 jaar, weduwnaar.
In een reeks van BS-akten wordt Geert Mennes vermeld als “buitenvaarder” in 1859 t/m 1867; als “schipper” in 1858; als “broodbakker” in 1869 en 1871 en als “koopman in 1887 t/m 1896.
Lidmaatschap zeemanscollege(s).
G.M.Lever was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 5 in de periode 1856 t/m 1868.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.M.Lever als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1864 van de galjoot “Hillechien Vos”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein;
* 1865 t/m 1866 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1866 gestrand op Øsel en wrak geraakt;
* 1867 van de galjoot “Dirkje”, gebouwd in 1862 te Hoogezand, 140 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. In 1868 voer het schip voor kapitein/eigenaar L.Thaden te Wildervank en was het schip herdoopt in “Catharina”;
In het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt Geert Mennes Lever niet vermeld
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieke Weij werd geboren te Oude Pekela op 02 april 1812 als zoon van schipper Harm Harms Weij en Folkerdina Piekes de Weerd.
Pieke trouwde op 25 maart 1840 te Amsterdam als zeeman met Aaldina Kip, getuige een geboorteakte dd 24 oktober 1841 uit Oude Pekela van Harm Weij als zoon van Pieke Harms Weij en Aaldina Kip. Aaldina werd geboren te Groningen dd 19 april 1814 als dochter van Jan Hindriks Kip en Grietje Arends Pronk. Aaldina overleed 30 oktober 1841 te Oude Pekela, dus in het kraambed.
Er is ook een geboorteakte dd 27 februari 1839 te Delfzijl van ene Piekina Alida Weij als dochter van Aaltje Jans Kip, waarbij geen vader wordt genoemd, maar de geslachtsnaam wèl als Weij wordt vermeld. In een akte tot naamswijziging dd 04 december 1882 te Wedde worden als ouders vermeld Pieke Weij en Aaltje Jans Kip. Deze Piekina was kennelijk een voorechtelijk kind dat bij het huwelijk van Pieke en Aaldina werd erkend.
Pieke hertrouwde te Oude Pekela op 28 januari 1846 als schipper met Hillechien Bok, geboren te Oude Pekela op 12 september 1821 als dochter van schipper Reint Harms Bok en Anna Dorothea Thijssen.
In het overlijdensregister van Oude Pekela wordt op 6 februari 1854 een akte ingeschreven, i.c.:
“Extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands schoenerkofschip “Christina”, gevoerd door Pieke Weij, op een reis van St.Thomas naar Belize, zeilende op dat moment op de noordoostpunt van Jamaica, 17o15’ noorderbreedte & 82o 0’ westerrlengte: Op zaterdag 11 september 1852, ’s morgens om half elf, overleed aan boord van genoemd schip aan ene koortsziekte, de echtgenote van den gezagvoerder, genaamd Hillechien Bok, 31 jaren, van de Oude Pekela.
(was getekend): Jacob Hamster, kok, N. van Geluk, matroos, Kasper Schulte, matroos.
Pieke trouwde voor de derde maal op 07 februari 1854 te Oude Pekela als schipper met Haukëa Oostra, geboren te Oude Pekela als dochter van schipper Hindrik Israëls Oostra en Jaapien Berends Pathuis. Uit dit huwelijk werd op 15 november 1854 te Oude Pekela dochter Japien geboren. Haukëa overleed te Oude Pekela op 20 november 1854, 29 jaar, en dus in het kraambed.
Het vierde huwelijk was Oude Pekela op 01 maart 1860 als schipper met Hillechien Jans Kronenborg, geboren te Oude Pekela op 27 januari 1827 als dochter van de kleermaker Berend Jans Kronenborg en Insien Jacobs Witkop. Hillechien overleed op 06 juni 1875 te Oude Pekela, 48 jaar.
Pieke trouwde tenslotte voor de 5de keer op 17 augustus 1876 te Oude Pekela zonder beroep met Japijn van der Tuuk, geboren te Oude Pekela op 19 juni 1826 als dochter van de arbeider Hindrik IJtzes van der Tuuk en Johanna Frederika Haneman. Japijn overleed op 10 maart 1914 te Winschoten, 87 jaar, weduwe.
Pieke overleed op 30 december 1892 te Winschoten, 79 jaar, zonder beroep,
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Pieke als zeeman in 1840, als schipper in 1846, 1847, 1850, 1851, 1852, 1854, 1860, 1862, 1864, 1865, als logementhouder/herbergier in 1866, 1869, 1873 en zonder beroep in 1876, 1879, 1892.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.H. Weij was effectief lid van het zeemanscollege De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 60 in de perriode 1849 t/m 1852.
P.H.Weij was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 85 in de periode 1854 t/m 1865.
P.Weij was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 13 in de periode 1855 t/m 1867.
