Familiegegevens en opleiding
H.G.Bergveld werd geboren in Menslage op 19 augustus 1785 als zoon van Johan Herman Bergveld en Catharina Elsabeun Teckers
Hij huwde op 16 oktober 1816 te Amsterdam als koopvaardijkapitein met Hendrika Hensken, geboren te Amsterdam op 27 juli 1796 als dochter van kapitein Dirk Hensken en Elsabe Mussegaas.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.G.Bergveld werd met nr. 13 effectief lid van Zeemanshoop. Er is geen opgave van aangiftedatum en referentie. Heeft bedankt in 1850. Als namen van schepen is opgegeven “Alcyon” resp. “Amstel”002.
H.G.Bergveld was effectief lid/oprichter en in 1823 c.q. van 1831-1832 bestuurslid van het College Zeemanshoop019. Hij wordt in de notulen van de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822 als “niet gecompareerd” (=afwezig) gemeld023.
Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1823 t/m 1850 met de vlagnummers 13 (1822 t/m 1836) en 7 (1836 t/m 1850).
Per 09 augustus 1825 werd H.G.Bergveld deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop. Hij bedankte in 1850003
H.G.Bergveld wordt vermeld als lid van het Amsterdamse zeemanscollege “De Blauwe Vlag” met vlagnummer 53 in 1827-1830 en met nummer 20 in de periode 1832 t/m 1840008.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
“Volgens de notulen van de bestuursvergadering, gedagtekend 28 maart 1823, was het H.G.Bergveld, kapitein op de brik Active, die als eerste in het fonds (i.c. het Weldadig Zeemansfonds) een bedrag stortte, ontvangen van zijn bemanning na terugkeer van een reis van Havana naar Amsterdam.”. Hijzelf droeg 5% (ad f 22,75) van zijn gage (ad f 455,-) bij aan het fonds.
Uit: Het College Zeemanshoop te Amsterdam door H.P.Moelker in Spiegel der Zeilvaart nr. 10, 1983, p.6-10
In de notulen dd 28 maart 1823 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” wordt gemeld dat kapitein H.G.Bergveld, kapitein van de brik “Active” na terugkeer van een reis naar Havana, mede namens zijn bemanning (van 10 man), als eerste in het Weldadig Zeemans Fonds een bedrag stortte. Zijn eigen aandeel was 5% van zijn gage ad f 455,-- zijnde f 22,75. Het totale bedrag bedroeg f 60,24.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 maart 1850 staat een bedankbrief voor lidmaatschap en deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van H.G.Bergveld.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 02 april 1850 staat vermeld: “Brief van den heer G.F.Bergveld namens zijn vader H.G.Bergveld, bedankende voor diens Effectief lidmaatschap en deelneming.”023
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van 01 maart (18XX?) van het college Zeemanshoop wordt melding gemaakt van: “... eene missive van kapitein H.G.Bergveld dato 29 pass. daarbij voordragende, hoe dat hij het ongeluk heeft gehad om op den 22 Januarij jongstleden op 37 a 36 gr. noorderbreedt 18.18 lengte W. van Greenwich dien ochtend ten 4 uur door een verschrikkelijke hoos die zijn schip Activo op het aller onverwachts heeft doen omslaan en alzoo is komen te verliezen, en dat het alleen aan het spoedig verschijnen van het Engelsch Brikschip genaamd Snowdon kaptn Morris Humphreys van Triest naar Antwerpen bestemd te danken is, dat er behalve een passagier niemand meer der scheepelingen het leven heeft verloren - dat hij benevens zijn Equipage bij dit ongeluk niets hoegenaamd hebben kunnen redden. Thans alhier zijn gearriveerd zonder zelven van de nodige kleederen te zijn voorzien, verzoekende hij alzoo dat deze vergadering eenige onderstand aan zijn Equipage, of wel de zodanige die bij de aanmonstering voor het Fonds getekend hebben zoude gelieve toe te staan”.
De vergadering besluit na enige discussie “aan ieder der manschappen ... uit te keren een pak zeemanskleeren en zulks zoodra zij lieden weder dienst genomen en aangemonsterd zoude zijn ...”023.
