Familiegegevens en opleiding
J.B.Fuchs werd geboren te Amsterdam op 01 februari 1775.
Hij trouwde met Anna Elisabeth Haantjes, geboren te Wijk bij Duurstede op 03 maart 1776.
J.B.Fuchs overleed in 1837.003
Johannes Balthasar Fuchs uit Amsterdam werd op 21 februari 1787 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam004-529/150. Volgens doopcedul nr.142 werd hij op 07 februari 1775 gedoopt als zoon van Johannes Daniel Fuchs uit Wezel en Helena Heyerman uit Amsterdam, beiden luthers. In de rapportage omtrent de vorderingen staat o.a.:
"leest slegt schrijft reedelijk verlof naar de Haag van 11 tot 15 may 1787 id 28 apl tot 3 may 1788 24 tot 27 septr 1788 met een prijs begiftigd 16 septr Geplaatst ... op 'sLands schip van oorlog Alarm captn Abm van Braam aan boord 25 may 1789 Naar 'sHage v. 5 tot 9 may 1789 terug 11 october 1791 Maakt het wel bij Mr Bangma ... Als sous Luit op 't O.J.compt schip Regt door Zee Capt L.Runke Aan boord 10 may 1792 19 september honorabele mentie(?) bij 't uitdeelen der prijzen 18 nov 1795 uyt Engeland terug ... 4 febr - Luitenant geworden & gepl. op de Waakzaamheid Cap L.van Nierop 9 apr. na boord 1798 14 maart verzoekt en bekomt zijn ontslag met goede attestatie".
Opm.: 1. Volgens J.van Sluijs - Nederlandse bevelhebbers 17e-18e eeuw (NSM-G54c) was in februari 1789 de bevelhebber van de "Alarm" Aegidius van Braam. Als (geboorte-sterf?)data wordt opgegeven 30 juli 1758 en 17 mei 1822.
In "Nieuwe Nederlandsche Jaarboeken deel 24 p.272, 1789 (NSM B/I/121) komt volgende citaat voor: "Met voorkennis van Zijne Doorl. Hoogheid den Heer Prins Erfstadhouder, is bij het Ed.Mog.Collegie ter Admiraliteit alhier, in dienst gesteld de volgende Fregatten ... Alarm van 20 stukken, kapt Aegidius van Braam".
-
In de van Sluijslijsten (NSM) omtrent bevelhebbers en gezagvoerders uit de periode 1700-1800 komt geen van Nierop voor.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Fuchs was lid van het Amsterdamse zeemanscollege "De Blaauwe Vlag" van 1827 t/m 1830 met vlagnummer 8 en met nummer 6 van 1832 t/m 1836008.
J.B.Fuchs werd met nr. 44 lid van Amsterdams zeemanscollege Zeemanshoop. Alleen vermeld dat zijn schip de "Henrietta Clasina" was002. In de Algemene Ledenvergadering van het college van 03 maart 1824 werd J.B.Fuchs als effectief lid aangenomen op voordracht van kapitein Wegener023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 15 augustus 1825.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1837 staat een lijst van kapiteins die zijn overleden of die hebben bedankt voor het lidmaatschap. Jaartallen van overlijden of bedanken zijn niet vermeld. Overleden is J.B.Fuchs042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
44 1825-1830 fregat Clara Henriette Nederl.Scheepsreederij
1831-1835 fregat Henriette Clasina idem
23 1836 fregat Henriette Clasina idem
Van Blokland-Visser noermt J.B.Fuchs in 1819 als gezagvoerder van de schoener “Constance”.
In het Amsterdamse Stadsarchief is in inventaris 5181/7150-1815-29 een akte van verkoop bij gerechtelijke executie dd Amsterdam 10, 17 en 24 april van de brik “Prudentie”, door de koper genaamd “Henriëtte Louisa” met als kapitein/verkoper de schipper Johan Gemberg. Het schip werd voor f 2.200,- aangekocht door Izaac Juda Levie Kanteman, koopman te Amsterdam en de kapirein werd Johannes Bathazar Fuchs te Amsterdam. De akte passeerde voor Mr. J.J.Hoffman, rechter bij de rechtbank van 1e aanleg te Amsterdam.