P.H. Weij was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 60 in de perriode 1849 t/m 1852
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.H.Weij als gezagvoerder gedurende:
* 1838 t/m 1840 van de kof “Antoinette Maria, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 115 ton o.m., varend voor W.Jansen te Schiedam;
* 1855 t/m 1858 van de schoenerkof “Hilke”, gebouwd in 1854 te Pekela, 110 ton o.m., varend voor P.Wey & Co te Pekela. Het schip is in december 1858, op weg van Nantes naar Belfast, bij Ardglass gestrand en wrak geraakt;
* 1863 van de “Irene”, geen type vermeld, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 91 ton o.m., geen vermelding van reeder en thuishaven. Het schip is in 1863 “uit de winterlaag gedreven en gezonken”;
* 1865 van de kof “Dankbaarheid”, gebouwd in 1848 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is gstrand en wrak geraakt.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
07 maart 1832, schip “Harmonie”, schipper Jan Hendriks Deddes, matroos Pieko Harms Weij.
06 juni 1854, schip “Hilke”, kapitein Piebe H.Weij uit Oude Pekela.
1860, geen datum vermeld, schip “Irene”, kapitein Pieke H.Weij uit Oude Pekela.
16 februari 1861, schip “Irene”, kapitein Pieke H.Weij uit Oude Pekela.
05 februari 1862, schip “Irene”, kapitein Pieke H.Weij uit Oude Pekela.
11 februari 1863, schip “Irene”, kapitein Pieke H.Weij uit Oude Pekela.
Gezien het overlijdensbericht van Hillechien Bok (zie hiervoor) was schipper Pieke Weij in 1853 ook gezagvoerder van de “Christina”, in 1853 onder P.K.Weij, zie hierna.
Overige bijzonderheden
In een extract uit het journaal van de schonerkof “Christina” gevoerd door Pieke Weij, op een reis van St.Thomas naar Belize, zeilende op dat moment op de hoogte van Jamaica, blijkt dat op 06 september 1852 aan boord van dat schip aan een koortsziekte is overleden het zoontje van de kapitein Reint Weij.115.
Provinciale Groninger Courant 13 augustus 1850
Groningen, 8 augustus. Sedert de in no. 56 onzer courant geplaatste opgave van de 45 zeeschepen die in de loop dezes jaars van verschillende werven onzer provincie te water en in de haven deze stad gebracht zijn, zijn nog 5 schepen alhier aangekomen, om verder afgewerkt en opgetuigd te worden. Bovendien zijn van de werven in de Oude en Nieuwe Pekela in dit jaar in onze provincie ter zeevaart uitgeruste schepen het aanzienlijk cijfer van 62 bedraagt. De genoemde 12 te Oude en Nieuwe Pekela gebouwde schepen zijn:
De kof GEPKINA, kapt. A.A. Oldenburger, gebouwd bij G. Oltmans; kof HELENA JANTINA, kapt. H.J. Zeven, geb. bij G. Oltmans; kof HELENA THECKLA, kapit. H.F. Diepenbroek, geb. bij B.B. Drenth; kof MARGRIETHA GEZINA, kapt. J.E. de Groot, geb. bij J. Kars; kof RENSKE, kapt. E.J. Mooi, geb. bij J. Kars; kof ARGO, kapt. H.H. Koster, geb. bij F.G. Wortelboer; kof CHRISTINA, kapt. P.H. Weij, geb. bij Jan H. Drenth; kof (naam onbekend), kapt. G. Elblink, geb. bij F.L. Drenth, nog niet uitgevaren; de schoener (naam onbekend), kapt. Pinksterboer, geb. bij H.K. Wijk, nog niet uitgevaren; kof JANTINA, kapt. E.P. Vos, geb. bij Jan W. Kuiper; kof CATHARINA JOHANNA, kapt. B.H. Kuiper, geb. bij Jan G. Wortelboer; kof CORNELIA, kapt. S. Bos, geb. bij W.W. Kuiper.
Krantenberichten
NRC 07 januari 1853114
Skibbereen (opm: Zuidwest-Ierland), 1 januari. De 26e december jl. is in Kenmare-baai, met verlies van zeilen en verschansingen, binnengebracht de Nederlandse schoener CHRISTINA, kapt. Wey, van Belize naar Cork bestemd.
Leeuwarder Couranr 31 maart 1854114
Leeuwarden, 30 maart. De 15e dezer is van de werf van de scheepsbouwmeester F.G. Wortelboer te Oude Pekel-A te water gelaten het schoener-kofschip HILKE, gevoerd zullende worden door kapt. P.H. Weij, voor rekening van de heren Harders & Co te Amsterdam, en voormelde kapitein.
NRC 08 februari 1855114
Elseneur (opm: Helsingör), 30 januari. Het alhier gearriveerde Nederlandse schip (opm: schoenerkof) HILKE, kapt. P.H. Wey, van Danzig (opm: Gdansk) naar Antwerpen bestemd, is in de verlopen nacht door ijsgang driftig geraakt en heden morgen ten noorden van Kronborg aan de grond geraakt.
NRC 09 februari 1855114
Elseneur (opm: Helsingör), 1 februari. De Nederlandse kof HILKE, kapt. Wey – zie ons nommer van gisteren – is vlot en in de haven gebracht.
NRC 15 februari 1855114
Elseneur (opm: Helsingör), 3 februari. De schepen HISKIA, kapt. J.B. Mulder, van Norrköping naar Engeland en HILKE, kapt. Wey, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Antwerpen, zijn hier liggende (opm: wegens ijsgang), de laatstgemelde heeft bij Kronborg aan de grond gezeten – zie ons nommer van 9 februari – doch geen schade bekomen.
NRC 14 maart 1855114
Elseneur, 5 maart. Onder meer anderen liggen hier nog ter rede de schepen: GESIENA JELTINA, kapt. Wunderlich, van Assens naar Rotterdam; MATHILDE, kapt. Uppendiek, van Riga naar Nederland; CAROLINE, kapt. Bonjer, van Stettin (opm: Szczecin) naar Londen; HISKEA, kapt. J.B. Mulder, van Norrköping naar Nederland; MOWE, kapt. Meijer, van Memel (opm: Klaipeda) naar de Maas, en HILKE, kapt. P.H. Wey, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Antwerpen.
NRC 07 februari 1857114
Dover, 4 februari. De kof HILKEA, kapt. Wey, van Belfast naar Rotterdam, is op de hoogte van onze haven op de rotsen gestrand.
NRC 08 februari 1857114
Dover, 4 februari. De Nederlandse kof HILKEA, kapt. Wey, van Belfast naar Rotterdam, welke, zo als gisteren gemeld, alhier op de rotsen strandde, is des avonds vlot gekomen en alhier lek binnengebracht.
NRC 15 december 1858114
Belfast, 13 december. Het Nederlandse schip (opm: kof) HILKE, kapt. P.H. Wey, van Nantes met meel op hier bestemd, is bij Ardglass gestrand en zal hoogst waarschijnlijk totaal weg zijn.
NRC 17 december 1858114
Belfast, 14 december. Het gestrande Nederlandse kofschip HILKE, kapt. P.H. Weij, van Nantes op hier bestemd – zie NRC van 15 dezer – zit geheel onder water. De lading wordt beschadigd gelost.
Provinciale Groninger Courant 08 december 1863 114
Omtrent de storm van de afgelopen nacht. De hoge stormvloed bracht het water aan de peilschaal te Termunterzijl op de schier ongekende hoogte van 3.36 el boven volzee. Het in de haven opgelegde kofschip IRENE, kapt. P.H. Weij, is door het breken der kettingen losgeraakt, buiten de haven gedreven en, na op het schermwerk vreselijk gestoten te hebben, gezonken en wrak geworden. ......
Provinciale Groninger Courant 26 december 1863114
Advertentie. Ten overstaan van Mr. W.A. Offerhaus, notaris te Nieuwolda, gedenkt P.H. Wey op woensdag 30 december 1863, des voormiddags te 11 uur ten huize van T.J. Dik te Termunterzijl publiek te verkopen, het wrak van het kofschip IRENE, liggende kort voor de haven te Termunterzijl, met de daarbij nog aanwezige tuigage, denkelijk bestaande uit de zeilen, een zware tros, de beide zware ankers en werpanker, twee zware kettingen, vermoedelijk gedeeltelijk liggende in de haven van Termunterzijl en gedeeltelijk aan land. Aanwijs kan worden gedaan door T.J. Dik en M.C. Rozenbeek.
NRC 04 oktober 1865114
Wijburg, 30 september. Het schip DANKBARKEIT (natie onbekend), van Nerva naar Liverpool is op Hogland gestrand en wrak geworden. De equipage, lading en inventaris zijn gered. (NB. Het Nederlandse schip DANKBAARHEID, kapt. Weij, vertrok 18 september van Nerva naar Liverpool) [opm: het betreft inderdaad de kof DANKBAARHEID, in maart 1865 aangekocht door kapt. P.H. Weij], zie NRC 051065 en 181065)
NRC 05 oktober 1865114
Amsterdam, 4 oktober. Het Nederlandse schip DANKBAARHEID, kapitein Wey, is volgens telegram uit Fredrikshamn, van gisteren, op Seegland (opm: Seeland) gestrand en wrak geworden; de inventaris is geborgen. (Zie N.R.C. van gisteren, art. Wyburg.)
NRC 18 oktober 1865114
Frederikshamn, 5 oktober. Het grootste gedeelte van de lading van het (als vroeger gemeld [opm: zie NRC 041065]) op Hogland gestrande Nederlandse schip DANKBAARHEID, kapt. Wey, van Nerva naar Liverpool, zal geborgen worden.
|