Familiegegevens en opleiding
Foto (nr.87) van kapitein M.C.Tuk beschikbaar047.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.C.Tuk werd met vlagnummer 844 per 03 maart 1868 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Tuk. Als zijn schip is vermeld de “Java”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving was Tuk 44 jaar002a.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 23 februari/03 maart 1868 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Marinus Christinus Tuk, oud 44 jaar, voerend de clipper “Java”, voor rekening van Beckman & de Man, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
844 1868-1869 fregat Java Beckman & de Man
Bouma025 vermeldt M.C.Tuk als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1870 op het fregat “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te BucksPort USA, 1300 ton o.m., varend voor H.B.Wiardi Beckman te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
P 67-68 Situatie midden jaren zestig 1864-1865. Vrede, Onrust, Julia, Java,
Het fregat “ Java” onder kapitein M.O.(sic) Tuk wordt geregistreerd in 1865 te Melbourne en ook op Malden eiland i.c. 900 mijl NtW van Tahiti om guano te laden. Het schip keerde via Kaap Hoorn terug naar Engeland. “ Kapitein Tuk meldde later dat de reis van Tahiti rond Kaap Hoorn tot de ZO-passaat 39 dagen … heeft gekost.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Wouter Leendert Bakker werd met nr. 865 effectief lid van Zeemanshoop per 11 juli 1871 op voordracht van G.Tuk. Zijn schip was de “Java”002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 juli 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Wouter Leendert Bakker, oud 36 jaar, wonend te Sliedrecht, voerend de clipper “Java”, voor rekening van H.B.Wiarda Beckman, op voordracht van kapitein L.Tuk.023
W.L.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop on de periode 1871 t/m 1876 met vlagnummer 865.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001;
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
865 1871-1875 fregat Java H.B.Wiarda Beckman
1876 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.L.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1875 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor H.B.Wiardi Beckman te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Het schip “Aurora” onder kapitein Visser van Schiermonnikoog vertrok in 1876 “samen met het schip “Java”, kapitein W.L.Bakker (rederij H.Wiardi Beckman) en het schip “Sindoro”, kapitein Diepenbroek (rederij Hendricks) naar de Oost. De drie kapiteins hadden, in bespreking vooraf, een weddenschap afgesloten dat degene die het eerst Batavia zou bereiken van de collegae een kist wijn had gewonnen. Hetzelfde werd afgesproken voor de retourreis. De “Sindoro” won de westrijd met een bijzonder snelle reistijd van slechts 71 dagen (vanaf Nieuwediep naar Batavia gold een gemiddelde van ca.180-200 dagen voor zeilschepen die van de wind afhankelijk waren). (dit is een foute opgave van de gemiddelde reistijd - Parma)
Na gelost en weer geladen te zijn vertrokken de schepen van de rede van Batavia op 26 oktober 1876. De “Sindoro” kwam na een uiterst zware en moeilijke reis van 187 dagen in Nieuwediep aan. Niemand had iets van de twee andere, “Aurora” en “Java” vernomen. Pas enkele manden later spoelden op de kust van Lourenço Marques wrakstukken aan die als afkomstig zijnde van de beide schepen werden geïdentificeerd. Aangenomen werd dat beide schepen in het vuur van hun wedstrijd en tijdens zeer zwaar stormweer op elkaar zijn ingelopen omtrent het eiland Madagascar en elkaar de grond in hebben geboord. Van beide schepen kwam de totale bemanning om het leven. Lloyds’ in Londen hield dit drama op “stormweer, slecht zicht in nachtelijke duisternis”.
Uit: “De lage landen en het verre oosten” door M.H.M.Starkenburg in 11 en 30, NGV afd. Friesland. Blad nr. 28. Jg7 nr.4, oktober 2002 p.424-427. Bovenstaande anekdote in de 80-er jaren opgetekend uit de mond van de heer E.van der Geest te Ameland Pers.meded. Starkenburg, okt. 2002.
