1906-01-00: |
Additional info SH 270106
Op hoop van zegen. Wie een bezoek brengt aan de rede, zal daar de Nederlandse bark HENRIETTE HAASMANN zien liggen, die een heel aardig voorkomen heeft, doch volstrekt onzeewaardig is. Van deskundige zijde vernemen wij, dat het schip enige jaren onder water heeft gelegen en thans weder in de vaart is gebracht. Reeds enige jaren geleden moet bij het roestkrabben door de wand van het schip heen gekrabt zijn. Er werd toen een lap op geplaatst. De toenmalige havenmeester alhier weigerde een certificaat van zeewaardigheid af te geven , waarop de HENRIETTE HAASMANN naar Batavia zeilde en daar een certificaat wist machtig te worden. De drijvende doodkist moet zo zwak zijn, dat men met een stuk bamboe een gat door de wand kan stoten. Het is haast onbegrijpelijk, dat de gezagvoerder hierin berust. Een onderzoek van overheidswege achten wij dringend nodig. (opm: zie BH 300106)
BH 300106
Men moet met “deskundige voorlichters” waarmee tegenwoordig nogal druk geschermd wordt, blijkbaar wat voorzichtig zijn. Want het Soerabaijasch Handelsblad van j.l. zaterdag is er lelijk ingelopen. De HENRIETTE HAASMANN is inderdaad een heel oud schip, doch nog volkomen zeewaardig. Lloyd’s Register bijvoorbeeld geeft aan dat het bijzonder zwaar gebouwd is en in de eerste klasse is ingeschreven, voorts, dat het twee jaar geleden pas onderworpen is aan de special survey, en ieder jaar kreeg het bovendien een certificaat van zeewaardigheid, waarvan het laatste eerst zes maanden oud is. Het schip vaart dus niet “op hoop van zegen”, Het zou dit trouwens niet kunnen, waar het niet eens verzekerd is. Dat er wel eens een der ijzeren platen verwisseld moest worden, is volstrekt geen bewijs van onzeewaardigheid; dit overkomt elk schip op zijn beurt. |