In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08 mei 1832 wordt melding gemaakt van de noodzaak tot vervanging als commissaris van H.G.Bergveld “vermits deszelfs vertrek naar het Eiland Cuba …”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
13 1825-1831 brik Helena K©atharina F.Smit
1832-1834 brik Helena K©atharina A.Drost Az
1835 geen opgave van schip en boekhouder
7 1836-1840 fregat Alcyon Fraissinet en van Baak
1841-1843 sch.kof Amstel idem
1844 geen opgave van schip en boekhouder
1845 brik Activo F.Smit en Zn
1846-1849 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt H.G.Bergveld als gezagvoerder gedurende:
* 1818 t/m 1825 van de brik “Rosette”, gebouwd in 1818(?), 146 ton o.m., varend voor Bouvy & Co te Amsterdam(?) (wellicht Dordrecht?
* 1826 t/m 1832 van de brik “Helena Catharina”, gebouwd in 1812, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor F.Smit te Amsterdam;
* 1833 t/m 1835 op hetzelfde schip maar nu voor A.Drost Az te Amsterdam
* 1837 t/m 1841 op het 3/m schip “Alcyon”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam;
* 1841 t/m 1844 op de sch.kof “Amstel”, gebouwd in 1834 te Joure, 183 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam
* 1846 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.
Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Herman Gerhard Bergveld op de:
“Prinses van Oranje”, dd 08 februari 1816 en 28 december 1816;
“Rosette”, dd 24 augustus 1818 en 18 augustus 1819;
“Active”, dd 25 september 1820; 11 april 1821; 21 september 1821; 02 september 1822; 26 september 1823 en 16 september 1824;
“Helena Catharina”, dd 10 april 1826; 19 maart 1827; 01 oktober 1827; 11 juli 1829; 03 september 1829; 10 juni 1830; 22 maart 1832; 16 oktober 1832; 24 maart 1834 en 08 november 1834;
“Alcyon”, dd 03 november 1836; 26 juli 1837; 31 maart 1838 en 23 november 1838.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 20 februari 1817114
Amsterdam, 18 februari. Kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip de PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Havana gedestineerd, meldt van Dartmouth, van den 9 februari, dat hij, zijn reis tot aan Engelands einde (opm: Lands End) voortgezet hebbende, den 4 en 5 dito aldaar door zware W. en N.W. storm was overvallen geworden, verzeld van een vreeslijk hoge zee, hetwelk twee etmalen aangehouden had, en waardoor al wat op het dek was overboord geraakt, en de voorsteng benevens enige touwen gesprongen waren; ook had hij twee zeilen moeten snijden (opm: vermoedelijk los moeten snijden); hierop was hij den 6 dito te Dartmouth binnengelopen, en hoopte over 3 of 4 dagen weder gereed te zijn.
Rotterdamsche Courant 23 april 1818114
Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Boelen, G.W. Sesink Clee en W.P.D.C. Vrugt, makelaars, zullen, op maandag den 27 april 1818, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Pinkschip, genaamd de PRINS VAN ORANJE, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld, lang over steven 89 voet, wijd 24 voet 5 en 1 half duim, hol 9 voet 1 duim, het verdek 4 voet 9 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars, en bij Van Olivier, d’Arnaud en Comp.
Rotterdamsche Courant 23 juli 1818114
Advertentie. J.H. de Witt, J. van Ouwerkerk de Vries, J.E. Lublink, J. Boelen, H.R. de Barbanson en F. Bouvy, makelaars, zullen, op maandag den 27 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen:
Een sterk, snelzeilend, proper betimmerd en van alle gemakken voorzien Spiegel-Jagt, lang over steven 48 voet, wijd 15 voet 8 duim, hol 5 en 1 half voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris omschreven.
Een derde part in het Brikschip ROSETTE, kapt. H.G. Bergveld.
Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd FORTUIN, kapt. C.J. Gerkes.
Een achtste part in het eenmast Galjootschip, genaamd VRIENDSCHAP, kapt. C. Bakker.
Alles breder bij het Biljet omschreven en berigt bij de makelaars.
