Inloggen
ACTIVO - ID 13736


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1845-10-25 / 1878-01-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1845
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Hooite Wigchers Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1845-10-11
Delivery Date: 1845-11-00
Technical Data

Net Tonnage: 108.00 lasts
Net Tonnage 2: 204.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.20 Meters Registered
Beam: 4.90 Meters Registered
Depth: 3.21 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1845
Datum agenda: 1845-11-11
Register nr: 18450607
Scheepsnaam: ACTIVO
Type: Brik
Lasten: 108
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smelt & Zoonen, F.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bergveld, H.G.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1845-10-25 ACTIVO
Manager: Firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1861-09-05 HIERONIMA FREDERICA
Manager: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Naam boekhouder onduidelijk

Date/Name Ship 1864-02-29 MARIE CORALIE
Manager: Firma Jacob Vriesendorp & Zoonen (houthandel), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacob Vriesendorp & Zoonen (houthandel), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Ship Events Data

1861-07-08: Sold at auction
Advertentie. B.D. Bosscher en E.G. Bosscher, makelaars, zullen op maandag de 8e juli 1861, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen: een extraordinair welbezeild, gekoperd en kopervast brikschip, genaamd ACTIVO, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd door kapt. W.A. Fraay. Volgens Nederlandse meetbrief lang 28 ellen 60 duimen, wijd 4 ellen 90 duimen, hol 3 ellen 18 duimen, en alzo gemeten op 201 tonnen of 106 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.
(opm: in augustus verkocht, nieuwe naam HIERONIMA FREDERICA)
1862-04-00: Damaged
Amsterdam, 3 april 1862. Het schip HIERONIMA FREDERIKA, kapt. Busch Keijser, van Suriname in Texel binnen, heeft op de reis voortdurend stormweer doorgestaan en bezuiden de Wester-Eilanden (opm: Azoren) de boten, watervaten enz. verloren.
1878-01-00: Final Fate: Broken up

NRC 110178
Advertentie. Uit de hand te koop het Nederlandse brikschip MARIE CORALIE, groot 194 tonnen of 486 M3, liggende in de Nieuwe Haven te Dordrecht.
Te bevragen bij de makelaar A.C. van Wageningen Jr., te Dordrecht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

H.G.Bergveld werd geboren in Menslage op 19 augustus 1785 als zoon van Johan Herman Bergveld en Catharina Elsabeun Teckers

Hij huwde op 16 oktober 1816 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Hendrika Hensken, geboren te Amsterdam op 27 juli 1796 als dochter van kapitein Dirk Hensken en Elsabe Mussegaas.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Bergveld werd met nr. 13 effectief lid van Zeemanshoop. Er is geen opgave van aangiftedatum en referentie. Heeft bedankt in 1850. Als namen van schepen is opgegeven “Alcyon” resp. “Amstel”002.

H.G.Bergveld was effectief lid/oprichter en in 1823 c.q. van 1831-1832 bestuurslid van het College Zeemanshoop019. Hij wordt in de notulen van de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822 als “niet gecompareerd” (=afwezig) gemeld023.

Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1823 t/m 1850 met de vlagnummers 13 (1822 t/m 1836) en 7 (1836 t/m 1850).

Per 09 augustus 1825 werd H.G.Bergveld deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop. Hij bedankte in 1850003

 

H.G.Bergveld wordt vermeld als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “De Blauwe Vlag” met vlagnummer 53 in 1827-1830 en met nummer 20 in de periode 1832 t/m 1840008.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

“Volgens de notulen van de bestuursvergadering, gedagtekend 28 maart 1823, was het H.G.Bergveld, kapitein op de brik Active, die als eerste in het fonds (i.c. het Weldadig Zeemansfonds) een bedrag stortte, ontvangen van zijn bemanning na terugkeer van een reis van Havana naar Amsterdam.”. Hijzelf droeg 5% (ad f 22,75) van zijn gage (ad f 455,-) bij aan het fonds.

