Inloggen
HOOP EN ZORG - ID 11992


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-03-23 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Technical Data

Deadweight: 110.00 lasts (rye)
 
Length 1: 85.00 Feet (Amsterdam) Registered
Beam: 25.1 Feet (Amsterdam) Registered
Depth: 14.8 Feet (Amsterdam) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-03-23
Register nr: 18140335
Scheepsnaam: HOOP EN ZORG
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Crane, Martinus Christianus de
Plaats: Zierikzee
Kapitein op moment van verzoek: Maarhuijzen, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
enig eigenaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1814-03-23 HOOP EN ZORG
Manager: Martinus Christianus de Crane, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Martinus Christianus de Crane, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Date/Name Ship 1815-10-25 VENUS
Manager: Willem Cannenburg, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Willem Cannenburg, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1814-00-00: In 1814 heeft de HOOP EN ZORG, kapt. H. Maarhuijzen, averij opgelopen te Falmouth. Het schip heeft een nieuw dek gekregen en verdere zware reparaties ondergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

geen

 

De schepen van de kapitein

brik “Hoop en Zorg”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 03 oktober 1815

Advertentie. De makelaar Cornelis van de Polder, als gelast van zijn Principaal, zal, op vrijdag de 20e oktober 1815, ten 3 uur precies, in het Nieuwe Logement bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van Notaris Dignus Boom en getuigen publiek presenteren en verkopen: het extraordinair hardzeilend en binnen de Oude Haven der gemelde stad liggend Brikschip, genaamd HOOP EN ZORG, laatste gevoerd geweest door kaptein Huybrecht Maarhuysen, lang over steven 85 voet, breed op zijn uitwatering, 25 voet 1 duim, diep 14 voet 8 duim, alles Amsterdamsche maat, ladende circa 110 rogge lasten, en de daarbij zijnde inventaris, hebbende hetzelve in den jare 1814 door averij te Falmouth een nieuw dek gekregen, en verdere zware reparatiën ondergaan. Iemand nader onderrigting begerende, adressere zich aan genoemde makelaar, zullende het schip met deszelfs toebehoren twee dagen voor en op de verkoopdag door een ieder kunnen gezien worden.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Maarthuysen, Huybrecht
Overige informatie: 1814-03-23

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

“De Jacoba behoorde tot de rederij van Willem Cannenburg. (het was een kofschip) Het maakte in de periode 1815-1820 reizen naar Spanje, Portugal en St. Petersburg met zout, tarwe, vijgen, fruit, graan, amandelen, enz.

Jan Bartels was in 1815 kapitein. Na een jaar wisselde hij het commando met Gerrit Heijneken.   “074.

“De Venus voer voor de rederij W.Canneburg (een brik met Zierikzee als thuishaven). Uit de Zierikzeesche Courant weten we dat het schip van 1816-1821 heeft gevaren. Ze vervoerde meest zout, vijgen, amandelen, kastanjes enz. In 1817 had het schip veel schade opgelopen en moest in Kopenhagen blijven liggen voor reparaties om zijn reis naar Sint Petersburg te kunnen vervolgen. Behalve naar Sint Petersburg voer de Venus naar onder meer Bilbao, Malaga, Cadiz, Lissabon en Archangel. Jan Bartels was kapitein op de Venus.”074.

 

Bouma025 vermeldt J.Bartels als gezagvoerder gedurende:

*    De “Jacoba” en de “Venus” worden niet in Bouma vermeld;

*    1829 t/m 1837 op de hoeker “Ceres”, gebouw in 1802, 108 ton o.m., varend voor Camersberg (sic, Bouma berichtte mij dd 07 dec. 2002 dat het Cannenburg moet zijn).

 

Van Sluijs013 vermeldtde brik “Venus” met van 1816 tot 1821 kapitein J.Bartels (kantoor W.Cannenburg te Zierikzee?). Gegeven uit de Zierikzeesche Courant en van A.de Vos te Voorburg.

Jan Bartels was in 1823 de opvolger van kapitein B.S.Lon als gezagvoerder van de Zierikzeesche hoeker “Ceres” (70 ton), varend voor de reeder Willem Cannenburg. Hij maakte “in 1823 een reis … naar Archangel en nog in datzelfde jaar naar Bordeaux met een deel van de lading. Uit 1826 vernemen we de laatste reis van dit hoekerschip. Op 15 juli kwam het behouden uit Archangel na een reis van slechts 33 dagen”.074

Van Sluijs013 vermeldt een bericht uit de Amsterdamsche Courant van 10 augustus 1820 waarin wordt aangekondigd dat op 21 augustus in veiling komt het pinkschip “Carolina” met kapitein Jan Bartels. Dit schip heeft op Curacao gevaren. Tevens is vermeldt dat deze kapitein van 1823-28 gezagvoerder was op de hoeker “Ceres”.

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevinden zich monsterrollen op naam van Jan Bartels van de schepen:

“Vr. Sjouke”, dd 25 april 1814; 29 juni 1814 en 09 september 1814;

“Carolina”, dd 07 april 1815, 30 september 1816, 01 april 1818 en 30 september 1819.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 21 juni 1814114

Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier en J.E. Lublink, makelaars te Amsterdam, verkopen op Regterlijk Gezag op maandag 27 juni 1814 in het Nieuwezijds Heeren Logement:

…..

een welbezeild tjalkschip genaamd de VROUW SJOUKE, schipper Jan Bartels, afmetingen 65½’ x 14’4” x 6’6”.

