Familiegegevens en opleiding
David Boelhouwer werd geboren te Amsterdam op 11 mei 1813. Hij huwde met Cornelia Hendrina Joon, geboren te Amsterdam op 17 januari 1812. 003.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Boelhouwer, adres Kleine Kattenburgerstraat, werd met nr.530 effectief lid van Zeemanshoop per 12 mei 1840 op voorspraak van J.J.Ynsen. Het schip was de “Alida Willemina”002. Ten tijde van de inschrijving waren Boelhouwer en zijn vrouw 27 resp. 28 jaar. Ingeschreven staan 6 kinderen nl. David ( 29 oktober 1833); Gerrit Hendrik (03 juni 1836), Johannes Jacobus (14 december 1838); Cornelia Maria (07 november 1841); Cornelis Hendrik (29 april 1845) en Maxim Theodore (30 juni 1847). Toegevoegd is “bedankt” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 05/12 mei 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd David Boelhouwer, oud 27 jaar, voerend de brik “Alida Willemina”, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.J.IJnsen.023.
David Boelhouwer werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 januari 1849 en bedankte in 1860 023.
Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1840 t/m 1860 met de vlagnummers 530 (1840 t/m 1854) en 220 (1854 t/m 1860).
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1852 staat een bericht van de Zuihollandsche Maatschappij tot redding van Schipbreukelingen te Rotterdam dat een zilveren medaille is toegekend aan kapitein Boelhouwer.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1853 staat het volgende:
“De Voorzitter (reikt) met een hartelijke toespraak aan kapitein Boelhouwer, den Zilveren Medaille en het daarbij behoorende getuigschrift uit aan dezen door de ZuidHollandsche Maatschappij tot redden van Schipbreukelingen toegekend, als een blijk van erkentelijkheid wegens het door hem, als Gezagvoerder van het Nederlandsche Barkschip Java’s Welvaren op den 27ste Juny 1852 op ongeveer 48o36’ Z.Br. en 51o5’ W.L. redden der Equipagie, bestaande uit 24 personen van het in eenen zinkenden staat verkeerende Engelsche Barkschip Paramatta gevoerd door Kapitein W.Curran, komende van Callao en bestemd naar Delawara, en hen veilig te Valparaiso aan wal brengen.”023.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.Boelhouwer van de bark “Theodora Mechtelda”.104.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
530 1840 brik Alida Willemina B.W.van Straten
1841-1844 fregat Maximiliaan Theodoor idem
1845 fregat Maximiliaan Theodoor B.W.van Starkenborgh van Straten
1846-1848 fregat Maximiliaan Theodoor Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten
1849-1853 bark Java’s Welvaren idem
220 1854-1859 bark Theodora Mechtelda idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.Boelhouwer Theodora Machtelda 30 april 1860 01 maart 1861
Theodora Machtilda 12 juni 1861 22 mei 1862
De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116
Naam ` Schip ` Periode ` Aantal reizen Diensttijd
D.Boelhouwer Alida Willemina 1840-1841 1
Maximiliaan Theodoor 1841-1848 7
Java’s Welvaren 1849-1853 3
Theodora & Machtilda 1854-1862 5
16 22
Bouma025 vermeldt D.Boelhouwer als gezagvoerder gedurende:
* 1841 van de brik “Alida Willemina” ex Prins der Nederlanden, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 214 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;
* 1842 t/m 1845 van het 3/mschip “Maximiliaan Theodoor”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 394 ton o.m., varend voor B.W. van Straten;
* 1846 t/m 1847 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.W. van Starckenborg van Straten te Amsterdam;
* 1848 t/m 1850 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. van Starckenborg van Straten;
* 1850 t/m 1854 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;
* 1855 t/m 1862 van de bark “Theodora Machtilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Jan Roelof Lusink werd per 27 maart 1852 vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de Java’s Welvaren onder kapitein Boelhouwer voor een reis van Amsterdam naar Californië. Hij meldde zich weer bij de school op 21 september 1853 004(533/2163).
De bark “Java’s Welvaren” vertrok op 29 april 1852 vanuit Cardiff en arriveerde via Kaap Hoorn op 31 augustus 1852 Valparaiso. Via San Francisco, vertrek 25 januari 1853 voer het schip over de Pacific naar Batavia en keerde ongetwijfeld via Kaap de Goede Hoop terug naar Europa.121
Bericht uit de Harlinger Courant dd 01 december 1852 onder de Scheepsberichten096:
“AMSTERDAM, 23 November. Volgens brief van kapt. Boelhouwer, voerende het schip Java’Welvaren, van hier naar Californie, in dato Valparaiso 29 September, had hij de geledene schade hersteld en dacht den 2 October, de reis naar San Francisco voort te zetten; aan boord alles wel.”.