Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 november 1903 wordt om enige ondersteuning verzocht voor kapitein F.Visser, oud-gezagvoerder van de “Concordia” en de “Oostenburg”. Hij krijgt een gratificatie van f 20,- uit de bussen.. Idem per 01 december 1904. Idem per 07 december 1905. Idem per 06 december 1906.042
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 05 november 1903 vraagt Frederik Visser in een schrijven dd 4 juli 1903 om ondersteuning. Hij is thans 63 jaar, oud gezagvoerder van de “Concordia” en de “Oostenburg” en “wegens ziekte al elf jaar ongeschikt om te varen.” Tot nu toe heeft hij zichzelf met vrouw en kinderen kunnen behelpen maar de nood is nu hoog. In een brief dd 09 augustus 1904 vermeldt hij als adres 2de van Swindenstraat 117, Amsterdam.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd staat vermeld een: “Brief van F.Visser, oud-gezagvoerder van de schepen “Concordia” en “Oostenburg” verzoekende eenige ondersteuning. f20,- uit de bussen toegestaan.”023. “De bussen” waren vrijwillige giften.
In de Algemene Vergadering dd 05 mei 1905 is sprake van een gratificatie van f 20,-. Idem per 07 juni 1906. Idem per 02 mei 1907 aan Fr. Visser. 023
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1887 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam;
* 1889 t/m 1890 van de ijzeren bark “Oostenburg”, gebouwd in 1888 bij Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1007 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam; -zie ook 052
* 1900 t/m 1906 van het stalen schroefstoomschip “Rijnstroom”, gebouwd in 1896 bij R.Thompson & Sons te Sunderland, 877 ton n.m., varend voor de Holl. Stoomb. Mij te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“Kapitein Visser werd ziek in een Amerikaanse haven aan de westkust en daar in een ziekenhuis opgenomen. Aldus werd H.J.Bron in 1890 tijdelijk gezagvoerder.” In correspondentie van kapitein H.J.Bron, die het commando overnam wordt zijn gezagvoerderschap over de “Concordia” genoemd. Kapitein Bron bleef nog jaren lang met hem in briefwisseling. (informatie dd 15 en 19 juni 2003 van de heer B.Bron te Heemskerk, kleinzoon van kapitein Bron).
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.G.Swart als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1886 op het fregat “Kanawaga”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1886 verkocht voor de sloop;
* 1886 van de bark “Willem” ex Rotterdam, gebouwd in 1866 te Elshout, 699 ton o.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam. Het schip voer in 1887 voor Joh.Meyjes Jeremz te Amsterdam en was herdoopt in “Jan & Carel”;
* 1888 t/m 1890 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam.
Pronker052 vermeldt een kapitein J.G.Zwart van 1894-1897 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 bij Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor reder W.A.Huygens. Het schip is in 1898 verkocht naar Riga.
Overige bijzonderheden
Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.
In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.
p.237/244, Penco 15 januari 1896, brief aan “Waarde vriend Schneijder”:
“Mijn vrouw schreef mij onlangs dat J Swart slechts voor één reis binnen bleef, maar uit je brief begrijp ik dat het voor goed is. Zou hem zulks wel meevallen? Hij is nog jong genoeg. Ik meende dat hij zijn geld meest in de Concordia had, dan heeft hij dit zeker thans niet meer, want met niets is het dunkt mij moeilijk te beginnen.”
De bark “Concordia” onder kapitein J.G.Swart was op 09 september 1894 te Soerabaja en op 27 april 1895 te Valparaiso, dus via een oversteek van de Pacific. Via Talcahuano voer het schip naar Falmouth en was op 12 september 1895 te Cardiff. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.121
De bark “Amsterdam” onder VERMOEDELIJK kapitein J.G.Swart was op 25 september 1901 te Newcastle NSW, op 05 januari 1902 te Cal.Buena, op 15 februari vermeld van 55oS/64oW en arriveerde, via Kaap Hoorn op 17 mei Falmouth en op 18 juli Havre.121
De bark “Amsterdam” onder kapitein J.G.Swart was op 15 september 1904 te Auckland, op 21 oktober te Sydney, werd op 07 december gesignaleerd op 11oZ/33oW en kwam op 06 februari 1905 aan te Falmouth en op 15 februari 1905 te Bristol. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.121