1823
Volgens een koopakte van 19 oktober 1826 zou voor de SNEL op 15 juli 1823 een bijlbrief zijn afgegeven ten name van de koper, Robert Chantrell in Brugge. De naam van de scheepsbouwer is niet vermeld en kon door Marhisdata niet worden achterhaald.
Het in 1828 in Antwerpen opgerichte Classificatiebureau Bureau Veritas noemt in haar per 1 januari 1829 voor het eerst uitgegeven scheepsregister (over het voorafgaande jaar) voor de schoener HIRONDELLE als bouwjaar 1816, met een vraagteken. Omdat de HIRONDELLE als thuishaven Antwerpen had en in 1827 in de vaart kwam is het plausibel dat de experts van B.V. dit schip hebben gekend, en vermoedelijk wetenschap hebben gehad dat het schip van oudere datum is dan de bijlbrief voorwendt. Onder de kotters en schoeners die Marhisdata in april 2015 in haar bestand heeft is er niet een die qua grootte de SNEL / HIRONDELLE in de periode 1814-1823 benadert. Het Engelse Lloyd’s Register biedt evenmin soelaas.
Niet uit te sluiten valt dat het hol uit 1823 een uit het buitenland aangekocht schip of wrak is geweest dat aan de Schelde of Rupel is hersteld en ‘voor minstens 2/3e is vertimmerd’ om in aanmerking te komen voor een Nederlandse zeebrief.
1827
Op 23 juli 1827 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de HIRONDELLE, aangevraagd door Alexis Perlau, Antwerpen, voor kapt. J. Willaert.
Op 22 november 1827 werd een Turkse Pas verstrekt voor de HIRONDELLE, aangevraagd door Alexis Perlau, Antwerpen, voor kapt. J. Willaert.
Deze Turkse Pas werd op 6 mei 1828 naar Den Haag geretourneerd door de Gouverneur van de Provincie Antwerpen en op 8 mei 1828 geroyeerd.
MCO 210827
Zeetijdingen. Vlissingen, den 18 augustus. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen, en van den 15 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild L’HIRONDELLE (opm: eerste reis van deze schoener, thuishaven Antwerpen), kapt. J. Willaert, naar Malaga, met linnen.
RC 011127
Rotterdam, den 31 oktober. Te Antwerpen is gearriveerd de HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, van Malaga.
1828
Op 30 juni 1828 werd een Turkse Pas verstrekt voor de HIRONDELLE, aangevraagd door Alexis Perlau, Antwerpen, voor kapt. J. Willaert.
Deze werd op 3 december 1828 naar Den Haag geretourneerd door de Gouverneur van de Provincie Antwerpen en op 6 december 1828 geroyeerd.
RC 080128
Rotterdam, 7 januari. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild L’HIRONDELLE (opm: schoener), kapt. J. Willaert, naar Bilbao.
RC 160128
Amsterdam, 15 januari. Kapt. C. van der Hoeven, voerende het schip MARIA MATHILDA, van Rio de Janeiro de 4e dezer te Antwerpen gearriveerd, heeft op de hoogte van Wight gepraaid het schip (opm: schoener) L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, van Antwerpen naar Bilbao.
MCO 170428
Zeetijdingen. Vlissingen, den 15 maart. Van den 13 dezer tot heden is aangekomen L’HIRONDELLE (opm: schoener), kapt. J. Willaert, van Cadix, met wijn en stukgoederen.
MCO 050828
Zeetijdingen. Vlissingen, den 2 augustus. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en sedert gisteren van onze reede naar zee gezeild, L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, naar Bilbao met lijnwaat (opm: linnen).
1829
AH 040329
In lading liggende schepen naar de volgende plaatsen, woensdag 4 maart: Te Antwerpen: Valparaiso en Lima, het Nederlandse schip (opm: schoener) L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert.
