Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Parlevliet als gezagvoerder gedurende:
* 1829 t/m 1833 van de hoeker “Marie & Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Jansen als gezagvoerder gedurende:
* 1815 t/m 1827 van de kof “Jonge Willem”, gebouwd in 1815, bouwlocatie niet vermeld, 78 ton o.m., varend voor Minderop & Co te Rotterdam;
* 1832 van de hoeker “Elisabeth Cornelia”, gebouwd in 1820, bouwlocatie niet vermeld, 111 ton o.m., varend voor Minderop & Co te Rotterdam;
* 1834 t/m 1840 van de hoeker “Marie & Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar (maar de volgende kapitein voer voor Minderop & van Heel te Rotterdam);
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Lourens/Lauwerens Janssen op de:
“Nieuwe Resolutie”, dd 27 april 1780;
“Goede Hoop”, dd 19 november 1785 en 25 augustus 1787;
“Jonge Willem:, dd 20 december 1816
Let op: er is hier sprake van L en niet P. Jans(s)en
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 29 juli 1819114
Rotterdam, 28 juli. Den 27, des middags, arriveerde te Helvoetsluis de JONGE WILLEM, L. Jansen, van Smirna (opm: Izmir), doch ligt quarantaine op de rede, en volgens rapport van de zeeloodsen, ligt voor de wal ten anker het schip JAVA, kapitein Jongheim, van Batavia. Den 28 zeilde van de Maas naar Guernsey de WILLEM DEN EERSTEN, C.J. Batter.
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Lucasz Boiten werd volgens de overlijdensakte geboren te Veendam ca. 1812/13 als zoon van Lucas Hindriks Boiten en Sietsche/Sietske Nannes Nipperus.
Hij trouwde op 25 september 1839 te Rotterdam met Zwaantje Merkens, geboren te Hardinxveld op 12 april 1811 als dochter van Johannes Merkens en Marria van Karssen. Ook vermeld als Merckens.
Na het overlijden van Hendrik is zij hertrouwd op 13 april 1859 met Willem Pieter Camet.
Hendrik werd vermeld in een akte dd 1846 nr. 164 te Rotterdam als te zijn overleden te Semarang (NOI) op 27 augustus 1845.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.L.Boiten, adres Kranenborg en Zn, werd met nr.666 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop per 21 november 1843 op voorspraak van A.K.de Groot. Hij overleed in 1845. Zijn schip was de “Maria en Adriana”002. Ten tijde van de inschrijving waren Boiten en zijn vrouw 31 en 32 jaar. Ingeschreven staan 3 zoons uit 1839, 1841 en 1843. Toegevoegd is “overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 november 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Hendrik Lucas Boiten, oud 31 jaar, voerend de schonerkof “Maria & Adriana”, wonend te Rotterdam, adres bij de heren Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.K.de Groot.023.
Hij was effectief lid van “Zeemanshoop” van 1843 t/m 1846 net vlagnummer 666.
H.L.Boiten was met vlagnummer R15 in 1845 t/m 1846 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 20 januari 1846 vraagt de wed. H.L.Boiten, geb. Mercken om een uitkering, die haar in de vergadering van 26 februari 1846 wordt toegekend voor haar en 2 kinderen met ingang van 01 november 1845.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 17 maart 1846 staat vermeld dat per 01 november 1845 een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein H.L.Boiten voor haar en 2 kinderen.023.
In het Jaarverslag 1849, 1851, 1855 en 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdamstaat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe H.L.Boiten een uitkering heeft gekregen van f 100,- voor onderstand058.
In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam staat vermeld dat zijn weduwe in dat jaar is hertrouwd. In hetzelfde Jaarverslag is nog vermeld dat zij in dat jaar nog een ondersteuning heeft gekregen van f 29,17, voor 3½ maand. (hieruit is te concluderen dat zij half april 1859 is hertrouwd)058
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
666 1843-1844 sch.hoeker Maria en Adriana Minderop en van Heel te Rotterdam
1845 bark Factorij
in lijst van veranderingen de toevoeging:”nr.666 H.L.Boiten overleden” (AAKZ-1846).
Bouma025 vermeldt H.L.Boiten als gezagvoerder gedurende:
-
1840 t/m 1846 van de hoeker “Marie & Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam;
-
1846 van de bark “Factorij”, gebouwd in 1834 te Alblasserdam, 359 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
A.A.van der Linden werd geboren in 1820 te Krimpen aan de Lek. Hij monsterde als 17-jarige op 05 april 1837 te Dordrecht aan als 3e stuurman voor een gage van f28,- per maand voor een reis naar Batavia aan boord van het fregat “De Dordtenaar” onder kapitein J.F.P.A.Abbema. (monsterrol Gemeentearchief Dordrecht, nr 817) 064.
Hij overleed in 1864 (zie hierna).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.A. van der Linden was met vlagnummer R140 in de periode 1845 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
A.A.van der Linden was in 1862-1863 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart.058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden058.
In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij staat vermeld dat de weduwe van A.A. van der Linde is hertrouwd zodat haar uitkering beeindigd wordt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.A. van der Linden met vlagnummer R140 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de bark “Factory” 194 last voor Minderop & van Heel te Rotterdam
* 1851 van de bark “Padang” 318 last voor Minderop & van Heel te Rotterdam
* 1855, 1858 van de bark “Vice Admiraal Gobius” 311 last voor Minderop & van Heel te Rotterdam
* 1859, 1862 , 1863 geen schip en rederij vermeld
Bouma025 vermeldt kapitein v/d Linden (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1848 van de hoeker “Marie & Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam.
Volgens scheepscorrespondentie van A.A. van der Linden, in bezit van Douwe Keizer te Amsterdam (info april 2007) was deze kapitein op de “Maria & Adriana” in 1845
* 1847 t/m 1850 van de bark “Factorij”, gebouwd in 1834 te Alblasserdam, 359 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam;
Volgens scheepscorrespondentie van A.A. van der Linden o.a. uit New York, in bezit van Douwe Keizer te Amsterdam (info april 2007) was deze kapitein al in 1846 gezagvoerder op de “Factorij”.
en A.A. van der Linden als gezagvoerder gedurende:
* 1851 t/m 1853 van de bark “Padang”, gebouwd in 1838 te Alblasserdam, 592 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam, Volgens Keizer, zie hiervoor, al in 1850 gezagvoerder;
* 1855 t/m 1856 van de bark “Padang”, gebouwd in 1838 te Alblasserdam, 592 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam;
* 1857 t/m 1859 van de bark “Vice Admiraal Gobius”, gebouwd in 1840 te Alblasserdam, 595 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam. Volgens Keizer, zie hiervoor, al in 1855 gezagvoerder van de “Vice Admiraal Gobius”. Hoe dan de periode 1855-1856 op de “Padang” te verklaren?
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Leendertsz van der Plas werd gedoopt te Katwijk op 25 september 1796 als zoon van Leendert Cornelisz van der Plas en Leentje Klaasd. Jonker. Hij trouwde te Katwijk in 1823 met Aaltje Jacobsd. Parlevliet. Hij overleed op 05 juli 1850 te Nickerie in Suriname.
In het woningregister van de Burgerlijke Stand te Katwijk wordt hij vermeld als kofschipper. Bij zijn overlijden in 1850 was hij kapitein van de hoeker Maria Adriana054-129.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Ene C. van der Plas was met vlagnummer R129 in de periode 1826 t/m 1830 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de periode 1820 t/m 1825 ontbreken de ledenlijsten en C. van der Plas kan dus in in een van de jaren uit deze periode lid geworden zijn058. Ik weet niet of deze C. van de Plas op Cornelis Leendertsz of Cornelis Pietersz slaat.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1830 van het College (Gemeentearchief, Rotterdam. J/126) staat vermeld dat C. van der Plas het college in 1830 heeft verlaten.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.van der Plas als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1851 van de hoeker “Maria & Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam. Bouma meldt (ten onrechte) zijn overlijden in 1852.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Dirksz Ouwehand werd geboren op 07 juni 1814 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd van den Bergh.
Hij huwde in 1839 te Katwijk met Zoetje Teunisd. van Duyvenbooden. Hij overleed te Middelburg op 23 juli 1865.
Hij was gezagvoerder van 1851-1854 op de Maria en Adriana, in 1855 op de schoener Amstel, van 1854-1857 op de schoener Goudkust, van 1857-1864 op de bark Suzanna & Elisabeth en van 1864-1866 van de Anton en Jacob. Hij overleed te Middelburg tijdens de bouw van de Luctor en Emergo. Hij voerde de collegevlag nr. 771 van het Amsterdamse college Zeemanshoop. De publicatie bevat een foto van Cornelis Dirksz Ouwehand054-096.
(Ik vind hier sprake van enige verwarring: Ten eerste kan hij in 1855 geen kapitein geweest zijn van èn de Amstel èn de Goudkust. Ten tweede vermeldt van der Plas054-098 bij Cornelis Klaasz Ouwehand (zie aldaar) dat deze kapitein was van de Maria en Johanna. En de kapitein van dat schip was de drager van nr. 771 van Zeemanshoop.
NRC 25 juli 1865114
Advertentie. Heden overleed tot diepe droefheid van mij, mijn kinderen en verdere betrekkingen, in de ouderdom van 51 jaren, mijn hartelijk geliefde echtgenoot, de heer Cornelis Ouwehand, in leven kapitein ter koopvaardij (opm: laatstelijk gevoerd hebbend de bark SUZANNA ELISABETH).
Middelburg, 23 juli 1865 Z. Van Duyvenbode, wed. C. Ouwehand
In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Ouwehand als gezagvoerder van:
* 1853 t/m 185 op de hoeker “Maria en Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 op de 2/mschooner “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
* 1855 t/m 1864 op de bark “Susanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1864 t/m 1866 op de brik ”Anton en Jacob”, ex Machthilda-Barbara, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;
Geen vermelding van een C.Ouwehand op de “Amstel”, maar wèl een D.D.Ouwehandzie aldaar.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Huig Huigsz van Duijn werd geboren op 02 december 1804 te Katwijk als zoon van Huig Klaasz van Duijn en Jaapje Guyt.
Hij trouwde in 1827 te Katwijk met Annetje Cornelisd. van der Plas. De datum van overlijden wordt niet vermeld.
Bij het overlijden van een matroos in 1855 wordt hij vermeld als kapitein op de hoeker “Maria Adriana”054-020.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein H.van Duijn van 1855-1856 als gezagvoerder van de hoeker “Maria en Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m.. Het schip (dus met kapitein van Duijn) werd na vertrek uit Helvoet (vanuit Rotterdam) voor een reis naar Boston op 04 februari 1856, vermist. (de kapitein zal dus in februari/maart 1856 overleden zijn).
Overige bijzonderheden
Geen
|