Uit: Het College Zeemanshoop te Amsterdam  door H.P.Moelker in Spiegel der Zeilvaart nr. 10, 1983, p.6-10

In de notulen dd 28 maart 1823 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” wordt gemeld dat kapitein H.G.Bergveld, kapitein van de brik “Active” na terugkeer van een reis naar Havana, mede namens zijn bemanning (van 10 man), als eerste in het Weldadig Zeemans Fonds een bedrag stortte. Zijn eigen aandeel was 5% van zijn gage ad f 455,-- zijnde f 22,75. Het totale bedrag bedroeg f 60,24.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1850 staat een bedankbrief voor lidmaatschap en deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van H.G.Bergveld.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 02 april 1850 staat vermeld: “Brief van den heer G.F.Bergveld namens zijn vader H.G.Bergveld, bedankende voor diens Effectief lidmaatschap en deelneming.”023

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van 01 maart (18XX?) van het college Zeemanshoop wordt melding gemaakt van: “... eene missive van kapitein H.G.Bergveld dato 29 pass. daarbij voordragende, hoe dat hij het ongeluk heeft gehad om op den 22 Januarij jongstleden op 37 a 36 gr. noorderbreedt 18.18 lengte W. van Greenwich dien ochtend ten 4 uur door een verschrikkelijke hoos die zijn schip Activo op het aller onverwachts heeft doen omslaan en alzoo is komen te verliezen, en dat het alleen aan het spoedig verschijnen van het Engelsch Brikschip genaamd Snowdon kaptn Morris Humphreys van Triest naar Antwerpen bestemd te danken is, dat er behalve een passagier niemand meer der scheepelingen het leven heeft verloren - dat hij benevens zijn Equipage bij dit ongeluk niets hoegenaamd hebben kunnen redden. Thans alhier zijn gearriveerd zonder zelven van de nodige kleederen te zijn voorzien, verzoekende hij alzoo dat deze vergadering eenige onderstand aan zijn Equipage, of wel de zodanige die bij de aanmonstering voor het Fonds getekend hebben zoude gelieve toe te staan”.

De vergadering besluit na enige discussie “aan ieder der manschappen ... uit te keren een pak zeemanskleeren en zulks zoodra zij lieden weder dienst genomen en aangemonsterd zoude zijn ...”023.

 

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08 mei 1832 wordt melding gemaakt van de noodzaak tot vervanging als commissaris van H.G.Bergveld “vermits deszelfs vertrek naar het Eiland Cuba …”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

         13                1825-1831            brik         Helena K©atharina            F.Smit

                               1832-1834            brik         Helena K©atharina            A.Drost Az

                                   1835                geen opgave van schip en boekhouder

          7                 1836-1840            fregat     Alcyon                                  Fraissinet en van Baak

                               1841-1843            sch.kof  Amstel                                  idem

                                   1844                geen opgave van schip en boekhouder

                                   1845                brik         Activo                                   F.Smit en Zn

                               1846-1849            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.G.Bergveld als gezagvoerder gedurende:

*    1818 t/m 1825 van de brik “Rosette”, gebouwd in 1818(?), 146 ton o.m., varend voor Bouvy & Co te Amsterdam(?) (wellicht Dordrecht?

*    1826 t/m 1832 van de brik “Helena Catharina”, gebouwd in 1812, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor F.Smit te Amsterdam;

*    1833 t/m 1835 op hetzelfde schip maar nu voor A.Drost Az te Amsterdam

*    1837 t/m 1841 op het 3/m schip “Alcyon”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam;

*    1841 t/m 1844 op de sch.kof “Amstel”, gebouwd in 1834 te Joure, 183 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam

*    1846 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Herman Gerhard Bergveld op de:

“Prinses van Oranje”, dd 08 februari 1816 en 28 december 1816;

“Rosette”, dd 24 augustus 1818 en 18 augustus 1819;

“Active”, dd 25 september 1820; 11 april 1821; 21 september 1821; 02 september 1822; 26 september 1823 en 16 september 1824;

“Helena Catharina”, dd 10 april 1826; 19 maart 1827; 01 oktober 1827; 11 juli 1829; 03 september 1829; 10 juni 1830; 22 maart 1832; 16 oktober 1832; 24 maart 1834 en 08 november 1834;

“Alcyon”, dd 03 november 1836; 26 juli 1837; 31 maart 1838 en 23 november 1838.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche  Courant 20 februari 1817114

Amsterdam, 18 februari. Kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip de PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Havana gedestineerd, meldt van Dartmouth, van den 9 februari, dat hij, zijn reis tot aan Engelands einde (opm: Lands End) voortgezet hebbende, den 4 en 5 dito aldaar door zware W. en N.W. storm was overvallen geworden, verzeld van een vreeslijk hoge zee, hetwelk twee etmalen aangehouden had, en waardoor al wat op het dek was overboord geraakt, en de voorsteng benevens enige touwen gesprongen waren; ook had hij twee zeilen moeten snijden (opm: vermoedelijk los moeten snijden); hierop was hij den 6 dito te Dartmouth binnengelopen, en hoopte over 3 of 4 dagen weder gereed te zijn.

