Inloggen
PAHUD - ID 5017


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 71
Launch Date: 1906-01-11
Delivery Date: 1906-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1350
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 5/8, 36,25 & 59-43 3/8.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1994.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1235.00 Net tonnage
Deadweight: 2063.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 67000 Cubic Feet
 
Length 1: 296.2 Feet (British) Registered
Beam: 38.0 Feet (British) Registered
Depth: 18.1 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
32 22 0 900 0 954
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-02-00 PAHUD
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TGWH

Date/Name Ship 1909-12-00 VAN NOORT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJHR

Date/Name Ship 1936-05-29 GOUVERNEUR GÉNÉRAL PASQUIER
Manager: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Eigenaar: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Shareholder:
Homeport / Flag: Saigon / French Indochina

Ship Events Data

1908-04-19: Liggend aan de steiger te Belawan Deli deed zich op 19 april 1908 aan boord van de PAHUD een ketelontploffing voor, waarbij mensenlevens waren te betreuren en het schip midscheeps zeer zwaar werd beschadigd. Zij werd naar Tandjong Priok gesleept, en daar van een nieuw middengedeelte voorzien. Verdoopt in VAN NOORT. In december 1909 weer in dienst.
1943-05-07: Final Fate:
Op 7 mei 1943 is de GOUVERNEUR GÉNÉRAL PASQUIER bij Haiphong, in positie 20º-55' NB en 107º-00' OL op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: PAHUD
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Bouwtekening

Omschrijving: PAHUD
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: PAHUD
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PAHUD, foto genomen tussen 1906 en 1908
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PAHUD te Belawan-Deli na de ketel ontploffing van 19 april 1908.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De PAHUD middenschip met de schade
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Een foto van de enorme schade door de ketelontploffing op 19 april 1908
Collectie: Kon. Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Leiden
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade

Omschrijving: PAHUD na onploffing
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De PAHUD in reparatie
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De PAHUD tijdens herstel
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VAN NOORT. De PAHUD werd na het ongeluk van 19 april 1908 hersteld en verdoopt in VAN NOORT.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: van Noort ex Pahud
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: VAN NOORT in witte uitmonstering
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

Bataviaasch Nieuwsblad 04-06-1935

De VAN NOORT, welk schip, gelijk wij reeds meldden, naar Saigon is verkocht, is omgedoopt in G. G. PASQUIER, naar wijlen de ook hier in Nederlands-Indië zeer bekende Gouverneur-Generaal van Frans Indo-China, die zoals men weet, bij een vliegtuigramp om het leven is gekomen.Het schip, dat onder Franse vlag is gekomen, ligt nog steeds te Tandjong Priok. Het wachten is op de Franse gezagvoerder en de nieuwe officieren en bemanning.

Bataviaasch Nieuwsblad 22-04-1908

Medan, 21 April. Bij het ongeluk op het stoomschip PAHUD blijkt van de equipage slechts één man gedood te zijn. Vier worden echter nog vermist, terwijl zeven verwondingen bekwamen. Van de passagiers werden dertien personen gedood en 29 gewond. Vier passagiers worden nog vermist. Even vóór de ontploffing had de PAHUD160 pond stoom. Het schip zou om 2 uur 's middags vertrekken. De post was nog niet aan boord. Van de lading is betrekkelijk weinig verloren. Het schip zal waarschijnlijk gesloopt moeten worden.

 

Deli courant 27-04-1908

De PAHUD. Gisteren gingen wij te Belawan nog eens een kijkje nemen om te zien hoe ver men nu met het uitwissen van de sporen van het ongeluk gevorderd was. De puinhopen van de gouvernementsloods zijn opgeruimd en zijn daaronder geen lijken meer gevonden. Met de herstelling van de steiger en gouvernementsloods zal spoedig begonnen worden. Op de PAHUD is men thans bezig, het schip zoveel mogelijk in balans te brengen en wanneer de nodige materialen aangekomen zijn, zal direct begonnen worden met het uitgeslagen gedeelte van de romp te dichten en zal de PAHUDdan naar Singapore of Batavia worden gesleept, (hieromtrent wacht men nog op bericht uit Holland). De kosten van reparatie etc. worden geschat op f 300.000. Naar men ons thans verzekerde heeft het personeel van de PAHUD niet de minste schuld, doch zou die bij de ketelfabrikant gezocht moeten worden. Ongeveer 300 meter van de PAHUD zit een gedeelte van de romp van het schip in de modder en nog een honderd meter verder liggen enige pijpen van de Koninklijke, men kan zich dus voorstellen met wat een ontzettende kracht de ontploffing moet hebben plaats gehad, dat enige, tot een klomp geslagen ijzeren platen, naar schatting 1.000 kilo, zover weggeslingerd werden.

 

Soerabaijasch Handelsblad 06-05-1908

De beschadigde PAHUD. De 27e april zijn te Belawan aangekomen het hulp- en bergingsvaartuig van de Paketvaart DORDT en de Paketboot SPEELMAN, met de chef-werktuigkundige aan boord, die de PAHUD komt bezichtigen, om naar bevind van zaken te handelen. Met het s.s. VAN HOGENDORP zullen de nodige materialen worden aangebracht. Om het middenschip van de PAHUD zozeer te dichten, dat de boot kan worden weggesleept naar een dok.

 

Het Nieuws v.d. Dag voor Ned.Indië 29-05-1908

De haven te Belawan. Een der redenen waarom het zwaar beschadigde stoomschip PAHUD van de Paketvaart Maatschappij vermoedelijk zal worden afgekeurd en gesloopt, is... dat het schip niet uit de haven kan om naar Singapore te worden gebracht. De PAHUD ligt na de beschadiging op 16 voet diepgang en kan dus niet over de baar van de Belawan-rivier. Voorzieningen om het schip voldoende te lichten, dat het naar buiten kan worden gesleept, zouden zóó kostbaar zijn, dat de gezamenlijke kosten van lichten, slepen en reparatie te duur zouden uitkomen.

 

De Sumatra post 15-08-1908

Reparatie van de PAHUD. Naar wij vernemen, heeft de Kon. Paketvaart-Mij. besloten, het geteisterde s.s. PAHUD te doen repareren. Gisteren is hier een werktuigkundige dezer maatschappij aangekomen, onder wiens leiding de PAHUD van een houten noodverschansing wordt voorzien, waarna zij wordt vlot gemaakt en naar Singapore gesleept.

 

De Sumatra post 26-11-1908

De PAHUD aangekomen. De Paketvaart agenten alhier hebben telegrafisch bericht ontvangen dat het s.s. PAHUD gisteren welbehouden te Priok is aangekomen. Het heeft de reis dus in ongeveer 9 etmalen gedaan.

 

De Locomotief 11-12-1909

Het Batav. Nbld. meldt dat het gerepareerde stoomschip PAHUD is omgedoopt in VAN NOORT en proef gestoomd heeft op de rede van Batavia. Het personeel van de Kon. Paketvaart kreeg vrijaf om aan die tocht deel te nemen.