Inloggen
STELLA MATUTINA - ID 16072


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-10-10 / 1877-11-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1864-10-06
Delivery Date: 1864-10-07
Technical Data

Net Tonnage: 125.00 lasts
Net Tonnage 2: 236.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 34.40 Meters Registered
Beam: 5.08 Meters Registered
Depth: 3.04 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-10-10
Register nr: 18640851
Scheepsnaam: STELLA MATUTINA
Type: Brik
Lasten: 125
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, E.H.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Beekman, H.J.
Opmerkingen: 1866 - 498-datum besluit nieuwe zeebrief01-08-1866-115- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-10-07 STELLA MATUTINA
Manager: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1866-07-19 STELLA MATUTINA
Manager: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTCB

Date/Name Ship 1874-00-00 JEANNE EN MARIA
Manager: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: PFKN

Ship Events Data

1877-11-11: Final Fate:
Datum 13 november 1877. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Windau, 11 november. (per telegraaf) Het Nederlandse schip JEANNE EN MARIE (opm: ex STELLA MATUTINA), kapt. De Breed, van Riga met balken naar …. is op het rif van Domesnaess gestrand; het volk is gered. De heer A. Molenaar, Nederlandse consul te Windau, verzoekt hem het cognossement der lading te zenden

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Beekman werd geboren te Wehe gem.Leens als zoon van Jan Beekman en Tekla Harms Spekkers.

Hij trouwde op 23 november 1853 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met de naaister Hillechiena Maria Abeling, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Pieter Berents Abeling en Gesina Harms Tedering. Zij overleed op 16 november 1872 te Londen (zie hierna)

Harmannus hertrouwde op 24 juli 1878 te Oude Pekela als schipper met de modiste Anna Catharina Nagel, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Nagel en Tibigi (of Tobina) Berends Drenth. Zij was eerder gehuwd met de schipper Bernardus Timmer. Zij overleed op 30 oktober 1910 te Groningen, 69 jaar.

Harmannus overleed te Groningen op 03 augustus 1915, 86 jaar

 

“Op 3 dec. 1872 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt:

Op 16 nov. 1872, verschenen voor mij, Hermanus Jans Beekman, gezagvoerder van het Nederlands barkschip “Australië”, thans liggende in het Victoriadok te Londen: Frans Johan Schnepil, eerste en Arend Jager, tweede stuurman op genoemde bodem die verklaarden dat de huisvrouw van genoemde gezagvoerder, genaamd Helena Maria Pieters Abeling, oud 43 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, op 14 nov. 1872 door een ongelukkig toeval in de golven is geraakt en verdronken. Met vonnis van de rechtbank te Winschoten van 8 april 1876 dat als voornaam moet worden gelezen Hillechiena, in plaats van Helena.”115.

De Wed Heeren W.A.H.Meursing

Amsterdam                          Londen den 17 Novemb 1872

Waarde Patroon

Zoo als UEd al onderrigt is dat wij op een drijvende wrak verkeerden en het dek al reeds was losgeraakt gezamenlijk moesten besluiten dezelve te verlaten als er zich maar eenigzins hoop op redding voor kwam den 15 des morgens was er in de nabijheid een Hanoversche Schoener die genegen was ons op te nemen en daar wij slechts onze sloep hadden behouden moesten wij dan bij gedeelten zien aan boord van de Schoenerr te komen  een man was reeds in de sloep  vrouw en kinderen zouden daarna volgen maar Elaas mijn vrouw miste de sloep en dreef op de baren  ik sprong zoo spoedig mogelijk in de bood om mijn vrouw te redden maar zij was verdwenen  daarna hadden wij het geluk de schoener te bereiken  ik kwam goed aan boord  de Bood sloeg vol water en de man die bij mij in was is ook in de diepte verdwenen en daar de schoener niet in staat was de Australië mede te bereiken bragt dezelve mij te Harwich aan land.  Gisteren ben ik met den heer Williams naar ?? gereisd om de Australië te treffen maar wij vonden hetzelve gisteren avond laat te Londen in dok  aan de groote mast is een Plakaat geplakt en verlangen de Binnenbrengers £ 12000   het schip is wrak  ik weet niet wat te doen  heeft UEd hier ook een agent  ik twijvel niet dat het schip kunnen wij laten kondemneren  Laat mij zo spoedig mogelijk weten wat UEd denkt te doen.