Nader bericht te bekomen bij genoemde makelaars en bij Fredrik Smit. (opm: in alle gevallen Amsterdamse maat; bewerkt en bekort)

 

Rotterdamsche Courant 07 oktober 1819114

Van Zierikzee wordt van den 30 september gemeld: De brik VENUS, kapt. J. Bartels, van Archangel naar Lissabon gedestineerd, is heden, door gebrek aan water en aanhoudende tegenwind, in goede staat op onze rede gekomen; als ook het smakschip JUFVROUW ANNA, kapt. Jacob Stap, van de Marennes naar Antwerpen; zijnde zeer lek. Nog is aan de haven binnen de stad gearriveerd het schip de VEREENIGING, kapt. van der Mussel, van Bordeaux. …

 

Rotterdamsche Courant 12 augustus 1820114

Advertentie. R. Hoijman, J. van Ouwerkerk de Vries, J. Luijt Pietersz, J. Boelen, H.J. Rietveld en J. Altena, makelaars, zullen, op maandag den 21 augustus 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, met koperen bouten gebout, genaamd CAROLINA, gevoerd door kapt. Jan Bartels, lang 98 voet, wijd 26 voet 4 duim, hol 12 voet 3 duim, het verdek hoog aan boord 4 voet 5 en 1 halve duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars. Zijnde dit schip inmiddels uit de hand te koop.

 

Rotterdamsche Courant 29 november 1821114

Rotterdam, 28 november. Van Vlissingen wordt van den 24 gemeld:

Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen KAREL DE XIV, J.J. Lindberg, van Gothenburg; de BROEDERLIEFDE, H.J. Carst, van Christiaansand; l’ACTIF, P.J. Spilliard, van Dartmouth; de VENUS, J. Bartels, en l’ECLAIR, J.A. Schoneveld, van Lissabon, en de JONGE JAN, P. Friesema, van Nantes.

 

Rotterdamsche Courant 01 deccember 1821114

Rotterdam, 30 november. Van Vlissingen wordt van den 27 gemeld:

….De alhier ter rede gekomen schepen de VENUS, J. Bartels, en l’ECLAIR, J.A. Schooneveld, beiden van Lissabon, moeten quarantaine houden, en het schip de DRIE GEBROEDERS, C.L. Mentsel, mede van Lissabon, is van hetzelve ontslagen.

 

Rotterdamsche Courant 15 december 1821114

Rotterdam, 14 december. Van Vlissingen wordt van den 11 gemeld: ….

....De schepen de VENUS, J. Bartels, en l’ECLAIR, J.A. Schooneveld, beiden onlangs van Lissabon alhier binnen, zijn van hun quarantaine ontslagen en naar Antwerpen vertrokken…..

 

 

Datum vanaf: 1815
Kapitein: Bartels, Jan
Overige informatie: 1815-10-25

Algemene informatie

1814

Op 23 maart 1814 werd een eerste zeebrief verstrekt voor een brik HOOP EN ZORG, aanvrager M.C. de Crane, Zierikzee, voor kapitein H. Maarhuijzen.

1815

Op 25 oktober 1815 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor een brik VENUS, aanvrager Willen Cannenburg, Zierikzee, voor kapitein Jan Bartels.

RC 031015
Advertentie. De makelaar Cornelis van de Polder, als gelast van zijn Principaal, zal, op vrijdag den 20 oktober 1815, ten 3 uur precies, in het Nieuwe Logement bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van Notaris Dignus Boom en getuigen publiek presenteren en verkopen: het extraordinair hardzeilend en binnen de Oude Haven der gemelde stad liggend Brikschip, genaamd HOOP EN ZORG, laatste gevoerd geweest door kaptein Huybrecht Maarhuysen, lang over steven 85 voet, breed op zijn uitwatering, 25 voet 1 duim, diep 14 voet 8 duim, alles Amsterdamsche maat, ladende circa 110 rogge lasten, en de daarbij zijnde inventaris, hebbende hetzelve in den jare 1814 door averij te Falmouth een nieuw dek gekregen, en verdere zware reparatiën ondergaan. Iemand nader onderrigting begerende, adressere zich aan genoemde makelaar, zullende het schip met deszelfs toebehoren twee dagen voor en op de verkoopdag door een ieder kunnen gezien worden.

1817

Op 2 december 1817 werd een nieuwe zeebrief en tevens Turkse Pas, met bestemming Cadiz, verstrekt voor een brik VENUS, aanvrager Willen Cannenburg, Zierikzee, voor kapitein Jan Bartels.

1820

Op 19 april 1820 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor een brik VENUS, aanvrager Willen Cannenburg, Zierikzee, voor kapitein Jan Bartels.

1822

Jan Bartels gaat nu varen op de CERES; de verwachte inlevering van de zeebrief van de VENUS is niet gevonden.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nationaal Archief - Den Haag - Toegang nummer 2.08.01.07 zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
RC = Rotterdamsche Courant