 

Rotterdamsche Courant 23 april 1818114

Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Boelen, G.W. Sesink Clee en W.P.D.C. Vrugt, makelaars, zullen, op maandag den 27 april 1818, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd de PRINS VAN ORANJE, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld, lang over steven 89 voet, wijd 24 voet 5 en 1 half duim, hol 9 voet 1 duim, het verdek 4 voet 9 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars, en bij Van Olivier, d’Arnaud en Comp.

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1818114

Advertentie. J.H. de Witt, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, J. Boelen, H.R. de Barbanson en F. Bouvy, makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen:

Een sterk, snelzeilend, proper betimmerd en van alle gemakken voorzien Spiegel-Jagt, lang over steven 48 voet, wijd 15 voet 8 duim, hol 5 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven.

Een derde part in het Brikschip ROSETTE, kapt. H.G. Bergveld.

Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd FORTUIN, kapt. C.J. Gerkes.

Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd VRIENDSCHAP, kapt. C. Bakker.

Alles breder bij het Biljet omschreven en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 27 maart 1819114

Amsterdam, 25 maart. Extract (opm: uittreksel) uit een brief van kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip ROSETTE, liggende te Havana, in dato den 10 januari:

‘Voor veertien dagen arriveerde alhier kapt. Spoeler, van Bremen, die bezuiden Cuba om gekomen en aldaar door een Insurgenten (opstandeling) kaper van alle zijne beste goederen is beroofd geworden, en voor acht dagen kaptein Frohm, van Hamburg, die op de Bahanis Bank acht dagen door een kaper opgehouden is geworden, welke drie schooners met goederen uit zijn schip geroofd heeft; de super-carga (opm: functionaris gemonsterd voor het toezicht over de lading; in het algemeen in dienst van de charterer die het schip bevracht), die zij wilden ophangen, om dat hij het geld niet wilde wijzen, is over boord gesprongen, doch door het scheepsvolk gered.’

 

Rotterdamsche Courant 24 maart 1821114

Amsterdam, 22 maart. Kapt. H.G. Bergveld, voerende het schip (opm: brik) ACTIVE, den 18 maart in Texel binnengekomen van Havana, deelt het volgende mede:

Woensdag den 21 februari 1821 des namiddags te 5 uren, op de breedte van 35º46’ N.B. en lengte 35º10’, west van Greenwich, praaide ons een Amerikaans schip genaamd MISOURIE (opm: vermoedelijk MISSOURI), kapt. J. Bausch, van Greenock naar New York bestemd, met 4 passagiers aan boord; hetzelve was 100 dagen in zee en had gebrek aan water.

Wij draaiden bij om bijstand te bieden, doch vernemende, dat hetzelve geen sloep had om uit te zetten, bragt ik hem met onze eigen sloep 2 vaten water aan boord.

Ik vernam verder, dat deszelfs boegspriet en galjoen (opm: licht, ondersteunend deel van de boeg, waarop de boegspriet rust) gebroken waren en dat zij met het tweede noodroer stuurden, hebbende het vaste roer en de sloep door een zware storm den 25 december en het eerste noodroer den 18 februari verloren. Voorts had hij niet alleen gebrek aan water, maar ook aan provisie; wij bragten hem toen nog 2 vaten water, enig brood, vlees, spek, enz. om de reis te kunnen volbrengen, waarna wij des avonds ten 10 uren ieder onze koers vervolgden.

Het schip (opm: brik) de JONGE JACOBUS, kapt. H.J. Bonn, van Rotterdam naar Batavia, is door bovengemelde kapitein Bergveld den 11 maart in goede staat gepraaid op de noorder breedte van 49º17’ en 10º lengte west van Greenwich.

