Familiegegevens en opleiding
Willem Haarsema Steen werd geboren te Oude Pekela op 11 december 1817 als zoon van de arbeider Boele Adolfs Steen en Aaltje W.Haarsema
Het schip van Willem Steen werd vermist in 1860
Provinciale Groninger Courant 1 juni 1862
Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Steen was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 15 in de periode 1851 t/m 1862.112.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.H.Steen als gezagvoerder gedurende:
-
* 1850 t/m 1856 van de schoenerkof “Sieke v/d West”, gebouwd in 1840 te Pekela, 167 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in 1856 na een stranding verkocht naar Kroonstad en voer verder onder de naam “Anna Maria”;
-
* 1859 t/m 1862 van de 2-mastschoener “Alliantie” ex Ayolt & Thomas, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 159 ton o.m., varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip werd in juni 1862 vermist.
De monsterrollencollectie op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
20 juni 1837, schip “Hoop”, kapitein Berend Hendriks Gust, kok Willem Haarsma Steen, 19 jaar.
11 februari 1847, schip “Johanna Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem Haarsema Steen uit Oude Pekela.
10 februari 1849, schip “Johana Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen, stuurman Willem H.Steen uit Oude Pekela.
Overige bijzonderheden
Een scheepsportret van de schoener “Alliantie” hangt in de permanente collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam., kapitein W.H.Steen, gebouwd in 1855 te Hoogezand voor J.M. de Jonge uit Veendam als “Ayolt & Thomas” en in 1858 verkocht aan J.G.Heeres uit Nieuwe Pekela. Het schip voert vlagnummer 15 van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela. Het schip werd in 1862 vermist. Het schip werd geportretteerd in 1861 door de Kieler havenloods H.Riemers De schilder van het portret was havenloods te Kiel.
Zie ook Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html en p.142 in het boekje “Met de groeten uit Riga” van H.Hachmer, In Boekvorm Uitgevers, Assen, 2007.
Kranenberichten
NRC 06 juli 1856114
St. Petersburg, 2 juli. De schepen de HOOP, kapt. Hansens, van Amsterdam, ROBERT PEEL, kapt. Christensen, van Terschelling, en SIEKE VAN DER WEST (opm: kof), kapt. W.H. Steen, van Liverpool, allen naar Nerva bestemd, zijn bij laatstgemelde haven gestrand.
NRC 10 juli 1856114
Nerva, 1 juli. Gisteren morgen werd onze rede door een storm uit het noorden die later naar het westen uitschoot, geteisterd, zo als zich de oudste strandbewoners niet herinneren. Onder de vele schade, die aan de ter rede liggende schepen is toegebracht, vermelden wij het volgende: De Nederlandse bark HOOP, kapt. J. Hansens, welke hier ledig ter rede lag, om een lading balken in te nemen, werd van de ankers geslagen en dreef op het ook reeds drijvende Engelse schip ISABELLA, waarop dit schip genoodzaakt werd op strand te lopen. Daarna dreef de HOOP het mede alhier op lading wachtende Nederlandse kofschip SIEKE VAN DER WEST, kapt. W.H. Steen, voor de boeg en noodzaakte ook dit schip te slippen en te stranden. De HOOP had wel enig zeil gezet, doch lag te licht om te sturen, viel geheel op zijde en alleen aan het kappen van de masten had men te danken, dat het niet geheel omgeslagen is. Ook dit schip dreef op het strand.
Enige uren later (op de middag) werd het Noorweegse barkschip SIR ROBERT PEEL, welke de halve lading balken voor Nederland reeds aan boord had, van de ankers geslagen en op strand gedreven, waar het spoedig begon op te breken. Om 4 uur in de namiddag, kwam reeds het halfdek aan wal drijven en slechts aan de onverschrokken moed en het goede beleid van de loods (Ober-loodsen) Kock (opm: waarschijnlijk Ober-Lotse, d.w.z. loods 1e klas, of senior loods), mocht het gelukken de bemanning 's avonds om 9 uur behouden aan wal te brengen. Tot drie maal toe had hij, met een hemelhoge zee worstelende, vergeefse pogingen aangewend en slechts met veel moeite kon hij zijn volk bewegen een vierde proef te wagen. Aan diezelfde man heeft ook de equipage van de HOOP haar behoud te danken, want ook deze heeft hij met zijn boot uit haar hachelijke toestand gered. Tegen de avond bedaarde de wind een weinig, doch verhief zich tegen middernacht met verdubbelde kracht. De ROBERT PEEL is dientengevolge geheel uit elkander geslagen en de lading drijft aan strand. Behalve de bovengenoemde schepen zijn nog op strand gedreven de Engelse brik ACCORD en de schoener JANE en LORD LOVAT, de Noorse brik HALFDAN en Mecklenburger brik META. De bemanningen van de META, ISABELLA, JANE en LORD LOVAT, kwamen in hun eigen boten aan land; op de overige drie bodems, waaronder de SIEKE VAN DER WEST, was het volk heden middag nog aan boord. Met uitzondering van de HOOP en SIR ROBERT PEEL hebben de gestrande schepen ogenschijnlijk weinig geleden en zitten niet gevaarlijk. Het is evenwel zeer twijfelachtig of zij vlot zullen gebracht worden. ( N.B. Reeds in ons nommer van 6 dezer hebben wij u van het bovenstaande bereids kortelijks melding gemaakt.)
NRC 19 juli 1856114
Nerva, 8 juli. In de toestand der 30 juni alhier gestrande schepen, waaronder de Nederlandse vaartuigen HOOP en SIEKE VAN DER WEST – men zie NRC van 10 juli – is geen verandering gekomen.Men twijfelt echter of de bovengenoemden wel afgebracht zullen kunnen worden.
NRC 07 januari 1857114
Rotterdam, 6 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1856 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:
Scheepsnaam: Gezagvoerder….
…..SIEKE VAN DER WEST W.H. Steen….
Provinciale Groninger Courant 19 juni 1862114
Groningen, 18 juli. Aangaande het te Pekela te huis behorende schoenerschip ALLIANTIE, kapt. Steen, de 6 november l.l. van Pernau vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.