Inloggen
Gezagvoerder

Gruiter/Gruyter, K.C. de

Naam: Gruiter/Gruyter, K.C. de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ARIADNE 1870 General Cargo schip Steamship 7880 Bekijk schip
BATAVIA 1883 Vracht-/passagiersschip Steamship 830 Bekijk schip
SALAK 1891 Vracht-/passagiersschip Steamship 5666 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.C. de Gruiter als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Gestrand op de Haisborough Sands;

*    1879 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Ariadne”gebouwd in 1870 te Sunderland, 1291 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1881 verkocht naar Frankrijk;

*    1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1888 t/m 1892 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1893 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.C.de Gruiter was in 1878 gezagvoerder van het stoomschip de "Spartan", 433 BRT, gebouwd in 1865 in Engeland en in 1871 aangekocht te Glasgow door W.Ruys & Zonen te Rotterdam. K.C.de Ruiter strandde met dit schip in 1878 op Hasborough Sands en sloeg wrak024 en 025.

      K.C.de Gruiter was in 1893-1895 gezagvoerder van het stoomschip de "Salak", 2591 BRT, gebouwd in 1891 bij De Schelde in Vlissingen voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. "... de Salak (strandde) op 26 mei 1895 tijdens mistig weer op Bembridge Ledge (Isle of Wight). Na vlotbrenging bleek de schade dermate aanzienlijk te zijn, dat besloten moest worden het schip naar Rotterdam terug te laten komen. De lading werd met opvolgende schepen naar haar bestemming vervoerd, terwijl het schip bij "De Schelde" hersteld werd. Het noodlot achtervolgde echter de Salak, want in december van datzelfde jaar kwam het schip ter hoogte van Lissabon tijdens dikke mist in aanvaring met het Engelse s.s. Peace, dat daardoor zonk. De Salak redde de gehele bemanning en bracht deze naar Lissabon, waar tevens de voorlopige reparaties werden uitgevoerd. In januari 1896 kon de reis naar Java worden voortgezet, terwijl de definitieve reparatie eerst geschiedde na afloop van de rondreis"024 en 025.

 

Op 06 april 1878 om 07.00 uur v.m. strandde op de Hasborough Sands het ss. “Spartan” en ging verloren. Was op weg van Hamburg naar Londen.

Het ss “Spartan” werd gebouwd in 1865 bij Alec Stephen & Sons te Glasgow, mat 433 Brt. en voer voor Wm.Ruys & Zonen te Rotterdam072.

 

K.C.de Gruyter vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen065*:

*    Vertrek 14 februari 1885. Aankomst 02 april 1885 na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 18 juli 1885. Aankomst 03 september na 47 dagen. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 19 december 1885. Aankomst 04 februari 1886 na 47 dagen. 3 officieren en 115 manschappen.

*    Vertrek 22 mei 1886. Aankomst 07 juli 1886 na 46 dagen. 3 officieren en 100 manschappen..

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

*    Vertrek 14 januari 1888. Aankomst 25 februari 1888 na 42 dage. 3 officieren en 63 manschappen. Bij aankomst was er 1 man méér aan boord zonder opgave van de herkomst.

*    Vertrek 06 oktober 1888. Aankomst 17 november 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

* Vertrek 29 juni 1889. Aankomst 09 augustus 1889 na 41 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 09 augustus 1890. Aankomst 18 september 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 22 augustus 1891. Aankomst 02 oktober 1891 na 41 dagen. 3 officieren en 83 manschappen.

*    Vertrek 28 mei 1892. Aankomst 06 juli 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 18 februari 1893. Aankomst 31 maart 1893 na 41 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de ”Salak” op de volgende reizen:

*    Vertrek 02 september 1893. Aankomst 09 oktober 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*    Vertrek 06 januari 1894. Aankomst 13 februari 1894 na 38 dagen. 3 officieren en 80 manschappen.

*    Vertrek 12 mei 1894. 17 juni 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 15 september 1894. Aankomst 21 oktober 1894 na 36 dagen. 4 officieren en 208 manschappen.

*    Vertrek 19 januari 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 25 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 47 manschappen.

*    Vertrek 17 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.