Inloggen
FORTUNA - ID 10585


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1815-02-20 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1797
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Bermuda
Delivery Date: 1797-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 90.00 lasts (rye)
Net Tonnage 2: 54.00 lasts
 
Length 1: 85.50 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 24.00 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 10.00 Feet (Amsterdam) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1820
Type: Rigging changed
Omschrijving: Ongebruikelijke vertuiging van brik naar fregat
Na de veiling van 07.08.1820 moet de firma N. de Cock & Frère tot november 1820 de brik te Amsterdam tot een fregat hebben laten vertuigen. Ofschoon de omgekeerde route, van fregat naar bark of brik, vaker voorkomt heeft Marhisdata met name in de Zuidelijke Nederlanden nog enkele voorbeelden gevonden van vertuiging naar fregat of bark: SOPHIA DOROTHEA 1827, RIBBLE 1828 en schoenerkof DIOMEDES 1829. Overtuigend bewijs is er niet, maar de volgende feiten spreken voor zich:
- In november tekende kapt. C.T. de Boer in Amsterdam de monsterrol, waarin het schip wordt omschreven als een driemast brik. De verschrijving brik is verklaarbaar uit de eerdere omschrijving van het schip, terwijl de derde mast snel was geteld.
- Bijna dagelijks staat in de Javasche Courant een lijst met aangekomen, vertrokken en ter rede van Batavia, Soerabaja en Samarang liggende schepen. De vaste volgorde is Ter rede van Batavia liggen Zr.Ms. X, Y, Z, de schepen A, B, C, de brikken D, E, F, de schoeners G, H, I en de barken J, K, L. als slot. In de door Marhisdata opgenomen JC 040429 wordt de HORTENSE genoemd tussen de (koopvaardij)schepen, waarmee volschepen, fregatten, werden bedoeld.
- De registers van Bureau Veritas van 1829 en 1830 noemen het schip een fregat of volschip.
- De Antwerpse Journal du Commerce des Pays-Bas van 22.05.1830 adverteert met een in lading liggend frégate nationale HORTENSE.
- Bij K.B. van 28.10.1830 diende o.m. de zeebrief voor de HORTENSE te worden ingetrokken daar het schip in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk thuisbehoorde; ook hier werd het schip omschreven als fregat.
- In de aangekondigde veiling in AH 231131 spreekt men van fregatschipshol.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1815
Datum agenda: 1815-02-20
Register nr: 18150026
Scheepsnaam: FORTUNA
Type: Brik
Lasten: 54
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoogstraten & Zoon, G. van
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Sikkes, Jan
Opmerkingen: Eerste zeebrief
mede-eigenaren en reders

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1809-00-00 FORTUNA
Manager: Jan Sikkes, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Eigenaar: Jan Sikkes, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands (part of French Empire 1810-1813)
Additional info: Mogelijk voormalig Prijsschip

Date/Name Ship 1813-10-00 FORTUNA
Manager: Jan Sikkes, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Sikkes, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1815-02-20 FORTUNA
Manager: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1816-11-23 GOEDE TROUW
Manager: Petrus Johannes Wendorp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Petrus Johannes Wendorp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs NLG 5.000,-

Date/Name Ship 1820-00-00 GOEDE TROUW
Manager: Tijs de Haas, Texel, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tijs de Haas, Texel, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Texel / Netherlands
Additional info: Koopman.

Date/Name Ship 1820-11-15 HORTENSE
Manager: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Eigenaar: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gent / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs NLG 7.500,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Rederij-ceduul schip de GOEDE TROUW, in dato Amsterdam, 21 november 1816, eigenaren:
Petrus Johannes Wendorp (4/16e part),
P.D. K….tel (4/16e part)
Joost Roelofs (2/16e part)

Ship Events Data

1797-00-00: Building History
Raised quarterdeck: Het verdek hoog aan boord 6 voet.
Armed: 2 ijzeren Gotelingen.
1819-10-00: Damaged
In november 1819 is de GOEDE TROUW lek te Portsmouth binnengelopen.
1826-04-00: Laid up
Vanaf april 1826 is het fregat waarschijnlijk tot half augustus 1828 opgelegd wegens onvoldoende lonend emplooi en in afwachting van betere tijden.
1831-11-28: Final Fate: Broken up

De HORTENSE, kapt. J. Dobbelaere, werd op 28 november 1831 verkocht voor de sloop.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1809
Kapitein: Sikkes, Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt kapitein Barend Diederick Elmeloo in 1816 als gezagvoerder van het 2-deks brikschip “Goede Trouw” (geen verdere bijzonderheden vermeldt).

Amsterdamsche Courant 26 september 1816 in de rubriek Schepen in lading

“Naar Suriname … Het Tweedeks Brikschip de goede Trouw, kapt. Barend Diederik Elmeloo … adres bij Heyman en Schuurman”

Bouma025 maakt geen melding van dit schip, vermoedelijk omdat de bouwdatum vóór 1820 ligt.

 

In het Stadsarchief van Amsterdam bevindt zich in archief 5081-7148 een akte van koop/verkoop van een schip “the Hoffnung”, voorheen genaam geweest de “Jufvrouw Fijke”. Het schip werd op 18 april 1814 onderhands verkocht voor NLG 2000,- voor notaris Mr. August Hendrik de Melande te Amsterdam. De verkopers waren William Reid, namens zijn firma van Reid & Stephens, scheepsmakelaars te Londen. De koper was Barend Diederich Elmeloo, scheepskapitein te Amsterdam.

Het schip lag in april 1814 te Amsterdam. Reid & Stephens waren eigenaren van het schip sinds 7 december 1813, volgens transportbrief ten overstaan van J.Harding, notaris te Londen.

 

In de monsterollen van het Archief van de Amsterdamse Waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam011a wordt genoemd een kapitein Elmelo maar met een “De Vrouwe Flistma”. Dezelfde als de “Juffrouw Fijke”?. En uit 1814 van het schip “Spiculation”.

38-25         01 september 1783, het schip “de Vrouwe Flistma”, kapitein Baarent Diedrik Elmelo, correspondent Ten Broeke & Co, bestemming Curaçao, 20 namen op de monsterrol i.c. stuurman , onderstuurman , bootsman, timmerman, kok, koksmaat, zeilmaker, 9 matrozen, kajuitwachter, jongen. Voorts 2 personages met de omschrijvingen “brouwer” en “cuyper”. De maandgage van de “brouwer” was f 54,- terwijl dat van de stuurman f 46,- bedroeg, beduidend lager dus.

38-92         16 mei 1814, smak “Spiculation”, kapitein Barend D.Elmelo, varend onder Hollandse vlag, boekhouder T.Posken, bestemming Londen, 3 bemanningsleden i.c. stuurman, kok en matroos.

 

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Elmeloo, Barend Diederik
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Moller, Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Thomas Cornelisz de Boer werd geboren op 09 februari 1772 op Vlieland als zoon van Cornelis Douwesz de Boer en Teuntje Thomasz Poo.

Hij huwde op 20 januari 1799 op Vlieland met Tietje Pietersz. Tortel, geboren op 03 oktober 1773 op Vlieland. Het was een burgerlijk huwelijk. Uit dit huwelijk werden 2 zonen en 2 dochters geboren, allen op Vlieland. Tietje overleed op 25 februari 1850 in Delfshaven. Een overlijdensbericht stond in de NRC van 28 februari 1850, ondertekend door een zoon P. de Boer te Rotterdam.

Deze P. de Boer was Pieter de Boer, koopvaardijkapitein en reder (Vlieland 1807-Kleef 1886).

De beide dochters zijn getrouwd geweest met kapitein Jan Ydes van der Zweeep (zie aldaar)

Thomas overleed te Middelburg op 01 mei 1833

 

De schepen van de kapitein

In 1823 was hij gezagvoerder op de kof “Theodora” (bron: van Sluijs). Volgens de annotatie op een schilderij van Spin dd 1849 was hij tevens gezagvoerder van de brik “Ceres van Gend” (beide schepen worden niet in Bouma25 genoemd, wellicht omdat de bouwjaren vóór 1820 liggen).

Gegevens dd. zomer 1999 verstrekt door Ch.van der Zweep, ‘t Schoman 22, 7478 RM Diepenheim.

“Van Thomas Cornelis de Boer is tot nu toe als eerste monstering bekend: 1818: Kapitein schip CERES VAN GEND, van Antwerpen naar Havana (Cuba). Thomas is dan 45 of 46 jaar en zal zoals gebruikelijk rond zijn 15de  jaar naar zee zijn gegaan”

Informatie e_de_boer@planet.nl, dd 14 mei 2009

Het Stadsarchief van Amsterdam bevat de volgende monsterrollen:

10 augustus 1805, schip “De Adler”, kapitein Thomas Cornelis de Boer, bestemming van Vlissingen op avontuur (“na Bergen”) onder Pruisische vlag, correspondent P. de Vries en Meynts. 3 bermanningsleden i.c. kok, matroos en jongen;

28 november 1820, brikschip “Hortence van Gend”, kapitein Thomas Corneles De Boer, bestemming op avontuur, onder Nederlandse vlag, boekhouder N.J. Den Kok & Freres a Gent, Correspondent De Heeren De Vries Comp.

11 bemanningsleden i.c. stuurman, bootsman, klamphouder, kok, 6 matrozen en een jongen.

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 12 augustus 1820114

Londen, 8 augustus. Het schip the CERES, De Boer (opm: brik, kapt. Thomas Cornelis de Boer, reder De Cock, Gent), van Liverpool naar Antwerpen, is den 13 juli op de banken van Wicklow (opm: Ierse Oostkust, 52º59’ N.B. 06º02’ W.L.) verongelukt; de equipagie is gered.

 

Rotterdamsche Courant 26 april 1821114

Rotterdam, 25 april. Van Vlissingen meldt men ….

….Van den 19 dezer tot heden zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen POMMERANIA, J.C. Wendt, naar de Oostzee; de GOEDE VERWACHTING, E.J. Loose, naar Noorwegen; l’UNIQUE, de Roux, naar Hull; MINERVA, J. Humphreys, naar Dublin; ANTELOPE, M. Callos, naar St. Thomas; WILHELMINA KRANENBURG, J.J. Prange, naar Petersburg; LORD GAMBLER, P. Biskop, naar Londen; LE COUREUR, B. Butin, naar Rouaan; AURORA, S.J. Brouwer, en de MARIA, T.C. de Boer, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, H.J. Bruins, naar Rouaan; de VRIENDEN, T. Noster (opm: Nosten), naar Port-au-Prince, en de VRIENDSCHAP, J. Hartwijk, naar Livorno…..

 

Rotterdamsche Courant 19 juli 1821114

Rotterdam, 18 juli. Van Vlissingen wordt van den 14 gemeld: Van den 12 tot den 14 zijn van Antwerpen afgekomen en naar zee gezeild de schepen de MARIE JOSEPHINE, S. de Best, naar Gibraltar; de VROUW CAROLINA, H.Z. Duwel, naar de Oostzee; SUSANNA, J. Barrow, naar New-YORK; JOSEPH AND ANN, W. Minter, naar Londen; LORD NELSON, T. Smichson (opm: Smithren), naar Hull; de RISING SUN, W. Martel, de NOORDSTAR, J.T. de Jonge, en de ZEELUST, G.A. Wieringa, naar Londen; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar de Marennes; de OOSTERSTAR, J. Moller, en de NOORDSTAR, E.G. Boekhout, naar Noirmontier; VRIESLAND, E.J. Drent, naar Bilbao; de VROUW MARTHA, D.H. van Wijk, en de NOORDSTAR, G.J. Kuiper (opm: drie verschillende schepen met de naam NOORDSTAR!), naar Londen; THEODOOR, T.C. de Boer, naar Bergen in Noorwegen, de VROUW ELISABETH, O.F. Meeuwik (opm: Meeuwes), naar de Oostzee; de FLORA, J. Cooper, naar Londen, en de ISIS, J.H. Smith, naar New-York.

 

Rotterdamsche Courant 23 februari 1822114

Rotterdam, 22 februari. Van Vlissingen wordt van den 19 gemeld:

Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen CATHARINA, H.H. Veldhuis, van de Marennes; de HOOP, C. Pleth, van Helvoetsluis; FORTUNA, J. Everst, van Memel (opm: Klaipeda); de FLORA, kapt. Christie, van Marseille; THERONIMUS, H.J. Smit, van Napels,

en zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de VROUW JANNA, A.H. Beeland, naar Guernsey; de HOOP, H.J. Prins, naar Lissabon; THEODORA, F.C. de Boer, naar Liverpool, en de MARIA, G. Poppen, naar Londen.

volgens Delporte, november 2010 de “Theodore” onder kapitein Thomas Cornelis de Boer, schip van De Cock te Gent.

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Boer, Thomasz Cornelis de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Ydses van der Zweep werd geboren/gedoopt te Lemmer op 10/21 februari 1790 als zoon van Yde Jansz van der Zweep en Jo(h)anna Klüger.

 

Hij trouwde in 1821 te Antwerpen met Antje de Boer (datum en plaats onzeker), geboren/gedoopt op Oost-Vlieland op 05 januari/08 feburari 1801 als dochter van Thomas Cornelis de Boer en Tietje Tortel. Uit dit huwelijk werden drie kinderen geboren.

Na het overlijden van Antje trouwde hij voor de 2de maal op 01 september 1831 te Middelburg met Dieuwertje/Dieuwke de Boer, geboren/gedoopt op 23/25 december 1802 te Vlieland en de zuster van zijn eerste vrouw. Uit dit huwelijk werd een zoon geboren. Zij overleed op 05 november 1832, 30 jaar.

Daarna had Jan een relatie met Wilhelmina Abels, geboren op 17 juli 1815 te Zierikzee als dochter van Willem Abels en Neeltje van der Ende. Uit deze verbintenis werd een dochter geboren, die door beide ouders werd erkeend.

Jan Ydesz overleed te Antwerpen op 25 juli 1851.

Er zijn portretten van Jan Ydesz van der Zweep en Antje de Boer

Gegevens van Ch. van der Zweep te Diepenheim, zomer 1999 en aan Tresoar en www.allezeeuwengezocht.nl

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911,

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Y van der Sweep was met vlagnummer 4 in de periode 1828-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaart”

 

J.Y van der Zweep (met als adres M. van Arp & Zn) werd met vlagnummer 253 op 25 maart 1828 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van J.K. de Vries. Als zijn schip is vermeld de “Eendracht”. Toegevoegd is “bedankt”002.

Jan Ydes van der Zweep werd in de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 18/25 maart 1828 voorgesteld/benoemd tot effectief lid met vlagnummer 253. Hij was 38 jaar, woonde te Antwerpen met als adres J.Daniels & Zn&Arbman te Amsterdam en als zijn schip wordt vermeld het fregat “Java”023

Jan Ydses van der Zweep werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds per 03 februari 1829. Hij bedankte in 1846003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1830 wordt besloten een aantal leden aan te schrijven met het verzoek de verschuldigde financiën te voldoen, waaronder J.Y van der Zweep.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1832 staat de volgende melding:

     “Bij Hoofdelijke omvrage verzoekt de President Penningmeester of de Heeren Effectieve Leden

     A.van den Abeele                                                   J.J.Lausen                                            Fr.P.Hoed

     N.Hensken                                                              O.Olferts                                               J.A.Zeylinga

     J.B.Frerichs                                                             P.J.Spilliard                                          J.Tholen

     P.Bostijn                                                                  P.Rolff                                                  F.A.Bunnemeijer

     J.Boelen Jz                                                               J.E.Beckman                                       O.R.Engelman

     J.Stoffers                                                                 J.Hartwijk                                            J.G.Bart

     H.H.Zeijlstra                                                           J.Y v.d.Zweep                                     W.H.Boon

hebbende hunne contributie nog niet voldaan daartoe volgens de Wet door het Bestuur zoude worden aangemaand.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1834 staat een lijst van kapiteins die gedurende een bepaalde periode hun contributie niet hebben voldaan. Daarbij is J.IJ.van der Zweeep, vlagnummer 253, “sedert 3 Jaar” 042

 

De schepen van de kapitein

De Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1830 bevat in de ledenlijst van het Antwerpse zeemanscollege de vermelding van J.Y van der Zweep met vlagnummer 4.

 

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam

vlag           periode                        type          scheepsnaam          reder/boekhouder

253           1828                         fregat        Java                          de Cock, Frères te Gent (sic)

                  1829-1831                  fregat        Java                          Boekhouders te Antwerpen

                  1832-1835                  fregat        Java                          geen opgave

157           1836-1838                  fregat        Eendragt                  Scheepsreederij te Schiedam

                  1839-1845                  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Jan Ydesz was koopvaardijkapitein op de volgende schepen:

*      12 november 1822                       “Hortense” van Batavia naar Antwerpen

*      1829-1836                                     fregat “Java”

*      1835-1836                                     “Eliza”, van Suriname naar Antwerpen

*      1837-1839                                     fregat “Eendragt”

Gegevens van Ch. van der Zweep te Diepenheim, zomer 1999

 

Van Sluijs013 vermeldt het schip “Amazone”, varend in 1825-1827 vanuit Antwerpen onder kapitein J.van der Zwiep. En J.Y van der Zweep van 1829 t/m 1836 als gezagvoerder van het fregat “Java”, c. 600 ton o.m., gebouwd in 1828 te Antwerpen door Le Carpentier met als reders N.& J. de Cock Frères te Antwerpen van 1829 t/m 1832 en in 1832 dezelfde reder maar nu te Rotterdam. Er wordt verwezen naar het Handelsblad van 06 maart 1832.

