1961-09-13: |
Op 13-09-161 eigendom van Jouke Koopmans, schipper, gedom. te West Terschelling. Op 17-11-1970 eigendom van Willem Koopmans, schipper, gedom. te Den Oever. 22-12-1972 eigendom van Ernst Schade, landbouwkundige te Amsterdam, later Baarn. Op 13-06-1978 gemeten. Meetnummer: R41182N. Naam schip: Boreas. Scheepstype: woonschip. Plaats werf: Papendrecht. Bouwjaar: 1900, lengte: 29 m 47 cm, breedte: 5 m 04 cm, inzinking: 1 m 12 cm, waterverplaatsing: 15,208 ton. Op 23-04-1979 eigendom van Agnieta Ouwehand, veerpleegkundige te Badhoevedorp. Op 20-11-1980 van Gerrit Peter Simon Hensdriks, verhuizer/chauffeur te Hilversum. Op 01-07-1988 van Herman Frederik Leonard Hendriks, arts te Badhoevedorp, later Tholen. (a.b. ms "Boreas", Haven 1, 4691 BD Tholen.) De verplaatsing is dan 16.588 m3. Omschrijving is dan: Een stalen woonschip met een mast, een ruim bestemd tot woning, voortbewogen door een 6 cyl. 165 PK (= 121 kW) General Motors dieselmotor, type 6-71, motornummer 67151587, ingeslagen aan stuurboordzijde van de motor. Op 03-06-2005 verkoopt Herman Frederik Leonard Hendriks het schip voor € 100.000,-- aan Jelly Walstra, Haven 1, Tholen. (Koper en verkoper zijn met elkaar gehuwd onder het maken van huwelijkse voorwaarden.) 25-09-2006 Portret van woonbootbewoners. Zeeuwse bewoners woonschip in BN/DeStem.
De enige officiële woonboot van Tholen is volgens de verslaggever het schip de Boreas (’noordenwind’). De bewoners Frits Hendriks (54) en Jelly Walstra (45) komen in een artikel in BN/DeStem uitgebreid aan het woord over de door hen geliefde woonvorm. Ze leven in een bijna dertig meter lang schip. Ze kunnen de volle lengte benutten, terwijl vroeger een heel gezin op amper vijftien vierkante meter moest leven. Het schip was ooit een in 1900 gebouwd vrachtschip, voor het vervoeren van schelpen op de Waddenzee. Tot 1970 heeft het dienst gedaan. Frits heeft het schip al 26 jaar. Later kwam Jelly bij hem wonen. Er zijn heel wat uren gaan zitten in het ombouwen van het schip. Ook het onderhouden kost behoorlijk wat tijd. De vroegere vracht had het schip geen goed gedaan. Het zout van de schelpen en het zeewater had zich in de bodem gevreten. Die was helemaal verrot en moest worden vervangen om het schip te kunnen blijven gebruiken. Tegenwoordig heeft het schip een vaste ligplaats en wordt er relatief weinig gevaren. Soms gebruiken ze hun drijvende huis om ermee op vakantie gaan. In totaal zo’n 200 uur per jaar wordt er gevaren. Op de betreffende ligplaats zijn niet alle voorzieningen vast aanwezig. Er zijn gasflessen om op te koken, en er is een grote watertank met een inhoud van 1700 liter die iedere week ververst wordt. De centrale verwarming werkt op dieselolie. Hoewel ze ook wel eens pech hebben, blijft voor Frits en Jelly het wonen op een boot het mooiste dat er bestaat. Bron: BN/DeStem. |