De Bremer koopman L. Eduard Ichon kocht de KONING WILLEM II op 4 augustus 1843 voor NLG 40.000 voor een lijndienst van Bremen op Amsterdam. Op de eerste reis in deze dienst strandde de KONING WILLEM II onder kapt. J.F.G. Thormann oop 4 september 1843 op de Groninger wadden nadat het roer gebroken was, en zeilen, anker en ketting verloren waren gegaan. Het schip liep Delfzijl als noodhaven binnen. In 1843 maakte het schip geen lijndienstvaarten meer en werd op 3 november 1843 verkocht, ook voor NLG 40.000, aan de firma A.W. Gruner & Söhne in Bremen en de dienst op Amsterdam werd hervat. L. Eduard Ichon bleef wel manager van het schip, dat gedurende de zomermaanden enige keren voor pleziervaart op Helgoland en Norderney gebruikt werd. Op 28 oktober 1846 vertrok het schip voor de laatste keer van Brake naar Amsterdam en werd daarna in het Oosterdok te Amsterdam opgelegd, tot de verkoop op 19 april 1847. (opm: samenvatting, vertaald uit het Duits, bron: Hans Szymanski, Die alte Dampfschifffahrt in Niedersachsen, Hannover 1958 blz. 295, 305 en 206)
NRC 171247. Advertentie. Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij. Het voor passagiers, goederen en vee ingerichte stoomschip KONING WILLEM II, kapt. W. Meeter, groot 168 lasten en 90 paardekracht, der Kamper Hullsche Stoomboot Maatschappij, vertrekt de 15e dezer van Kampen naar Hull en de 18e dezer van Hull naar Kampen, terwijl het voor rekening der maatschappij gecharterde stoomschroef schoenerschip DIRECTOR, kapt. Rawlieson, de 12e en 25e dezer van Hull naar Kampen en van Kampen naar Hull de 18e dezer vertrekt. Vervolgens zal het stoomschip KONING WILLEM II, zolang het weder zulks toelaat, elke maandag ’s namiddags van Kampen en elke donderdagavond van Hull naar Kampen een geregelde beurtvaart onderhouden, in verbinding met de Rijn- en IJssel Stoomboot-Maatschappij.
De vrachten zijn voorlopig vastgesteld op:15 cent per Eng. voet voor katoen, linnen en wollen garens, 20 cent per Eng. voet voor ongeverfd, ongebleekt en gedrukte katoenen manufacturen, 30 cent per Eng. voet voor wollen manufacturen.
Nadere informatiën zijn te bekomen bij de heren N. Veltman & Co, agenten te Hull en bij de ondergetekende, directeur der Kamper Hullsche Stoomboot Maatschappij te Kampen.
Kampen, 12 november 1847, C.W.L. Klinge
NRC 150250. Advertentie. Commissarissen der inmiddels in staat van liquidatie zijnde Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij, waarvan de zetel is gevestigd te Kampen, brengen mits deze ter algemene kennis, dat op maandag de 25e maart aanstaande, des avonds ten 7 ure, in de Dom van Keulen te Kampen, ten overstaan van de aldaar residerende notarissen J. Meijlink en Mr. F.L. Rambonnet Fz. in het openbaar zal worden geveild het in de vaart van Kampen op Hull gebezigde, in Nederland gebouwd ijzeren stoomschip KONING WILLEM II, laatstelijk gevoerd door kapt. R.C. van Driesten, liggende in de Bovenhaven te Kampen, met deszelfs bijzonder goed werkende dubbele machine van 90 paardekracht, lage drukking, lang 43 ellen 40 duim, wijd 5 ellen 13 duim, hol 3 ellen 22 duim, en alzo gemeten op 319 ton of 168 last, en zulks met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, machinerieën en andere scheepsbehoeften, zo als die zich thans aan boord van gemeld vaartuig bevinden en breder zijn omschreven in de aanwezige inventaris, terwijl inmiddels nadere informatiën in te winnen zijn bij de met de aanwijzing belaste heer C. Penning, hoofd-machinist bij de Rijn- en IJssel-Stoomboot-Maatschappij te Kampen.
Voorts worden alle crediteuren van meer gezegde Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij opgeroepen om vóór de eerste maart aanstaande opgave te doen hunner presentiën ten kantore van Gebroeders Van Hasselt te Kampen.
Kampen, 11 februari 1850, get. G. Salomonson, president