Na minzaame groeten UEd Heilwenschenden DW Dienaar  H.J.Beekman.

Brief in Archief Meursing Stadsarchief Amsterdam 648-66

 

De schepen van de kapitein

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem).

 

Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;

*    1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;

*    1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.

*    1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in Londen verkocht;

*    1874 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;

*    1880 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Baarn;

*    1884 t/m 1889 van de comp.bark “Nachtegaal”, gebouwd in 1884 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.F.Meursing te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Archief van de Firma Meursing op het Stadsarchief te Amsterdam bevat onder n. 648/75-70 een reeks van stukken met betrekking tot de bark “Australië”.

In 648 nr. 67 staat een uitgebreid verslag in een stuk, dat is getiteld “Reglement van Averijen van het schip Australië kapitein H.J.Beekman op de reize van Sundswall n. Amsterdam” hetgeen is opgemaakt vanwege verzekeringskwesties

Het schip was op 18 oktober 1872 uit Sundswall vertrokken met bestemming Amsterdam. Vervolgens verliet het op 31 oktober 1872 Kopenhagen. Na passage van Elseneur begin november kwam men kort daarop in stormweer  waarbij veel schade ontstond en dag en nacht moest wordeen gepompt. Op 08 november liep men Krageroe binnen om te herstellen. Maar na vertrek kwam men weer in stormweer terecht, met hagelbuien. Op 13 november 1872 bevond men zich op 53o40’NB/ 5.8o OL . “Tegen ’s namiddags half 4 ure kwam een hevige breker over, die een gedeelte van de deklast, verschansing met stutten, kombuis met stutten en de groote boot over boord wierp en watervaten en kettingbokken stuk sloeg, terwijl bij die gelegenheid een matroos onder de balken geraakte en daardoor gedood werd, daar men het schip geheel op zijde liggende en de zee over heen slaande, niet bij tijds redding kon aanbregen”. Ondanks een reeks van maatregelen, waaronder het overboord zetten van deklast, “…zonk het schip niettemin al dieper en dieper en was het ongeveer ’s nachts 2 ure geheel vol en dreef op de lading.” Op 14 november begon het voordek op te breken en dreigde het schip te zinken. Na scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. “Des morgens ten 9 ure kreeg men een Duitsche schoener in het gezigt, die hen wilde helpen, waarop men de enigste boot nedervierde; men wilde toen volgens pligt de vrouw en twee kinderenvan den kapitein, die aan boord waren, het eerst redden, doch de vrouw geraakte bij het overgaan in de boot in zee; de kapitein, dit ziende, sprong in de boot om haar te redden, hetgeen hem echter niet mogt gelukken; de boot werd door de schoener opgenomen, welke nadat één man was overgegaan, dadelijk zeil zette om het schip te bereiken, doch liep met zooveel vaart in, dat men konde bijdraaijen. Na een kwartier uurs zag men de boot niet meer, terwijl de schoener, na eerst eenigen tijd heen en weder gekruist te hebben, koers zette naar den wal. Men bevond zich alstoen naar gissing on ’t ZO van Orfordness op ongeveer 4 mijlen afstand en besloot den Theems te bereiken”. Er werd door twee stoomboten hulp verleend. “De stoomboot toen de onmogelijkheid inziende de bemanning over te nemen, beproefde het schip in slecht water te brengen met behulp van sleepers en zeilen, warbij echter de sleepers onophoudelijk braken. Ten 10 ure des avonds werd men echter op den Theems in de nabijheid van het vuur van de Gunfleetbank gebragt. Hierop ging de geheel equipage, uitgeput zijnde, op eene der stoombooten over.” Het schip werd even voor Gravesend ten anker gebracht en op 16 november 1872 in het Victoriadok gesleept.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Beekman, Hermanus (Harmannus) Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Kier Hagedoorn werd geboren te Nieuwe Pekela op 25 april 1841 als zoon van de schipper Koert Kiers Hagedoorn en Jantina Harms de Weerd

Hij trouwde te Nieuwe Pekela op 12 januari 1865 als schipper met Helena Wijkmeijer, geboren te Nieuwe Pekela op 19 oktober 1842 als dochter van de schipper, later  landbouwer, Geert Klaassens Wijkmeijer en Anna Derks Greven.

Geen overlijdengegevens gevonden van Kier en Helena maar wellicht te Amsterdam.

http://www.online-begraafplaatsen.nl/zoeken.asp?command=zoekform meldt:

Kier HAGEDOORN

 

 

   

begraven 18 januari 1922 - 80 jaar oud

1510731

2-F-06 

Amsterdam

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Kier Hagedoorn vermeld als schipper in 1865, 1866, 1868, 1870, 1877.

 

Ene Kier Hagedoorn, geboren op 09 mei 1840, afkomstig uit Nieuwe Pekela, behaalde zijn diploma met nr. 55 voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam.099

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

Kier K.Hagedoorn was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 40 in de periode 1863 t/m 1920 (en wellicht later).

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.K.Hagedoorn als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de schoenerbrik “Paulina & Cornelia”, gebouwd in 1861 te Pekela, 172 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in 1863, op weg van Petersburg naar Engeland, gestrand in de Oostzee en verkocht voor de sloop;

      Mulder085 vermeldt vóór kapitein Hagedoorn nog een kapitein H.Kuiper, die direct na de bouw in 1861, gezagvoerder is geweest, (wellicht voor één reisje);

*    1864 t/m 1865 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

*    1866 t/m 1873 van de schoenerbrik “Zwerver”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 179 ton o.m., varend voor J.J. Koerts te Pekela. Het schip werd in 1873 afgekeurd te Hull;

*    1873 van de 2-mastschoener “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1874 voor F.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in “Jeane & Maria”;

*    1875 t/m 1880 van de brik “Jeremias”, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1875 te Nova Scotia, 285 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meyjes te Amsterdam;

*    1881 t/m 1883 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meyjes te Amsterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

10 juni 1861, schoener “Pauline en Cornelia”, kapitein Harmannus H. Kuipers, stuurman Kier Hagedoorn, 20 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

 

Overige bijzonderheden

“Op 30 sept. 1861 is door mij, K.M. Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen van de Heer Minister van Marine, een brief geleidende de hierna volgende akte van overlijden.

Zeilende in de Atlantische Oceaan. Akte van overlijden. Verschenen voor mij, stuurman Kier Koerts Hagedoorn van het Nederlands schoenerschip “Pauline en Cornelia”, zich op reis bevindende van Archangel naar Schiedam oud ruim 20 jaren, wonende te Nieuwe Pekela, Lammert J.Nol, oud 36 jaren, wonende te Nieuw Buinen en Geert J.Weering, oud 23 jaren, wonende te Nieuwe Pekela, als getuigen, beide meerderjarig en varende aan boord van genoemd schip, de eerste als kok en de andere als matroos, die verklaarden dat aan boord van genoemd schip, op 13 aug. 1861, ten gevolge van zwaar lijdend aan reumatiek, gedurende een dag of negen, in de ouderdom van 43 jaren is overleden Harmannus H.Kuiper, echtgenoot van Jantje J.Timmer, zoon van H.Kuipers, wonende te Nieuwe Pekela. Aldus gedaan aan boord van genoemd schip ter hoogte van 69o10’NB & 37o15’OL.

Was getekend: Kier K.Hagedoorn, stuurman, Lammert J.Knol, kok, Geert J.Weering, matroos, Henderikus H.Plaatje, matroos, Jan H.Hulscher, lichtmatroos, Jan R.Bos, jongen.115

 

Melding van het overlijden op 07 juli 1871 van een kajuitjongen aan boord van de  schoenerbrik “`Zwerver onder kapitein Kier K.Hagedoorn, op reis van St. Petersburg naar Amsterdam en wel op 50o10’NB/02o47’OL.115.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Hagedoorn, Kier Koertz

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.P.de Breed als gezagvoerder gedurende:

