Inloggen
FAVOR - ID 15924


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-10-10 / 1887-03-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Willems Kuiper, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 115.00 lasts
Gross Tonnage 2: 219.00 tons (oude meting)
 
Beam: 23.25 Feet (Groningen) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-10-10
Register nr: 18630651
Scheepsnaam: FAVOR
Type: Brik
Lasten: 115
Gebouwd in plaats: Oude Pekela
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Waalkens A.
Plaats: Blijham
Kapitein op moment van verzoek: Sannes J.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-10-10 FAVOR
Manager: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Blijham / Netherlands

Date/Name Ship 1872-02-28 FAVOR
Manager: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma D. Mulder & Zn. (Derk), Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Date/Name Ship 1880-03-15 FAVOR
Manager: Jacob van Kregten, Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob van Kregten, Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Ship Events Data

1871-10-05: Damaged
Falmouth, 5 oktober 1871. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Sannes, alhier van Montevideo aangekomen, heeft de voormarssteng gekraakt, zeilen verloren, en is boven water lek.
1872-02-28: Sold at auction
Veiling van schepen te Veendam op 28 februari 1872: het brikschip FAVOR, groot 219 tonnen, gebouwd in 1863, gevoerd door kapt. J. Sannes: NLG 12.500. Koper D. Mulder Dzn. te Winschoten.
1873-12-29: Sprang a leak
London, 29 december 1873. Het Nederlandse schip FAVOR, kapt. Smith, van Sunderland naar Triƫst, is lek te Grimsby binnengebracht; zal moeten lossen om te repareren.
1878-03-07: Sprang a leak
Port Alfred, 7 maart 1878. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Pybes, 5 maart van Londen lek alhier aangekomen, heeft zwaar stormweder gehad. Een sleepboot en lichters zijn naar het schip vertrokken, en men verwacht dat het heden namiddag in de rivier zal komen.
1881-10-18: Sprang a leak
Cowes, 19 oktober 1881. Het lek hier binnengelopen schip FAVOR, kapt. Pijbes, van Fowey bestemd naar Amsterdam, heeft niets van de lading overboord geworpen.
1884-12-07: Damaged
Nieuwediep, 7 december 1884. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Pijbes, met steenkolen van Londen naar Harlingen bestemd, heden alhier aangekomen, heeft ter hoogte van Callantsoog op lager wal geankerd liggende, anker en ketting moeten laten slippen om slaags te komen.
1887-03-26: Final Fate: Foundered, gezonken

Winschoten, 26 maart 1887. Het Nederlandse schip FAVOR, kapt. Pijbes, de 19e dezer van Antwerpen met zilverzand naar Alloa (Schotland) vertrokken, is volgens telegram van de gezagvoerder uit North Shields van heden, gezonken. De bemanning is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Sannes werd geboren op 24 maart 1836 te Kolham gem. Slochteren als zoon van de predikant Goswijn Willem Sannes en Elizabeth Offerhaus.

Johannes trouwde voor de Duits Evangelische Gemeente te Buenos Ayres op 08 maart 1870 met Catharina Margaretha Theresa Hoepfner uit Neumünster-Holstein, geboren ca. 1847. In het huwelijksregister dd 02 februari 1872 te Midwolda werd dit huwelijk vermeld als vertaling uit het kerkboek te Buenos Ayres van de Duits Evangelische Gemeente onder de predikant Zollmann.

http://www.wazamar.org/gengroen/Sannes/gezin-sannes-hopfner.htm vermeldt als huwlijksdatum 08 maart 1869.

Geen overlijdensgegevens gevonden van Catharina Höpfner.

Johannes overleed te La Plata, Uruguay in 1893.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johannes vermeld als scheepskapitein in 1872, 1874, 1875, 1877 en als bierbrouwer in 1879, 1880, 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Sannes was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 69 in de periode 1863 t/m 1875.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sannes als gezagvoerder gedurende:

  • * 1864 t/m 1872 van de sch.brik “Favor”, gebouwd in 1863 te Pekela, 219 ton o.m., varend voor A.Waalkens te Blijham;
  • * 1873 t/m 1879 van de brik “Landbouw”, ex Marie Amalia, gebouwd in 1856 te Castellamare, 336 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip werd te le Havre geabandonneerd;
  • * 1886 t/m 1889 van de brik “Wilhelmina” ex Formica, gebouwd in 1866(?) te Elsfleth, 318 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1889 te Liverpool voor bodemarij verkocht.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

23 oktober 1863, brik “Favor”, kapitein Johannes Sannes, 27 jaar uit Oostwold.