Rotterdamsche Courant 27 maart 1819114
Amsterdam, 25 maart. Extract (opm: uittreksel) uit een brief van kaptein H.G. Bergveld, voerende het schip ROSETTE, liggende te Havana, in dato den 10 januari:
‘Voor veertien dagen arriveerde alhier kapt. Spoeler, van Bremen, die bezuiden Cuba om gekomen en aldaar door een Insurgenten (opstandeling) kaper van alle zijne beste goederen is beroofd geworden, en voor acht dagen kaptein Frohm, van Hamburg, die op de Bahanis Bank acht dagen door een kaper opgehouden is geworden, welke drie schooners met goederen uit zijn schip geroofd heeft; de super-carga (opm: functionaris gemonsterd voor het toezicht over de lading; in het algemeen in dienst van de charterer die het schip bevracht), die zij wilden ophangen, om dat hij het geld niet wilde wijzen, is over boord gesprongen, doch door het scheepsvolk gered.’
Rotterdamsche Courant 24 maart 1821114
Amsterdam, 22 maart. Kapt. H.G. Bergveld, voerende het schip (opm: brik) ACTIVE, den 18 maart in Texel binnengekomen van Havana, deelt het volgende mede:
Woensdag den 21 februari 1821 des namiddags te 5 uren, op de breedte van 35º46’ N.B. en lengte 35º10’, west van Greenwich, praaide ons een Amerikaans schip genaamd MISOURIE (opm: vermoedelijk MISSOURI), kapt. J. Bausch, van Greenock naar New York bestemd, met 4 passagiers aan boord; hetzelve was 100 dagen in zee en had gebrek aan water.
Wij draaiden bij om bijstand te bieden, doch vernemende, dat hetzelve geen sloep had om uit te zetten, bragt ik hem met onze eigen sloep 2 vaten water aan boord.
Ik vernam verder, dat deszelfs boegspriet en galjoen (opm: licht, ondersteunend deel van de boeg, waarop de boegspriet rust) gebroken waren en dat zij met het tweede noodroer stuurden, hebbende het vaste roer en de sloep door een zware storm den 25 december en het eerste noodroer den 18 februari verloren. Voorts had hij niet alleen gebrek aan water, maar ook aan provisie; wij bragten hem toen nog 2 vaten water, enig brood, vlees, spek, enz. om de reis te kunnen volbrengen, waarna wij des avonds ten 10 uren ieder onze koers vervolgden.
Het schip (opm: brik) de JONGE JACOBUS, kapt. H.J. Bonn, van Rotterdam naar Batavia, is door bovengemelde kapitein Bergveld den 11 maart in goede staat gepraaid op de noorder breedte van 49º17’ en 10º lengte west van Greenwich.
Rotterdamsche Courant 15 mei 1821114
Amsterdam, 12 mei. Onder Portland is den 23 april in goede staat gezien een koffschip, zijnde kapitein Strating, en den 28 dito onder Zuid-Voorland (opm: South Foreland) ten anker liggende een Hollandse brik, voerende een vlag met no. 64, zijnde het schip ACTIVE (opm: ACTIVO), kapt. H.G. Bergveld, naar Havana; benevens nog een schip voerende een vlag no. 166, zijnde het schip l’AUGUSTE, kapt. J. Hulsen jr, van Antwerpen naar Surinamen, laatst van Texel; beide den 25 april uit Texel gezeild. Vlagnummer moeten van de “Blaauwe Vlag” geweest zijn)
Rotterdamsche Courant 31 januari 1822114
Amsterdam, 29 januari. Kapt. A. Thomsen, voerende het brikschip de VROUW DIEUWERTJE (opm: kapt. A. Thompson, VROUW DIEWERTJE), meldt van Havana, in dato 3 december 1821, dat hij aldaar de vorige ochtend, en enige uren na hem ook de ACTIVE, kapt. G.H. Bergveld, was gearriveerd, na den 26 november in het gezigt van het eiland St. Domingo, door een grote schoonerbrik, bemand met circa 90 koppen, een halve dag te zijn opgehouden, gedurende welke tijd alle brieven geopend en gelezen en enige provisiën en kelders (opm: kistje met 15 flessen) jenever uit de lading, mitsgaders touwwerk en blokken, gelost waren, van welke goederen een rekening gemaakt en voor het beloop daarvan, door de kapitein van de schooner, een aanwijzing op het Gouvernement te Havana gegeven was, welke echter niet te Havana zoude erkend worden; zijnde de tekenaar aldaar onbekend.