 

Jan Ydes van der Zweep is, vermoedelijk in Antwerpen, opgeklommen als zeeman en voerde in 1828 het commando over de Java, het grootste schip van de rederij N.J. de Cock. Net als Douwe Hendriks de Boer, verhuisde van der Zweep met ijn rederij naar Rotterdam, die van naam veranderde tot De Maleijer. “In totaal maakte hij op de Java vier retourreizen naar Oost Indië, terwijl het schip in 1829 bovendien voor de jaarlijkse expeditie naar Japan opgenomen was.”

Van der Zweep kwam daarna bij de Schiedamsche Scheepsreederij en werd kapitein van de Eendragt maar dit bleek van de rederij een ongelukkige keus. “Reeds voor het vertrek voor de eerste reis van Hellevoetsluis in 1837 besloot de eerste stuurman, dat met van der Zweep geen land te bezeilen was en verliet het schip.. Zoals het vervolg van de reis zou leren waren zijn klachten niet ongegrond geweest. Kort na het uitzeilen van Pasuruan, waar de Eendragt volgeladen was, weigerde het grootste deel van de bemanning alle verdere dienst. Van der Zweep kon niet anders doen dan buigen voor de werkstaking en zeilde terug naar Surabaja. Toen hij het schip wilde verzeilen naar Batavia begon de muiterij opnieuw, waarop hij alle weigeraars op het wachtschip van de marine in de boeien liet slaan. Dat het niet zo maar willekeurige klachten over van der Zweep’s chronische dronkenschap betrof, bleek uit het feit, dat zowel de eerste als de tweede stuurman tot de muiters behoorden! De derde stuurman, de Schiedammer D. van Leeuwen, bleef aanvankelijk aan boord, vermoedelijk omdat hij familie van enkele aandeelhouders van het schip was en zich medeverantwoordelijk voor de bewaking voelde. Zodra er een nieuwe bemanning was aangenomen, ging hij ook over op een ander schip. de Amsterdamse Schoon Verbond. De marine-officieren, die de muiterij onderzochten, erkenden volledig de juistheid van de beschuldiging van de weigeraars, en van der Zweep was gedwongen naar een andere bemanning uit te kijken. Daar hij zelf niets onmiddellijk strafbaars had verricht, kon hij niet afgezet worden, maar dit betekende slechts uitstel, geen afstel. Toen de Eeendragt in Holland was teruggekeerd, kon ook een presentje van “60 stuks kroonen annanassen en twee pompelmoesen”aan Loopuyt hem niet redden. Hij werd op staande voet ontslagen en heeft daarna niet meer gevaren”039

 

Driemastschip “AMAZONE”, kapitein Jan Ydesz van der Zweep (voer vanaf 1819 als gezagvoerder en had in 1820 al een reis naar Rio gemaakt), is op 6 maart 1826 in Valparaiso aangekomen uit Antwerpen. Had sloepen verloren. Was 10 oktober in Arica, nog wachtend op betalingen. Komt ook in Callao. Op 19 mei 1827 terug in Antwerpen (laatste haven Rio) met kinine, tin en zilver. Twee rondingen (rond Kaap Hoorn), resp O/W en W/O.100a

 

Bouma025 vermeldt J.Y van der Zweep als gezagvoerder gedurende:

*      1833 t/m 1835 van het 3-mastschip “Java”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 560 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1837 t/m 1838 van het fregat “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor de Scheepsreederij in Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.48-49: “Een brik onder twee vlaggen 1830-1835. Flora”.”

In het Antwerpsch Nieuwsblad van 28 februari 1832 staat:

“Voorleden zaterdag zijn vertrokken met ballast, twee Oost-Indisch-vaerders, in deze haven gebouwd, genaemd de STAD GENT van 1100 tonnen en de JAVA van 900. Deze schepen behoorende aan het huys N.J. de Cock, gingen naar Rotterdam, alwaer gemeld huys zich sedert de omwenteling heeft gevestigd”.

In hetzelfde blad dd 17 maart staat:

“De (Vlaamse) matroozen van de oost-indisch-vaerders de Stad Gent en Java welke hier (in Antwerpen) zyn teruggekomen, zyn ten getale van dertien.

Indien men een dagblad dezer stad wil geloven, zouden de twee hollandsche kapiteynen die matroozen onder schoone beloften in dienst hebben genomen, alleenlyk om de schepen den stroom te doen afzakken en met beloften van hun niet af te danken, gelyk zy vreesden. Maer nauwelyks waren zy onder de (Nederlandse) kanonneer-booten (die zich van Antwerpen naar Lillo en Vlissingen hadden teruggetrokken) , of Versluys en van der Zweep, de twee kapiteynen, niets van de Belgen meer vreezende, begonnen de matroozen beestagtig te beschimpen; in het gezigt van Vlissingen wierd de belgische vlag door die twee lafaards afgescheurd en door de hollandscche vervangen. Na acht dagen te Vlissingen te hebben doorgebragt, onder geduerig vloeken van Versluys, wierden zy schielijk afgedankt en door de policie buyten de stad gebragt, zonder eene duyt voor reyskosten of arbeyd te hebben ontvangen …”

 

Rotterdamsche Courant 25 maart 1819

“Rotterdam, 24 maart. Te Vlissingen zijn onder anderen gearriveerd de schepen de MARIA, J.IJ. van der Zweep, van Rio-Janeiro …”

 

Rotterdamsche Courant 25 maart 1819114

Rotterdam, 24 maart. Te Vlissingen zijn onder anderen gearriveerd de schepen de MARIA, J.IJ. van der Zweep, van Rio-Janeiro; COROMANDEL, W. Daij, en LEO, C. Liblij, van Batavia, en te Veere de schepen de DAGERAAD, J.J. Boon, van Bordeaux naar Rotterdam, en ZELDENRUST, G.J. Kleun, van Bayonne naar Antwerpen.

 

Dordrechtsche Courant 08 januari 1820114

Vlissingen, 4 januari. …..

…..Gisteren is naar zee gezeild de MARIA, kapt. J.Y. van der Zweep, van Ostende naar Brazilië, met tarwe, ligt ter rede van Rammekens……

 

Rotterdamsche Courant 03 maart 1821114

Rotterdam, …...Voorts tot heden de Schelde af en naar zee gezeild VERHILDERSUM, J.C. Visser, de ZEELUST, J. Lissnijder, JOHANNES VAN LETTE, H.J. Spans, LOUISE, D. Guijt, NEPTUNES, H.S. Leedig en de JONGE JAN, J. Petit, naar Londen; de HARMONIE, B.J. Wijgers, naar Noirmoutier; AURORA, S.J. Brouwer, en THERESIA, J.H. Arends, naar Liverpool; VENTROSE, J. ALLE, naar Charlestown; DELPHINE, C.D. Ludwigse, naar Napels; JEANNETTE JOSEPHINE, J. van Haverbeeke, naar Port-au-Prince; le VOLTIGEUR, W. de Ruijter, naar Rio-Janeiro; HORTENSE, J. van der Sweep, naar Havana; de DAME COLLETTE, C. Nierijnk, naar Cette (opm: Sète); WILHELMINA LAURENTIA, J.J. Swart, naar Oleron, en GEORGINE, N.E. Siemsen, naar Lissabon.

 

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 26 juli 1821114

 aangek. Antwerpen uit Havana (J.Y. van der Zweep)

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 28 september 1821114

Uit dok Antwerpen vertrokken naar ? HORTENSE (J.Y. van der Zweep)

 

Rotterdamsche Courant 28 februari 1822114

Amsterdam, 26 februari. Te Havana is gearriveerd J.Y. van der Zweep (opm: driemaster HORTENSIE, varend voorde Cock te Gent), van Antwerpen.

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 03 maart 1822114

 Aangek. Antwerpen uit Havana HORTENSE (J.Y. van der Zweep)

 

Rotterdamsche Courant 05 maart 1822114

Rotterdam, 4 maart. Den 28 februari, in de vroege morgen, is ter rede van Vlissingen en vervolgens in de haven binnengekomen de Engelse sloep the GOOD INTENT, Th. Button, komende van Plymouth, met zich brengende de tweede stuurman W. Poort, met nog 14 man, zijnde de rest van de equipagie van het verongelukte Oost-Indische schip JOHANNA ELISABETH, J. Lucas (opm: fregat ELISABETH JOHANNA, kapt. Willem Lucas), van Batavia, hetwelk onlangs op de hoogte van Port-IJsak (opm: Port Isaac) is verongelukt.