Adres bij Serigiers & Winkelman of bij de scheepsmakelaar J.B. Fleury te Antwerpen, en bij de cargadoors De Vries & Co. te Amsterdam.
(opm: vertrokken 13.04.1829, aangek. Valparaiso 25.07.1829, aangek. Arica 00.08.1829, aangek. Lima ([Callao]) 26.09.1829, aangek. Rio de Janeiro 10.11.1829; zie RC 090330)
1830
RC 090330
Amsterdam, 7 maart. Het schip (opm: schoener) L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, van Rio de Janeiro naar Antwerpen, is de 19e februari op 41º06’ NB 31º00’ WL gepraaid. (opm: aangekomen Antwerpen 7 maart 1830; zie AH 040329)
L.v.C.
L'HIRONDELLE werd in april 1830 te koop gesteld in Antwerpen in ‘openbare verkoping’; de verkoop ging niet door.
Ingevolge K.B. van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) werden de zeebrieven van alle 196 schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk thuis behoorden, waaronder die voor de HIRONDELLE, ingetrokken. Het schip, hier omschreven als schoener, werd toen gevoerd door kapt. J. Willaert, was 55 lasten groot en eigendom van A. Perlau en J. Willaert te Antwerpen.
1832-1833
L.v.C.
In 1832 vaart de HIRONDELLE naar IJsland onder kapt. A. Vroome, retour met een lading kabeljauw.
Enkele reizen van de HIRONDELLE naar Setubal en retour naar Oostende onder kapt. F. Vandersweep, de lading tijdens de terugreis bestond uit zout en fruit.
De HIRONDELLE werd in oktober 1833 te koop gesteld in Antwerpen "Uyt ter hand"; de verkoop ging niet door.
1834
L.v.C.
Op 24 maart 1834 werd de schoener de HIRONDELLE te Oostende verkocht aan Melchior Kramp & Co uit Antwerpen.
Een reis van de HIRONDELLE onder kapt. J. Willaert naar Menton; de retourlading naar Antwerpen bestond uit citroenen, appelsienen en olie.
Begin september vaart de HIRONDELLE onder kapt. J. Willaert van Antwerpen naar Lissabon, maar Oostende binnengelopen met verlies van fokkemast; verder gezeild naar Messina en terug naar Antwerpen met wijn, citroenen en appelsienen.
1835
AH 050135
Binnengekomen. Vlissingen, 2 januari. Sedert onze laatste is, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen, L’HIRONDELLE (opm: schoener), kapt. J. Willaert, van Messina.
AH 020435
Uitgezeild. Vlissingen, 30 maart. L’HIRONDELLE (opm: schoener), kapt. J. Willaert, naar Valparaiso.
AH 191035
Belgische dagbladen. De fraaie Belgische brik (opm: schoener) L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, toebehorende aan den heer Melchior Kramp te Antwerpen, heeft den overtocht van laatstgenoemde stad naar Valparaiso in den voorbeeldeloos korten tijd van 83 dagen bewerkstelligd.
(opm: de schoener is 28.03.1835 uit Antwerpen vertrokken, 03.04.1835 in Falmouth gearriveerd met averij; verder naar Valparaiso en Lima [Callao]; zie ook AH 080436)
1836
AH 080436
Scheepstijdingen: Antwerpen, 5 april. Brieven van Guayaquil d.d. 5 januari melden dat L’HIRONDELLE (opm: in 1823 als kotter gebouwd en sinds 1827 als schoener in de vaart; kapt. J. Willaert; tot 10/1830 onder Nederlandse vlag, steeds met thuishaven Antwerpen), een aan onze haven (opm: Antwerpen) behorend schip, in de nacht van de 18e op de 19e december is verbrand.
(opm: er was een partij exotische en zeldzame planten, granen en zaden aan boord, afkomstig uit de bezochte streken van de Pacific [zie AH 191035], waarvan reder Kramp de bedoeling had gehad deze te schenken aan Belgische instellingen; bij de brand ging echter alles verloren)