  • 1874 t/m 1877 van de schbrik “Jeane & Maria” ex Stella Matutina, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1877 op het rif van Domesnaes gestrand;
  • 1879 t/m 1881 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd te Elseneur afgekeurd wegens zware averij.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Breed, C.P. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.103.1864.102
DVD LIII – 420, 423
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip STELLA MATUTINA

plaats en datum acte Hoogezand, 8 oktober 1864

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar Emmo Hooites Meursing scheepsbouwer te Hoogezand, enig eigenaar

te voeren door kapt. Harmannus Beekman, zetschipper

grootte in tonnen 125 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand (mogelijk door
Emmo Hooites Meursing, doch dat wordt niet vermeld)

plaats / datum registratie Groningen, 27 oktober 1864

nummer registratie deel 79, folio 20, verso, vak 1

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip behoort thuis te Hoogezand.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d. 6 oktober 1864.




researcher/datum research: ML / 240712

Naam STELLA MATUTINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1864
Toegang 152
Inventaris 103

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1864.137
IMG 1060, 1062
BIJLBRIEF

Naam schip STELLA MATUTINA

Plaats en datum acte Hoogezand, 6 oktober 1864

Type schip schoener-brik

Bouwwerf Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwmeester te Hoogezand

Eigenaar Emmo Hooites Meursing

Te bevaren door Harmannus Beekman

Grootte 125 lasten (Meetbrief van 29 augustus 1864
(geen verdere details)



Afmetingen lang 34,40 m., breed 5,08 m., hol 3,04 m.

Plaats / datum registratie Groningen, 6 oktober 1864

Nummer van registratie deel 27, folio 73, recto, vak 5

Notaris De burgemeester van de gemeente Hoogezand,
6 oktober 1864

Plaats / datum vervolgregistratie Groningen, 7 oktober 1864

Nummer van vervolgregistratie deel 15, folio 117, recto, vak 8



Bijzonderheden:

ML: eerste zeebrief 10 oktober 1864



Researcher/datum research: JDvdB / 220216


Naam STELLA MATUTINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1864
Toegang 152
Inventaris 119

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152-1864-119-137

IMG 1060-1062


BIJLBRIEF

Naam schip STELLA MATUTINA

Plaats en datum acte Hoogezand, 6 october 1864

Type schip schoener brik

Bouwwerf Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwmeester te Hoogezand

Eigenaar Emmo Hooites Meursing

Te bevaren door Harmannus Beekman

Grootte 125 lasten

Afmetingen 34,40 x 5,08 x 3,04 m

Plaats / datum registratie Groningen, 6 october 1864

Nummer van registratie deel 27, folio 73, recto vak 5

Notaris De burgemeester van de gemeente Hoogezand,

getekend 6 october 1864

Plaats / datum vervolgregistratie Groningen, 7 october 1864

Nummer van vervolgregistratie deel 15, folio 117, recto vak 8



Bijzonderheden: ML: eerste zeebrief 10 oktober 1864


De meetbrief is afgegeven op 29 augustus 1864 (geen verdere details).



Researcher/datum research: JDvdB / 220216

Naam STELLA MATUTINA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1864
Toegang 152
Inventaris 119

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.32

DVD XI – 8921-8923

CEDULE

Naam schip STELLA MATUTINA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 17 juli 1866

type schip schoenerbrik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma W. & A.H. Meursing, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.J. Beekman

grootte in tonnen 126 lasten of 236 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 juli 1866

nummer van registratie deel 80, folio 110, recto, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Schiedam; de laatste koopbrief werd getoond benevens reçu van de laatste zeebrief van 10 oktober 1864, no. 851.








researcher/datum research: ML / 110909

Naam STELLA MATUTINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1864
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Hoogezand Kantongerecht 152.119.1864.137
Kantongerecht Hoogezand, inv. nr. 119, register van inschrijving van bijl- en laatste koopbrieven van Nederlandsche schepen, 8 okt. 1864
Notaris J. Piccardt te Hoogezand, toegang 105, inv. nr. 130, aktenummer 132, 16 aug. 1872

Jaar: 1866
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1866.32