Ook is aldaar ter rede gekomen het schip HORTENSE, J.IJ. van der Zweep (opm: Jan Ydesz van der Zweep, thuishaven Gent), van de Havana naar Antwerpen gedestineerd; hetzelve is onder een provisionele quarantaine gelegd.

 

Rotterdamsche Courant 09 maart 1822114

…..Van den 2 tot den 5 dezer zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen PHILOTAXE (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J. Corran, van Rio-Janeiro; de VROUW ANNA, P. de Heer, van Kadix (opm: Cadiz), moet quarantaine houden.

Den 4 dezer is van quarantaine ontslagen en naar Antwerpen opgezeild HORTENCE, J.IJ. van der Zweep, van Havana.

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpe 12 april 1822114

uit dok Antwerpen vertrokken naar ? (J.Y. van der Zweep)

 

Rotterdamsche Courant 04 mei 1822114

Rotterdam, 3 mei. Van Vlissingen meldt men den 30 april:….

…en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen BROEDERLIEFDE, H.J. Carst, naar de Oostzee; THEODORE, S. Martin, naar Petersburg; HORTENSE, J.IJ. van der Sweep (opm: brik, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), naar Batavia; WEMELINA KRANENBURG, J.J. Prange, de NIEUWE ONDERNEMING, K.L. Domine, en de VROUW MARIA, Z.K. Schutt (opm: S.K. Schut), naar Liverpool; de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, naar Engeland, en PARADIJS, J.W. Poel, naar Lissabon.

 

Dordrechtsche Courant 12 april 1823114

Vlissingen, 5 april. Sedert den 1 dezer is, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen (o.m.) HORTENCE (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent), kapt. J. van der Zweep, van Batavia, met koffie en suiker.

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpe 08 mei 1823114

HORTENSE uit dok Antwerpen vertrokken naar ?

 

Dordrechtsche Courant 10 juni 1823114

Vlissingen, 20 mei. Den 18 en 19 dezer zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild (o.m.) HORTENCE, kapt. J.Y. van der Zweep (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), naar Rio Janeiro.

 

Amsterdamsche Courant 05 oktober 1825114

Te Mauritius aangekomen, den 4 juni: HORTENSE (opm: fregat, thuishaven Gent), kapt. J.Y. van der Zweep, van Antwerpen.

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 000028

HORTENSE naar Rio de Janeiro

 

Rotterdamsche Courant 29 juli 1837

Rotterdam, 28 juli. Heden werd op de scheepstimmerwerf de Nijverheid, gelegen aan de Maas te Schiedam, met het beste gevolg te water gelaten het door de scheepsbouw-meesters Gebrs. Gips aldaar gebouwde barkschip EENDRAGT, groot 500 lasten, gevoerd bij kapt. J.IJ. van der Zweep, en onmiddellijk daarna de kiel gelegd voor een fregatschip van gelijke grootte, genaamd WILLEM DE EERSTE, waarover kapt. H. Poppen het bevel zal voeren, beide voor rekening van de aldaar gevestigde Rederij.

 

ZP 29 augustus 1838 – 170

Aangaande het schip (opm: bark) de EENDRAGT, kapt. J.Y. van der Zweep, van Batavia naar Rotterdam, den 10 april te Sourabaija aangekomen, wordt van Batavia in dato 30 april gemeld, dat tussen de equipage en de kapitein onenigheid gerezen zijnde, laatstgemelde de hulp van het te Sourabaija liggend wachtschip had ingeroepen, ten gevolge waarvan 18 man, waaronder de eerste en tweede stuurman, de boots- en timmerman in verzekerde bewaring waren genomen, ten einde deze zaak, die aan de beslissing der Raad van Justitie is onderworpen, nader te onderzoeken. (opm: zie volgend bericht)

 

Zeepost 30 augustus 1838 – 171

Het schip de EENDRAGT, kapt. van der Zweep – zie nommer 170 – is, na te Sourabaija voor zo veel nodig van andere manschappen tot de equipage voorzien te zijn geworden, volgens brief van Batavia in dato 15 mei, na een oponthoud van vier maanden en twaalf dagen, van daar naar Rotterdam vertrokken.

 

“J.Y van der Zweep maakte … met de HORTENSE (reder N.J. de Cock, Gent), volgens een advertentie in de “Journal Commerce d’Anvers” van 2 jan. 1824, een reis naar Rio de Janeiro en vertrekt eind januari 1824 uit Antwerpen, - wanneer hij weer in Antwerpen terugkomt weet ik nog niet, dat moet ik te zijner tijd in Antwerpen gaan uitzoeken-, vervolgens vertrekt hij volgens de Journal d’Anvers op 11 april 1827 met de FANNY, eveneens van De Cock, uit Antwerpen naar Montevideo. De reis met de AMAZONE past hier m.i. aardig tussen, nader onderzoek naar vertrek- en aankomstdata zal dit echter moeten uitwijzen.

Toch blijft er nog enige twijfel. Met het Vlaamse contact …, de heer L.van Coolput te Ninove … heb ik inmiddels een uitvoerige briefwisseling gehad … Daarbij is gebleken dat er nog een kapitein J. of F. van der Sweep heeft bestaan. Deze voer als kapitein op de STAD ANTWERPEN 1829/1830, de HIRONDELLE 1834 en op de ELISA 1835 en 1838, het jaar waarin hij 38 jaar oud overleed. Hij zou op zijn 25ste het commando op de AMAZONE gehad kunnen hebben, wel jong, maar uitgesloten is het niet. Ik hoop over de voornaam en de afstamming van deze Van der Sweep binnenkort meer gegevens te krijgen, volgens mij is hij geen familie. Onderzoek naar zijn reizen tussen 1825 en 1827 zal de oplossing moeten brengen”.

Gegevens van Ch. van der Zweep te Diepenheim, mei 2005

 

Per 15 oktober 1825 werd Joannes Michael de Winter vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als lichtmatroos geplaatst op de “Amazone” voor een reis vanuit Antwerpen naar Lima (vermeld is van der Zwiep, maar dat moet een verschrijving zijn). Hij kwam op 30 mei 1827 terug op school van deze reis maar zonder de zg. “attestatie”.(d.i. het gunstige getuigschrift). Volgens N.J. de Cock te Antwerpen (de reder) “… was de reden daarvan meerendeels aan de Captn te wijten …”.

 

 

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Zweep, Jan Ydesz.(Yds van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Netscher was met vlagnummer R15 in de periode 1819 t/m 1841 lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

Kapitein Netscher was (omstreeks 1832) de opvolger van John Veder als president van het Rotterdams zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaart”. Omdat hij “naar zee moetende vertrekken” al snel (jaar niet genoemd, maar zal 1832-1833 zijn) opgevolgd door oud-kapitein Johs de Jong032

Hij staat onder dit eerste jaarverslag vermeld als bestuurslid met de funktie van vice-president. Ook in artikel 3 van het eerste Reglement, gedateerd 14 september 1819, wordt hij als vice-president vermeld058.

In het Jaarverslag 1828 van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief Rotterdam J/126) staat vermeld: “De Heer Netscher naar zee gaande, zag zich hierdoor verpligt zijn Voorzitterschap neer te leggen …”.

In het  Jaarverslag 1832 van het College  staat:

“Door ons Medelid H.J.Netscher is ons medegedeeld, dat er vier Eilanden gelegen zijn op 1o30’z.b. en 105o12’o.l., … Deze Eilanden zijn door de Berigtgever gezien op zijne onderscheidene reizen van Batavia naar de Chinesche zee, en laatstelijk den 8 September 1831.”

In het Jaarverslag 1841 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat kapitein H.J.Netscher van zijn lidmaatschap vervallen is verklaard “als hebbende sedert de laatste jaren verzuimd (zijn) verschuldigde contributiën aan te zuiveren”058

Samenvattend: kapitein H.J.Netscher was president van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart van 1827-1828, en vice president van 1819-1833 (met onderbreking in 1827-1828).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het eerste Jaarverslag dd. 14 september 1820 wordt gemeldt: “De leden No. 15 , en 19 hebben achtereenvolgens ter kennis gebragt, dat er een nieuw vuur op het hoofd der haven van Duinkerken was geplaatst.”058

 

De schepen van de kapitein

In het Stadsarchief van Amsterdam is in inventaris 5081-7148-198 een akte van publieke koop/verkoop, dd Amsterdam 20 juni 1814 van een schoenerbrik “Eendragt”, thans te noemen “Willem den Eersten”. De verkopers waren van Baggen, Parker & Co, kooplieden te Amsterdam, de kapitein was Sund Hommels. Het schip werd via notaris Johannes Tiedeman Nz, griffier rechtbank van Koophandel te Amsterdam voor f 5.300,- aangekocht door kapitein Hendricus Johannes Netscher te Rotterdam

Het schip lag in juni 1814 tijdens deze verkoop bij de werf De Boot van de scheepsbouwmeester H.Groen in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam. Bij de akte is onder hetzelfde nummer een rederijcedule voor de aanvraag van een zeebrief gedaan door kapitein Hendricus Johannes Netscher, waarbij de firma Wed. W.G.Koopman te Amsterdam verklaarde 1/8ste deel van het schip te bezitten en J. van Ommeren Fz te Rotterdam 1/4de deel.