De executoriale verkoop bij vonnis van 16 februari 1815 op verzoek van Lemuel Goddard, victualie-koopman te Wapping bij Londen, wegens aan Johan Gemberg in augustus, september en oktober 1814 geleverde goederen ter waarde van GBP. 119/7.-, zijnde bij een koers van NLG. 10,25 per GBP = NLG. 1223,30, vermeerderd met 6% op jaarbasis. (bodemarij?)
Het schip lag onder beslag bij de werf Het Wapen van Amsterdam in de Groote Wittenburgerstraat over de Oosterkerk, van scheepsbouwmeester Philip Kerstingen.
Bijgevoegd rederij-ceduul Amsterdam, 29 meI 1815, voor zeebrief HENRIETTE LOUISA, ex-PRUDENTIE, eigenaren Isaac Juda Levie Kanteman en Dk. Haantjes.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Johannes Balthasar Fuchs op de:
“Vrouwe Agatha”, dd 25 april 1804;
“Henrietta Louisa”, dd 30 mei 1815;
“Jonge Henrietta”, dd 06 augustus 1816; 21 november 1817;
“Constantia”, dd 23 november 1818; “29 november 1820
“Clara Henriette”, dd 28 januari 1828; 07 mei 1829; 08 juli 1830; 25 november 1831;
“Henrietta Klasina”, dd 25 april 1834; 22 mei 1835; 18 augustus 1836.
Het Archief van de Waterschout011a bevat de volgende monsterrollen:
38-96 30 mei 1815, brik “Henriëtta & Louisa”, kapitein Johannes Balthazar Fuchs, bestemming St. Domingo, correspondent J.J.Hantema, 9 bemanningsleden i.c. stuurman, kok/jongen, bootsman, 4 matrozen en 2 jongens.
Bouma025 vermeldt J.B.Fuchs als kapitein gedurende:
* 1826 t/m 1831 op de brik “Clara Henriette” gebouwd in 1826 te Amsterdam, 292 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;
* 1832 t/m 1837 op het 3/m schip “Henriette Klazina”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 630 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Hendrikus Visser werd per 25 november 1831 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Klasina Henriette”onder kapitein J.L.Fuchs voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde op de school terug op 11 juli 1833004-532/1629. volgens een monsterrol dd 25 november 1831011 betreft het hier de “Henriette Clasina” onder kapitein J.B.Fuchs.
Cornelis de Lanoy werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart uit Amsterdam als ligtmatroos op 25 april 1834 geplaatst op de Henriette Clasina onder kapitein J.B.Fuchs voor een reis naar Batavia. Hij keerde terug op 14 april 1835004-53/1684).
In de “Hoofdzakelijke Inhoud van het Verslag van Directeuren der Nederlandsche Scheeps-Reederij gevestigd te Amsterdam” dd 30 maart 1827 (Nederlandsche Hermes 2(4): 37-42, 1827) wordt melding gemaakt van een aantal schepen:
“ … Wat de drie schepen betreft, welke werkelijk reeds naar zee zijn, deze zijn het Fregatschip De Handelmaatschappij, Kapit. P.H.Willers, het Brikschip Clara Henriette, Kapit J.B.Fuchs, en het kofschip Nederland, Kapit. T.K.Kleijn. … Alle deze schepen, behalve het kofschip Nederland, zijn door de Directie der Nederlandsche Handelmaatschappij, welke wij daar voor hiermede openlijk onzen welmeenenden dank betuigen, bevracht geworden; dezelve brengen gezamenlijk circa 700 man troepen naar onze Oost-Indische bezittingen over”.
J.B.Fuchs verzorgde per 05 januari 1827 vanuit Texel met de “Clara Henriette” een troepentransport van 5 officieren en 106 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 mei 1827, na een reis van 140 dagen.