 

Rotterdamsche Courant 15 mei 1821114

Amsterdam, 12 mei. Onder Portland is den 23 april in goede staat gezien een koffschip, zijnde kapitein Strating, en den 28 dito onder Zuid-Voorland (opm: South Foreland) ten anker liggende een Hollandse brik, voerende een vlag met no. 64, zijnde het schip ACTIVE (opm: ACTIVO), kapt. H.G. Bergveld, naar Havana; benevens nog een schip voerende een vlag no. 166, zijnde het schip l’AUGUSTE, kapt. J. Hulsen jr, van Antwerpen naar Surinamen, laatst van Texel; beide den 25 april uit Texel gezeild. Vlagnummer moeten van de “Blaauwe Vlag” geweest zijn)

 

 

Rotterdamsche Courant 31 januari 1822114

Amsterdam, 29 januari. Kapt. A. Thomsen, voerende het brikschip de VROUW DIEUWERTJE (opm: kapt. A. Thompson, VROUW DIEWERTJE), meldt van Havana, in dato 3 december 1821, dat hij aldaar de vorige ochtend, en enige uren na hem ook de ACTIVE, kapt. G.H. Bergveld, was gearriveerd, na den 26 november in het gezigt van het eiland St. Domingo, door een grote schoonerbrik, bemand met circa 90 koppen, een halve dag te zijn opgehouden, gedurende welke tijd alle brieven geopend en gelezen en enige provisiën en kelders (opm: kistje met 15 flessen) jenever uit de lading, mitsgaders touwwerk en blokken, gelost waren, van welke goederen een rekening gemaakt en voor het beloop daarvan, door de kapitein van de schooner, een aanwijzing op het Gouvernement te Havana gegeven was, welke echter niet te Havana zoude erkend worden; zijnde de tekenaar aldaar onbekend.

Dezelve kapitein meldt nog, dat de Antwerpse brik MERCUUR, kapt. Smit, van Marseille te Havana gearriveerd, bij Kaap Antonio van een groot der lading, scheepsgereedschappen enz. beroofd en de equipagie mishandeld was.

 

Rotterdamsche Courant 02 maart 1822114

Amsterdam, 28 februari. De eenmast hoeker de VERWISSELING, kapt. A. Schaaf, van Rotterdam naar Lissabon, is den 18 februari in goede staat gepraaid op 49º breedte 5º10’ lengte west van Greenwich door kapt. H.G. Bergveld, van Havana in Texel binnen.

 

Algemeen Handelsblad 30 juni 1841114

Advertentie. H.J. Rietveld, D.F. Stieven, C. Ament en J. Schutte Hoyman, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag 26 juli 1841, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd barkschip, genaamd ALCYON, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld; volgens meetbrief lang 25 el 60 duimen, wijd 4 el 13 duim, bol 4 el 25 duim en alzo gemeten op 200 tonnen of 106 lasten. Liggende aan de werf het Witte Kruis, in de Kleine Kattenburgerstraat alhier en breder bij inventaris omschreven. (opm: voor NLG 6.200 binnen Amsterdam verkocht; nieuwe naam AURORA, nieuwe kapitein S.IJ. Parma)

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Bergveld, Herman Gerhard

Familiegegevens en opleiding

Leendert Hus werd geboren/gedoopt te Katwijk aan Zee op 31 oktober/04 november 1798 als zoon van Jacob Hus en Trijntje Verdoes005.

Leendert Hus woonde op de Herengracht 310 te Amsterdam. Zee. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.

Hij trouwde te Katwijk in 1823 met Jacoba Maartensd. Spaanderman.

Hij hertrouwde met Anna Catharina Elberg, geboren 22 april 1808 en overleden 26 juli 1887.118

Leendert is ca oktober/november 1858 overleden.058 Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Hus (adres Coopman de Wit & Lenaert) werd met nr.419 effectief lid van Zeemanshoop per 26 juni 1837 op voorspraak van K.B.de Weerd. Zijn schip was "De Jonge Arie"002. Ten tijde van de inschrijving was de man 40 en de vrouw 37 jaar. Ingeschreven staan twee zoons, geboren in 1824 en 1836, en twee dochters, geboren in 1826 en 1833002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 19/26 juni 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Leendert Hus, oud 39 jaar, voerend de hoeker “Jonge Arie”, adres bij Coopman de Wit & Lenarts te Amsterdam, op voordracht van K.B.de Weerd023.