Dezelve kapitein meldt nog, dat de Antwerpse brik MERCUUR, kapt. Smit, van Marseille te Havana gearriveerd, bij Kaap Antonio van een groot der lading, scheepsgereedschappen enz. beroofd en de equipagie mishandeld was.
Rotterdamsche Courant 02 maart 1822114
Amsterdam, 28 februari. De eenmast hoeker de VERWISSELING, kapt. A. Schaaf, van Rotterdam naar Lissabon, is den 18 februari in goede staat gepraaid op 49º breedte 5º10’ lengte west van Greenwich door kapt. H.G. Bergveld, van Havana in Texel binnen.
Algemeen Handelsblad 30 juni 1841114
Advertentie. H.J. Rietveld, D.F. Stieven, C. Ament en J. Schutte Hoyman, makelaars, zullen ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, op maandag 26 juli 1841, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd barkschip, genaamd ALCYON, gevoerd door kapt. H.G. Bergveld; volgens meetbrief lang 25 el 60 duimen, wijd 4 el 13 duim, bol 4 el 25 duim en alzo gemeten op 200 tonnen of 106 lasten. Liggende aan de werf het Witte Kruis, in de Kleine Kattenburgerstraat alhier en breder bij inventaris omschreven. (opm: voor NLG 6.200 binnen Amsterdam verkocht; nieuwe naam AURORA, nieuwe kapitein S.IJ. Parma)
Familiegegevens en opleiding
Leendert Hus werd geboren/gedoopt te Katwijk aan Zee op 31 oktober/04 november 1798 als zoon van Jacob Hus en Trijntje Verdoes005.
Leendert Hus woonde op de Herengracht 310 te Amsterdam. Zee. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
Hij trouwde te Katwijk in 1823 met Jacoba Maartensd. Spaanderman.
Hij hertrouwde met Anna Catharina Elberg, geboren 22 april 1808 en overleden 26 juli 1887.118
Leendert is ca oktober/november 1858 overleden.058 Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.Hus (adres Coopman de Wit & Lenaert) werd met nr.419 effectief lid van Zeemanshoop per 26 juni 1837 op voorspraak van K.B.de Weerd. Zijn schip was "De Jonge Arie"002. Ten tijde van de inschrijving was de man 40 en de vrouw 37 jaar. Ingeschreven staan twee zoons, geboren in 1824 en 1836, en twee dochters, geboren in 1826 en 1833002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 19/26 juni 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Leendert Hus, oud 39 jaar, voerend de hoeker “Jonge Arie”, adres bij Coopman de Wit & Lenarts te Amsterdam, op voordracht van K.B.de Weerd023.
L.Hus was met vlagnummer R7 van 1830 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 februari 1858 is een ingekomen brief van kapitein L.Hus met “bewijs van ongesteldheid waarmede hij van de reis is gekomen.”042.
In de Bestuursvergadering dd 01 april 1858 vraagt kapitein L.Hus om een uitkering die hem in de vergadering dd 01 mei 1858 wordt toegekend voor een periode van 12 maanden ingaande 01 mei 1858.058
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt de weduwe van kapitein L.Hus, geb. A.C.Elberg om een uitkering welke haar op 30 december 1858 met ingang van 01 november 1858 wordt toegekend.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 08 juni 1858 staat vermeld dat aan kapitein L.Hus een uitkering is toegekend, voorlopig voor de duur van 12 maanden.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 januari 1859 staat vermeld dat per 01 november 1858 een uitkering is toegekend aan de weduwe L.Hus geb. Elberg.023.
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voor dat jaar een uitkering uit het College kreeg van f 116,- vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.