Wederom met de “Clara Henriette” en ook weer van Texel vertrok hij op 25 oktober 1828 met 1 officier en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 februari 1829 na 114 dagen , waarbij onderweg 1 militair was overleden.
Met hetzelfde schip en weer van Texel voer hij uit op 11 juni 1829 met 1 officier en 115 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 09 oktober 1829 na 120 dagen. Onderweg waren 4 militairen overleden.
En weer met de “Clara Henriette” vanuit Texel vertrok hij op 04 september 1830 met 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 31 december 1830 na 118 dagen.
Hij vertrok op 06 januari 1831 vanuit Texel nu met de “Henriette Klazina” en een contingent van 1 officier en 12 manschappen. In St.George d’Elmina werden 19 Afrikaanse recruten ingenomen. Hij arriveerde te Batavia op 01 juni 1832 na een reis van 147 dagen065.
Holland speelde in de 18e en het begin van de 19e eeuw een rol bij het transport van slaven uit Afrika. Het transport had voornamelijk plaats vanuit de (huidige Ghanese) stad St.George d’Elmina. Slavernij werd in andere Europese landen in het begin van de 19e eeuw afgeschaft maar Holland volgde pas veel later. Bij transport liep de reder de kans, dat zijn schip werd geconfiskeerd door bv. Engeland en Frankrijk en Holland bedacht iets nieuws, nl het ronselen van negers als recruten voor het Indische leger. “In de eerste maanden van 1831 besloot Willem de proef op de som te nemen en Elmina een nieuwe dimensie te geven: aan- en afvoerplaats voor negerrecruten.”. Het eerste schip wat negerrecruten transporteerde was de “Rotterdams Welvaren” onder kapitein Noordbeek, varend voor van Hoboken te Rotterdam. “Het tweede ‘recruteringsschip’ dat Nederland verliet was – op 1 januari 1832 – de Henriëtte Klazina van de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam. De meegereisde officier van dit schip berichtte uit Elmina dat de werving ‘veel zwarigheden’ ontmoette.”069 – p.208.
Nr. 6 30-7-1819 Schoenerschip ,,CONSTANCE,, 72 last
Transport griffier te Amsterdam 20-7-1819: van Dhr. Arnoldus v/d Berg / consul v/d Koning der Nederlanden te Portsmouth Aan: Gebr Castendijk 2/3 deel / Mattheus W. Rees te Dordrecht 1/3 deel voor f 3.000, -
Kapitein: J.B. Fuchs/Fichs / vlag Amsterdam nr. 6 / 23 / 44
1e reis Monsterrol te Dordrecht nr.30, 1-11-1819 met 17 man naar Port au Prince.
Niet door mij geverifieerde gegevens van Frank van Peperstraten te Lelystad.
Rotterdamsche Courant 28 september 1819114
In lading liggend te Rotterdam naar:
Port-au-Prince: het schip CONFIANTIA, kapt. J.B. Fuchs. ….
Rotterdamsche Courant 06 april 1820114
Amsterdam, 4 april. Te Port-au-Prince is gearriveerd J.B. Fuchs, van Rotterdam.
Rotterdamsche Courant 23 mei 1820114
Amsterdam, 21 mei. Kapitein Johannes Balthazar Fuchs, voerende het schip (opm: brik) CONSTANTIA, dacht, volgens brief van Port-à-Prince, in dato 23 maart, in het laatst van april de reis van daar naar Amsterdam aan te nemen.
Rotterdamsche Courant 31 december 1822114
Rotterdam, 30 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijsten van den 20 en 24 december:
Den 3 oktober is te Fayal (opm: Azoren) zeer lek binnengelopen het schip CONSTANTIA, Fuchs (opm: mogelijk het tot brik vertimmerd fregat la MADONNA DE FRUGLIANO, thuishaven Amsterdam), van Bahia naar Amsterdam; de lading is gelost en het schip is afgekeurd en verkocht….