 

L.Hus was met vlagnummer R7 van 1830 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 februari 1858 is een ingekomen brief van kapitein L.Hus met “bewijs van ongesteldheid waarmede hij van de reis is gekomen.”042.

In de Bestuursvergadering dd 01 april 1858 vraagt kapitein L.Hus om een uitkering die hem in de vergadering dd 01 mei 1858 wordt toegekend voor een periode van 12 maanden ingaande 01 mei 1858.058

In de  Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt de weduwe van kapitein L.Hus, geb. A.C.Elberg om een uitkering welke haar op 30 december 1858 met ingang van 01 november 1858 wordt toegekend.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juni 1858 staat vermeld dat aan kapitein L.Hus een uitkering is toegekend, voorlopig voor de duur van 12 maanden.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 januari 1859 staat vermeld dat per 01 november 1858 een uitkering is toegekend aan de weduwe L.Hus geb. Elberg.023.

 

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor dat jaar een uitkering uit het College kreeg van f 116,- vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat dat de weduwe van kapitein L.Hus een uitkering kreeg van f 28,33 voor haar en haar kind voor 2 maanden. (daaruit is te concluderen dat kapitein Hus is overleden in oktober/november 1858). In 1859 kreeg zij f 170,-058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       419                             1838           hoeker             De Jonge Arie                                       geen opgave

                                      1839-1845     bark                 Dankbaarheid aan de Ned.

                                                                                           Handelmaatschappij                         Corn.Smit te Alblasserdam

                                      1846-1851     brik                   Activo                                                    F.Smelt & Zn

                                      1852-1853     sch.brik            Arend                                                     Gebr.Goedkoop

       156                        1854-1857     sch.brik            Arend                                                     idem

                                           1858           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1858           "overleden"

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Hus als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                       op de brik “Actief”                 108 last             varend voor T.Smelt & Zn te Amsterdam

*    1851                       op de brik “Activo”                108 last             varend voor T.Smelt & Zn te Amsterdam

*    1855                       op de schoener “Arend”         131 last             varend voor Gebrs Goedkoop te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt L.Hus als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1838  van de hoeker “Jonge Arie”, gebouwd in 1831 te Maassluis, 185 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar (maar deze is Coopman, de Wit& Lenaerts te Amsterdam). Het schip voer in 1839 voor van Rossem maar er is geen thuishaven en gezagvoerder voor dat jaar vermeld;

*                                                                                                                                     1840-1848 op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;

*    1845/1846 en in 1847 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.

*    1853 t/m 1858 op de schoonerbrik “Arend”, gebouwd in 1852, 248 ton o.m., varend voor Gebr. Goedkoop te msterdam (er wordt geen Arend genoemd die vroeger dan 1838 werd gebouwd en geen met een kapitein Hus). In 1859 voer het schip voor J.Schut te Amsterdam en was hedoopt in “Jacb & Anna”.

Voorts zitten er in deze opgaven overlappingen. Ik denk dat de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 het meest betrouwbaar zijn.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:

09 januari 1838         "... Heden gearriveerd hier Captijn L.Hus de hoeker de Jonge Arie van Amsterdam ...".

26 januari 1838         "... kregen ... van captijn Hus 1 vat brood 1 vaatje graauwe erwten".

Monsterrol dd. 26 oktober 1837 van de schonerhoeker de "Jonge Arie" onder gezag van Leendert Hus en met 9 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders De Witt & Leenaards011.

 

In 1852 maakte Maarten Maartensz Spaanderman een reis naar Havanna op de brik "Arend" onder gezag van kapitein Leendert Hus. Hus was een aangetrouwde oom van Maarten Spaanderman016.

 

Foto (nr.29) van kapitein L.Hus Beschikbaar047 en 054-071

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Hus, Leendert Jacobsz

Familiegegevens en opleiding

Teunis Meyer werd geboren op Terschelling op 04 oktober 1809.

Hij huwde met Josiena Groeneveld, geboren te Terschelling op 07 januari 1813. Zij overleed op 02 oktober 1907.003

Teunis overleed in 1858. Bij zijn overlijden is als woonplaats Edam opgegeven.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Meijer werd met vlagnummer 741 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 01 december 1846 op voorspraak van J.F.Spiegelberg. Zijn schip was de "Pieter". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren meyer en zijn vrouw 37 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons Hendrik (18 juni 1843) en een zoon van 03 oktober 1847. Tevens 3 dochters Antje (30 september 1835), Elisabeth (11 november 1840) en Maria (28 augustus 1849)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 24 november/01 december 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Teunis Meijer, oud 37 jaar, voerend de kof “Pieter”, wonend te Edam, op voordracht van kapitein J.Spiegleberg. 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 15 december 1846003.