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 21 juli 1863114

Oude Pekela, 19 juli. Dezer dagen is alhier van de werf van de heer J.W. Kuipers te water gelaten het nieuw gebouwde brikschip FAVOR, gevoerd zullende worden door kapt. J.G. Sannes, van Oostwold onder het boekhouderschap van de heer A.E. Waalkens te Blijham. Deze kopervaste bodem onderscheidt zich van alle vroeger hier gebouwde schepen, door zijn grotere omvang en inhoudsruimte, welke laatste men algemeen schat op 210 à 220 tonnen. Geen wonder dan ook dat het aflaten dier bodem een aanzienlijk getal toeschouwers deed samenvloeien om hiervan getuige te zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 05 september 1863114

Oude Pekela, 3 september. Het kopervaste brikschip FAVOR, van welks gunstige afloop wij in No. 87 van dit blad melding maakten, is thans alle zwarigheden en hindernissen te boven, is liggende buiten de zeesluis, de Statenzijl, en is men daar ijverig bezig het daar op te tuigen. Dat aan het afvoeren van deze bodem geen geringe moeilijkheden en bezwaren verbonden waren, zal men kunnen beseffen, als men weet, dat dezelve een wijdte heeft van 23¼ voet en de te passeren klappen hiermede niet in verhouding staan, ja zelfs laat het Buldsterverlaat (opm: sluis bij het gehucht De Buld) op zijn ruimst genomen 22 voet Groningse maat toe. Om derhalve het gewenste doel te bereiken, moeten buitengewone middelen worden aangewend en om wel te slagen het kolossale vaartuig voor het vertrek van de werf geheel op zijde liggen en wel zodanig dat de kiel 3 voet boven water kwam. Alzo toegerust en van de nodige hulpmiddelen voorzien aanvaardde men de reis, dewelk in weerwil van het somtijds ongustige weder en een gering, niet te voorzien oponthoud, gelukkig werd volbracht. Wij mogen dit verslag niet eindigen zonder aan de bouwmeester, de heer J.W. Kuiper alle eer en lof toe te zwaaien en hem geluk te wensen met zijn zo wel volbrachte, hoogstgewichtige en moeilijke taak, die met een scherpe blik alles overzag en zodanig wist te handelen dat het begonnen werk gelukte. Ere aan de gezagvoerder, de heer J.G. Sannes, van Oostwold, die waardiglijk en krachtvol de heer Kuiper terzijde stond. Eer en dank zij ook toegebracht aan de autoriteiten, die wel hun hoge macht hebben willen verlenen, om het zeldzame werk zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Ook erkennen wij de goede gezindheid van de heer boekhouder A.E. Waalkens te Blijham en zijn medereders, die bij voortduring blijken gaven de scheepsbouw ter dezer plaatse te begunstigen en te prefereren.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 09 oktober 1870114

Buenos Aires, 31 augustus. Volgens de laatste berichten van Rosario de Santa Fé, lagen aldaar zonder bestemming de Nederlandse schepen DIANA, kapt. W.F. Schut, WILDERVANK, kapt. R. Giezen en MARIA, kapt. Pik en was het schip FAVOR, kapt. J. Sannes van daar met een lading mais naar Rio de Janeiro vertrokken.

 

NRC 08 oktober 1871114

Falmouth, 5 oktober. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Sannes, alhier van Montevideo aangekomen, heeft de voormarssteng gekraakt, zeilen verloren, en is boven water lek.

 

Provinciale Groninger Courant 17 februari 1872114

Advertentie; Mr. J. Freseman Viëtor, notaris te Winschoten, zal, ten verzoeke van de heer A. Waalkens en mede-eigenaren op woensdag 28 februari 1872, om 6 uur in het hotel Wisseman te Winschoten, publiek verkopen het in 1864 nieuw gebouwde kopervast en gekoperd Nederlands brikschip FAVOR, groot 220 zeetonnen, laatst bevaren door kapt. Sannes, zoals het thans is liggende te Havre-de-Grace.

 

NRC 07 maart 1872114

Veiling van schepen te Veendam op 28 februari: het brikschip FAVOR, groot 219 tonnen, gebouwd in 1863, gevoerd door kapt. J. Sannes: NLG 12.500. Koper D. Mulder Dzn. te Winschoten…..

 

NRC 07 april 1874114

Scilly, 3 april. De Nederlandse brik LANDBOUW, kapt. Sannes, van de Plata-rivier naar Lissabon bestemd, kapte gedurende de Zuidwester storm van gisteren, nadat een der ankerkettingen gebroken was, de grote mast.

 

Provinciale Groninger Courant 11 april 1874114

Groningen, 9 april. De te Oostwold te huis behorende brik LANDBOUW, kapt. J. Sannes, welke, van de Plata-rivier komende, gedurende de ZW-storm van de 2e dezer bij Scilly de grote mast kapte, was niet naar Lissabon, maar naar Liverpool bestemd.

 

Algemeen Handelsblad 06 mei 1878114

Rio Janeiro, 27 april. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier met huiden naar Falmouth, is lek te Cabo Frio binnengelopen.

 

NRC 02 juni 1878114

Rio Janeiro, 8 mei. Het Nederlandse brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth bestemd met huiden, is 25 april te Cabo Frio lek binnengelopen. Het brikschip BROTHERS, kapt. Vibert, is gecharterd om de lading van de LANDBOUW over te nemen en vertrok 1 mei daarheen. De LANDBOUW zal na lossing der lading naar hier teruggebracht worden.