 

In het Archief van de Waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam11a is de volgende monsterrol:

  • 16 juli 1814, schoener “Willem den Eersten”, kapitein Henricus Johannes Netscher, varend onder Hollandse vlag, boekhouder de Witt, bestemming Rotterdam, 6 bemanningsleden i.c. stuurman, kok, onderstuurman, bootsman, 2 matrozen.

“Egnatia Jenny”, 21 juni 1816

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant december 1813114

(opm: Hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:

Om spoedig te vertrekken, het Hollandsch Bomschip WILLEM DEN EERSTE, kaptein Netscher.

 

Rotterdamche Courant 21 november 1815114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Montauban van Swyndregt en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als lasthebbende van hunne principalen en geauthoriseerd door de Rechtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad, zijn van mening op 29 november 1815 om 4 uur, in het logement Het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en verkopen een buitengewoon snelzeilend Schoonerschip, volkomen in staat om dadelijk naar zee gezonden te worden, genaamd WILLEM DEN EERSTEN, gevoerd bij kapt. H.J. Netfeher, met al deszelfs scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Wijnhaven, aan de noordzijde, nabij het postkantoor. Nader onderrichting bij gemelde makelaars.

 

Javasche Courant 20 januari 1829114

Te Batavia zijn gearriveerd den 18 januari het schip (opm: fregat) HORTENSE, kapt. H.J. Netscher, met twee passagiers, den 14 september vertrokken van Antwerpen

 

Javasche Courant 04 april 1829114

Ter rede van Batavia liggende schepen:

Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA,  en de koopvaardijschepen HORTENSE, JONGE ADRIANA, ANTHONY, LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, MANOK, CORNELIS HOUTMAN, OEY SINJO, en CONCORDIA;

De brikken KATWIJK, RUBENS, NASSAU, JONGE ELIZABETH, en SIA HORSE SEGAVE;

HR 14 oktober 1829114

Vertr. Batavia naar Antwerpen HORTENSE (H.J. Netscher)

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 03 maart 1830114

Aangek. Portsmouth uit Batavia HORTENSE  (H.J. Netscher)

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpe 09 maart 1830114

Aangek. Vlissingen uit Manila (opm: Batavia) HORTENSE (H.J. Netscher)

Rotterdamsche Courant 11 maart1830114

Amsterdam, 9 maart. De schepen HORTENSE (opm: fregat, thuishaven Gent), kapt. H.J. Netscher, de 14e oktober van Batavia naar Antwerpen en PARADIES, kapt. H. Adam, de 28e november van Valparaiso vertrokken, waren de 3e dezer op de hoogte van Portsmouth.

HR 11 maart 1830114

Aangek. Antwerpen uit Manila HORTENSE (H.J. Netscher)

 

Rotterdamsche Courant 16 maart 1830114

Rotterdam, 15 maart. Te Antwerpen zijn gearriveerd TWEE GEBROEDERS, kapt. Maasdyk, van Havre; HORTENSE, kapt. Netscher, van Manilla (opm: fregat, kapt. H.J. Netscher kwam van Batavia).

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Netscher, Hendricus Johannes
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 15
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Dobbelaere was met vlagnummer 49 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

J.Dobbelaere Zn was met vlagnummer 4 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Johannes Dobbelaere als gezagvoerder van de:

“Viergienie”, dd 28 november 1821.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 16 december 1820114

Rotterdam, 15 december. Van Vlissingen wordt van den 9 gemeld:

…..Den 8 zijn, voor Antwerpen bestemd, ter rede gekomen de schepen the ROBERT, K. Jones, van Triëst; la VIRGINIE, J. Dobbelaar (opm: brik, kapt. Jan Dobbelaere, thuishaven Oostende), van Marseille; GANGES, E. Braij, van Batavia, DUEN, J.M. Nielsen, van Lissabon; TRIJPHEMA, J. Gauntlet, van Xanten (opm: haven aan de Rijn, nabij Wesel); de VRIENDSCHAP, C.H. Duijnmeijer (opm: smak, kapitein Duynmeyer), van Marseille; SARA MARIA, S.H. Hegge, van Livorno; IDUNA, P.M. Schmutz, en la JEUNE COLLETTE (opm: hoeker, thuishaven Oostende), G. Neijrink, van Malaga, en ERICHISE CATHARINA, H. Richelsen, van Gallipoli.

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Rotterdam, 9 april. Uittreksel van de Lloyd’s List van den 6 april 1821:….

….Te Leith is gearriveerd Hempseed van Rotterdam; te Port-à-Port Barends van Amsterdam; te Lissabon Das van Rotterdam, Siemsen en Dobbelaer van Antwerpen; te St. Ubes (opm: Setubal) De Jong van Dordrecht.

 

Rotterdamsche Courant 25 december 1821114

Amsterdam, 23 december. De brik VIRGINIE, kapt. J. Dobbelaere, van Amsterdam naar Genua en Livorno, is in de nacht tussen den 19 en den 20 december, door harde wind ankers en touwen verloren hebbende, op de Zuidwal van Texel aan de grond geraakt en heeft zwaar gestoten, doch is, na een gedeelte der lading in een kaag gelost te hebben, door hulp van twee loodsschuiten, in vlot water gebragt, en den 21 dito in het Nieuwe Diep gekomen om het schip te onderzoeken en te repareren.

 

 

JCPB 22 mei 1830114

Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading met bestemming Alexandrië het nationale fregat HORTENSE, gedubbeld in koper; kapt. J. Dobbelaere, afvaart in juni.

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpen 22 juni 1830114

Vertr. Antwerpen naar Alexandrië HORTENSE (J. Dobbelaere)

 

Havenregister Stadsarchief van Antwerpe 31 augustus 1830 114

Aangek. Alexandrië uit Antwerpen HORTENSE (J. Dobbelaere)

 

Rotterdamsche Courant 29 januari 1831114

Amsterdam, 27 januari. Het schip (opm: fregat) HORTENSE, kapt. J. Dobbelaere, van Alexandrië in Egypte naar Amsterdam, is den 13 dezer te Dartmouth binnengelopen, hebbende men een gedeelte van de lading overboord geworpen.

 

Algemeen Handelsblad 23 november 1831114

Advertentie. J.E. Lublink, A. van der Sluijs, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag de 28e november 1831, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ verkopen een gekoperd fregatschipshol, genaamd HORTENSE, benevens een aanzienlijke partij scheepsgereedschappen. Nader bij notitiën vermeld en bericht bij de bovengenoemde makelaars en bij de cargadoors De Vries & Co.

(opm: de zeebrief was in februari 1831 reeds teruggezonden; het casco werd verkocht voor de sloop)

 

 

Datum vanaf: 1830
Kapitein: Dobbelaere, J.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1797

In het eigendomsbewijs van 26 januari 1815 worden de Bermuda’s opgegeven als de plaats waar het schip is gebouwd, vermoedelijk van het daar groeiende cederhout. Het bouwjaar heeft Marhisdata kunnen traceren uit de digitale registers van Lloyd’s waarin niet het bouwjaar maar de leeftijd wordt aangegeven. LR 1810 zegt FORTUNA, brik, J. Sikkes, Amerikaans, 181 ton, 13 jaar oud, dus bouwjaar 1797; LR 1815 idem, 18 jaar oud, en LR 1818 idem, 21 jaar oud.

Het eerst in 1828 opgerichte Bureau Veritas zegt in haar register van 1830: HORTENSE, bouwjaar, 1810 met vraagteken. 3 masten, 375 ton?. In 1809 wordt de brik voor het eerst in een Nederlandse krant genoemd. De geschiedenis vanaf 1797 tot 1809-1814 kon nog niet worden achterhaald.

