Inloggen
ELISABETH - ID 18133


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-04-14 / 1885-01-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1845
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Friars Goose (Gateshead), Great Britain
Werfnummer:
Delivery Date: 1845-08-30
Technical Data

Net Tonnage: 268.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1869
Type: Remeasurement
Omschrijving: tot nu toe slechts de afmetingen volgens Britse meetbrief gevonden: 87.8 x 22.4 x 14.3 Engelse voeten en 10e van voeten.. De Nederlandse afmetingen ( oud en nieuw) zullen daarvan afwijken.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1874
Datum agenda: 1874-04-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: ELISABETH
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Foekens, F.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Mey, G., van der
Opmerkingen: voorlopig
fiat
Repko & Co.

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1845-08-30 GEORGE
Manager: G. Gray, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: G. Gray, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: LGMR
Additional info: Official number 13316

Date/Name Ship 1856-00-00 GEORGE
Manager: William Dotchon, Whitby (England), Great Britain
Eigenaar: William Dotchon, Whitby (England), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Whitby (England) / Great Britain
Callsign: LGMR

Date/Name Ship 1874-04-14 ELISABETH
Manager: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NPKQ

Date/Name Ship 1878-02-00 ELISABETH
Manager: Firma K. Posthumus & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma K. Posthumus & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NPKQ

Ship Events Data

1875-10-19: Sprang a leak
Harlingen, 19 oktober 1875. De hier te huis behorende brik ELISABETH, kapt. G van der Meij, van hier naar Riga bestemd, is lek, met verstopte pompen en meer andere schade hier uit zee teruggekomen.
1877-07-14: Grounded
Kopenhagen, 14 juli 1877. Het brikschip ELISABETH, kapt. Van der Mey, van Sundsvall naar Harlingen, is bij Dragør aan de grond geweest, doch door assistentie van Kastrup, na het lossen van een gedeelte der lading vlot gekomen en zal waarschijnlijk de reis voortzetten. Er is 2.000 Kroner bergloon geaccordeerd.
1878-02-00: LC 120278
Advertentie. Verkoping van het Nederlands brikschip ELISABETH. De notaris W. Sijpkens Kijlstra te Harlingen zal, ten verzoeke van de heer. Mr. G.A. Murray Bakker, procureur aldaar, op woensdag de 27 februari 1878,, 's namiddags te 5 uur provisioneel en te 7 ure finaal verkopen bij Fokkes in de Korenbeurs te Harlingen: Het welbezeild, goed onderhouden Nederlands brikschip ELISABETH, met complete inventaris, gevoerd door kapt. G. van der Meij, groot volgens meetbrief 640,30 kubieke meter of 226.25 tonnen van 2,83 kubieke meter (netto 268 oude zeetonnen), ladende ruim 100 berekende tuil balken. Zijnde met de inventaris breder bij billetten omschreven, die ten kantore van genoemden notaris te bekomen zijn. Het schip ligt te Rotterdam in het zogenaamde “Zalmgat" en bevindt de kapitein zich aan boord, ten einde aan gegadigden dagelijks de vereiste inlichtingen te geven. (opm: voor NLG 5880,- opgehouden en enige dagen later voor dezelfde som verkocht aan Posthumus & Co. te Harlingen)
1884-10-20: Sprang a leak
Harlingen, 20 oktober 1884. Volgens bij de rederij ontvangen bericht, is het brikschip ELISABETH, kapt. Velthuis, met hout van Sundsvall herwaarts bestemd, lek en met verlies van deklast, te Neufahrwasser binnengelopen. (opm: is ex-GEORGE, gebouwd in 1845, groot 226 ton)
1885-01-00: Final Fate: Sold to foreign country

Harlingen, 23 januari 1885. Het Nederlandse barkschip ELISABETH, kapt. Velthuis, van Sundsvall herwaarts, in oktober 1884 te Neufahrwasser lek binnengelopen, is afgekeurd en voor 2.040 Reichsmark verkocht aan een huis te Danzig.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.C.van der Meij werd per 19 januari 1872 met vlagnummer H4 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Symon Martina", boekhouder J.Middelhove te Zaandam. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Jantje Martens van der Wal, geboren te Harlingen op 13 april 1849.

Hij was met vlagnummer H4 lid van het College in de periode 1872-1880034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Hij overleed op 09 november 1880 te Danamunde bij Riga, laatstelijk gezagvoerder van de "Plutus". Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1050,- uit te betalen in 14 halfjaarlijkse termijnen. Zijn kinderen Marten Cornelis (24 januari 1872) en Magdalena (04 augustus 1880) kregen ieder een uitkering van ¦10,- ineens028-fol.130.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode     type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

         H4           1872-1873 brik            Simon & Martina (ex Mercurius, ex Hendrik     J.Miidelhoven, Zaandam

                                                & Anna, ex Commerce d'Amiens)

                                                1873 gestrand op Vlieland en wrak

                           1874-1877 bark           Elisabeth (ex George)                                              Repko & Co, Harlingen

                           1878-1880 brik            Plutus (ex Willem Jacobus, ex Suzanna)                        Jan van 't Vliet, Harlingen

                                                het schip bij Riga verongelukt en

                                                de kapitein op 09 november te Danamunde overleden.

 

Bouma025 vermeldt G. van der Meij als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1873 van de brik “Simon & Martina” ex Mercurius, ex Hendrik & Anna, ex Commerce d’Amiens, gebouwd in 1850 te Boulogne, 160 ton o.m., varend voor J.Middelhoven te Zaandam. Het schip strandde in 1873 op Vlieland en geraakte wrak;

*    1875 t/m 1878 van de bark “Elisabeth” ex George, gebouwd in 1845 te Friars Goose, 268 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*    1879 van de brik “Plutus” ex Willem Jacobus, ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor Craandijk & Derckesen te Amsterdam;

*    1880 van hetzelfde schip maar nu varend voor J. van ’t Vliet te Harlingen. Het schip is bij Riga verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Meij, G.C. van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

*   1877 t/m 1878 van de kof “Jetske” ex Twee Gebroeders, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton o.m., varend voor K.Posthumus & Co te Harlingen;

*   1879 van de bark “Elisabeth” ex George, gebouwd in 1845 te Friars Goose, 268 ton o.m., varend voor K.Posthumus & Co te Harlingen. Het schip werd in 1885 afgekeurd en te Danzig verkocht. Het is niet vermeld wie toen de kapitein was.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Veldhuis, H.R.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1874-03-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ELISABETH
Schipper: Meij, G. van der
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten