Inloggen
Gezagvoerder

MIDDEL, H.H.

Naam: MIDDEL, H.H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
CONCORDIA 1815 Smak Sailing Vessel 12121 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

minstens 2 verschillende personen

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Hendriksz Middel werd geboren te Oude Pekela op 01 juni 1797.

Hij huwde met Grietje Jacobs Buining, geboren te Oude Pekela op 19 juli 1802.003

 

“Uit het sterfregister van de Burgerlijke Stand van Amsterdam is weergegeven dat Grietje Jacobs Buining, oud 32 jaren, geboren en wonende te Oude Pekela, zonder beroep, gehuwd met Hendrik Hendriks Middel, verder niets bekend, op 4 maart 1836 alhier op een kofschip genaamd “Margaretha”, liggende aan de werf “Het Schaap” in de Vierwindenstraat is overleden.”115-

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Middel werd met vlagnummer 282 ingeschreven als effectief lid van het Amstyerdamse zeemanscollege Zeemanshoop per 27 januari 1829 op voorspraak van P.F.Wegener. Zijn schip wordt niet genoemd. Toegevoegd is "vermist"002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 januari 1829 werd Hendrik Hendrikszoon Middel, adres bij Gebr. van der Vliet, 32 jaar, voerende de schoner de “Onderneming” op verzoek van M.G.Biben en op voordracht van kapitein P.F.Wegener benoemd als effectief lid met vlagnummer 282023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 03 februari 1829. Vermist in 1836003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1837 staat een lijst van kapiteins die zijn overleden of die hebben bedankt voor het lidmaatschap. Jaartallen van overlijden of bedanken zijn niet vermeld. Overleden is H.H.Middel042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1837 van Zeemanshoop wordt een brief gemeld waarin een uitkering wordt gevraagd voor de kinderen van kapitein H.H.Middel “welke wordt verondersteld te zijn verongelukt en van welke de moeder reeds is overleden.”. In de vergadering dan 23 februari 1837 wordt de uitkering aan de kinderen toegekend ingaande 01 februari 1837.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 28 maart 1837 werd de aanvrage behandeld om uitkering “ten behoeve van de kinderen van de verondersteld wordende verongelukte kapitein H.H.Middel … “ hetgeen werd toegestaan023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van 06 juni 1837 wordt een bericht vermeld omtrent onderstand aan een loods die omkwam “bij het verongelukken van het Schip de Vier Gezusters Kapt. H.H.Middel.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                    scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        282                       1829-1833     sch.sch.              de Onderneming                                  C.J.van der Vliet

                                      1834-1835     sch.sch.              de Onderneming                                  de kapitein

        181                      1836             sch.sch.              de Onderneming                                 de kapitein

 

Bouma025 vermeldt H.H.Middel als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t.m 1834 van de 2-mastschoener “Onderneming”, geen verdere gegevens vermeld, varend voor C.J.van Vliet, thuishaven niet vermeld;

*    1835 t/m 1837 van hetzelfde schip, maar nu varend als kapitein/eigenaar, geen thuishaven vermeld;

*    1834 t/m 1836 van de smak “Vier Gezusters”, geen verdere gegevens vermeld, in december 1836 op de kust (waar?) vergaan.

*    1829 t/m 1836 van de smak “Onderneming”, gebouwd in 1817, bouwplaats niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor H.Cornelissen te Amsterdam;

*    1837 t/m 1839 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kranenburg & van Mourik te Amsterdam;

*    1836 t/m 1838 van de schkof “Vier Gezusters” ex Vier Gebroeders, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 84 ton o.m., varend voor Kranenburg & Zn te Amsterdam.

Uit alles blijkt dat er van (minstens) 2 verschillende personen sprake moet zijn geweest

 

Overige bijzonderheden

Geen