 

NRC 07 juni 1878114

Rio Janeiro, 12 mei. De kosten van sleeploon herwaarts en het bevrachten der brik tot overname der lading van het bij Cabo Frio lek binnengelopen Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, worden op 5.000 millereis begroot.

 

Provinciale Groninger Courant 17 januari 1879114

Havre, 14 januari. Het brikschip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, uit Oostwold, de 22e oktober hier van Rio de Janeiro aangekomen, zal de 28e dezer verkocht worden. Voornoemd schip, de 17e april l.l. (opm: 1878) van Rio de Janeiro naar Havre vertrokken, is op Kaap Frio gestrand en was na afgebracht te zijn weder derwaarts teruggekeerd om te repareren.

 

NRC 29 april 1886114

Rotterdam, 28 april. Volgens telegram is het Nederlandse schip WILHELMINA, kapt. Sannes, van Rotterdam te Deli aangekomen.

 

NRC 01 augustus 1888114

Rio de Janeiro, 3 juli. De Nederlandse brik WILHELMINA, kapt. Sannes, van Paysande (Uruguay) naar Galveston, hier voor noodhaven binnen, moet de lading lossen om te repareren. Er werd akkoord gemaakt om de reparatie voor 14.000 mille reis te bewerkstelligen.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Sannes, Johannes Goswijnz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Smith als gezagvoerder gedurende:

  • * 1873 van de sch.brik “Favor”, gebouwd in 1863 te Pekela, 219 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Smith, B.

Familiegegevens en opleiding

Geert Pijbes werd geborenop 15 maart 1833 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Pieter Pijbes en Jantje Rentes Huisman.

Geert  trouwde te Veendam op 16 november 1865 als schipper met Wolterdina Hinderica Bus, geboren op 26 januari 1838 te Veendam als dochter van de korenmolenaar Jurjen Abrahams Bus en Anja Wolters Smit. Wolterdina Hinderika overleed op 26 jini 1879 te Veendam, 41 jaar.

Geert woonde in 1904 en 1909 in Winschoten en overleed op 11 september 1917 te Egmond aan Zee, 83 jaar, weduwnaar, zonder beroep. Hij is dus kennelijk verhuisd naar de Prins Hendrik Stichting, een verzorgingshuis voor Oud-zeelieden in de Voorstraat te Egmond aan Zee, gesticht in 1870,

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Geert Pijbes vermeld als schipper in 1865, 1868, 1870, 1871, 1878 en zonder beroep in 1896, 1904, 1909

 

Een overlijdensakte Veendam nr. 148, 1888 meldt het overlijden op 23 mei 1888 van een Pieter Pijbes als zoon van Geert Pijbes en Hinderika Bus, ´aan boord van de “Hinderk Roberts”. Schip wordt niet in Bouma025 genoemd.

 

Lidmaatschap vanzeemanscollege(s)

G.P.Pijbes was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 109 in de periode 1865 t/m 1868.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.P.Pybes als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1874 van de galjoot “Helena”, gebouwd in 1858 te Veendam, 141 ton o.m., varend voor J.D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1875 t/m 1879 van de schoenerbrik “Favor”, gebouwd in 1863 te Pekela, 219 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1880 t/m 1884 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.A.van Kregten te Winschoten;

*    1885 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor van Kregten, Wieman & Co te Winschoten. Het schip is in 1887 gezonken op reis van Antwerpen naar Alloa.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 februari 1867, galjoot “Helena”, schipper Geert P.Pybes, 34 jaar uit Veendam.

01 februari 1871, galjoot “Helena”, schipper Geert Pieters Pybes, 37 jaar uit Veendam

15 maart 1884, brik “Favor”, kapitein Geert Pieter Pijbes, 50 jaar uit Veendam.

18 maart 1886, brik “Favor”, kapitein Geert P.Pybes, 52 jaar uit Veendam.

04 mei 1887; brik “Favor”, kapitein Geert Pieter Pijbes.

 

Overige bijzonderheden

“Uittreksel uit het journaal van het Nederlandse schonerschip “Henderika” gevoerd door kapitein R.H.Pijbes:

 “Wij, ondergetekenden verklaren dat op de reis van Jangerrok naar Jalmouth op 31 juli 1857, op 37o51’NB/6o53’WL, is overleden Henderika Klaas Pijbes door een ziekte van slechts vijf dagen en na het lijk negen dagen aan boord te hebben gehad, dat wij haar op 9 aug. op Caap de Cate begraven hebben.

Was getekend: R.H.Pijbes, stuurman G.P.Pijbes, matroos Kampe Boersma, matroos J.J.Feiken en lichtmatroos K.B.Kok.”115.

 

NRC 07 december 1863114

Yarmouth, (Wight) 4 december. Op de hoogte van onze haven ligt geankerd de Nederlandse kof HELENA, kapt. Pybes, van Hamburg naar Rio Grande. Het schip verloor kluiverboom en zeilen en heeft bij Dartmouth in een zware bui plat op zijde gelegen.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Pijbes, Geert Pietersz

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1863-10-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: FAVOR
Schipper: Sannes, Johannes
Scheepstype: brik
Grootte: 232

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten