Het is Marhisdata nog niet gelukt om vast te stellen welk bouwjaar de CADIX PACKET heeft. Volgens de Lloyds registry of Ship is dat stellig 1800 en te Engeland gebouwd. Onder welke naam is ook niet bekend. Pas in 1816 word een zeebrief onder de naam CADIX PACKET verstrekt.
1816
Op 8 januari 1816 werd waarschijnlijk de eerste zeebrief verstrekt voor de CADIX PACKET, aangevraagd door de Weduwe Frans van Aken, Gent, voor Boysen als kapitein. (afgeleid uit de zeebrief van 23-06-1817)
NGVB 2701116
Oostende, 24 januari. Uitgevaren de Belgische brik CADIX PACKET, kapt. Boysen, naar Cadix, met linnen, bonen, enz., aan Ch. Delmotte en comp. 112 ton.
1817
Op 23 juni 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CADIX PACKET, aangevraagd door Weduwe Frans van Aken, Gent, voor Pieter Hansen als kapitein.
NGVB 310717
Oostende, 30 juli. Uitgevaren de Belgische brik CADIX PACKET, kapt. Hansen, naar Cadix, met lijwaad, etc.: aan Van Caeneghem en comp. 112 vat.
1818
Op 26 juni 1818 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CADIX PACKET en een Turkse pas verstrekt voor een reis naar Cadix, aangevraagd door Weduwe Frans van Aken, Gent, voor kapitein Jean Reineke als vervanger van Pieter Hansen.
1819
GVB 130919
Vlissingen, 7 september. Op onze rede is, naar Antwerpen bestemd, gekomen de CADIX PACKET, kapt. J. Reineke, van Rio Janeiro, met suiker en katoen.
1820
NGVB 270420
Oostende, 24 april. Binnengekomen de CADIX PACKET, kapt. J. Reineke, van Vlissingen, met zout, in relache; aan De Knuydt-De Brauwere. 92 ton.
NGVB 200720
Oostende, 18 juli. Uitgezeild de CADIX PACKET, kapt. J. Reineke, in ballast; aan De Knuydt-De Brauwere. 92 ton.
Op 16 december 1820 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse pas voor een reis naar Barcelona verstrekt voor de ACTIF, aangevraagd door Pierre Jean Spilliard, Antwerpen, voor zichzelf als kapitein, met vermelding: Schip verkocht, was CADIX PACKET.
Op 21 december 1820 werd de zeebrief van de CADIX PACKET, kapt. Jean Reincke, zonder vermelde reden geannuleerd. De reden bleek verkoop te zijn.
1821
RC 291121
Rotterdam, 28 november. Van Vlissingen wordt van den 24 gemeld:
Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de schepen KAREL DE XIV, J.J. Lindberg, van Gothenburg; de BROEDERLIEFDE, H.J. Carst, van Christiaansand; l’ACTIF, P.J. Spilliard (opm: brik, thuishaven Antwerpen, kapt. Pierre Jean Spilliaerdt) van Dartmouth;
RC 020222
Rotterdam, 1 februari. Van Vlissingen meldt men den 29 januari: sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen (opm: o.a.) les TROIS AMIS, D. Theel, van Havre-de-Grace, COROMANDEL, J.B. Osgood, van Batavia, de VROUW MARIA, J.K. Schut, van Liverpool, en naar zee gezeild l’ACTIF, L.J. Spilliard (opm: brik, kapt. P.J. Spilliaerdt), naar Leith.
RC 160422
Rotterdam, 15 april. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 9 en 12 april:
Het schip de ACTIF, Spillard (opm: brik, thuishaven Antwerpen, Pierre Jean Spilliaerdt), van Antwerpen naar Aberdeen, is den 11 maart bij Bergen gestrand; men hoopte de lading te bergen.
RC 160522
Rotterdam, 13 mei. Uittreksel uit de Lloyd’s List van 7 mei:
Het schip the ACTIF, Spilliard (opm: brik, thuishaven Antwerpen, kapt. Pierre Jean Spilliaerdt), van Antwerpen naar Aberdeen, hetwelk den 11 maart te Aakre Haven op strand gedreven was (opm: zie RC 160422), is er afgebracht en den 22 april te Bergen aangekomen; de lading vlas, welke beschadigd was, is te Aakre Haven verkocht.
1823
LL 141123
Dartmouth, 10 november. Aangekomen de ACTIF, kapt. Spilliard, voor Hamburg.
1825
DC 140525
Dordrecht, 13 mei. Aan deze stad is gearriveerd het schip l’ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, van Drontheim, met stokvis en traan.
Op 1 juli 1825 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse pas verstrekt voor de ACTIF, aangevraagd door Pierre Jean Spilliard, Antwerpen, voor zichzelf als kapitein
AC 260725
Texel, 24 juli. De wind NO. Binnengekomen: VROUW DINA GEZINA, kapt. J.A. Bootsman, van Drammen; FORTUNA, kapt. J. Paasche, van Bergen; RINA, kapt. H. Koops, van Mandal; MARIANNE, kapt. P.F. Berg, van Aalborg; GEPKE BROUWER, kapt. K.J. Musch en JONGE JAN, kapt. H. van der Zee, beide van Riga; INDUSTRIE, kapt. F. van Duivenbode en VROUW PETRONELLA, kapt.W. Leeuwrik, beide van Nerva; VIGELANTIE, kapt. J.J. Roos en HENDRIKA, kapt. F. Harding, beide van Memel; HOPE, kapt. W. Barfield, van Londen.
Uitgezeild: L’ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, naar Gibraltar en Smyrna; NEDERLANDS KROONPRINS, kapt. J.P. Jelsma, naar Londen.
AC 111125
Te Smyrna is binnengekomen 30 september, ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, van Amsterdam, laatst van Gibraltar;
1826
RC 110226
Amsterdam, 9 februari. Scheepvaartberichten:
Het schip (opm: brik, thuishaven Antwerpen) ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, van Smyrna naar Amsterdam, is den 5 januari te Gibraltar binnengelopen en heeft aldaar, wegens tegenwind, tot den 17 gelegen, wanneer het de reis heeft voortgezet.
RC 130426
Amsterdam, 11 april. Scheepvaartberichten:
- Het schip ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, van Amsterdam naar Gibraltar en Smyrna, is in de nacht van den 6 april op de rede van Texel aan het drijven geraakt; de kapitein heeft, om van een schip, dat achter het zijne lag vrij te komen, een touw moeten kappen, doch door assistentie van een schuit een ander anker en touw bekomen.
RC 110526
Amsterdam, 9 mei. Scheepvaartberichten:
- Kapitein J.H. Bakker van Smyrna in Texel binnen, rapporteert dat den 23 april in goede staat zeilende was een brik tonende de vlag van het college Zeemans Hoop, met no. 153, zijnde die van kapt. P.J. Spilliard, voerende het schip ACTIF, van Amsterdam naar Gibraltar en Smyrna;
AC 071026
Texel, 5 oktober. Binnengekomen: LUCY ANN, kapt. W. Breman, van Georgetown, laatst van Cowes; ACTIF, kapt. P.J. Spilliard, van Smyrna, ligt in quarantaine;
1827
MCO 250127
Omtrent het lot van Zr.Ms. schip van oorlog DE WATERLOO, zijn ons, van goederhand, de navolgende berichten medegedeeld:
De burgemeester van Terschelling heeft, op den 19 januari, aan het Nieuwe Diep, de eigenhandige tijding aangebracht van de kapitein ter zee Van Daalen, commanderende het met troepen naar de Oost-Indië bestemde schip van oorlog DE WATERLOO, dat hetzelve schip, op de hoogte van het eiland Borkum, voor deszelfs ankers, doch masteloos, was liggende.
Kapitein Spiljard, voerende het particuliere koopvaardijschip ACTIVE (opm: kapt. Spilliard van de brik ACTIF, thuishaven Antwerpen), aan wie de kapitein ter zee Van Daalen, deze tijding, ter overbrenging heeft ter hand gesteld, heeft bericht, dat DE WATERLOO in een goede staat van dichtheid zou zijn.
1828
Op 5 maart 1828 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse pas verstrekt voor de ACTIF, aangevraagd door P.J. Spilliard, Antwerpen, J.B. Frerichs als kapitein
RC 131128
Amsterdam, 12 november. Het schip L’ACTIF, kapt. J.B. Frerichs, van Amsterdam, lag den 8 augustus te Manoel de Gizo (in Brazilië)
1829
OHC 150829
Amsterdam, 13 augustus. Volgens brief van kapt. J.B. Frerichs, voerende het schip L’ACTIF (opm: brik), van Amsterdam naar Rio-Janeiro in dato Petetinga, 3 mijlen van Kaap S. Rogue in Brazilië, den 13de april, was hij den 21ste februari met een kustloods en een noodhuid aan boord van ÏL EMANOËL de Gs naar Fernembuck vertrokken, en na 2 malen van bezuiden Kaap S. Rogue terug gedreven te zijn, den 31ste maart te Petetinga binnengelopen, aldaar vers water enz. ingenomen hebbende, had hij den 6de april de reis voortgezet, doch werd andermaal, door tegenwind genoodzaakt, naar Petetinga terug te keren; de loods veronderstelde, dat het nog wel 3 maanden aan zoude houden, eer zich ene gunstige gelegenheid tot het vervolgen de reis opdeed; volgens een nadere brief in dato Petetinga den 6de mei, was hij aldaar nog liggende, zijnde de helft der equipage ziek, en de 27 nog overige passagiers, alsmede 2 Portugezen, aan den wal gegaan.
RC 121229
Kapitein J.B. Frerichs, voerende het schip L’ACTIF, van Amsterdam naar Rio de Janeiro, laatst van Pettinga, meldt van Curaçao van den 23 november, dat hij, na dat den 14 juni de scheepstimmerman en een matroos het schip hadden verlaten en naar Fermambuck gevlucht waren en men 36 dagen naar hunne terugkomst had gewacht, den 19 augustus met de overige equipage, uit vijf man bestaande, van Petettinga de reis had voortgezet, hebbende de goederen der Duitse landverhuizers, welke men niet had willen afhalen, nog aan boord: den 22ste werd het schip zwaar lek en was met beide pompen nauwelijks lens te houden, zijnde de spijkerhuid geheel van den worm doorvreten; had men steeds naar het land afhoudende om het op strand te zetten, had men echter in den boeg het lek ontdekt en, na van binnen uitgekapt hebbende, gestopt; hierop was het den 12 september te Curaçao aangekomen en zou aldaar geïnspecteerd worden.
(opm: Het schip werd in 1830 afgekeurd)
1831
Mogelijk vanwege de ´schermutselingen´ tussen de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden, wat uitmondde in 1831 tot de onafhankelijk van België, werd de zeebrief van de ACTIF, kapitein J.B. Frerichs, pas op 4 oktober 1831 naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip te Curaçao afgekeurd’, waarop 7 oktober 1831 royement volgde.