1809

KC 031109
Volgens een brief van Riga, van den 11de van wijnmaand (opm: oktober), waren weder vrijgegeven de schepen THEODORA ANTOINETTA, kapt. Joh. Heinr. Ludering; DIE ACHT GEBRÚDER, kapt. Arend Middendorf; ILSABE MARIA, kapt. Nic. Saegerl; DIE GUTE HOFFNUNG, kapt. Joh. Chr. Crissahn; FORTUNA, kapt. Jan Sikkes; SCHWAGER, kapt. C.F. Jahnholz; CHRISTINA, kapt. Carl Volcker; FREDRIK, kapt. M.J. Scholl; EDUARD, kapt. J.J. Borchward; MERCURIUS, kapt. Jacob Behrens; FRIEDRICH, kapt. J.H. Bodeman; en ANNA, kapt. J.D. Witt.

1814

LCO 150614
Arrivementen te Lisbon: FORTUNA, kapt. Sikkes (opm: brik, kapt. Jan Sikkes), van Dordt.

1815

Op 20 februari 1815 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de FORTUNA, aangevraagd door G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, voor Jan Sikkes als kapitein. 

DC 020315
Advertentie. Het extra op de zeilage gebouwde en tot het overvoeren van passagiers bij uitnemendheid geschikt Brikschip FORTUNA te Dordrecht in lading liggende naar Cadix (opm: Cadiz), heeft nog tien of vijftien lasten ruimte overig.
Adres bij den kapitein Jan Sikkes in de Kalkhaven, die binnen 10 à 12 dagen denkt te zeilen.
RC 260915
Rotterdam, 25 september. Den 22, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis het schip (opm: brik) FORTUNA, kapt. J. Sikkes, van St. Ubes (opm: Setubal).

1816

DC 160316
Te Dordrecht ligt in lading naar Lissabon om eerstdaags te zeilen, het snelzeilend brikschip FORTUNA, gevoerd door kapitein Jan Sikkes. Adres aan hem zelfs liggende buiten op de Kalkhaven aldaar.
RC 110716
Advertentie. R Hoijman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink en F. der Kinderen, makelaars, zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, op maandag den 22 juli 1816, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair snelzeilend twee-deks Brikschip, genaamd FORTUNA, gevoerd door kapt. Jan Sikkes, lang over steven 85 en 1 half voet, wijd binnen zijn huid 24 voet, hol in het ruim 10 voet, het verdek hoog aan boord 6 voet, alles Amsterdamse maat, gemonteerd met 2 ijzere Gotelingen en andere Ammunitie van Oorlog, na advenant; breder bij den inventaris omschreven. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop. Nadere onderrigting te bekomen bij de voornoemde makelaars en bij J. Ypelaar, cargadoor.

Op 23 november 1816 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de GOEDE TROUW, aangevraagd door P.J. Wendorp, Amsterdam, voor B.D. Elmeloo als kapitein.

Op 2 december 1816 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de GOEDE TROUW, aangevraagd door P.J. Wendorp, Amsterdam, voor C. Möller als kapitein, met vermelding: oude zeebrief vervallen – wisseling van kapitein door ziekte van B.D. Elmeloo

1817

OHC 230117
Amsterdam, 20 januari. Den 10 januari is van Dartmouth vertrokken het schip (opm: brik) de GOEDE TROUW, kapt. C. Möller, van Amsterdam naar Suriname.
RC 100617
Amsterdam, 8 juni 1817. Kapt. Cornelis Möller, voerende het brikschip de GOEDE TROUW, van Amsterdam naar Suriname gedestineerd, meldt, in dato Paramaribo den 19 maart, dat, na den 10 maart (opm: hier zal 10 januari 1817 zijn bedoeld; waarschijnlijk fout van de krant) uit Dartmouth (Engelse Zuid-kust) te zijn gezeild, hij de reis met zeer vele variabele winden en stormweer heeft voortgezet, tot hij den 23 februari land ontdekte. Dan door donker weer en geen verkennis kunnende krijgen, was hij de rivier van Suriname voorbij geraakt; doch hetwelk hij door het snel zeilen van de brik in 8 dagen weder had opgewerkt en den 3 maart aan Paramaribo was gearriveerd.

Op 20 oktober 1817 werd een Turkse Pas verstrekt, voor een reis naar Suriname, voor de GOEDE TROUW, aangevraagd door P.J. Wendorp, Amsterdam, voor Christiaan (Cornelis) Möller als kapitein. Deze werd na voltooiing van de reis op 22 oktober 1818 geroyeerd.

1818

Op 20 oktober 1818 werd een Turkse Pas verstrekt, voor een reis naar Suriname, voor de GOEDE TROUW, aangevraagd door P.J. Wendorp, Amsterdam, voor Christiaan (Cornelis) Möller als kapitein. Kennelijk was het reisdoel veranderd doordat op 22 oktober een Turkse Pas werd verstrekt voor Curaçao.

1819

CCR 160119
Advertentie. Den 9de januari 1819. De ondergetekende verzoekt aan het publiek geen krediet te verlenen aan de equipage van de Nederlandse brik GOEDE TROUW, dewijl zulks door hem niet zal worden voldaan.
C. Möller, kapt.
OHC 090919
Amsterdam, 7 september. Volgens brief van Curaçao van den 24 juli, zou het schip (opm: brik) de GOEDE TROUW, kapt. C. Möller, den 26 dito van daar naar Amsterdam vertrekken.
RC 230919
Amsterdam, 21 september. Kapt. De Ronde is den 31 juli vertrokken, en met hem de schepen de GOEDE TROUW en LIEVE MOES. Dezelve heeft bij St. Domingo in goede staat gepraaid, den 4 augustus, de GONNEMIE naar Rotterdam, en ANNA MARIA naar Amsterdam.
RC 191019
Londen, 15 oktober. Te Plymouth is gearriveerd de GOEDE TROUW, kapt. C. Möller, van Curaçao naar Amsterdam; zijnde lek en hebbende 12 weken reis. 

1820

RC 290220
Amsterdam, 27 februari. Sedert onze laatste is binnengekomen kapt. C. Möller (opm: brik de GOEDE TROUW) van Curaçao, laatst van Plymouth.
RC 290420
Advertentie. H.E. de Leeuw en D.A. Namias Junior, makelaars, zullen op donderdag den 4 mei, des middags te twaalf uren precies, in de Brakke Grond, in de Nes, te Amsterdam, als lasthebbende van hun Meesters, en geautoriseerd door de Agent van Lloijds, presenteren, ten overstaan van de Griffier P. Tiedeman, aan de meestbiedende te verkopen: een partij beste rijpe Porto Rico tabak, beschadigd gelost uit het schip (opm: brik) de GOEDE TROUW, kapt. C. Möller, van Curaçao, en dat bij kavelingen zo als die genummerd zullen zijn; liggende als bij notitie nader zal worden aangewezen.
RC 270720
Advertentie. R. Hoyman, J. van Nulck, J. van Ouwerkerk de Vries en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 7 augustus 1820, des avonds te zes uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd de GOEDE TROUW, gevoerd door kapitein Cornelis Möller, lang 87 voet, wijd 23 voet 9 duim, hol 10 voet 4 duim, het verdek 6 voet; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

Op 30 augustus 1820 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de GOEDE TROUW, aanvrager en plaats niet vermeld, voor C. Möller als kapitein.

Op 15 november 1820 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor T.C. de Boer als kapitein. 

1821

Op 27 januari en 16 augustus 1821 werd een Turkse Pas verstrekt, voor een reis naar West Indië, voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor J.Y. van der Zweep als kapitein. Op 15 maart 1822 werd door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Antwerpen de Turkse Pas naar Den Haag geretourneerd waar deze werd geroyeerd.

