Familiegegevens en opleiding
Anthony Voorendijk werd geboren op 08 februari 1830 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Jan Arie Voorendijk, loodgieter, en Maria Klazina van Stratum. Hij was een neef van Frans Anton Bunnemeyer - R131 (zie aldaar). Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr. 427 (nieuw nr. 110). Hij vertrok op 24 februari 1899 naar Den Haag. Hij behaalde op 27 september 1856 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.
Hij trouwde op 06 augustus 1856 te Rotterdam met Alida Hazekamp, geboren op 19 juni 1830 te Antwerpen als dochter Van Adam Hazekamp en Geertje Klaassens Kramer005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Vorendijk was met vlagnummer R24 in de periode 1857 t/m 1906 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
A.Voorendijk was in 1867 afwisselend commissaris en vice-president van 1874-1879 en tevens 2e penningmeester van de Maatschappij van 1880-1902058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Vorendijk met vlagnummer R24 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 van de bark “Antonia Petronella” 375 last varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam
* 1862, 1863 van de bark “Antonia Petronella” 375 last varend voor “t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam
* 1864 t/m 1866 van de bark Antonia Petronella” 375 last varend voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam
* 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,
1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
A.Vorendijk Antonia Petronella 04 apeil 1860 30 maart 1861
Anthonia Petronella 06 april 1864 12 januari 1865
Bouma025 vermeldt A.Vorendijk als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1861 van de bark “Antonia Petronella”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 711 ton o.m., varend voor G.S. Pieters & Co te Rotterdam;
* 1862 t/m 1867 op hetzelfde schip maar nu varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam. Het schip werd te Manilla afgekeurd in averij.
Overige bijzonderheden
Op 19 maart 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Antonia Petronella" van G.S.Pieters onder kapitein A.Vorendijk en arriveerde op 04 juli 1859 te Batavia na een reis van 106 dagen026(38/048).
Onderstaande gegevens zijn van de heer B.Belder te Alblasserdam die ik verkreeg door bemiddeling van K.Suyk te Heiloo.
Anthonie Voorendijk
Geboren 08 februari 1830 te Rotterdam en overleden op 27 april 1905 te Den Haag.
Op eigen wens naar zee gegaan; tot zijn benoeming als kapitein steeds op schepen van de Nederlandsche Handel Maatschappij gevaren. Aan zijn eigen aantekeningen is het volgende ontleend:
1844/45 1e reis naar Indië met de bark “Nagasaki” kapitein f.a.meyer? 400 last. Matroos. 13 maanden.
1845/46 2e reis naar Indië met het fregat “D’Elmina” kapitein F.C.Jansen. 380 last. Matroos12 maanden.
1846/47 10 maanden aan wal i.v.m. aanleren stuurmanskunst.
1847/48 3e reis naar Indië met fregat “D’Elmina” kapitein F.C.Jansen. Matroos. 12 maanden.
1849 4e reis naar Indië met fregat “Samarang” kapitein D.Steur. 474 last. Derde stuurman. 12 maanden.
1850/53 a) naar Zuid Amerika/Buenos Aires, Java en China. Als tweede stuurman. 18 maanden. Terug in Rotterdam.
-
b) van Rotterdam naar Boston/Singapore/Boston/Rotterdam met brik “Boreas” kapitein A.Messen. 311 last. Tweede stuurman. 20 maanden.
-
c) van Rotterdam naar Java, Mauritius, Rotterdam met fregat “IJssel”, kapitein A.Messen. 270 last. Tweede stuurman. 16 maanden.
1853/56 a) van Zierikzee (aldaar gevestigde rederij) naar Hongkong, Singapore, Shanghai, Java, Amsterdam. 2 reizen à 24 maanden elk. Met de bark “Drie Vrienden” kapitein L.P.Anderson. 311 last. 1e stuurman.
1856 Enige tijd aan de wal. Benoeming tot kapitein belast met toezicht op de bouw van de bark “Antonia Petronella”, kiellegging 1856, tewaterlating 24 maart 1857 bij J.& K.Smit in Alblasserdam. Dit schip gevoerd tot 1867 tot het in de Chinese Zee “door een orkaan belopen werd en alles op levensgevaar verloor”. In Manilla binnengebracht en aldaar afgekeurd.
1867/73 Aan de wal. Opening van het Suezkanaal bracht veel zeilschepen uit de vaart en kapiteins brodeloos.
1873/98 Superintendant van de Ned. Stoomboot Mij = Batavierlijn
Kapitein Voorendijk was een persoonlijke vriend van Fop Smit.
Een foto van de kapitein is voorhanden.