Een overeenkomstig relaas staat in “De Clippers” door Anno Teenstra, Holdert & Co, Amsterdam, 306 pp en wel de pp.73-74.
In Bouma025 wordt als laatste gezagvoerder van de “Java” vermeld de kapitein J.Rotgans. Deze zou met het schip zijn vergaan op een reis van Batavia naar Rotterdam. Zie bij Rotgans, J.
“ … Dat de kapiteins der groote snelzeilers in die jaren de oceanen tusschen Holland en Java tot hun wedstrijdbaan maakten, is bekend. … De meest tragische race, die ooit gehouden is, was misschien wel die tusschen de Sindoro, kapitein Diepenbroek, van Hendrichs & Co, de Java, kapitein W.L.Bakker, van H.B.Wiardi Beckman en de Aurora, kapitein H.Visser, van Gebr. Goedkoop. De kapiteins hadden vóór hun vertrek van Nieuwediep in het voorjaar van 1876 een weddenschap aangegaan om een kist wijn, wie het eerst in Indië zou zijn. De Sindoro won dien wedstrijd met een reis van 71 dagen. Na op de Javakust opnieuw beladen te zijn, ontmoetten zij elkaar weer op de reede van Batavia en hernieuwden de weddenschap voor de terugreis. Op 26 October vertrokken zij. Het weer bij de Kaap was bijzonder slecht. Dagenlang heeft de Sindoro er mee geworsteld; pas na 187 dagen was zij in Holland. Maar zij was de eenige die terugkeerde. De beide andere zijn in dat weer gebleven, zooals bleek uit aangespoelde stukken op de kust bij Lourenço Marquez, vermoedelijk door een onderlinge aanvaring als gevolg van slecht zicht in een stormnacht. Alle opvarenden, ook de kapiteins, kwamen om. De Gebr. Goedkoop verloren zoo dit mooie schip, toen ongeveer 10 jaar oud.”081
Jan Rotgans werd geboren op 16 mei 1839 te Terchelling als zoon van kapitein Sies Jans Rotgans en Tietje Wijbrands Rotgans
Jan studeerde aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
Jan trouwde op 05 augustus 1869 met Nienke Menno. Nienke stierf tien maande later.
Jan hertrouwde op 16 september 1875 met Ida Karpersteijn.
Jan is eind 1876 met zijn schip de “Java”omgekomen op de Indische Oceaan , waarschijnlijk na een aanvaring met de driemaster “Aurora”
Zie voor uitvoerig verslag van dit gebeuren in Een Terschellinger zeilvaartkapitein door Bram Oosterwijk, Coolegem Media, 2016, p.61 e.v.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Rotgans (adres bij de heer F.R.P.Victor) werd met vlagnummer 891 per 28 december 1875 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.R.Mink. Zijn schip was de "Prinses Amalia"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 december 1875 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd J.Rotgans, geen leeftijd genoemd, voerend het schip “Java”, op voordracht van kapitein P.J.Mink.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
891 1875 niet vermeld Java geen opgave
1876 fregat Java F.R.P.Victor
Bouma025 vermeldt J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1872 van de bark “Petronella” ex Trijntje Fenna, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 585 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor;
* 1873 t/m 1874 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1875 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;
* 1876 van het 3/m schip “Java” ex Edward D.Peters, gebouwd in 1856 te Bucksport, USA, 1300 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in oktober vermist varend van Batavia naa Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In de autobiografische aantekeningen van Sies Jans Rotgans (Reizen en lotgevallen van Sies Jans Rotgans) als typoscript aanwezig in het NSM te Amsterdam en het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek, komt op p. 25 de opmerking voor “Mijn oudste soon was nu als ligtmatroos met de Nederland, Kapt. Huidekoper, … “(dd oktober 1856). Op 06 mei 1839 werd te Terschelling een zoon Jan Siesz. Rotgans geboren als zoon van Sies Jans Rotgans en Tietje Wybrands Rotgans.
|