 

T.J.Meijer was met vlagnummer R470 in de periode 1857 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 staat een verzoek van de wed. T.Meijer geb. Groeneveld om een uitkering welke aan haar en 2 kinderen wordt toegekend in de vergadering van 03 juni 1858 met ingang van 01 mei 1858.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de weduwe T.Meijer geb. Groeneveld per 01 mei 1858 een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 2 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        741                       1846-1849     kof                   Pieter                                                      geen opgave

                                          1850           geen vermelding van schip en boekhouder

                                          1851           schoner            De Snelheid                                           F.Smelt & Zn

                                      1852-1853     brik                   Activo                                                    idem

        363                       1854-1857     brik                   de Zeevaart                                           J.Teengs Telting te Alkmaar

 

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 staat kapitein T.J.Meijer met vlagnummer R470 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058

 

Bouma025 vermeldt T.Meyer als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1852 van de kof “Pieter” ex Johanna de Vries, gebouwd in 1826 te Nieuwendam, 117 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam;

*    1852 van de 2/msch. “Snelheid”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam;

*    1853 t/m 1854 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*    1854 t/m 1858 van de brik “Zeevaart”, gebouwd in 1848 te Edam, 189 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Meyer/Meijer, Teunis

Familiegegevens en opleiding

Ik heb geen zekerheid dat de navolgende Jan de Vries de latere gezagvoerder van de Snelheid etc is gworden. Gezien een leeftijd van c.35 jaar als intree in het college Zeemanshoop zou het kunnen.

     Jan de Vries werd per 03 september 1831 “ingenomen” als leerling van de Amsterdamse kweekschool voor de Zeevaart. Hij was toen doopsgezind. Hij werd geboren te Baarn op 02 juli 1817 als zoon van Gerrit Sjoerds de Vries en Jannetje Boelhouwer. Ten tijde van de inschrijving was de vader huistimmermannsknecht en wonende in de Noorderkerkstraat nr. 5 te Amsterdam. De moeder was overleden.

     Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapportages opgemaakt van januari 1832 - augustus 1834 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (Nederlands, Frans en Engels) en scheepswerk. Voorts is vermeld:

17 juli 1834                “geplaatst als ligtmatroos op het schip ’s Gravenhage Capt.D.J.Bulsing naar Batavia voor Amsterdam”;

15 juli 1835                “terug van de reis met goede attestatie”;

15 juli 1835                “honorabel ontslagen” 004-532/1708.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Vries werd met vlagnummer 884 per 01 juni 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.Meijer. Als zijn schip is vermeld “de Snelvlied”(sic). Toegevoegd is “overleden” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 mei/01 juni 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan de Vries, oud 29 jaar, voerend de brik “Activo”, op voordracht van kapitein T.Meijer.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van 24 maart 1857 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein J.P.B. de Vries een uitkering is toegekend met ingang van 01 februari 1857.023 Ik heb deze mededeling hier vermeld, omdat het de enige J. de Vries is, die lid is van Zeemanshoop en in aanmerking komt.

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                 jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       884                      1852-1853                schoner           de Snelheid                                          F.Smelt & Zn

       490                      1854-1855                brik                  Activo                                                   idem

                                        1856                      bark                 Zorgvlied                                              idem

 

Bouma025 vermeldt J.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1854 van de 2/msch “de Snelheid”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam;

*   1855 t/m 1856 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*   1857 van de bark “Zorgvliet”(sic),gebouwd in 1843 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Is op de Engelse kust verongelukt. Drie man gered.