RC 030321
Rotterdam, 2 maart. Van Vlissingen meldt men van den 27 passato: Tot heden de Schelde af en naar zee gezeild (o.m.) HORTENSE (opm: fregat, ex-brik GOEDE TROUW, thuishaven Gent), J.Y. van der Zweep, naar Havana;
HR 260721
Aangekomen. Antwerpen uit Havana (J.Y. van der Zweep)
HR 280921
Uit dok Antwerpen vertrokken naar ? HORTENSE  (J.Y. van der Zweep)

1822

RC 280222
Amsterdam, 26 februari. Te Havana is gearriveerd J.Y. van der Zweep (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent), van Antwerpen.
HR 030322
Aangekomen. Antwerpen uit Havana HORTENSE  (J.Y. van der Zweep)
RC 050322
Rotterdam, 4 maart. Den 28 februari, in de vroege morgen, is ter rede van Vlissingen en vervolgens in de haven binnengekomen de Engelse sloep the GOOD INTENT, Th. Button, komende van Plymouth, met zich brengende de tweede stuurman W. Poort, met nog 14 man, zijnde de rest van de equipagie van het verongelukte Oost-Indische schip JOHANNA ELISABETH, J. Lucas (opm: fregat ELISABETH JOHANNA, kapt. Willem Lucas), van Batavia, hetwelk onlangs op de hoogte van Port-IJsak (opm: Port Isaac) is verongelukt. (opm: zie RC 160222 en 160422)
Ook is aldaar ter rede gekomen het schip HORTENSE, J.IJ. van der Zweep (opm: fregat, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), van de Havana naar Antwerpen gedestineerd; hetzelve is onder een provisionele quarantaine gelegd.
RC 090322
Rotterdam, 8 maart. Van Vlissingen wordt van den 5 gemeld:Den 4 dezer is van quarantaine ontslagen en naar Antwerpen opgezeild HORTENCE, J.IJ. van der Zweep (opm: fregat HORTENSE, J.Y. van der Zweep), van Havana.
HR 120422
Uit dok Antwerpen vertrokken naar ?  (J.Y. van der Zweep)
RC 040522
Rotterdam, 3 mei. Van Vlissingen meldt men den 30 april:Van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild (o.m.) de HORTENSE, J.IJ. van der Sweep (opm: fregat, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), naar Batavia.
BC 091122
Advertentie. Passage naar Antwerpen met de snelzeilende brik (opm: reeds in 1820 vertuigd tot fregat) HORTENSE, gevoerd wordende door kapitein J.IJ. van der Zweep; zullende den 10de november vertrekken. Adres bij Colville, Jutting en Co. Batavia, 31 oktober.

1823

HR 060423
Aangekomen. Antwerpen uit Batavia HORTENSE (J.Y. van der Zweep)
DC 120423
Vlissingen, 5 april. Sedert den 1 dezer is, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen (o.m.) HORTENCE (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent), kapt. J.Y. van der Zweep, van Batavia, met koffie en suiker.
DC 100623
Vlissingen, 20 mei. Den 18 en 19 dezer zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild (o.m.) HORTENCE, kapt. J.Y. van der Zweep (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent, kapt. Jan Ydesz van der Zweep), naar Rio Janeiro.
DC 131223
Vlissingen, 6 december. Voor Antwerpen bestemd MARIA ADOLPHINA (opm: kof), kapt. J.H. Haverbult, van Bordeaux met suiker en wijn; DE ZWAAN, kapt. T.J. Peck, van Triëst met stukgoederen; JEANNETTE (opm: brik, thuishaven Antwerpen), kapt. H. Rose, van Batavia met koffie; HOPTEME (opm: fregat HORTENSE, thuishaven Gent), kapt. J.Y. van der Zweep, van Rio Janeiro met suiker en koffie.

1824

Op 8 maart 1824 werd een Turkse Pas verstrekt, voor een reis naar Cadix, voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor J.Y. van der Zweep als kapitein.

DC 170424
Vlissingen, 13 april. Van den 7 dezer tot den 9 zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW FENNA, kapt. C.B. Jansen, op avontuur, met ballast; HORTENCE (opm: driemaster HORTENSIE, Gent), kapt. J. van der Zweep, naar Kadix, met stukgoederen; l’HERMINA, kapt. Ch. Bauvais, naar Havre-de-Grace, met zink;
DC 141224
Vlissingen, 4 december. Van den 30 november tot heden zijn op onze rede aangekomen voor Antwerpen bestemd ROSALIA (opm: galjoot, Antwerpen), kapt. R.R. de Haan, van Liverpool met klipzout; de VROUW MARIA, kapt. S. Hubrock (opm: Simon Hubroeck), van Rio Janeiro, en HORTENSE (opm: fregat, Gent), kapt. J.Y. van der Zweep, van Sivilie (opm: Sevilla), beide met stukgoederen.

1825

AC 051025
Te Mauritius aangekomen, den 4 juni: HORTENSE (opm: fregat, thuishaven Gent), kapt. J.Y. van der Zweep, van Antwerpen.
LCO 261225
Arrivementen: In de Tafelbaai, HORTENSE, kapt. J.Y. van der Zweep, van Mauritius naar Antwerpen.
OHC 271225
Amsterdam, 24 december. Te Vlissingen is gearriveerd het schip (opm: fregat) HORTENSE, kapt. J.Y. van der Zweep, van Mauritius naar Antwerpen.

1826

DC 040226
Vlissingen, 29 januari. Van den 25 dezer tot heden voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen, en, uit hoofde van de aanhoudende vorst, in de haven alhier binnengebracht de volgende schepen: DE GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Fijn, van Liverpool met klipzout; DE MARIA, kapt. John Fothering, en INDUS, kapt. T. Moriart, beide van Batavia, met suiker, thee en verfhout; ALIDA, kapt. L.R. Nieveen, van Nantes met wijn; HORTENSE, kapt. J.Y. van der Zweep, van Mauritius met suiker.

Op 2 maart 1826 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor J.Y. van der Zweep als kapitein.

DC 180326
Vlissingen, 11 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en van den 9 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild: HORTENSE, kapt. J.Y. van der Zweep, naar de Marennes met ballast; LA JOYEUSE ARRIVÉE, kapt. F. Beniest, naar Londen met boomschors;
DC 180426
Vlissingen, 11 april. Den 9 en 10 dezer voor Antwerpen bestemd op onze rede aangekomen: LES TROIS FRÈRES, kapt. H.H. Ricke van Londen met stukgoederen; HORTENSE, kapt. J.Y. van der Zweep en ENGELINA JANTINA, kapt. B.J. Wijgers, beide van de Marennes met zout;

Na terugkeer uit Marennes in april 1826 is het fregat waarschijnlijk tot half augustus 1828 opgelegd wegens onvoldoende lonend emplooi en in afwachting van betere tijden. De ongebruikelijke laatste lading, zout, normaal vervoerd in vooral koffen en smakken, was al een indicatie dat de economische omstandigheden slecht waren.

1828

Op 16 augustus 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor H.J. Netscher als kapitein.

MCO 230928
Vlissingen, 16 september. Van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild (14 september) HORTENSE (opm: fregat), kapt H.J. Netscher, naar Batavia met stukgoederen.
OHC 041028
Amsterdam, 2 oktober. Den 14 september is door kapt. H.B. Ezink, van Demerarij te Middelburg gearriveerd, bij een zware storm uit het noord oosten lopende winden tot oost zuid oost 49 graden 46 minuten noorderbreedte, 40 graden 27 minuten lengte west van Greenwich, gezien de Nederlandse brik L’AVENTURE, kapt. H.A. Kraay, van Antwerpen naar Maijo, en den 16 dito de MEEUWENSTEEN 11 mijlen ten n.w. t.w. van zich hebbende bij nog aanhoudend harde wind uit het oosten een Nederlands schip tonende Rotterdamse vlag met N°. 15, zijnde die van kapt. H.J. Netscher, voerende het schip HORTENSE, van Antwerpen naar Batavia.

1829

JC 200129
Te Batavia is gearriveerd den 18 januari het schip (opm: fregat) HORTENSE, kapt. H.J. Netscher, met twee passagiers, den 14 september vertrokken van Antwerpen.
JC 040429
Ter rede van Batavia liggende schepen: Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA, en de koopvaardijschepen HORTENSE, JONGE ADRIANA, ANTHONY, LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, MANOK, CORNELIS HOUTMAN, OEY SINJO, en CONCORDIA; De brikken KATWIJK, RUBENS, NASSAU, JONGE ELIZABETH en SIA HORSE SEGAVE.
NIH 300429
Uitgevoerd, per het Nederlands schip HORTENSE, H.J. Netscher, naar Manilla:
15 kelders jenever, 8 pakken zeildoek, 40 trossen touwwerk, 284 bossen bandijzer, 15 vaten spijkers, 14 kisten kristal, 7 dito glas, 10 dito opium, 2 dozen monsters, 15 vaten messen, 800 bladen zink, 3 colissen spijkers, 50 flessen zink, alles aan boord gebleven.
1574 pikels rotting, 23 kisten glazen ruiten en Japanse goederen: Wattendorf, Hipp en Zimmermann.
92 kisten lijnwaden, 5 dito lakens, 2 dito zeildoek, 2 dito rode wollen hemden, 2 dito, dito, dito, mutsen, 1 kist grove linnen broeken: Entrepot, R. Thornton.
1 kist doeken, 1 dito buskruit, 1 baal zeildoek, 1 kist Marokkoleder, 2 vaatjes glober zout, 1 kist glas, 1 dito roze water, 1 dito glas, 2 kisten papier, 38 dito vloersteentjes: Lagnier.
JC 200629
De weeskamer te Batavia verzoekt elk en een iegelijk, die iets te vorderen heeft van, dan wel verschuldigd is aan de boedels van wijlen Barend Wijbrands Baron de Lanooij , ambtenaar op wachtgeld, Jan Otterspoor en Willem Heijtman, particuliere personen; Charles jeefpie (onleesbaar), eerste stuurman van het particulier schip CIVILIA, Hendrik Zwanen Wedel, bootsman van het particulier schip HORTENSE en John Bouwman, matroos van het particulier schip TEMANDRA, daarvan aan haar aangifte of betaling te doen, binnen den tijd van drie maanden, gerekend van heden.
Batavia, den 18de juni 1829,
De Secretaris, L. Steitz
RC 230629
Rotterdam, 22 juni. Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA; schepen OEY, SINJE, DIANA, ADMIRAAL BUYSKES, MIDDELBURG, HORTENSE, HARMONIE, AUGUSTIN; brikken PRINS DER NEDERLANDEN, DRIANUS EN JACOBUS, BENKOELEN, ROTTESTROOM, KATWYK; schoener KIM SOENHOAT.
RC 040829
Rotterdam, 3 augustus. Te Batavia lagen de 31 maart ter rede Zr.Ms. korvet ANNA PAULOWNA; korvet TRITON; schepen HORTENSE, DE JONGE ADRIANA, LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, MARIA, CORNELIS HOUTMAN; brikken KATWYK, RUBENS, NASSAU, DE JONGE ELIZABETH, DE JONGE CASPARUS, LOUISA AUGUSTA.
HR 141029
Vertrek. Batavia naar Antwerpen HORTENSE (H.J. Netscher)

