Inloggen
TANGGAMOES - ID 18299


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: *** Onbekend ***
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsch-Indische Scheepsbouw- & Kustvaart Maatschappij 'N.I.S.E.K.', Rembang, Netherlands East Indies
Werfnummer:
Delivery Date: 1927-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Number of Cylinders: 4
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
 
Net Tonnage: 75.00 Net tonnage
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-03-00 TANGGAMOES
Manager: H.A. Synja, Tandjong Karang, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Netherlands
Callsign: GEEN

Ship Events Data

1927-00-00: NvdDvNI, 310327
Tandjong Karang, 28 maart., Maadagmiddag (opm. 28 maart) half zes arriveerde te Pandjang (Oosthaven) de eerste motorboot, bestemd voor het transportbedrijf der kisterfabriek Natar. Ongeveer tegen vijven stoomde het ranke scheepje TANGGAMOES de Lampong-baai binnen. Na langs de kust van de Telok Betongbaai te zijn gevaren, meerde het schip aan een der houten aanlegsteigers. De kapitein, de heer Hoogenboom, bracht dit vlugge Vaartuig binnen elf uur van Batavia (Pasar Ikan) naar Oosthaven. Zeker een niet onbelangrijke prestatie. Er werd op deze reis een gemiddelde snelheid van 10,5 mijl bereikt, terwijl af en toe met de maximum snelheid van 11mijlwerd geloipen.
Deze boot is uitsluitend bestemd voor de wilde vaart, d.w.z. voor de verbindingen met de verschillende kustplaatsjes in de Lampongs, als Kota Agoeng, Kalianda, Laboean Marringgai en dergelijke.
De tonnemaat bedraagt 75 netto, de lengte ruim 30 meter en de dekbreedte 5,2 meter. De machine bestaat uit 4-cilinder Brons-motoren met een capaciteit van 150 PK. Voorts bevindt zich in deze machinekamer een krachtige dynamo voor electrisch licht.
Het accomodatie-vermogen voor passagiers is vrijwel nihil, daar het vaartuig uitsluitend voor vrachtdiensten bestemd is. Achter de machinekamer troffen wij aan stuurboordszijde een kleine hut met een couchette voor de gezagvoerder, aan bakboord bevond zich een klein keukenhokje. Waarachter nog een behoorlijke badgelegenheid was aangebracht.
Het gehele voor- en middengedeelte is in beslag genomen door een flinke laadruimte, plaatrs biedend voor minstens 9000 triplex-kisten.
Naar ons werd medegedeeld, kan binnenkort een tweede boot van deze construktie worden verwacht (opm: de RADJA BASSA). Deze zal dan uitsluitend zich bepalen tot het onderhouden van een wekelijkse verbinding tussen Batavia en Oosthaven.
1935-00-00: Final Fate: Broken up

De TANGGAMOES werd in 1935 uit de vaart genomen. De Brons-motor werd uitgenomen om te plaatsen in de in aanbouw zijnde TANGGAMOES en de hulk van de TANGGAMOES van 1927 werd gesloopt.