Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Hindriks als gezagvoerder gedurende:
* 1897 van de ijzeren tjalk “Confiance”, gebouwd in 1895, bouwlocatie niet vermeld, 68 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
Overige bijzonderheden
In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een scheepsjournaal van de “Confiance” onder kapitein Geert Hindriks uit Hoogezand (twee plakboeken met foto’s en deel logboek). Enkele citaten uit :“Zeemanssouveniers rond Eems en Dollard”, door H.A.Hachmer, Uitg. Meinders – 1997 88 pp. (p.30-31) zijn:
“Honderden binnenschippers bevolkten de kanalen (in het veenkoloniale gebied). Later verlegden velen hun koers naar zee. Sommigen waren wat voorzichtiger en profiteerden dan weer van de binnen, dan weer van de buitenvaart.
Een goed voorbeeld is schipper Geeret Wiger Hendriks uit Hoogezand. Uit in het Veenkoloniaal Museum te Veendam bewaarde delen van logboekgegevens en memoires blijkt dat hij met zijn eerste, in 1886 gekochte zeetjalk Confiance, een slag om de arm hield en binnen-buitenschippers bleef. Hij voer niet veel verder dan Emden, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Hindriks haalde zelfs zijn neus niet op voor relatief korte reisjes met turf van de Drentse venen naar afnemers in de stad Groningen.
Dit veranderde met de aanschaf van een nieuwe zeetjalk in 1894. Reisjes met turf vanaf Nieuw-Buinen naar de stad komen vanaf dan niet meer in het logboek voor. We volgen een deel van het logboek.
31 juli 1905 Beladen met graan van Nieuweschans naar Londen.
26 augustus Met krijt van Grais naar Oldenburg.
12 september Flessen geladen te Oldenburg voor Bremerhaven.
16 september Van Bremerhaven naar Papenburg net maïs
30 september Van Papenburg naar Tonsberg met cokes.
20 november Hout geladen te Tonsberg, bestemming Papenburg.”