1830

HR 030330
Aangekomen. Portsmouth uit Batavia HORTENSE, kapt. H.J. Netscher.
RC 160330
Rotterdam, 15 maart. Te Antwerpen zijn gearriveerd TWEE GEBROEDERS, kapt. Maasdyk, van Havre; HORTENSE, kapt. Netscher, van Manilla (opm: fregat, kapt. H.J. Netscher)
RC 110330
Amsterdam, 9 maart. De schepen HORTENSE (opm: fregat, thuishaven Gent), kapt. H.J. Netscher, de 14e oktober van Batavia naar Antwerpen en PARADIES, kapt. H. Adam, de 28e november van Valparaiso vertrokken, waren de 3e dezer op de hoogte van Portsmouth.
JCPB 220530
Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading met bestemming Alexandrië het nationale fregat HORTENSE, gedubbeld in koper; kapt. J. Dobbelaere, afvaart in juni.

Op 10 juni 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HORTENSE, aangevraagd door N.J. de Cock & Frére, Gent, voor J. Dobbelaer als kapitein. Deze zeebrief werd op 2 maart 1831 geroyeerd met vermelding ‘schip behoort in de zuidelijke provinciën’.

HR 220630
Vertrokken. Antwerpen naar Alexandrië HORTENSE (J. Dobbelaere)
HR 310830
Aangekomen. Alexandrië uit Antwerpen HORTENSE (J. Dobbelaere)

1831

RC 290131
Amsterdam, 27 januari. Het schip (opm: fregat) HORTENSE, kapt. J. Dobbelaere, van Alexandrië in Egypte naar Amsterdam, is den 13 dezer te Dartmouth binnengelopen, hebbende men een gedeelte van de lading overboord geworpen.
AH 220231
Texel, 18 februari. Binnengekomen HORTENSE, kapt. J. Dobbelaere, van Alexandrië in Egypte, ligt in quarantaine.
20 februari. HORTENSE, kapt. J. Dobbelaere, van Alexandrië in Egypte, is van quarantaine ontslagen.
AH 231131
Advertentie. J.E. Lublink, A. van der Sluijs, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen op maandag de 28e november 1831, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ verkopen een gekoperd fregatschipshol, genaamd HORTENSE, benevens een aanzienlijke partij scheepsgereedschappen. Nader bij notitiën vermeld en bericht bij de bovengenoemde makelaars en bij de cargadoors De Vries & Co.
(opm: bouwjaar 1797; de zeebrief was in februari 1831 reeds teruggezonden; het casco werd verkocht voor de sloop)

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-39
DVD 7 – III– 169-171
__________________________________________________
Eigendomsbewijs
Naam schip: FORTUNA

Plaats en datum acte deze acte bevat slechts twee aantekeningen

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper niet vermeld

Gevoerd door kapt. Coert Jessen

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: bijgevoegd verklaring in dato Amsterdam, 7 juni 1815, van Joh. Wijnberg, scheepsbouwmeester te Amsterdam, dat hij de brik FORTUNA voor meer dan 2/3e heeft vertimmerd.
Tevens bijgevoegd aantekening: `39. de bewijzen van eigendom te vinden onder die van 1814 ter verkrijging van een gewone zeebrief, onder no. 193.`



Researcher/datum research ML/301007

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Dord.3.03.55.122.22
DVD 5 – 46,47
__________________________________________________
Eigendomsbewijs / Rederij-Cedule
Naam schip: FORTUNA

Plaats en datum acte geregistreerd Dordrecht, 26 januari 1815

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Nicolaas Roodenburg, voor zijn firma Gerrit van Hoogstraten & Zoon, kooplieden te Dordrecht, alleen-eigenaren

Te voeren door kapt. Jan Sikkes

Groot volgens meetbrief ca. 90 roggelasten en 54 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Dordrecht, 27 januari 1815

Nummer van registratie folio 180, recto, case 9

Notaris verklaring van eigendom voor rechtbank Dordrecht

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: schip is gebouwd op de Bermudas






Researcher/datum research ML/010507

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1815
Toegang 3.03.55
Inventaris 122

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5181/7152-1816-83

DVD 6 – VI – 182-186

ACTE AAN-/VERKOOP
Naam schip FORTUNA, sindsdien genaamd de GOEDE TROUW

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 13 augustus 1816

soort schip brik

Bouwwerf/verkoper Jan IJpelaar, cargadoor te Amsterdam, als gemachtigde van Nicolaas Rodenburg, koopman te Dordrecht, voor zijn huis van negotie Gerrit van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht

Gevoerd door kapt. Nog steeds gevoerd door Jan Sikkes, de voormalige eigenaar van het schip

eigenaar/aankoper Petrus Johannes Wendorp, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt. Barend Diederik Elmeloo

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en datum van registratie 14 augustus 1816

nummer van registratie deel 11, folio 166, verso, case 1.

notaris Peter Constantijn Gallas, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 5000,-

bijzonderheden: de firma Gerrti van Hoogstrten & Zoon te Dordrecht had het schip op 25 januari 1815 gekocht van de schipper-(toen-)eigenaar Jan Sikkes.
Bijgevoegd rederij-ceduul schip de GOEDE TROUW, in dato Amsterdam, 21 november 1816, eigenaren: Petrus Johannes Wendorp (4/16e part), P.D. K….tel (4/16e part) en Joost Roelofs (2/16e part)


researcher/datum research ML/290707

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1816
Toegang 5181
Inventaris 7152
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.156

foto IV– 2-35 – 2-37
CEDULE

Naam schip bevorens genaamd de GOEDE TROUW, thans door kopers genaamd HORTENSE.

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 13 november 1820

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma N.J. de Cock & Frère, Gent

te voeren door kapt. Thomas Cornelis de Boer

grootte in tonnen 86 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek.

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 november 1820

nummer registratie deel 5, folio 66, recto, vak 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; de thuishaven van het schip is Gent. Het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 19032.




researcher/datum research: ML / 070215

Naam HORTENSE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1414
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-156

BIJLBRIEF / ACTE AAN-/VERKOOP
schip thans de GOEDE TROUW, doch door de kopers genoemd zullende worden HORTENSE

plaats en datum acte Amsterdam, 11 november 1820

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf / verkoper Tijs de Haas, koopman te Texel

Eigenaar / aankoper W.J. de Cock & Frère, te Gent

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Mr. Jacob Fredrik Klinkhamer, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop NLG. 7500,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-050306

Naam GOEDE TROUW (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1820
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen
Nat. Archief - Den Haag, archiefnummer Dord.3.03.55.122.22
ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer 5181/7152-1816-83
ARCHIEF Gemeente Amsterdam, archiefnummer 5074/1419-1820-156
De heer Ton F.J. Pronker, Vlieland
De heer Luc van Coolput, Antwerpen
www.genealogieonline.nl
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
BC = Bataviasche Courant
CCR = Curaçaosche Courant
DC = Dordrechtsche Courant
HR = Havenregister Stadsarchief van Antwerpen
KC = Koninklijke Courant.
LCO = Leydsche Courant
JC = Javasche Courant
JCPB = Journal du Commerce des Pays-Bas
NIH = Nederlandsch Indisch Handelsblad
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant