1853
PGC 180853
Groningen, 17 augustus. Gisteren is binnen deze stad gearriveerd de nieuw gebouwde galjoot PIETER BENTUM, groot ongeveer 75 last, kapt. W.J. Schaap, van Veendam, gebouwd bij de Wedw. J.W. Patje, aan de Waterhuizen nabij Groningen.
30-09-1853 eerste zeebrief voor de PIETER BENTUM, aanvrager en kapitein W.J. Schaap te Veendam
1857
NRC 020257
New Romney, 29 januari. Het te Veendam te huis behorende kofschip PIETER BENTUM, kapt. W.J. Schaap, van Antwerpen naar Lissabon, heeft deze morgen bij Duinchurch (opm: Duinkerken) aan de grond gezeten, doch kwam na verloop van een paar uren vlot en vervolgde de reis.
15-09-1857 nieuwe zeebrief voor de PIETER BENTUM , aanvrager W.J. Schaap, Veendam, kapt. W.J. Schaap
1859
NRC 310159
Triëst, 24 januari. Het alhier van Amsterdam gearriveerde Nederlandse schip PIETER BENTUM, kapt. W.J. Schaap, heeft zeilen en tuigage verloren.
NRC 121259
Gothenburg, 7 december. De Nederlandse kof PIETER BENTUM, kapt. W.J. Schaap, van Dantzig (opm: Gdansk) met granen naar Engeland, is hier in averij binnengelopen.
NRC 151259
Lilla Ränsö, 9 december. In de morgen van 6 dezer ontdekte men bij Wrango (Z-W kust van ons eiland) dicht bij de klippen ten anker leggen (opm: liggende) een Nederlandse kof, die de beide masten verloren had. Onmiddellijk werden enige boten afgezonden, die het schip op sleeptouw namen en in de loop van de dag naar Gothenburg brachten. Het schip is gebleken te zijn de Veendammer kof PIETER BENTUM (opm: galjoot, bouwjaar 1853, kapt. W.J. Schaap), van Dantzig (opm: Gdansk) naar Grangemouth bestemd en had de vorige dag in een storm bij Anholt de masten verloren (zie ons nommer van 12 december)
1860
NRC 030260
Gothenburg, 25 januari. Alhier overwintert het Nederlandse schip PIETER BENTUM, kapt. W.J. Schaap.
LL 180760
Gravesend, 17 juli. Aangekomen PIETER BENTUM, van Gothenburg; ontvangers Perry. (opm: zie NRC 151259 en SMG 031260)
LDN 151160
Londen, Admiralty Court, Westminster.
In de zaak PIETER BENTUM, Nr. 413, houdt de rechter om 10.30 uur zitting in de Kamer. (opm: zie NRC 151259 en SMG 031260)
SMG 031260
Advertentie. In opdracht van het Hoofd van het Hoog Gerechtshof voor de Zeevaart van Engeland, ingevolge een opdracht tot verkoop van voornoemd Hof, in de Kapiteinskamer van Lloyd’s, in de Royal Exchange in Londen, op woensdag 5 december 1860, om half drie precies:
De buitenlandse galjoot PIETER BENTUM, volgens opgave circa 90 ton en in 1853 gebouwd in Haren, het schip kan verhalen zonder ballast en ligt uitstekend aan de grond, is kennelijk zeer recent voorzien van nieuwe masten en tuigage, en is verder in goede staat. Het schip ligt in het West India Import Dock.
Inventaris en nadere gegevens kunnen aan boord worden bekomen, op de plaats waar de verkoping plaats vindt en bij Lachlans & Macleod, beëdigd makelaars, Cornhill 62, E.C.
(opm: onderweg van Gdansk naar Engeland met een lading graan is de galjoot, kapt. Willem Jacobs Schaap, op 7 december 1859 ontmast te Gothenburg binnen gebracht. Na aldaar te hebben overwinterd en gerepareerd heeft het schip tenslotte in juli 1860 haar reis volbracht. Om de kosten van berging en reparaties te kunnen bekostigen had de kapitein onder bodemarij in Gothenburg geld opgenomen dat hij bij veilige aankomst op de bestemming schuldig werd, inclusief de premie, d.w.z. een hoog rentepercentage. Het lijkt erop dat kapt. Schaap niet tot terugbetaling aan zijn onbekende crediteuren in staat was, waarna op 15 november toestemming tot bovengenoemde veiling werd gegeven, zie NRC 151259, NRC 030260 en LDN 151160. De galjoot werd naar Engeland verkocht, maar koper noch nieuwe scheepsnaam zijn gevonden.)
In de jaarlijst aan de koning uit 1861 van ingetrokken zeebrieven staat de PIETER BENTUM vermeld zonder verdere informatie; de galjoot werd december 1860 naar Engeland verkocht.
Registratie van verplichte retourzending van de laatste zeebrief is niet gevonden.