In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat dat de weduwe van kapitein L.Hus een uitkering kreeg van f 28,33 voor haar en haar kind voor 2 maanden. (daaruit is te concluderen dat kapitein Hus is overleden in oktober/november 1858). In 1859 kreeg zij f 170,-058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
419 1838 hoeker De Jonge Arie geen opgave
1839-1845 bark Dankbaarheid aan de Ned.
Handelmaatschappij Corn.Smit te Alblasserdam
1846-1851 brik Activo F.Smelt & Zn
1852-1853 sch.brik Arend Gebr.Goedkoop
156 1854-1857 sch.brik Arend idem
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1858 "overleden"
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Hus als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 op de brik “Actief” 108 last varend voor T.Smelt & Zn te Amsterdam
* 1851 op de brik “Activo” 108 last varend voor T.Smelt & Zn te Amsterdam
* 1855 op de schoener “Arend” 131 last varend voor Gebrs Goedkoop te Amsterdam
Bouma025 vermeldt L.Hus als gezagvoerder gedurende:
* 1835 t/m 1838 van de hoeker “Jonge Arie”, gebouwd in 1831 te Maassluis, 185 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar (maar deze is Coopman, de Wit& Lenaerts te Amsterdam). Het schip voer in 1839 voor van Rossem maar er is geen thuishaven en gezagvoerder voor dat jaar vermeld;
* 1840-1848 op de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;
* 1845/1846 en in 1847 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.
* 1853 t/m 1858 op de schoonerbrik “Arend”, gebouwd in 1852, 248 ton o.m., varend voor Gebr. Goedkoop te msterdam (er wordt geen Arend genoemd die vroeger dan 1838 werd gebouwd en geen met een kapitein Hus). In 1859 voer het schip voor J.Schut te Amsterdam en was hedoopt in “Jacb & Anna”.
Voorts zitten er in deze opgaven overlappingen. Ik denk dat de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 het meest betrouwbaar zijn.
Overige bijzonderheden
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo057:
09 januari 1838 "... Heden gearriveerd hier Captijn L.Hus de hoeker de Jonge Arie van Amsterdam ...".
26 januari 1838 "... kregen ... van captijn Hus 1 vat brood 1 vaatje graauwe erwten".
Monsterrol dd. 26 oktober 1837 van de schonerhoeker de "Jonge Arie" onder gezag van Leendert Hus en met 9 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders De Witt & Leenaards011.
In 1852 maakte Maarten Maartensz Spaanderman een reis naar Havanna op de brik "Arend" onder gezag van kapitein Leendert Hus. Hus was een aangetrouwde oom van Maarten Spaanderman016.
Foto (nr.29) van kapitein L.Hus Beschikbaar047 en 054-071
Familiegegevens en opleiding
Teunis Meyer werd geboren op Terschelling op 04 oktober 1809.
Hij huwde met Josiena Groeneveld, geboren te Terschelling op 07 januari 1813. Zij overleed op 02 oktober 1907.003
Teunis overleed in 1858. Bij zijn overlijden is als woonplaats Edam opgegeven.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.Meijer werd met vlagnummer 741 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 01 december 1846 op voorspraak van J.F.Spiegelberg. Zijn schip was de "Pieter". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren meyer en zijn vrouw 37 resp. 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons Hendrik (18 juni 1843) en een zoon van 03 oktober 1847. Tevens 3 dochters Antje (30 september 1835), Elisabeth (11 november 1840) en Maria (28 augustus 1849)002a.
In de Algemene Vergaderingen van 24 november/01 december 1846 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Teunis Meijer, oud 37 jaar, voerend de kof “Pieter”, wonend te Edam, op voordracht van kapitein J.Spiegleberg. 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds van Zeemanshoop per 15 december 1846003.
T.J.Meijer was met vlagnummer R470 in de periode 1857 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 staat een verzoek van de wed. T.Meijer geb. Groeneveld om een uitkering welke aan haar en 2 kinderen wordt toegekend in de vergadering van 03 juni 1858 met ingang van 01 mei 1858.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de weduwe T.Meijer geb. Groeneveld per 01 mei 1858 een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 2 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
741 1846-1849 kof Pieter geen opgave
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851 schoner De Snelheid F.Smelt & Zn
1852-1853 brik Activo idem
363 1854-1857 brik de Zeevaart J.Teengs Telting te Alkmaar
In de Jaarverslagen 1858 en 1859 staat kapitein T.J.Meijer met vlagnummer R470 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058
Bouma025 vermeldt T.Meyer als gezagvoerder gedurende:
* 1846 t/m 1852 van de kof “Pieter” ex Johanna de Vries, gebouwd in 1826 te Nieuwendam, 117 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam;
* 1852 van de 2/msch. “Snelheid”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam;
* 1853 t/m 1854 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;
* 1854 t/m 1858 van de brik “Zeevaart”, gebouwd in 1848 te Edam, 189 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Ik heb geen zekerheid dat de navolgende Jan de Vries de latere gezagvoerder van de Snelheid etc is gworden. Gezien een leeftijd van c.35 jaar als intree in het college Zeemanshoop zou het kunnen.
Jan de Vries werd per 03 september 1831 “ingenomen” als leerling van de Amsterdamse kweekschool voor de Zeevaart. Hij was toen doopsgezind. Hij werd geboren te Baarn op 02 juli 1817 als zoon van Gerrit Sjoerds de Vries en Jannetje Boelhouwer. Ten tijde van de inschrijving was de vader huistimmermannsknecht en wonende in de Noorderkerkstraat nr. 5 te Amsterdam. De moeder was overleden.
Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapportages opgemaakt van januari 1832 - augustus 1834 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (Nederlands, Frans en Engels) en scheepswerk. Voorts is vermeld:
17 juli 1834 “geplaatst als ligtmatroos op het schip ’s Gravenhage Capt.D.J.Bulsing naar Batavia voor Amsterdam”;
15 juli 1835 “terug van de reis met goede attestatie”;
15 juli 1835 “honorabel ontslagen” 004-532/1708.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.de Vries werd met vlagnummer 884 per 01 juni 1852 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.Meijer. Als zijn schip is vermeld “de Snelvlied”(sic). Toegevoegd is “overleden” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 mei/01 juni 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan de Vries, oud 29 jaar, voerend de brik “Activo”, op voordracht van kapitein T.Meijer.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van 24 maart 1857 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein J.P.B. de Vries een uitkering is toegekend met ingang van 01 februari 1857.023 Ik heb deze mededeling hier vermeld, omdat het de enige J. de Vries is, die lid is van Zeemanshoop en in aanmerking komt.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
884 1852-1853 schoner de Snelheid F.Smelt & Zn
490 1854-1855 brik Activo idem
1856 bark Zorgvlied idem
Bouma025 vermeldt J.de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de 2/msch “de Snelheid”, gebouwd in 1831 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam;
* 1855 t/m 1856 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;
* 1857 van de bark “Zorgvliet”(sic),gebouwd in 1843 te Alblasserdam, 278 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Is op de Engelse kust verongelukt. Drie man gered.
Overige bijzonderheden
D.A.Teupken Jr schilderde de bark “Zorgvliet”(sic) in 1857, zeilende in het Kanaal en met vlagnummer 490 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Aanwezig in het NSM. Afbeelding in van der Plas c.c.054.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.Stam werd met vlagnummer 699 per 30 december 1856 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.de Vries. Als zijn schip is genoemd de “Activo” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 23/30 december 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Willem Stam, oud 30 jaar, voerend de brik “Activo”, voor rekening van F.Smelt & Zn, wonend te Nieuwediep, op voordracht van kapitein J. de Vries.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
699 1856 brik Activo F.Smelt & Zn
1857-1861 kof Henriette A.Poort
1862-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.Stam als gezagvoerder gedurende:
- * 1857 van de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;
- * 1858 van de kof “Henriëtte”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 96 ton o.m., varend voor A.Poort & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Volgens van Sluijs013: “Juli 1861 te Amsterdam geveild voor f 4500,-, uit de hand verkocht en hernoemd “Hieronima Frederika” (sic).
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Fraaij, W.A. Cardenas Packet 06 november 1863 29 maart 1864
Cardenas Packet 18 mei 1866 16 september 1866
Bouma025 vermeldt W.A.Fraay als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1862 op de brik “Activo”, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 herdoopt in “Hieronimus Frederica” bij rederij W.Testas te Amsterdam;
* 1863 t/m 1866 van de 2/msch “Cardenas Packet” ex Cassandra, gebouwd in 1853 te Baltimore, 126 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“Bremen 12 october 1881.
Het Nederlandscche schoenerbrikschip “CARDENAS PACKET” (ex Cassandra), met een volle lading cederhout van Paramaribo is hedenochtend met hoog water alhier voor de stad aangekomen. Het schip had een voorspoedige reis van slechts 46 dagen, was gistermiddag ter reede van Bremerhaven aangekomen en kan niettegenstaande zijn groote diepgang, ongehinderd tot voor de stad komen. Aan boord bevindt zich ook een kleine tijger. Reeder F.Smelt & Zn Kapitein W.A.Fraay (1862).” 038
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.W.Busch Keizer als gezagvoerder gedurende:
- 1862 t/m 1864 van de brik “Hieronima Frederica” ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 204 ton o.m., varend voor W.Testas te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht en was herdoopt in “Marie Coralie”
- 1865 t/m 1867 van de sch.brik “Fortuna”, ex Sunburst, gebouwd in 1859 te Pictou, Nova Scotia, 213 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;
- 1872 t/m 1875 van de kotter “Merchant” ex Betsy, gebouwd in 1858, bouwlocatie niet vermeld, 42 ton o.m., varend voor C.Berghuis te Nieuwediep.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Daniel Bakker werd geboren te Hoogkerk/Groningen (of Veendam?) op 14 juli 1822 als zoon van Folkert Jansz Bakker, overleden op 21 augustus 1849 te Groningen, en Grietje Derks Stel, overleden september 1835 te Hoogkerk.
Hij trouwde op 09 april 1850 te Dordrecht met Ida Woutrina van Leer, winkelierster, geboren in 1822 (of 1821?) te Dordrecht als dochter van Bastiaan J.van Leer en Anna C.Nodelijk, bakster te Dordrecht. In 1873 woont hij in de Prinsenstraat D 130 te Dordrecht.
NRC 22 februari 1873.
Hij werd op 23 november 1865 met nummer 479 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Daniël Bakker wonend te Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 32 in de periode 25 augustus 1864 t/m zijn overlijden in februari 1873.111 en 064.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1872 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;
* 1872 t/m 1873 van de bark “Henriëtte Suzanna (2)” ex Allegonda Jacoba, gebouwd in Krimpen a/d IJssel, 698 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Van Blokland-Visser 064 vermeldt de volgende bijzonderheden:
MRD = Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Per 06 juli 1846 is Daniel Bakker, 24 jaar, afkomstig uit Groningen, en met een gage van f 25,- per maand 3e stuurman op het fregat “Generaal Baron van Geen” onder kapitein Bartel Pieter van Wijland voor een reis naar Batavia.
Hij monsterde als 1ste stuurman (MRD 1442) op 15 maart 1850, oud 27 jaar en met een gage van f 65,- per maand op het fregat “Delta” onder kapitein Govert Crans voor een reis naar Australië.
Per 14 februari 1852 is hij 1e stuurman met een gage van f 70,- per maand, op het fregat “Broedertrouw” onder gezag van kapitein Anne Johan Bastiaan Hordijk voor een reis naar Hongkong/Batavia.
Op 29 september 1864 (MRD nr 2105) is hij kapitein op de brik “Marie Coralie”, en vertrekt met 9 man naar Christianstad.
Op 20 juli 1868 vertrekt hij als gezagvoerder van de brik “Marie Coralie”.064
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.J.Christoffersen als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1872 van de schkof “Mathilda” ex Concordia, ex Maracaibo, ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 165 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht;
* 1873 t/m 1876 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Thomas als gezagvoerder gedurende:
* 1877 t/m 1880 van de brik “Marie Coralie” ex Hieronima Frederika, ex Activo, gebouwd in 1845 te Nieuwendam, 194 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. In 1880 gesloopt.
Overige bijzonderheden
Geen
|