Inloggen
TOGIAN - ID 6634


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 639
Launch Date: 1930-01-24
Delivery Date: 1930-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 13 /16-19 11/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 857.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 551.00 Net tonnage
Deadweight: 571.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 203.20 Feet (British) Registered
Beam: 34.10 Feet (British) Registered
Depth: 11.50 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 9 0 0 543 560
Configuration Changes

Datum 00-00-1931
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 979, NRT 673 (tentdek gesloten)

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-00 TOGIAN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THQV
Additional info: 1934 callsign PKGX

Ship Events Data

1935-12-08: Gestrand nabij de Tambela-eilanden. Op 20.12.1935 vlot gebracht en met schade naar Singapore gesleept om te worden hersteld.
1942-02-20: Final Fate:
Te Tenau (bij Koepang, Timor) tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners. Vermoedelijk later door de Japanners gelicht en hersteld en vervolgens in Japanse dienst verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mogelijk een proeftochtfoto van de TOGIAN.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

Het Nieuws van den Dag voor Ned. Indië 12-12-1935

De vastgelopen KPM-er. Door het K.P.M.-schip TOMOHON zijn hedenmorgen vroeg de passagiers van het nabij de Tambela-eilanden gestrande s.s. TOGIAN te Singkawang aangebracht. De passagiers zijn onmiddellijk door de zorg van de K.P.M. per auto naar Pontianak doorgezonden. De gezagvoerder van de TOMOHON bracht tevens de laatste berichten mee over het vastgelopen schip. Sedert de TOGIAN zondagmiddag (opm. 8 dec.) strandde is er geen verandering in de positie van het schip gekomen. De weersomstandigheden zijn gunstig, zodat er alle hoop bestaat dat er geen verder schade zal worden veroorzaakt. De K.P.M.-schepen VAN GOENS en VAN DER LIJN zijn onderweg naar de plaats van de stranding, terwijl ook het s.s VAN REES, dat van Saigon op weg is naar Batavia, draadloos derwaarts is gedirigeerd. De VAN REES zal aldaar heden om 18 uur aankomen. De hoofdinspecteur van scheepvaart bood dadelijk assistentie aan van het te Pontianak gestationeerde Gouvernementsvaartuig, dat gister namiddag uit Pontianak naar de strandings-plaats is vertrokken met de havenmeester van Pontianak aan boord, meldt Anip-Aneta. Wij vernemen nader dat het s.s. TOGIAN op de lijn Bandjermasin — Singapore dienstdeed. Het te hulp gezonden s.s. VAN GOENS van de dienst Merak Oosthaven, wordt vervangen door het s.s. SPEELMAN. De VAN GOENS heeft een pompinstallatie en het nodige bergings-materiaal aan boord alsook een flinken voorraad cement.

Algemeen Handelsblad 25-01-1930

Gistermorgen werd van een der hellingen van de N.V. Werf Gusto, firma A. F. Smulders, Schiedam, met goed gevolg te water gelaten het enkelschroef-motorschip TOGIAN, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen, ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens, met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen, op de waterlijn, 61,87 m, breedte op spanten 10,36 m, holte tot bovendek 3,81 m. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, Klasse LI. 3/3 P. 1.1., onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cilinder M.A.N. Dieselmotor van 500 A.P.K., welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven van 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOGIAN is het tweede van een serie van 4 schepen, op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.

De TOGIAN vertrok op 05-04-1930 van Rotterdam naar Batavia. 

Het Nieuws v.d. Dag voor Ned.Indië 21-05-1930

Tegen 5 u in de middag (opm: op 20 mei) kwam het nieuwe motorschip TOGIAN van de K.P.M., welk schip na een reis van 46 dagen uit Holland, Priok bereikte. De TOGIAN is van hetzelfde model als de bereids gearriveerde TOBOALI en TOMORI, 62 meter lang met een bruto-inhoud van 2.428 M 3. Het schip heeft in Holland verschillende proefreizen gemaakt, daar het balansroer niet goed werkte, men kon het gemakkelijk aan boord draaien, doch terugdraaien midscheeps ging zeer zwaar. Nadat het schip tenslotte nog enige keren in het dok gestaan had, waar het roer verkleind werd, nam de kapitein namens de K.P.M., de TOGIAN over. Het roer werkt nu goed. Gedurende de reis werd weinig slecht weer ontmoet, tussen Suez en Aden werden zelfs de luiken opengelegd om de ruimen te ventileren. Gedurende den grote oversteek werden zij natuurlijk geschalkt. De motor liep de hele reis uitstekend. Met de Chinese bemanning werd geen last ondervonden, terwijl het Europese civiele personeel ook goed voldeed. Het schip stond onder commando van kapitein E. Davis en deze is de éérste gezagvoerder van de K. P. M., aan wie het gouden horloge met inscriptie in Holland werd uitgereikt na 25 jaren dienst. De directie in Holland maakte er een heel feest van en ook de heer Van Zalinge was daarbij tegenwoordig. 

Het Nieuws van den Dag voor Ned. Indië 16-12-1935

Stranding van de TOGIAN. De pogingen om de TOGIAN vlot te krijgen, werden heden voortgezet, meldt Anip-Aneta ons. De positie van het schip laat nog niet toe om het af te slepen. Eerst moeten de door het vastlopen ontstane lekken worden gedicht. Aangezien verwacht wordt, dat het nog verscheidene dagen zal duren, alvorens de TOGIAN drijvende zal zijn, vertrekt hedenmiddag de VALENTIJN van Tandjong Priok via de strandingsplaats naar Singapore met meer reddingmateriaal en suppleties. De K.P.M.-sleepboot JUPITER wordt momenteel in gereedheid gebracht, om zo nodig eveneens naar de strandingsplaats te vertrekken.

 

Het Nieuws van den Dag voor Ned. Indië 17-12-1935

De TOGIAN misschien niet meer vlot. Men schijnt bij de K. P. M. rekening te houden met de mogelijkheid dat het m.s. TOGIAN niet meer is vlot te krijgen. Het m.s. TOGIAN is gebouwd in 1930 op de werf „Gusto" te Schiedam. Het schip is over alles 64,5 m lang en de inhoud bedraagt 979 reg. ton bruto en 672 reg. ton netto. Wij vernemen, dat hedenmorgen de K. P. M.-sleepboot JUPITER naar de TOGIAN ter assistentie is vertrokken. De JUPITER heeft een groot aantal lege drums aan boord, om eventueel bij het drijvend houden van de TOGIAN te kunnen dienen. De TOGIAN blijkt inderdaad zeer vast te zitten en lekt hevig.

 

Het Nieuws van den Dag voor Ned. Indië 20-12-1935

De TOGIAN vlot gekomen. Nadat in de loop van deze week door het s.s. BELAWAN en de VALENTIJN meer bergingsmateriaal voor de vastgelopen TOGIAN was aangebracht en de K.P.M.-sleepboot JUPITER bij de strandingsplaats arriveerde, is hedenmorgen bericht ontvangen, dat de TOGIAN is vlot gekomen, meldt Anip-Aneta ons. Doorgegaan wordt met het treffen van alle voorzieningen, welke nodig worden geacht om het schip sleepklaar te maken. Naar verwachting, zal de TOGIAN morgenavond naar Singapore gesleept worden. De omvang van de schade is nog niet bekend.

 

Het Nieuws van den Dag voor Ned. Indië 28-12-1935

Motorschip TOGIAN ernstig beschadigd. Gisteravond om 6.30 is te Tg. Priok het s.s. VAN GOENS, dat mede heeft geholpen om het gestrande schip TOGIAN vlot te krijgen, weer te Priok binnengekomen, na eerst buiten de extra meegenomen benzine voor het pompen te hebben gelost.  De TOGIAN is naar Singapore gesleept door de VAN GOENS en de JUPITER, nadat het schip zoveel mogelijk was gedicht. Het schip is zeer ernstig beschadigd en zal geruime tijd in het dok moeten liggen. Gezagvoerder en eerste stuurman van de TOGIAN zijn te Singapore.