 

Overige bijzonderheden

D.A.Teupken Jr schilderde de bark “Zorgvliet”(sic) in 1857, zeilende in het Kanaal en met vlagnummer 490 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Aanwezig in het NSM. Afbeelding in van der Plas c.c.054.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Vries, Johan de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Stam werd met vlagnummer 699 per 30 december 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.de Vries. Als zijn schip is genoemd de “Activo” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 december 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Willem Stam, oud 30 jaar, voerend de brik “Activo”, voor rekening van F.Smelt & Zn, wonend te Nieuwediep, op voordracht van kapitein J. de Vries.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        699                        1856          brik                  Activo                                                   F.Smelt & Zn

                                     1857-1861    kof                  Henriette                                              A.Poort

                                     1862-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.Stam als gezagvoerder gedurende:

  • * 1857 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;
  • * 1858 van de kof “Henriëtte”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 96 ton o.m., varend voor A.Poort & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Stam, Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Volgens van Sluijs013: “Juli 1861 te Amsterdam geveild  voor f 4500,-, uit de hand verkocht  en hernoemd “Hieronima Frederika” (sic).

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Fraaij, W.A.                                          Cardenas Packet                    06 november 1863                 29 maart 1864

                                                                Cardenas Packet                    18 mei 1866                            16 september 1866

 

Bouma025 vermeldt W.A.Fraay als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1862 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 herdoopt in “Hieronimus Frederica” bij rederij W.Testas te Amsterdam;

*    1863 t/m 1866 van de 2/msch “Cardenas Packet” ex Cassandra, gebouwd in 1853 te Baltimore, 126 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

 “Bremen 12 october 1881.

Het Nederlandscche schoenerbrikschip “CARDENAS PACKET” (ex Cassandra), met een volle lading cederhout van Paramaribo is hedenochtend met hoog water alhier voor de stad aangekomen. Het schip had een voorspoedige reis van slechts 46 dagen, was gistermiddag ter reede van Bremerhaven aangekomen en kan niettegenstaande zijn groote diepgang, ongehinderd tot voor de stad komen. Aan boord bevindt zich ook een kleine tijger. Reeder F.Smelt & Zn Kapitein W.A.Fraay (1862).” 038

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Fraay, W.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.W.Busch Keizer als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1864 van de brik “Hieronima Frederica” ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor W.Testas te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht en was herdoopt in “Marie Coralie”
  • 1865 t/m 1867 van de sch.brik “Fortuna”, ex Sunburst, gebouwd in 1859 te Pictou, Nova Scotia, 213 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;
  • 1872 t/m 1875 van de kotter “Merchant” ex Betsy, gebouwd in 1858, bouwlocatie niet vermeld, 42 ton o.m., varend voor C.Berghuis te Nieuwediep.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Busch Keizer, P.W.

Familiegegevens en opleiding

Daniel Bakker werd geboren te Hoogkerk/Groningen (of Veendam?) op 14 juli 1822 als zoon van Folkert Jansz Bakker, overleden op 21 augustus 1849 te Groningen, en Grietje Derks Stel, overleden september 1835 te Hoogkerk.

Hij trouwde op 09 april 1850 te Dordrecht met Ida Woutrina van Leer, winkelierster, geboren in 1822 (of 1821?) te Dordrecht als dochter van Bastiaan J.van Leer en Anna C.Nodelijk, bakster te Dordrecht. In 1873 woont hij in de Prinsenstraat D 130 te Dordrecht.

 

NRC 22 februari 1873.

Hij werd op 23 november 1865 met nummer 479 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Daniël Bakker wonend te Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 32 in de periode 25 augustus 1864 t/m zijn overlijden in februari 1873.111 en 064.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1872 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;

*    1872 t/m 1873 van de bark “Henriëtte Suzanna (2)” ex Allegonda Jacoba, gebouwd in Krimpen a/d IJssel, 698 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Van Blokland-Visser 064 vermeldt de volgende bijzonderheden:

MRD = Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Per 06 juli 1846 is Daniel Bakker, 24 jaar, afkomstig uit Groningen, en met een  gage van f 25,- per maand 3e stuurman op het fregat “Generaal Baron van Geen” onder kapitein Bartel Pieter van Wijland voor een reis naar Batavia.

Hij monsterde als 1ste stuurman (MRD 1442) op 15 maart 1850, oud 27 jaar en met een gage van f 65,- per maand op het fregat “Delta” onder kapitein Govert Crans voor een reis naar Australië.

Per 14 februari 1852 is hij 1e stuurman met een gage van f 70,- per maand, op het fregat “Broedertrouw” onder gezag van kapitein Anne Johan Bastiaan Hordijk voor een reis naar Hongkong/Batavia.

Op 29 september 1864 (MRD nr 2105) is hij kapitein op de brik “Marie Coralie”, en vertrekt met 9 man naar Christianstad.

Op 20 juli 1868 vertrekt hij als gezagvoerder van de brik “Marie Coralie”.064

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Bakker, Daniel

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.J.Christoffersen als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1872 van de schkof “Mathilda” ex Concordia, ex Maracaibo, ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 165 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;

*    1873 t/m 1876 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Christoffersen, C.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Thomas als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1880 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. In 1880 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Thomas, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: ACTIVO en de brik SNELHEID in het kanaal.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken, D.A. Jr.
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1877

AH 071277
Dordrecht, 4 december. Binnengekomen MARIE CORELIE, J. Thomas van Memel.
(opm: In januari 1878 wordt het schip uit de hand te koop aangeboden/ waarschijnlijk door een sloper gekocht).
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1845.26

DVD XI - 533
BIJLBRIEF

Naam schip ACTIVO

plaats en datum acte bijlbrief, Nieuwendam, 25 oktober 1845

type schip brik

bouwwerf/verkoper Hooite Wigchers Meursing, scheepstimmerman te Hoogezand, heeft gebouwd op zijn werf te Nieuwendam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 108 lasten (meetbrief Zaandam, 15 oktober 1845)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 29,20 x 4,90 x 3,21 meter

kiellegging

tewaterlating 11 oktober 1845

plaats / datum registratie Purmerend, 28 oktober 1845

nummer van registratie deel 15, folio 63, recto, vak 2

notaris verklaring voor burgemeester van Nieuwendam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 050908

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.26
foto IMG 2614 - 2616

CEDULE

Naam schip ACTIVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 3 november 1845

type schip brik

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma F. Smelt & Zoonen, Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. H.G. Bergveld

grootte in tonnen 108 lasten of 204 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 november 1845

nummer registratie deel 49, folio 122, recto, vak 4

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de bovengenoemde eigenaar en ligt thans nog te Nieuwendam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Gerrit Smelt namens zijn firma F. Smelt & Zoonen



researcher/datum research: ML / 150916

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1845.26
foto IMG 2614 - 2616

CEDULE

Naam schip ACTIVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 3 november 1845

type schip brik

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma F. Smelt & Zoonen, Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. H.G. Bergveld

grootte in tonnen 108 lasten of 204 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 november 1845

nummer registratie deel 49, folio 122, recto, vak 4

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de bovengenoemde eigenaar en ligt thans nog te Nieuwendam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Gerrit Smelt namens zijn firma F. Smelt & Zoonen



researcher/datum research: ML / 150916

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1845
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1861. 24

DVD XIII- 7532 - 7535

CEDULE

Naam schip ACTIVO, door kopers genaamd HIERONIMA FREDERICA

plaats en datum acte eigendoms-verklaring, Amsterdam, 29 augustus 1861

type schip brik

bouwwerf/verkoper Smelt, F.

gevoerd door kapt. Fraay, W.A

eigenaar/aankoper W. Testas (boekhouder van het schip en 1/15e part), H. Brandt (4/15e part), J.C. Brandt (3/15e part), J.C. Brandt Jr. (2/15e part), Jac. Went Jr. (2/15e part), J.C. Oldenboom (2/15e part) en P.W. Busch Kerser (schipper en 1/15e part), allen te Amsterdam
te voeren door kapt. P.W. Busch Kerser

grootte in tonnen 106 lasten of 201 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 augustus 1861

nummer van registratie deel 79, folio 153, recto, vak 1.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip was gebouwd te Nieuwendam, door aankopers gekocht, de laatste koopbrief werd getoond en de laatst afgegeven zeebrief no. 432 van 27 juni 1859 was ingetrokken.




researcher/datum research: ML / 040109

Naam ACTIVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1861
Toegang 198
Inventaris 3174

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 243.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: HARMINA FREDERICA thans geheten MARIE CORALIE

Plaats en datum: acte onderhandse aan-/verkoop, 29 februari 1864

Soort schip brik

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper Willem Portas, Amsterdam

Eigenaar / aankoper Jacob Vriesendorp & Zoonen, Dordrecht

Groot volgens meetbrief 201 tonnen of 100 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Amsterdam

Datum van registratie 1 maart 1864

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 8500,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/290106

Naam HARMINA FREDERICA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3180-1845.26
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk