Volgens Lloyd’s Register is de galjoot (Engelse benaming voor een kof) in 1803 in Holland gebouwd. De UNIE was 212 ton groot, had een holte van 12 voet en had één dek.
Deze gegevens konden door Marhisdata niet worden geverifieerd. Eerdere scheepsnaam / kapitein(s) zijn onbekend, eerst vanaf 1814 hebben we de kof kunnen volgen,
Door het Sont Tolls Register zijn vele jaren de passages van de kapiteins bijgehouden. Helaas is nooit een scheepsnaam vermeld, maar uit andere zeetijdingen en zeebrieven vanaf 1817 is het wel duidelijk onder welke namen de kof steeds is gepasseerd.
1814
STR 070914
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Wyborg naar Cadix.
GVB 171014
Oostende 16 oktober. Uitgevaren PAIX, kapt Hurtau, naar Frankrijk in bast; HOOP, kapt. Stafhanger, op avontuur, in ballast; DE STAD GEND. Kapt. Swards naar Portugal, met graan, planken, enz., JOANNA kapt. C. Tulpinck, naar Londen, met graan; CONFIANCE, kapt L. Moens, op avontuur, UNIE, kapt. J. Niesenwater (opm: J.C. Nieschwager) naar Spanje, met hout, hebbende gerelacheerd (opm: als bijlegger).
1815
NGVB 080615
Oostende, 6 juni. Uitgevaren de Belgische kof UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, op avontuur, in ballast; aan J. en J. de Vette.
STR 030815
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Wyborg naar Ostende.
STR 131120
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Memel naar de Noordzee.
1816
GVB 220316
Oostende 21 maart, Den 18 binnen gekomen de Vlaamse brik LA PROSPÉRITÉ, kapt. Poodts, van Marennes, met zout, aan J. de Cock, 167 tonnen;de Vlaamse kof, UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van Marennes met zout, aan J. en J. de Vette, 215 tonnen; de Vlaamse brik ELISABETH ÉLÉONORE, kapt. H. Roose, van St Ubes, met zout, wijn, enz.,aan J.J. Serruys en comp.
STR 270616
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Wyborg naar Ostende.
STR 040816
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Ostende naar Riga. Op 11 september volgde de terugreis Riga / Ostende.
Op 13 oktober 1817 werd door Jean en James de Vette, Oostende, voor de UNIE onder kapt. Johann Carl Nieschwager een Turkse Pas aangevraagd en verkregen voor een reis van Oostende naar Barcelona (en terug).
GVG 241016
Oostende, 23 oktober. Den 19 is hier binnengekomen LE TRITON (opm: brik), kapt. J. van den Broecke, van Drontheim, met stokvis en traan.
Uitgevaren den 22 de UNIE, kapt. S. Nieschwagen (opm: kof, kapt. Johann Carl Nieschwager) op avontuur in ballast
1817
Op 18 april 1817 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de UNIE, aangevraagd door Jean en Jacques de Vette, Oostende, voor Johann Carl Nieschwager als kapitein.
Voor deze combi weer op 13 oktober 1817 een Turkse pas verstrekt voor een reis van Oostende naar Barcelona.
GVB 120517
Oostende, 11 mei. Den 8 uitgevaren de Vlaamse kof UNIE, kapt. Nieschwager, 215 tonnen; de Vlaamse pink L’ESPOIR, kapt. Duitsch, 273 tonnen; de Vlaamse pink PHOENIX, kapt. Lobeck, 219 tonnen, alle drie aan J. en J. de Vette; de Vlaamse kof DAME HENRIETTE, kapt. Cornelis, aan B. van der Heyde zoon, 273 tonnen, alle vijf op avontuur in ballast.
NGVB 280817
Haven van Oostende. Ingekomen den 25 augustus. 1817
de Belgische kof UNIE, kapt. Nieschwager, van Archangel, met rogge, aan J. en J. de Vette – 215 vat.
1818
GVB 180318
Oostende, 16 maart. Binnengekomen de Belgische kof UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van Kadix, met zout, aan J. en J. de Vette, 215 tonnen.
STR 190418
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Ostende naar Riga. De passage op de terugreis Riga / Oostende was op 9 juni.
STR 300818
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Ostende naar de Oostzee. De bestemming bleek Petersburg, vanwaar op 20 oktober de Sont opnieuw werd gepasseerd, opnieuw naar Oostende.
1819
STR 110919
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van Cadix naar Riga. Aansluitend werd in Memel weer geladen voor Oostende, waarbij de Sont op 29 oktober werd gepasseerd.
GVB 171119
Oostende, 15 november. Binnengekomen de Nederlandse kof UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van Memel (opm: Klaipeda), met hout, aan J. en J. de Vette, 215 tonnen.
1820
STR 070420
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Oostende, onderweg van Torrevieja naar de Oostzee.
STR 131120
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Oostende, onderweg van Memel naar de Noordzee.
GVB 061220
Nieuwpoort, 4 december. Binnengekomen de Nederlandse kof UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van Memel (opm: Klaipeda), met hout, aan de Weduwe Meunne, 190 vat.
1821
RC 130221
Rotterdam, 12 februari. Van Vlissingen wordt gemeld dat alhier is binnengekomen het schip de UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, van de Marennes.
Op 30 maart 1821 werd een nieuwe zeebrief verstrek voor de PROVIDENTIA / LA PROVIDENCE, aangevraagd door door Jean en Jacques de Vette, Oostende, voor Johann Carl Nieschwager als kapitein. Wijziging naam, was UNIE.
De reden van deze naamswijziging is onbekend, maar wellicht ingegeven door een wijziging van de participanten in het schip. De naam PROVIDENCE had de rederij eerder gebruikt bij een driemast galjoot
RC 090621
Rotterdam, 8 juni. Van Vlissingen wordt den 5 juni gemeld: sedert den 30 mei zijn van onze rede naar hunne destinatie vertrokken de schepen de GOEDE VERWACHTING, E.J. Looze, van Noorwegen naar Brussel; de JUFVROUW MEES, L. Doornbus (opm: kof JUFFROUW MEES, kapt. Gerrit Lippes Doornbos), van de Marennes naar .…; de PROVIDENTIA (opm: kof, ex -UNIE), J.C. Nieschwager, laatst van hier naar ......;.
1822
Op 24 juli 1822 verkreeg De Vette voor de PROVIDENCE onder kapt. J.C. Nieschwager een Turkse Pas. Het schip was weliswaar nog onderweg van St. Ubes naar Riga, maar wenste de pas omdat het schip aansluitend was bevracht voor een reis naar de Middellandse Zee.
STR 020822
Helsingoer. Vandaag passeerde kapt. J.C. Nieschwager, thuishaven Ostende, onderweg van St. Ubes (opm: Setubal) naar Riga. Op 7 oktober volgde de uitgaande Sont-passage van Riga naar Brest.
RC 191222
Rotterdam, 18 december. Te Portsmouth is den 10 dezer, met verlies van zeilen, anker en kabel, binnengelopen het schip PROVIDENTIA, Nieschwager, van Ostende naar Brest; hetzelve heeft echter de volgende dag de reis voortgezet.
1823
Volgens Lloyd’s Register onderging de PROVIDENTIA in 1823 voor rekening van J. & J. de Vette een grote reparatie van het dek en de opbouw.
DC 060523
Vlissingen, 22 april. Van den 19 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen l’ AIMABLE PAULINE (opm: brik, thuishaven Antwerpen), kapt. L.J. Luijtjens, van Rio Janeiro; NEPTHUNUS, kapt. J. Bradenahl, van London; PROVIDENTIA, kapt. J.C. Nieschwager, van Bordeaux, en de JONGE FREDERIK, kapt. B. de Jonge, van Triëst, alle vier met stukgoederen;
DC 210823
Vlissingen, 12 augustus. Den 13 dito. Heden zijn van onze rede naar zee gezeild de volgende, van Antwerpen gekomen schepen, waarvan echter twee door contrarie wind zijn teruggekomen: de GOEDE VERWACHTING (opm: kof), kapt. B.S. Stoffels naar Bristol en de DRIE GEZUSTERS, kapt. J. Sipkes naar Londen, beide met boomschors; FORTUNA, kapt. N.J. Wiehman, naar Gibraltar met geweren; DE JONGE WILLEM, kapt. A.H. Scheepsma, naar Londen met boomschors; CONCORDIA, kapt. J.J. Willems (opm: driemaster, thuishaven Oostende, mogelijk kapt. Auke Willems), naar Batavia met troepen; ELIZA, kapt. A. Purnam naar Salem met ballast; de VROUW ANNA, kapt. P.C. Piebes naar Londen met boomschors; de JUFVROUW TITIA (opm: kof JUFFER TITIA), kapt. L.J. Besseling naar Berwick met vlas en boomschors; PROVIDENTIA, kapt. J.C. Nieschwager naar Bristol met boomschors; de JONGE MATHILDA (opm: smak, thuishaven Brussel), kapt. J. Cleymans naar Lissabon met graan en huiden; CHRISTINA VOS, kapt. N.A. Smaal, naar Liverpool met ballast; de DRIE GEBROEDERS, kapt. H. Schwitters naar Mittau en de JONGE CORNELIA, kapt. H.H. Koster naar Londen, beide met boomschors; MARGARETHA, kapt. J.G. Albers, naar Londen met boomschors; JOHANNA ELISABETH, kapt. J. Langethee (opm: fregat, kapt. J. Langhetée), naar Batavia met troepen; JANNA HAZINA (opm: kof), kapt. D.T. de Jonge; de VIGILANTIE, kapt. J.S. Roos; l’UNION (opm: kof, thuishaven Oostende), kapt. J. van den Broecke; de PELIKAAN (opm: pleit PELICAAN, thuishaven Brussel), kapt. P.J. Thienpond; DE GOEDE HOOP, kapt. H.W. de Groot, alle naar Londen met boomschors; naar St. Ubes met ballast.
1824
Na het faillissement van J. & J. Vettel werd de PROVIDENTIA op 27 april 1824 in Antwerpen door de curatoren A.L. Malfeson en B.L. Hofland voor 7.000 gulden onderhands verkocht aan Cattaux-Wattel & Cie., Antwerpen. De kof kreeg JULIUS als nieuwe naam; kapt. J.C. Nieschwager bleef aanboord.
Op 28 mei 1824 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JULIUS, aangevraagd door Cattaux – Wattel & Cie., Antwerpen, voor J.C. Nieschwager als kapitein. Verdoping, ex PROVIDENTIA
DC 021124
Vlissingen, 25 oktober. Gisteren en heden zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de DRIE GEZUSTERS, kapt. J.C. Zellin (opm: brik DRY GEZUSTERS, ook TROIS SOEURS, Gent, Jean Chrétien Zellien), naar Rio Janeiro, en THEODORE (opm: kof THÉODORE, Gent), kapt. E . den Duyts, naar Kadix, beide met stukgoederen; JULIUS (opm: kof, Antwerpen), kapt. J.C. Nieschwager, naar Cork;
1825
DC 050425
Vlissingen, 29 maart. van Antwerpen de Schelde afgekomen en van 26 tot den 29 dezer naar zee gezeild: DE JONGE SOPHIA, kapt. J.F. Muys, naar Duinkerken met ballast; DE JONGE LODEWIJK, kapt. H.A. Wagenaar, naar Elbing met dakpannen; JULIUS, kapt. J.C. Nieschwager en VICORIA, kapt. G. Kuper, beide naar Christiansand met ballast.
Reeds op 14-10-1825 werd de laatste zeebrief vanuit Rouen door de plaatselijke consul naar Den Haag teruggezonden met als reden dat het schip in Frankrijk was verkocht. Waarschijnlijk is het schip daar meteen vernoemd. Mede daardoor heeft Marhisdata de kof, bouwjaar 1803, niet verder kunnen volgen.