1899 – 1907
Binnenvaarder
1907
NNO 051007
Delfzijl, 3 oktober. Aangekomen ESPERANCE, Kettler van Haren (opm: aan de Eems) naar Leens.
1908
AH 040908
Delfzijl, 3 september. Binnengekomen ESPERANCE, Kettler van Haren naar Leens.
DT 281108
Delfzijl, 27 november. Uitgezeild ESPERANCE, Kettler naar Norden.
1909
De Courant 200709
Delfzijl, 18 juli. Vertrokken ESPERANCE, Kettler naar Emden.
TEL 131109
Delfzijl, 12 november. Uitgezeild ESPERANCE, Kettler naar Emden.
1910
DT 250610
Delfzijl, 23 juni. Vertrokken ESPERANCE, Kettler naar Emden.
DT 050710
Delfzijl, 4 juli. Binnengekomen ESPERANCE, Kettler van Emden.
Hierna definitief in de binnenvaart
1911 uit de Wad- en Sontvaart, hernoemd "Hinderkiena" van Esse Bond, Groningen.
Op 05-08-1925 als "Gruno" gemeten te Groningen. Meetnummer: G2103N. Lengte: 22 m 19 cm, breedte: 4 m 83 cm, waterverplaatsing: 122,015 ton. Eigenaar: Jan Bond (zoon), domicilie: Groningen. Brandmerk 11326 Gron 1925. Dagregister deel 24 nummer 980, den eersten Augustus 1900 vijf en twintig. Eigendomsverklaring. De ondergeteekende Esse Bond, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij deze de eenige eigenaar te zijn van het staalijzeren tjalkschip genaamd “Gruno”, groot ongeveer eenhonderd en twintig ton, welk vaartuig nog nimmer aan enig hypotheekkantoor werd te boek gesteld. Groningen, den 1 Augustus 1925. E. Bond. ( In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. vijf Augustus 1925 no. 504 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 11326 GRON 1925- en - opnieuw gemerkt 3037 B GRON
1953.
Op 11-09-1953 gemeten te Noorderhoogebrug. Meetnummer: G8514N. Lengte: 22 m 35 cm, breedte: 4 m 86 cm, waterverplaatsing: 119,844 ton. Eigenaar: Jan Bond, domicilie: Groningen. Op 16-09-1953, als "Gruno", zijnde een motorschip, metende 119.844 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief, afgegven te Groningen no. G8514 d.d. 11-09-1953, liggende te Noorderhoogebrug, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Groningen, van brandmerk 3037 B GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het boord. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken, zijnde 11326 GRON 1925 in de knecht van de mast, zijn vernietigd. Het wordt omschreven als een motorschip, hebbende 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, een voor- en achteronder met woonroef, een machinekamer waarin geplaatst een 20 P.K. Kromhout dieselmotor, 2 cyl. no 9787 vermeld op het carterdeksel. Het schip is gebouwd te Sneek in het jaar 1899.
Op 24-05-1983 eigendom van de Gemeente Rotterdam. Het wordt dan omschreven als: een stalen motortjalkschip, hebbende hebbende 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, een voor- en achteronder met woonroef, een machinekamer waarin is geplaatst een 6 cyl. 2 takt G.M. dieselmotor van 121 kW (= 165 P.K.) motornummer 675103535, aangebracht op het carterdeksel, bouwjaar en type onbekend. Verplaatsing 102.245 M3.
Op 25-05-1994 eigendom van de Stichting Buitenmuseum Leuvehaven te Rotterdam.
Op 06-09-2002, door de fusie met Stichting Openluchtbinnenvaartmuseum, in eigendom overgegaan naar de nieuwe Stichting Haven- en Scheepvaartmuseum te Rotterdam. (Staat in 10-2015 nog zo bij het Kadaster teboek.)